Bukefalos 28 år!

Vad händer med hästen...

Vimsan

Trådstartare
...efter 20 minuters ridning?

Det slår sällan fel, i måndags tog vi till och med tiden.
Hästen är av den bråkigare sorten.
Varje ridpass börjar ganska lugnt och stillsamt.
Ju längre jag rider, desto hetare blir hon och när det gått 20 min börjar hon stöka :confused:

Någon som känner ingen problemet?
 
Sv: Vad händer med hästen...

Antaligen har hon dålig kondis så efter 20 min blir hon trött och börjar då protestera. :P
Eller tvärtom, då blir hon pigg och vill ha lite bråk ;)

Min ena häst var då jag fick henne jätte lugn, sen efter en tid och konditionen blev bättre orkade hon även bråka mer.
Det blev jobbiga veckor tills vi insåg att vi skulle sammarbeta och inte motarbeta varandra..
 
Sv: Vad händer med hästen...

Det första kan vi stryka direkt :angel: Hon har superkondis :D
Veckor? Vi har bråkat i månader nu :crazy:
Fast det är alltid jag som vinner :devil:
 
Sv: Vad händer med hästen...

Käääämpa på, till slut ska väl för tusan hästen ge sig >.< Vår häst var precis likadan i början när vi fick henne,fick kämpa läääänge, men till slut så! :)
 
Sv: Vad händer med hästen...

Det är ju bra iaf! :P att du vinner..

Men varför motarbeta, kan ni inte sammarbeta?

När jag kom på att det var det man skulle göra gick min ridning mycket bättre ;)
 
Sv: Vad händer med hästen...

Vimsan skrev:
Det första kan vi stryka direkt :angel: Hon har superkondis :D
Veckor? Vi har bråkat i månader nu :crazy:
Fast det är alltid jag som vinner :devil:
Är det något särskilt du träna på när hon blir så där jobbig?
 
Sv: Vad händer med hästen...

Japp...känner igen problemet....jag har ju sett dej vett'ja!! hi,hi..
 
Sv: Vad händer med hästen...

Med min märr är det tvärtom hon går i sidled, taktar och "dansar" och flipprar med bettet typ de första 20 min sedan lugnar hon sig.... och man kan börja rida............
 
Sv: Vad händer med hästen...

Jag har själv problem med låsningar och smärtor i kroppen. När jag börjar arbeta, dvs. värms upp, blir det oftast värre då den stabiliteten jag har av att vara stel släpps, så jag blir rörligare, vilket innebär att jag får mer smärta, det skaver mer på insidan och musklerna blir längre vilket öppnar upp lederna vilket ger djävulsk smärta ibland.

Kanske kolla igenom hästen?
 
Sv: Vad händer med hästen...

Angely: Tack, skönt att höra att det kan lösa sig

asaria: Men hon vill inte sammarbeta :crazy: Det är inte jag som bråkar med henne, det är hon som stökar

rocki: oftast bara rakt fram i skritt eller trav, ibland i en hörnpassering eller kanske en volt, så inga avancerade jobbiga saker

gubben:
ja då, utrustningen passar

Tiili: Ja du, tyckte du hon var stökig i tisdags? Då skulle du sett henne igår :crazy:
 
Sv: Vad händer med hästen...

Jag har funderat på det också... Men som igår började hon stöka från första sekund, ville inte alls vara med :crazy:
Hur kan hon välja att hoppa rätt upp i luften istället för att bara skritta lugnt framåt om hon skulle ha ont?

Hon är kollad av veterinär och ET innan hon kom till mig.
Jag får nästan uppfattningen av att hon är lite överrörlig, stretchar inte henne av den anledningen. Masserar henne däremot regelbundet.
 
Sv: Vad händer med hästen...

Ja du det är inte kul med bråkstakar, men det jag tänker på är vad gör ni för övningar efter dessa 20 min, något speciellt som du har märkt ??
Vi har en ponny som kan vara väldigt lugn i början av ridpasset, får använda spö nästan för att han ska gå framåt, senare när han är uppvärmd och har gallopperat blir han mkt pigg. Bråkar gör han om han inte förstår vad han ska göra, dottern skulle göra en framdelsvändning åt vänster (vilket han inte är så bra på, höger helt ok) sparkade bakut, och piaffade nästan i ren protest (ganska snyggt) men inte vad som var meningen, kom väll runt till sist iallfall......
 
Sv: Vad händer med hästen...

Jag gör inga övningar alls, det mest avancerade är en volt. Det enda jag begär är att hon ska gå framåt och svänga där jag vill i skritt och trav, galoppen är en gångart vi väntar lite med... :crazy: av säkerhetsskäl :D
 
Sv: Vad händer med hästen...

Det låter som hästen är ganska ny för dej? Det är inte så att hästen testar? Det brukar ju dyka upp lite sådant efter "smekmånaden".
Fortsätt att "vinna" så lägger hon nog av så småningom.
 
Sv: Vad händer med hästen...

Jag har ridit hästen i 6 månader nu och hon bråkar betydligt mindre nu än när hon kom :angel:
Att hon testar mig är uppenbart, frågan är bara när hon tänker ge upp...
 
Sv: Vad händer med hästen...

Det där med testning kan hållla på väldigt länge!
Jag har en arab. Hon testade mig i ca 1 år, sen när hon slutade med det fick jag en häst som är så trevlig och följsam.

Så det är nog bara att hålla ut och hoppas ni har testat klart varandra snart ;)
 
Sv: Vad händer med hästen...

Okay... då är det bara att vänta o se ;)
Ska träna på söndag igen, förhoppningsvis löser vi något av problemen.

Hittade några kort från förra träningen.
2407202880059748183fvjCYR_th.jpg

större bilder
http://community.webshots.com/photo/467038938/2407202880059748183fvjCYR#
http://community.webshots.com/photo/467038938/2745120560059748183KxVmmy
http://community.webshots.com/photo/467038938/2387374110059748183mhpjOi
http://community.webshots.com/photo/467038938/2707197660059748183tcoDUW
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 597
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 716
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 985
Senast: Roheryn
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 278
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Färsk/frystorkat foder
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp