Vad händer?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har kommit fram till några insikter. Detta skriver jag inte för någon annans skull än min.
Jag har lovat mig själv att aldrig mer skriva på internet påverkad av alkohol eller någon annan substans. Det kommer inte att gynna mig eller någon annan.
Det är slut med det.
Jag ska ta mina mediciner varje dag utan undanflykter.

Idag har jag tränat på att säga nej. Rollspel med min behandlare. Mycket givande och svårare än det låter. Och efter det varit på ett givande AA möte.
Så tacksam för att få denna möjligheten. Jag kan inte med ord beskriva den tacksamheten jag känner inom mig just nu ❤️
 

Ibland får jag känslan av att vissa bara skriver saker för att de vill trycka till mig. Inte alla men vissa. Jag vet om att om det verkligen gäller att jag MÅSTE vara 100 % nykter så kommer jag att klara av det. Jag kommer ta alla befintliga resurser för att se till att så sker. Gå på möte varje dag om så krävs.
Men nu måste jag egentligen inte vara nykter. Inte för någon annan än mig själv. Och det är ibland svårt.
 
Ibland får jag känslan av att vissa bara skriver saker för att de vill trycka till mig. Inte alla men vissa. Jag vet om att om det verkligen gäller att jag MÅSTE vara 100 % nykter så kommer jag att klara av det. Jag kommer ta alla befintliga resurser för att se till att så sker. Gå på möte varje dag om så krävs.
Men nu måste jag egentligen inte vara nykter. Inte för någon annan än mig själv. Och det är ibland svårt.

Du kanske vet vad man lär ut på flygplan, fixa din egen syrgas innan du hjälper andra - för bådas skull. Lägg inte avgörandet om din egen nykterhet i ett barns knä, det blir tungt för er båda.
 
Ibland får jag känslan av att vissa bara skriver saker för att de vill trycka till mig. Inte alla men vissa. Jag vet om att om det verkligen gäller att jag MÅSTE vara 100 % nykter så kommer jag att klara av det. Jag kommer ta alla befintliga resurser för att se till att så sker. Gå på möte varje dag om så krävs.
Men nu måste jag egentligen inte vara nykter. Inte för någon annan än mig själv. Och det är ibland svårt.

Visst kanske du klarar av att vara nykter under en graviditet, men sen?
Sjukdomen finns fortfarande kvar, likaså ditt dåliga mående.
 
Ibland får jag känslan av att vissa bara skriver saker för att de vill trycka till mig. Inte alla men vissa. Jag vet om att om det verkligen gäller att jag MÅSTE vara 100 % nykter så kommer jag att klara av det. Jag kommer ta alla befintliga resurser för att se till att så sker. Gå på möte varje dag om så krävs.
Men nu måste jag egentligen inte vara nykter. Inte för någon annan än mig själv. Och det är ibland svårt.

Kanske är det så att vissa gör så.

Jag gör det inte och hoppas det inte framstår så, men för din egen skull bör du nog komma längre i din nykterhetsresa innan du blir gravid.

Det är ju (iaf som det visas här inne) väldigt mycket höga toppar och djupa dalar i ditt psykiska mående.

En graviditet och sedan en nyfödd kan vara påfrestande, även med de bästa förutsättningarna.

Om du vet att du (pga något måste) klarar av att vara nykter, varför inte sätta målet att du måste vara nykter 1 år innan du aktivt försöker bli gravid?

Det skulle ge både dig, din partner och kommande bebis betydligt bättre start som en familj på 3.
 
Det är inte riktigt så jag menar. Kan inte förklara 😞

Jag förstår att det inte är så du menar, och det är nog ingen föräldrar som MENAR att det ska bli så. Men trots det så är det ibland så det blir ändå. Att man har förhoppningen att kärleken till sitt barn ska laga det som är trasigt inom en, att det ska få en att orka det man inte orkar, att det ska ge en motivationen man nu saknar. Men om det var så att kärleken till ett barn var tillräckligt för att orka, så skulle inte så många barn växa upp med föräldrar som faktiskt inte orkar, och som inte klarar att välja det bästa för barnet. Du skulle inte vara den första, och inte den sista, OM det skulle bli så.

Jag skriver inte detta för att trycka ner dig eller peta mer i dina sår. Jag är helt övertygad om att du kommer att kunna bli en bra mamma om du bara ger dig själv tid för att skaffa dig förutsättningar. Bli lite mer stabil i att hantera dina svängningar, att landa i om du och din partner vill leva i er relation på samma sätt, och hitta strategier för att överkomma känslan av otillräcklighet som verkar poppa upp hos dig med jämna mellanrum. Om det är något som ett barn ofta framkallar hos föräldrar, så är det känslan av otillräcklighet. Utöver den kroniska tröttheten...

Kort sagt, du och barnet och barnets pappa kommer att kunna njuta mycket mer av familjetiden om ni väntar tills du är mer stabil. Den tiden kommer! Vänta in det, och gör allt du kan för att ta dig dit. Du kommer att lyckas, om än att det är krokigt för dig som för andra, så ge dig själv den tron och ditt framtida barn den möjligheten ❤
 
Ibland får jag känslan av att vissa bara skriver saker för att de vill trycka till mig. Inte alla men vissa. Jag vet om att om det verkligen gäller att jag MÅSTE vara 100 % nykter så kommer jag att klara av det. Jag kommer ta alla befintliga resurser för att se till att så sker. Gå på möte varje dag om så krävs.
Men nu måste jag egentligen inte vara nykter. Inte för någon annan än mig själv. Och det är ibland svårt.
Ofta är det just så, att saker måste göras för en själv. Vill man inte ta steget och i det kunna få ett bättre liv är det inte lätt. Du vill inte dig själv väl nu, så länge du förnekar hur illa det är kan ingen göra något. Du kan inte vara 100% nykter för att inte stå i vägen för dig själv med relationer, jobb etc. Du är inte nykter för din partner. Vad gör att du plötsligt skulle fixa det vid graviditet eller annat som verkligen gäller? Vad är det som gör något så pass viktigt du skulle vara nykter? När inte ditt eget välmående som duger till skäl.
 
Imorse var det sånt lugn över gården och ändå rörelse. En fågel som kvittrade. Är inte det lite tidigt än är det inte vår?
Sen tre rådjur i trädgården och en älg såg jag längre bort.
Månen lyste klart och solen började titta upp sakta.
Hästar ute och fodrade.
Känner att vilken fantastisk plats detta är ändå.
Så vackert ❤️
 
Jag menar verkligen inte att vara elak nu, men snälla sätt inte ett barn till världen i det kaos du lever i just nu. Både för ditt och barnets skull. :heart

Håller helt med och det är absolut inte på något sätt för jag vill vara elak mot @karamelldrottningen !!! Men ett stackars barn ska inte behöva ha en så ostabil mor. Min mamma växte upp med en psykiskt ostabil mor och det har inte varit roligt för henne alla gånger...Min mamma däremot har alltid varit stabil och trygg inför mig och min bror så vi har haft en fin barndom. Nej som sagt så kan inte ett barn hjälpa en ur ett dåligt mående och bara väldigt egoistiskt att skaffa ett barn till dåligt liv utifrån det kaos du @karamelldrottningen lever i. Red ut ditt liv och bli stabil utan alkoholismen så blir du alldeles säkert en fin mamma, du med ❤
 
Håller helt med och det är absolut inte på något sätt för jag vill vara elak mot @karamelldrottningen !!! Men ett stackars barn ska inte behöva ha en så ostabil mor. Min mamma växte upp med en psykiskt ostabil mor och det har inte varit roligt för henne alla gånger...Min mamma däremot har alltid varit stabil och trygg inför mig och min bror så vi har haft en fin barndom. Nej som sagt så kan inte ett barn hjälpa en ur ett dåligt mående och bara väldigt egoistiskt att skaffa ett barn till dåligt liv utifrån det kaos du @karamelldrottningen lever i. Red ut ditt liv och bli stabil utan alkoholismen så blir du alldeles säkert en fin mamma, du med ❤
Att skaffa barn är alltid väldigt egoistisk. Oavsett psykiska måendet.
Men jag orkar inte riktigt diskutera detta nu. Det är inte ens säkert att jag ens kan bli gravid och då är det väl meningen 😞
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 553
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 547
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok I början av maj ramlade jag plötsligt ner i ett djupt svart mentalt hål på livets stig. Så min maj månad har tillbringats nere i det...
Svar
4
· Visningar
872
Senast: Cattis_E
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 031
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp