Bukefalos 28 år!

Vad händer med min gamling?

Fibusen

Trådstartare
I morse så skällde han lite på grannkatten,fick efter det nån slags hosta som om han försöker få upp något,och han hostar tillslut upp slem och ser ut som han får en kväljning.

Det gav sig efter 10-15 minuter,men nu skällde han till igen,då hände samma sak. Som om han skulle ha satt något i halsen... Ungefär som när dom dricker för snabbt/mycket.

Har inte varit något under dagen,utan kom när han skällde,ätit och druckigt normalt under hela dagen. Har inte varit något innan alls,utan kom som en blixt från klar himmel efter han skällde i morse. Jag är med honom 24/7 så vet med 100% att det inte varit det minsta konstiga innan.

Är orolig då han har blåsljud på hjärtat,om det är något med det? Eller om något har hänt med lungorna? Men hur kan skallet ha satt igång det?

Ingen feber,och pigg och glad,fina slemhinnor,ingen annorlunda lukt i munnen.
 
Sv: Vad händer med min gamling?

Min hund som också har blåsljud på hjärtat hostar så när hon blir lite för upphetsad och har så gjort i många år. Speciellt när hon busar och skäller faktiskt. Annars är hon hur pigg som helst och veterinärerna tycker hon klarar sig bra utan mediciner.
Men om det kommer så plötsligt är det väl värt att kolla upp så inget nytt hänt med hjärtat.
 
Sv: Vad händer med min gamling?

Vi kollade hjärtat i April senast,brukar göra det en gång om året,men då var det oförändrat som det varit dom senaste 2-3 åren som vi vetat om det.

I helgen gick vi långpromenader där han fick springa lite löst,inga problem då heller...

Är orolig så får ringa veterinären i morgon ifall det inte ger sig.
 
Sv: Vad händer med min gamling?

Det kan även vara halsinfektion eller en lätt släng av kennelhosta. Gissar att han är vaccinerad mot parainfluensa.
 
Sv: Vad händer med min gamling?

Kennelhosta funderade jag på också,men borde han inte hosta mer då? När han går normalt så är det inget,utan när han skäller,eller blir uppspelt,glad och "skrattar". (När andningen blir snabb och svansen går i 120)

Allt startade med ett skall,därför funderade jag om det var något med halsen endå.

Men jag kan iallafall inte släppa att det är något som hans hjärta orsakat,vaätska i lungorna tex... Men förstår inte varför det skulle komma som en blixt från klar himmel? :crazy: Borde inte det smyga sig på? Eller att han iallafall skulle ha hostat i Söndags när vi var ute på långpromenad och han sprang som en galning och hoppade i snön?

Han har sovit hela natten utan att hosta,första hostan kom nu när han fick mat och vart uppspelt.
 
Sv: Vad händer med min gamling?

Har en tid kl 14 i dag iallafall,så då får vi se.
 
Sv: Vad händer med min gamling?

Min hostar inte av långa promenader och mycket spring. Mest bara när hon blir upphetsad, hoppar runt och skäller och inte varje gång då heller.
Lycka till. Hoppas det bara är något enkelt. Men även om det är hjärtat så behöver det inte vara nån fara.
 
Sv: Vad händer med min gamling?

Ja,om det "bara" hade varit hjärtat...:(

Röntgen visade förstorat hjärta,samt lite lungödem (vätska i lungorna pga dåligt hjärta),detta skulle kunna gå att behandla,och hunden skulle få leva ett bra liv endå,MEN,vid bukröntgen visade det sig att det sitter en stor knöl bakom levern.... :cry:

Dom hade ingen tillräckligt bra UL-maskin där vi var (dom har beställt en ny) så vi fick tid på Torsdag förmiddag på en annan klinik där dom ska kolla vad det är. Allt lutar mot att det är en tumör,och då kommer han få somna in där och då.

När jag frågade veterinären om det var en tumör ville han inte svara på det,när jag frågade vad det annars kunde vara för stort som inte ska vara där och växer vid levern fick jag svar att det kunde ju inte vara så mycket,men att UL får utvisa. Han var nog lika säker som jag att det var en tumör.

Nu ska jag bara försöka få en fin sista stund med min bästa vän,för jag är 99,9% säker att jag åker hem med tomt koppel på Torsdag.
 
Sv: Vad händer med min gamling?

Låter som något liknande som min Fortune drabbades av. Hon fick avlivas akut i söndags då hon fått lungödem och hjärtsvikt, antagligen till följd av tumörerna hon hade på levern. Tänkte på det direkt när jag såg din tråd, men ville inte vara pessimist.

Mycket tråkigt besked, beklagar:cry:
 
Sv: Vad händer med min gamling?

Åh nej :cry:
Men vad tråkigt att han inte kunde säja vad han trodde ändå, man vill ju gärna veta.
Jag fortsätter hålla tummarna och hoppas att det ändå ska bli bra.
 
Sv: Vad händer med min gamling?

Tack!

Ja,visar det sig vara en tumör får det vara bra,då får han somna där,vill inte att han ska lida bara för att jag vill ha en stund till med honom. Jag vill ha hela livet med honom,men det går inte,det vet jag. Men en stund till hade varit fint. Iallafall sommaren,så vi hade kunnat gå och bada som han älskade att göra...

Nu sitter jag bara och funderar hur jag ska spendera min sista dag tillsammans med min bästa vän,hur jag ska göra den fin för honom... Önskar han kunde berätta hur han vill ha det,vad han skulle vilja göra. Men hur ska man kunna få en fin sista dag när det känns som om hjärtat ska brista? Hur ska man kunna njuta då?

Jag har ju vetat att denna dag skulle komma någon gång,men en stund till bara hade jag önskat. Vårsolen har precis börjat titta fram,och vi har kunnat börja gå lite längre nu utan att han ska bli kall. Jag önskar att han hade fått vara med över sommaren så vi kunde gå våra långa promenader,busa i gräset,bada,springa över åkrarna.

Det känns som om jag ljuger för han nu,fjäskar och skämmer bort honom,allt är en lögn för att få mig att må lite bättre,känns som jag lurar honom,lurar mig själv. Försöker undanhålla det oundvikliga. Kanske vet han endå?

Mitt livs största sorg närmar sig. Ca 50 timmar kvar. 50 timmar,och endå gör det redan så ont. 50 timmar med sin bästa vän,det är antagligen det enda jag får.

Jag vet att jag kommer göra rätt,för hans skull så finns det inget annat alternativ,men endå så känns det som mitt hjärta ska brista vilken sekund som helst...
 
Sv: Vad händer med min gamling?

Jag blir så rörd av det du skriver. Vet känslan av att förlora en fyrfota familjemedlem, även om alla känslor är individuella.
Jag tror vovve vill ha det så vardagligt som möjligt, med lite extra glädje. Kanske en utflykt dit ni inte gått på länge, ta bilen en bit om det behövs. Och kanske kan det ploppa upp extra godisträd (dvs göm godis i barken) på promenaderna.
Och mys, gråt om det behövs och krama din älskade vän!
 
Sv: Vad händer med min gamling?

Jag sitter här med tårar som bränner i ögonen - jag blir väldigt rörd av vad du skriver.
Jag har nog inget vettigt att skriva, men vill skicka en massa styrkekramar i vart fall!
 
Sv: Vad händer med min gamling?

Usch, jag beklagar verkligen!

Även jag blev jätterörd av din text, känns hemskt bara att tänka på att mina hundar en dag inte kommer finnas kvar.
 
Sv: Vad händer med min gamling?

Veterinären ville kanske inte säga något om han inte är säker. Håller tummarna för att det inte är så illa som du tror. Och, ja skäm bort honom med att göra sådant som han tycker är kul och ge honom lite extra godis. Han kommer att veta om/när det är dags, det förstår han på ditt kroppsspråk.
 
Sv: Vad händer med min gamling?

Men varför tar du bort en hund som du beskriver

Ingen feber,och pigg och glad,fina slemhinnor,ingen annorlunda lukt i munnen.
??

För avlivning finns det alltid akuttider och var det min hund skulle jag låta den leva tills jag märker att den börjar må dåligt.

Tycker det är konstigt med en del saker, man kan plåga hundar med massa olika problem som eksem, öronproblem allergier etc i massor av år...men så fort en hund har en tumör och f.ö är pigg o glad så ska den tas bort direkt....fattar inte faktiskt

Såklart ska inga hundar lida...inte ens de med allergier, magproblem, eksem etc etc.
 
Sv: Vad händer med min gamling?

Gejen är ju det att hostan kom i rasande fart,när jag skrev första inlägget så var det första dagen med hosta. Igår hostade han ännu värre vid ansträngning. Inatt hostade han flera gånger trots att han bara låg och sov. Han har försämmrats snabbt med andra ord.

Plus att jag trodde "bara" att det var något med hjärtat/lungorna. Nu visade det sig att han har en STOR knöl (så pass stor att han blivit bukig på bara 3-4 dagar) som sitter och trycker på levern,ev är det även den som trycker på lungor så hostan uppstår.

Han bukröntgades senast i September,då fanns det ingenting avvikande i magen. Nu är det en knöl som är jättestor. Alltså har den växt ganska snabbt.

Han har även förstorat hjärta,och lite lungödem,lägg därefter till att han har spondylos i hela ländryggen (som han förvisso inte lider av just nu) och att han är en stor hund på 9 år. Jag vill inte utsätta honom för onödigt lidande,en operation är totalt uteslutet. Långvarig behandling som får han att må dåligt bara är också uteslutet. Jag vill att han ska vara glad och någorlunda pigg i slutet,att han ska ha lite värdighet kvar. Om han får ett par månader kvar att leva,varför ska jag då ta hem honom och se han tyna bort mer och mer för varje dag?

Det är skillnad på att hålla vid liv och leva,hålla han vid liv hade säkert gått ett tag till,men han skulle kanske inte få leva värdigt,därför så kommer jag välja att avsluta om det visar sig vara en tumör.

Om det är något som går att behandla (då lär den alltså gå att minska i storlek/försvinna,för just nu trycker den antagligen på lungorna) utan operation eller medicinering som han faktist blir sjuk/trött/dålig av då är det klart jag vill göra ett försök,men i dagsläget så tror jag inte det,och just därför är jag beredd på att låta han få somna in.

Att vänta tills han blir så pass dålig att man lär åka in på en akuttid ser jag som vansinne,varför dra ut på smärtan? Och vi har dessutom bara möjlighet att få tag på veterinären från ca kl 08-22.30 under vardagar,på helgerna är det stängt,och alltså så lär vi åka till strömsholm på natten/helgerna,en resa på ca 25 mil. Visst kan man ringa distriktaren,men oftast så är det många timmars väntan även där. Skulle aldrig utsätta min bästa vän för något sånt.

Sen ser jag en väldig skillnad på att ha lite exem,och en (antagligen) växande tumör i magen som får hunden att hosta och hosta så fort han anstränger sig,och som trycker på övriga organ i kropen.

Den finns inget jag önskar mer än att det inte är något,men chansen om det är så fruktandvärt liten så jag kan inte annat än planera att ta bort min fina vän i morgon.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 702
Kropp & Själ Hej! Jag började känna mig konstig i halsen under söndag kväll, sedan måndag vaknade jag med väldigt ont i halsen. Tisdag fortsatt ont...
2
Svar
25
· Visningar
2 640
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
20 559
Senast: Kiwifrukt
·
Katthälsa Sedan två dagar tillbaka har vår 18-veckors kattunge varit loj. Hon har inte lekt, mest sovit och då dragit sig undan, ätit och druckit...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 992
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp