Vad händer med hästen...

Sv: Vad händer med hästen...

Om vi utgår från att hon är kollad och utrustningen passar och att det handlar om att hon testar dig så undrar jag:

Vad är det hon gör när hon stökar? Tokryck eller tvärvägran?
Vad gör du när hon böjrar bråka?
 
Sv: Vad händer med hästen...

Vad är det hon gör när hon stökar? Det varierar från dag till dag men det är allt från tvärstopp, backar, reser sig, slår, kastar sig, rusar, slänger med huvudet, springer på sidan, vänder osv ibland flera saker samtidigt

Tokryck eller tvärvägran? både och :angel:

Vad gör du när hon böjrar bråka? Menar du vad jag gör innan hon börjar bråka eller vad jag gör när hon börjar bråka??
 
Sv: Vad händer med hästen...

Tänkte på efter, vad gör du när hon väl har börjat bråka.

Att jag frågar beror på att jag känner igen situationen och vet att jag själv i det läget gärna vill förekomma eller fighta emot och "vinna".

En fantastiskt duktig hästkarl som jag jobbade för tvingade mig att helt enkelt låta bli att reagera, bara fortsätta rida på. Först tyckte jag att han inte var riktigt klok, det går ju liksom av sig själv att man vill korrigera på nått sätt och komma förbi bråket genom att visa vem som bestämmer (i alla fall jag). Men, jag försökte göra som han sa och bara red på och det funkade (testat på flera hel- och halvtokiga hästar där mycket av "problemet" låg i överskottsenergi och mycket egen vilja/kaxighet).

Just om det är tvärstopp som gäller kan det ju vara svårt ;-) , men annars är full fart framåt väldans effektivt på de flesta tokryck, om inte annat är det inte kul att bråka längre.

Och så en vild chansning, du skriver att varje ridpass börjar lugnt och sansat - hon kanske behöver göra av med en massa överskottsenergi först och jobba sen? Red en häst ett tag som jag mot alla gamla inlärda principer helt enkelt fick lov att jogga igång i galopp för att han skulle sluta bocka och komma till ro och arbeta någon gång.

Lycka till med din dam
/Johanna
 
Sv: Vad händer med hästen...

Min ridning är relativt passiv på denna dam.
Det går helt enkelt inte att reagera speciellt mycket för då blir det 100 gånger värre. Det går inte att rida henne med "kroppen" utan mer med huvudet. Jag måste ligga steget före henne så jag hinner stoppa henne utan att själv spänna mig.
När hon stannar så lättar jag i handen, håller om LITE (inte mycket för då backar eller slår hon) sen smackar jag lite lätt, direkt när hon går framåt, lättar jag på trycket och berömmer henne. Klappar henne inte för ändrar jag handen för mycket blir det tvärnit igen.
Backar hon, lättar jag mer i handen.
Rusar hon brukar jag sätta mig ner och andas djupare. "gungar" lite i stigbyglarna (höger/vänster) för att få henne att lyssna utan att ta henne i munnen. Mjuk i handen hela tiden.
forsättning följer...
 
Sv: Vad händer med hästen...

...
Det är bara när det börjar bli "farligt" som jag voltar henne.
Kan proooa på henne som nödbroms, tar jag i henne reser hon sig.
Jag behåller lugnet hela tiden och brukar använda rösten istället för hjälperna.

Hon är inte pigg på grund av överskottsenergi, utan stress. Det hjälper inte att longera henne innan, då blir hon bara värre. Likadant om jag galopperar, då blir hon oftast helt tokig.
Vissa dagar kan hon vara jättelugn utan att bråka alls och andra dagar gör hon inget annat än bråka.
Hon stökar mest i höger varv i ett av hörnen eller vid utgången, men ibland mitt på långsidan eller när jag lägger en volt. Vill tillbaka till ridhusväggen så fort som möjligt.
Släpper jag henne i ridhuset så springer hon inte utan går och ställer sig i ett hörn.
Det går absolut inte att rida henne med spö eller sporrar.

Hon försöker provocera fram bråk hela tiden genom att rycka i tyglarna eller rusa iväg. Hon är lugn så länge du skrittar på långa tyglar...
 
Sv: Vad händer med hästen...

CharlieBrown
Måste fråga dig om råd - tyckte att din teori lät så himla intressant!

Min häst får ibland för sig att han inte vågar/vill (?) gå framåt utan stannar och vänder - om jag då går på honom så blir det värre och han börjar resa sig. Har försökt att bara följa med i vändningen och rida några meter åt "hans håll" för att sedan mjukt vända tillbaka och på igen...

I början tog jag tag och skulle tvärvända tillbaka honom - enligt metoden "jag bestämmer" - men oj vad han blev vrång och reste sig...

Hur skulle du gjort???? Tacksam för tips...
 
Sv: Vad händer med hästen...

Hur är hon när du rider ut då????
 
Sv: Vad händer med hästen...

Ännu värre :crazy:

Hon blir helt tokig, det funkar att rida ut om jag ligger precis bakom en annan häst och undviker galopp
Det går inte att vara först eller rida ut själv, då är hon mer i luften än på marken :angel:
 
Sv: Vad händer med hästen...

Hur är hon från marken att jobba? Är hon likadan om du går ut och promenerar med henne, tömkör osv?
 
Sv: Vad händer med hästen...

Finns risk att jag skriver alldeles för långa inlägg ;)
Jag försöker inte påstå att jag förstår hur din häst funkar, jag vet bara att jag känner igen mig i det du beskriver – du måste rida med huvudet och ligga steget före för att kunna stoppa henne. Jag hade nog gjort precis som du för att lösa problemet, frågan är hur länge du orkar hålla på och om hon kanske hinner bli farlig (om hon reser sig är det inte kul längre …). Även om du försöker ligga steget före så vet hon att du kommer att göra ett motdrag, så mycket har hon hunnit lära sig, right?

Hur som helst. Det sitter i ryggmärgen att man ska ha stopp på en häst som rusar (om vi nu tar just den biten), vi försöker att göra det så mjukt som möjligt (lätta i handen) och fortsätta. Funkar oftast, men, det min mentor bankade in i mig var precis raka motsatsen.

Jag red en superstressad 4-åring som gick i taket om du sa pip, om jag la till skänkeln for han i luften, om någon red för nära kastade han sig åt sidan och om någon använde en pisk i närheten blev han sjövild. När han slängde iväg åt nått håll tog jag instinktivt tag i honom för att få stopp på honom (och givetvis gav jag efter så fort han lyssnade) och jag ville till varje pris få honom lugn, att han skulle lyssna på mig. Jag tyckte precis som du att jag var väldigt passiv i min ridning … Jo, tjena, sa min chef. Jag fick en rejäl utskällning och klara order att ta tillbaka, inte stanna, inte röra mig, bara låta honom springa och lätta i handen när han drog och fortsätta som om inget hänt. Det tog mig 20 minuter av tokrusningar innan jag slutade ta till mig handen och luta mig bakåt/sitta till instinktivt, jag var helt säker på att vi skulle gå omkull eller krascha in i sargen eller i någon annan, men tro det eller ej, när han märkte att jag inte bråkade eller stessade honom mer så lugnade han ner sig, efter ett tag slappnade han av och lät mig lägga till skänkeln utan att fara i luften och plötsligt kunde jag jobba honom. Han blev helt enkelt ännu mer stressad av att jag försökte förekomma honom.

Att bara lägga ner handen och rida på funkar för mig på de flesta hästar som far iväg, om jag tänker framåt och inte Stopp! får de ingen chans att backa eller ställa sig på bakbenen. Överskottsenergi – låt dem rulla på och göra av med lite bus, stressade – visa att du är lugn och inte gör någon grej av att de flyr, bockar de --> driv …

Jag säger inte att det är en universallösning, men det funkar för mig. Jag tror att det är lätt att det blir för mycket tjafs (även om man tycker att man är hur lugn och sansad som helst) som triggar mer stökigt beteende.

Jag har varit in och kollat på dina bilder och hon ser ut att vara en jättetrevlig häst, inte lätt att ha att göra med, men helt klart en häst i min stil ;-)

/Johanna
 
Sv: Vad händer med hästen...

Kul att du gillar min teori ;)

Det där är jättesvårt! Jag skulle inte låta hästen gå ett enda steg åt sitt håll. Jag måste visa att jag menar allvar, vi ska åt mitt håll eller inte alls. Han får gärna vända, men då backar vi åt mitt håll. De flesta hästar brukar inte hinna fatta att de har gått förbi det farliga innan det är försent.

Sen sitter jag nog hellre av och leder förbi. Huvudsaken är att vi kommer förbi, inte hur vi kommer förbi.

/Johanna
 
Sv: Vad händer med hästen...

Vimsan skrev:
Ännu värre :crazy:

Hon blir helt tokig, det funkar att rida ut om jag ligger precis bakom en annan häst och undviker galopp
Det går inte att vara först eller rida ut själv, då är hon mer i luften än på marken :angel:

Är det ett fullblod möjligen? Tycker det ser ut så. Då kan nog förklaringen vara en del av det jag ser på bilderna, att det är dels en mycket känslig häst, dels ett sto med humör. Jag tror du ska jobba med din sits, din hand och att inte gå in för att "vinna" kanske så mycket.
Har själv en liknande dam tror jag, och hon protesterar mot allt som inte känns ok för henne. Alltså kan både min tränare och andra se dirtekt om jag inte är avslappnad tex.
När hästen börjar tjura är det i regel jag som kniper nånstans.
Eller så är något fel med utrustningen. Eller någopt annat.
De hästarna är svåra att rida och kräver gansak mycket och jag vet inte hur erfaren du är själv? Din sits som syns mer på somamrbilderna måstge du jobba med. Om du sitter så där kniper du förmodligen med låren när hon travar tex. Du måste räta upp dej, komma ner i sadeln, slappna av.
Våga lätta i handen. Vad har du för bett?
Sätt dej över små dumheter och bara rid på, låt dej inte lockas in i fighter som blire övermäktiga. Vissla och bara driv framåt envist, sätt inte för häga mål. Rid lätt om du inte kan sitta avslappnat och djupt och följsamt i sadeln.

Det kan vara så ( ajg vet inte vad du ridit för hästar förrut) att du måste, om du ska behålla den här hästen, vara lite ödmjuk och lyssna på henne. Hur vill hon att du sitter för att vara nöjd? Har du en jämn och stadig kontakt med munnen utan obehagligt glappande?

Fullblod kan vara fruktansvärt känsliga djur och dessutom kanke ett viljestarkt sto. Det kräver mycket tålamod och lyhördhet.
Har du någon riktigt duktig person som är van vid fullblod som kan rida henne? Är hon likadan då?
När hon börjar tjafsa, kan du bara mjukna, slappna av, andas lugnt och försöka avleda eventuellt genom att göra något annat? Var smart och lyhörd så kommer ni nog att hitta varandra.
Beröm och var nöjd bara hon slutar tjafsa en stund. OVCh varje gång hon börjar, känn efter,spänner ajg mej nu?et är väldigt lätt att spänna sig själv när hästen bråkar. OCh "hetishgeten" kan komma av att du spänner dig vilket irriterar henne. Mjukna och lätta.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad händer med hästen...

Vimsan skrev:
Ännu värre :crazy:

Hon blir helt tokig, det funkar att rida ut om jag ligger precis bakom en annan häst och undviker galopp
Det går inte att vara först eller rida ut själv, då är hon mer i luften än på marken :angel:


Kan du aldrig galoppera på henne? Kan inte någon annan göra det? Hon behöver säkert få ah lite kul under ryttare ibland, galoppera utomhus, hoppa lite, arbete över bommar. Inte kul för en häst att aldrig på gå utanför volten och ridhuset. Rider du i skogen? Klättrar, pulsar i snö?
Eller missförstod jag, du kanske gör sånt också?
 
Sv: Vad händer med hästen...

Vimsan skrev:
Jag har funderat på det också... Men som igår började hon stöka från första sekund, ville inte alls vara med :crazy:
Hur kan hon välja att hoppa rätt upp i luften istället för att bara skritta lugnt framåt om hon skulle ha ont?

Hon är kollad av veterinär och ET innan hon kom till mig.
Jag får nästan uppfattningen av att hon är lite överrörlig, stretchar inte henne av den anledningen. Masserar henne däremot regelbundet.
I mina ögon protesterar hästen, såklart. Istadig, nja...men som sagt, protesterar - men mot vad? Det kan man spekulera i länge.
Hur länge har hästen varit hos dig?

Jag hade bytt terapeut, och veterinär - för uppenbarligen är det något som är fel. Det något missar, det hittar någon annan. Men det är ju min personliga åsikt...
 
Sv: Vad händer med hästen...

Vimsan skrev:
...
Det är bara när det börjar bli "farligt" som jag voltar henne.
Kan proooa på henne som nödbroms, tar jag i henne reser hon sig.
Jag behåller lugnet hela tiden och brukar använda rösten istället för hjälperna.

Hon är inte pigg på grund av överskottsenergi, utan stress. Det hjälper inte att longera henne innan, då blir hon bara värre. Likadant om jag galopperar, då blir hon oftast helt tokig.
Vissa dagar kan hon vara jättelugn utan att bråka alls och andra dagar gör hon inget annat än bråka.
Hon stökar mest i höger varv i ett av hörnen eller vid utgången, men ibland mitt på långsidan eller när jag lägger en volt. Vill tillbaka till ridhusväggen så fort som möjligt.
Släpper jag henne i ridhuset så springer hon inte utan går och ställer sig i ett hörn.
Det går absolut inte att rida henne med spö eller sporrar.

Hon försöker provocera fram bråk hela tiden genom att rycka i tyglarna eller rusa iväg. Hon är lugn så länge du skrittar på långa tyglar...
Köpte en import från England en fruktansvärt het och stressig dam, livrädd för spö och klippmaskinen, någonting hade hänt henne...Jätte mysig att hålla på med och snäll att le...men när man kommer upp på ryggen så gick det undan vill jag lova och ju mer jag tog i henne ju fortare gick det (eller så reste hon sig)...och ju starkare blev hon....Fruktansvärt känslig för hjälperna. Nu har jag tränat hoppning i ca 2 mån, nu är hon en helt annan häst, helt gudomlig...har tagit hjälp av väggarna i ridhuset för att stanna henne,första gången sprang hon rätt in i väggen, viktigt med eftergiften och beröm när hon väl stannat... och då sluppit slita i henne, för det är just det hon förvänta sig att man ska göra....lagt in volter både före och efter hinderna...stannat henne mot väggen och hållt på sådär...tränat att gå jätte sakta över bommar ökat osv nu är dragkampen över och hon lyssnar och är så lydig.....:smirkoch hon tycker det är så roligt....( tycker oxå om att skrittas på långa tyglar, tog man i henne i början så ville hon gärna resa sig, jag tro igentligen inte att hon bråka med dig, utan ni missförstå nog varandra, tro jag....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad händer med hästen...

Precis så har jag fått jobba med min, stressiga dam...sitsen, tackten, andningen,tålamod ,prata, beröm osv....hon är super nu..;)
 
Sv: Vad händer med hästen...

rocki skrev:
Precis så har jag fått jobba med min, stressiga dam...sitsen, tackten, andningen,tålamod ,prata, beröm osv....hon är super nu..;)


Min också. Visst är det ofta ambitiösa hästar även om de är väldigt nogräknade, eller hur? Det ger så mycekt igen när man lyckas. Att bråka med dem är ingen idé. Bara att lugnt jobba vidare. OCh rannsaka sej själv.
 
Sv: Vad händer med hästen...

minimi skrev:
Är det ett fullblod möjligen? Tycker det ser ut så. Då kan nog förklaringen vara en del av det jag ser på bilderna, att det är dels en mycket känslig häst, dels ett sto med humör. Jag tror du ska jobba med din sits, din hand och att inte gå in för att "vinna" kanske så mycket.
Har själv en liknande dam tror jag, och hon protesterar mot allt som inte känns ok för henne. Alltså kan både min tränare och andra se dirtekt om jag inte är avslappnad tex.
När hästen börjar tjura är det i regel jag som kniper nånstans.
Eller så är något fel med utrustningen. Eller någopt annat.
De hästarna är svåra att rida och kräver gansak mycket och jag vet inte hur erfaren du är själv? Din sits som syns mer på somamrbilderna måstge du jobba med. Om du sitter så där kniper du förmodligen med låren när hon travar tex. Du måste räta upp dej, komma ner i sadeln, slappna av.
Våga lätta i handen. Vad har du för bett?
Sätt dej över små dumheter och bara rid på, låt dej inte lockas in i fighter som blire övermäktiga. Vissla och bara driv framåt envist, sätt inte för häga mål. Rid lätt om du inte kan sitta avslappnat och djupt och följsamt i sadeln.

Det kan vara så ( ajg vet inte vad du ridit för hästar förrut) att du måste, om du ska behålla den här hästen, vara lite ödmjuk och lyssna på henne. Hur vill hon att du sitter för att vara nöjd? Har du en jämn och stadig kontakt med munnen utan obehagligt glappande?

Fullblod kan vara fruktansvärt känsliga djur och dessutom kanke ett viljestarkt sto. Det kräver mycket tålamod och lyhördhet.
Har du någon riktigt duktig person som är van vid fullblod som kan rida henne? Är hon likadan då?
När hon börjar tjafsa, kan du bara mjukna, slappna av, andas lugnt och försöka avleda eventuellt genom att göra något annat? Var smart och lyhörd så kommer ni nog att hitta varandra.
Beröm och var nöjd bara hon slutar tjafsa en stund. OVCh varje gång hon börjar, känn efter,spänner ajg mej nu?et är väldigt lätt att spänna sig själv när hästen bråkar. OCh "hetishgeten" kan komma av att du spänner dig vilket irriterar henne. Mjukna och lätta.


Jag vill lägga till, när jag har sett alla dina bilder att hästen ser ut att kunna bli jättetrevlig och du ser ut att vara fin med den. (Bilderna på er ihop på marken) Tänkte tex på en bild där du ser ut att rida lätt där hästen också går trevligt. Även om du tycker att du slappnar av så trro ajg du har tendenser till stolsits och det gillar hon nog inte.
Ge inte upp. Hästen är nog inte lättriden för någon men se till att ha en tränare som förstår sig på den typena av hästar och verkligen kan ge rätt hjälp. Den verkar ha bra grundförutsättningar så det är värt att kämpa för. Ni kan komma att fungera bra ihop med rätt hjälp.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad händer med hästen...

Dundret skrev:
Hur är hon från marken att jobba? Är hon likadan om du går ut och promenerar med henne, tömkör osv?

Hon är lugn när jag är på marken...
 
Sv: Vad händer med hästen...

minimi skrev:
Är det ett fullblod möjligen? Nej, inte ens en gnutta fullblodTycker det ser ut så. Då kan nog förklaringen vara en del av det jag ser på bilderna, att det är dels en mycket känslig häst, dels ett sto med humör. oja, väldigt mycket humörJag tror du ska jobba med din sits, din hand och att inte gå in för att "vinna" jag bråkar som sagt inte med henne, hon bråkar med migkanske så mycket.
Har själv en liknande dam tror jag, och hon protesterar mot allt som inte känns ok för henne. Alltså kan både min tränare och andra se dirtekt om jag inte är avslappnad tex.
När hästen börjar tjura är det i regel jag som kniper nånstans.om jag kniper så är det för att sitta kvar
Eller så är något fel med utrustningen inga fel. Eller någopt annat.
De hästarna är svåra att rida och kräver gansak mycket och jag vet inte hur erfaren du är själv? jag är ju självklart bäst :D nä, men jag har ridit många olika hästar under många år Din sits som syns mer på somamrbilderna måstge du jobba med.på sommarbilderna hade jag bara haft henne en månad, då bråkade hon inte lika mycket, då gick det bara väldigt fort Om du sitter så där kniper du förmodligen med låren när hon travar texkniper inte, håller inte ens om. Du måste räta upp dejhon rusar mer om jag rätar på mig, komma ner i sadelnkan inte sätta mig djupare, då blir det vilda protester, slappna av.
Våga lätta i handen. Vad har du för bett? rakt smalt gummibett
Sätt dej över små dumheter och bara rid på, låt dej inte lockas in i fighter som blire övermäktiga. Vissla och bara driv framåt envist, sätt inte för häga målkraven är väldigt låga, hon bråkar ändå. Rid lätt om du inte kan sitta avslappnat och djupt och följsamt i sadeln.

Det kan vara så ( ajg vet inte vad du ridit för hästar förrut) att du måste, om du ska behålla den här hästen, vara lite ödmjuk och lyssna på henne. Hur vill hon att du sitter för att vara nöjd?hon är lugnast om jag sitter i en lätt avlastningssits lite lätt framåtlutad med stilla stadiga händer, blir mer stressad av lättridning och blir arg om jag sitter tungt Har du en jämn och stadig kontakt med munnen utan obehagligt glappande? jag har en stadig hand

Fullblod kan vara fruktansvärt känsliga djur och dessutom kanke ett viljestarkt sto. Det kräver mycket tålamod och lyhördhet.
Har du någon riktigt duktig person som är van vid fullblod jag har ridit många fullblod självsom kan rida henne? Är hon likadan då? ingen sätter sig frivilligt på henne ;) jo, en har gjort det, men det gick inte bättre
När hon börjar tjafsa, kan du bara mjukna, slappna av, andas lugnt och försöka avleda eventuellt genom att göra något annat? det är precis det jag görVar smart och lyhörd så kommer ni nog att hitta varandra.
Beröm och var nöjd bara hon slutar tjafsa en stund. OVCh varje gång hon börjar, känn efter,spänner ajg mej nu?et är väldigt lätt att spänna sig själv när hästen bråkar. OCh "hetishgeten" kan komma av att du spänner dig vilket irriterar henne. Mjukna och lätta.

Tack för många bra frågor... men mycket av det du skriver gör jag redan.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 631
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 807
Senast: Badger
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 863
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 865
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp