Vad händer i Sverige om alla invandrare stoppas på sina jobb?

Jag har inte fått någon tolk när jag besökt en läkare som inte kan tala svenska.
Däremot vet jag att invandrare kan få en tolk när de besöker svenska (eller utländska) läkare vars språk de inte delar.

Fortfarande, vill du hellre ha en läkare med dialekt du inte förstår eller ingen läkare alls?
 
Under tiden som du roar dig med att förnöjsamt tro och vara passivt hoppfull så konstaterar jag att den politiska viljan och förmågan inte funnits sedan vi började gå från generellt arbetskraftsbehov till arbetsbrist.

Vilket parti anser du att man ska rösta på om man är intresserad av vården eller sjukförsäkringen?

Nåt av de andra, alla andra har en idé om hur sjukvården ska funka.
SD bryr sig bara om invandring.
 
Fortfarande, vill du hellre ha en läkare med dialekt du inte förstår eller ingen läkare alls?
I det aktuella valet så är ju en utbildad veterinär/läkare bättre än ingen alls. Men om man vänder på det, för de tiotusentals kronor man betalar in i en form av sjukvårdsavgift via skattsedeln så kan man nod som finansiär kräva att problemlöst kunna kommunicera med läkaren.

Vi kan ju till att börja med selektera de patienter som talar arabiska till läkare som talar arabiska.
Då kan ju de syriska läkarna direkt gå ut i tjänst utan dyr omskolning. ;)
 
Vet du, jag frågade mest för att jag själv var nyfiken på hur reaktionerna från mottagningens sida skulle bli, om man frågade? Skulle du erbjudas en tolk, eller skulle du erbjudas ett läkarbyte?

Jag har inte gjort det personligen men har förstått att det är en tjänst som kan gå att arrangera i den mån det fungerar, inte på begäran.
Jag vet även att det förekommer att patienter bett om att få en annan läkare av både orsaker som fel kön och språkförbistring men det är samma sak där.
 
Om i ett samhälle 20 personer jobbade som skogshuggare, 20 som egna företagare, 40 som daglönare 10 var arbetslösa och 10 var förmögna så fanns en viss typ av klyftor i det samhället.
Samma samhälle idag
5 jobbar i skogen 10 egna företagare 20 i kommunen 55 arbetslösa och 10 förmögna så har klyftorna ökat men beror inte det mer på rationalisering än på den moderata minoriteten?

så pinka vet jag inte men de kan om man utsätter dem för värme läcka kåda ;)

Det är inte dn som ökar klyftorna. Påståendet var så löjligt att jag fick skrattkramp.

Och uttrycket "sällan pinkar trähästar" betyder att något helt enkelt inte är sant.

Sen kan man diskutera orsakerna till de ökade klyftorna men där kommer vi aldrig att enas.
 

Den åldrande befolkningen hade det fungerat bra med.
Vårdmissbrukare, ex människor som inte väntar på vc-tid utan väljer akuten istället samt ungdomar som ringer ambulansen för att de har ont i magen och inte förstår sambandet mellan magont och inget bajsande på två veckor - är givetvis ett för tungt problem, varenda en av dem.

Vi tar inte enbart in friska invandrare i arbetsför ålder, de är gamla, skadade, handikappade och har högre sjuktal. Självklart märks det på sjukresurserna.
 
Det är inte dn som ökar klyftorna. Påståendet var så löjligt att jag fick skrattkramp.

Och uttrycket "sällan pinkar trähästar" betyder att något helt enkelt inte är sant.

Sen kan man diskutera orsakerna till de ökade klyftorna men där kommer vi aldrig att enas.
Den största orsaken var menat inte DN ;)

Vilken politik anser du skulle varaktigt minska klyftorna samtidigt som förutsättningarna för Sveriges konkurrensförmåga inte minskar.
Den skattefördelning och den välfärd vi har unnat oss, framförallt under Palmes styre skapade ju de problem som eskalerade på åttiotalet och som det tog årtionden att hämta sig ifrån.
 
Se där ja. ´Kan du se att det kan finnas en nivå där arbetsbristen är sund och en nivå där arbetsbristen inte är sund?
Vilken av dessa eventuella nivåer anser du att vi har idag i Sverige?

Arbetslösheten är ganska hög, men inte alarmerande hög. Den har varit stabil de senaste åren.


Om du hade den minsta lilla kännedom om De olika partierna skulle du inte behöva fråga varför människor röstar på dem.

Vad menar du med det? Menar du att alla väljare resonerar likadant?

Ett tips fö är att när du är så dåligt påläst fråga istället vad folk röstar på, gör inga antaganden.

Apropå generaliseringar: jag har också sett ett mönster. När du inte kan eller vill svara på en fråga blir du otrevlig. Men förolämpa på du bara. Den sortens osäkerhet är riktigt underhållande. :)
 
Arbetslösheten är ganska hög, men inte alarmerande hög. Den har varit stabil de senaste åren.




Vad menar du med det? Menar du att alla väljare resonerar likadant?



Apropå generaliseringar: jag har också sett ett mönster. När du inte kan eller vill svara på en fråga blir du otrevlig. Men förolämpa på du bara. Den sortens osäkerhet är riktigt underhållande. :)

Runt 5% arbetslösa och övriga har en vanlig anställning som inte grundar sig på skattesubventioner likt lönebidrag.
Har du något annat bud?

Nej, alla väljare röstar inte likadant men generalisera går utifrån partiernas kärnfrågor.

Tycker du jag var otrevlig? Då är du enligt mig väldigt känslig. Jag gav dig ett tips som du bevisligen behöver ta fasta på och tydligen så tog du fasta på det med tanke på din senaste post.
Jag kan absolut svara på din fråga, men eftersom du skötte detta mindre snyggt så kan du börja med att tala om vad du själv röstat på i de två senaste valen dvs 2010 och 2014. Svarar du utgår jag från att du är ärlig.

Sedan vill jag tillägga att svara kan jag i regel, kan jag inte det så skriver jag "det kan jag tyvärr inte svara på". Att du ser ett mönster i att jag skulle förolämpa folk tror jag säkert med tanke vad som krävdes för att du skulle anse mig otrevlig.
 
Runt 5% arbetslösa och övriga har en vanlig anställning som inte grundar sig på skattesubventioner likt lönebidrag.
Har du något annat bud?

Bud på vad?

Nej, alla väljare röstar inte likadant men generalisera går utifrån partiernas kärnfrågor.

Nu undrade jag vad som motiverade dig. Ibland ger generaliseringar en väldigt svart-vit och ytlig bild av politiken.

Tycker du jag var otrevlig? Då är du enligt mig väldigt känslig. Jag gav dig ett tips som du bevisligen behöver ta fasta på och tydligen så tog du fasta på det med tanke på din senaste post.

Ja, du förolämpar användare frekvent, och inte bara när jag skriver. Jag är inte ett dugg känslig. Därför bryr jag mig inte om det. Men jag noterar det.

Jag har röstat på Alliansen de senaste valen. Och jag har en kandidatexamen i politik och jobbat med politikbevakning på stora tidningar. Och du?
 
Bud på vad?



Nu undrade jag vad som motiverade dig. Ibland ger generaliseringar en väldigt svart-vit och ytlig bild av politiken.



Ja, du förolämpar användare frekvent, och inte bara när jag skriver. Jag är inte ett dugg känslig. Därför bryr jag mig inte om det. Men jag noterar det.

Jag har röstat på Alliansen de senaste valen. Och jag har en kandidatexamen i politik och jobbat med politikbevakning på stora tidningar. Och du?

Vad som anses vara en "sund" nivå på arbetslöshet eller är du av åsikten att arbetslöshet är bra, punkt?

Se där ja, det var observant av dig. Har du noterat att jag blir frekvent förolämpad eller är det bara jag som förolämpar?

Jaha, ja jag röstar också på alliansen. Det har du givetvis listat ut eftersom du följt mitt postande så pass att du noterat att jag frekvent förolämpar användare.
Jag debatterar anonymt och lämnar inte ut privata detaljer om mig själv så din sista fråga besvarar jag ej.
 
Vilken politik anser du skulle varaktigt minska klyftorna samtidigt som förutsättningarna för Sveriges konkurrensförmåga inte minskar.
Den skattefördelning och den välfärd vi har unnat oss, framförallt under Palmes styre skapade ju de problem som eskalerade på åttiotalet och som det tog årtionden att hämta sig ifrån.

Den diskussionen kommer att bli alldeles för lång med en sjujäkla massa munhuggande till ingen nytta alls. Jag har inte riktigt den energin för att orka hålla på.
 
Den diskussionen kommer att bli alldeles för lång med en sjujäkla massa munhuggande till ingen nytta alls. Jag har inte riktigt den energin för att orka hålla på.
Ja, jo det är ju alltid enkelt att kritisera och svårt att komma med konstruktiva förslag. Jag är inte förvånad. Men från vänsterhåll brukar det vara mycket skrik och lite ull när det kommer till kritan ;)
 
Se där ja, det var observant av dig. Har du noterat att jag blir frekvent förolämpad eller är det bara jag som förolämpar?

Om du frågar mig har du taggarna utåt oavsett om man behandlar dig respektfullt eller ej. Du får ta den kritiken för vad den är.

Jaha, ja jag röstar också på alliansen. Det har du givetvis listat ut

Är det så kan jag ju bara vara nöjd med det.

Jag debatterar anonymt och lämnar inte ut privata detaljer om mig själv så din sista fråga besvarar jag ej.

What a coincidence.
 
  • Gilla
Reactions: No1
Du ska till Stockholm. Vill du åka med en busschaufför som tar dig till Stockholm eller vill du åka med en busschaufför som bara hittar till Göteborg?
Förstår inte riktigt din jämförelse.
Så länge busschauffören är kompetent nog att utföra sitt jobb, har jag förtroende för att även en Göteborgare (trots alla mina fördomar) klarar av att ratta en buss till Stockholm.

Det samma gäller även för läkare. Från Göteborg. Eller Syrien. Har de kompetens att utföra sitt jobb så är omständigheterna runtomkring ofta lösbara.
 
Förstår inte riktigt din jämförelse.
Så länge busschauffören är kompetent nog att utföra sitt jobb, har jag förtroende för att även en Göteborgare (trots alla mina fördomar) klarar av att ratta en buss till Stockholm.

Det samma gäller även för läkare. Från Göteborg. Eller Syrien. Har de kompetens att utföra sitt jobb så är omständigheterna runtomkring ofta lösbara.

Diskussionen handlade om att språkförbistringar faktiskt kan innebära problem. När det gäller relationen mellan läkare och patient kan det innebära problem både i behandling och utfärdandet av intyg.
Man kan säga att du har en rimlig förväntning, du betalar för den men får inte det förväntade dvs det du betalade för.

Du vill åka till Stockholm, du betalar för att körd till Stockholm och förväntar dig att hamna i Stockholm - chauffören kör dig till Göteborg.

Mitt exempel var ett sätt att besvara frågan "vill du hellre ha en läkare med dialekt du inte förstår eller ingen läkare alls".
Får jag inte den hjälp jag förväntar mig och betalar för så behöver jag givetvis inte ha en läkare. Den enda läkare jag någonsin kommer behöva är den som kan hjälpa mig utan gissningslekar.

Huruvida läkaren är svensk eller utländsk är givetvis struntsamma, det viktiga är att kommunikationen finns där - att vi förstår varandra och att försäkringskassan förstår läkarens intyg.
 
@No1
Som jag tolkar det förknippar du bristfälliga läkarintyg med dålig svenska.


http://skl.se/download/18.492990951...1476/socialforsakringsrapport%2D2012%2D13.pdf

Enligt rapporten var det iaf mindre än 1 % av intygen som ansetts vara oläsliga.

Vill man se fördelningen bland läkarkåren för 2000-talet vad gäller grundspråk, utbildningsland och fördelning i landet finns statistik kring det att hämta på socialstyrelsens hemsida, så att du kan fortsätta snickra ihop din illusion om varför sjukvården fallerar för dig...


:)
 
@No1
Som jag tolkar det förknippar du bristfälliga läkarintyg med dålig svenska.


http://skl.se/download/18.492990951464200d714c78ac/1403719841476/socialforsakringsrapport%2D2012%2D13.pdf

Enligt rapporten var det iaf mindre än 1 % av intygen som ansetts vara oläsliga.

Vill man se fördelningen bland läkarkåren för 2000-talet vad gäller grundspråk, utbildningsland och fördelning i landet finns statistik kring det att hämta på socialstyrelsens hemsida, så att du kan fortsätta snickra ihop din illusion om varför sjukvården fallerar för dig...


:)

Oläsliga betyder väl sett till skrift, oläsbar handstil? Skrivs inte de flesta läkarintyg över dator numer, de kan knappast anses vara oläsliga.

Så jag kan snickra ihop min illusion om varför sjukvården fallerar? Vilken otroligt lustig kommentar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
799
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 632
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 049
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 018
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp