Bukefalos 28 år!

vad händer?

miamiSwing

Trådstartare
Jag har en liten fundering men inget jag kommer att göra!

Om man har en hästtransprt med totalvikten 1300 och du får lasta 580kg.
Vad händer med transporten om man lastar in en häst på kanske 650kg?

Om polisen stoppar än så är det ju inte så bra men tänkte mer på transporten om de är golvet som går sönder för att hästen är fär tung.

Liten fundering!
 
Sv: vad händer?

1. Om det händer en olycka gäller inga försäkringar.
2. Om det är en 1300 kg trailer är den kanske inte byggd för mer avseende laster på golv, bromsar, handsken, däcken, hjulupphängning etc. Vissa delar kan ex vara anpassade neråt för invägning till 1300 kg även om trailern i sig är byggd för mer.

Personligen skulle jag inte överlasta utan att veta alla detaljer på punkt 2 och då endast i en nödsituation med tanke på punkt 1.
 
Sv: vad händer?

Med tanke på att de flesta transporter kunde registreras med en högre lastvikt vid nybesiktningen så skulle jag inte tro att golvet är det som skulle braka.

Troligast är det dämpning, bromsar, däck och sånt som skiljer mellan olika lastvikter.

Min transport köpte jag tex ny. Den kunde jag reggat med en totalvikt på 2000 kg vilket skulle ge en lastvikt på ca 1200 kg om jag inte minns fel.
När jag valde att regga den för en lägre totalvikt gjordes ju inga fysiska förändringar på vagnen, så rent fysiskt klarar min vagn denna last utan problem. Om bara bilen klarar vagnen så att säga.

Om jag skulle vilja väga upp mitt släp så skulle det dock krävas en fysisk förstärkning enligt bilprovningen, tex byte av handsken, bromsarna eller nått.

Så vad som kan hända, fysiskt, med ett överlastat släp kan nog bero på lite olika faktorer...
 
Sv: vad händer?

Bra svar alltihop, vill bara tillägga att släpets köregenskaper ändrar sig ju tyngre man lastar - bromssträcka, svängförmåga och ev. även benägenhet att välta, beroende på hur tyngdpunkten hamnar.
 
Sv: vad händer?

Tänk på att bilen kan ha sina belastningar också. Draganordningen kanske inte är beräknad till högre vikt och då kan gå sönder.
// Linda
 
Sv: vad händer?

För det första gäller INGA försäkringar vid olycka!
Det är olovligkörning du blir av med körkortet om du bli stannad och ekipaget vägt av Polisen.
Bromsträckan bli längre och transportens kör egenskaper för ändras.
Till låter bilens drag den extra belastingnen?
Troligast att golv, axlar m.m håller för extra belastingen men inte helt säkert.
Om du har vanliga personbild däck däck på transporten är det inte säkert att dom tål den extra belastingen.
 
Sv: vad händer?

... fast frågan var vad som hände med släpet :)

Antar att TS har ett släp som någon vill låna för att lasta två hästar på och att hon funderar över om hon riskerar att få tillbaka ett trasigt släp, hon skriver ju att hon själv inte skulle göra det.
 
Sv: vad händer?

exakt, ja skulle ALDRIG köra olovligt är för rädd om både djuren och mitt körkort!

Våran bil får dra 1500 på B-kort.

Skulle mest vilja veta vad som händer med transporten nu kommer inte ja låna ut den eftersom ja inte vill riskera min transport och deras hästar!
 
Sv: vad händer?

tror att du menar att det sår 580kg som maxlast i reg.beviset? det är endast en vikt som gäller om du har B-kort har du BE-får du lasta släpets totalvikt minus släpets tjänstevikt.
 
Sv: vad händer?

Det är inte olovlig körning att köra med övervikt!
För i TS fall så handlar det om övervikt,och det är enorm skillnad på övervikt och olovlig körning!

Olovlig körning är om du begår ett brott mot något som kräver körkort!
Tex du kopplar en hästtransport på din bil som egentligen kräver BE-körkort,men du kör på bara ett vanligt B-körkort,det är olovlig körning! Du har då inte behörighet att framföra detta ekipage!
 
Sv: vad händer?

Worrd! :bow:
Övervikt ger böter per 10 kg, minns inte summorna, inte är det billigt med säg 100 kg övervikt, men inget man behöver gå i personlig konkurs för.
Vad gäller försäkringens gällande är det olika huruvida den gäller vid övervikt eller inte. Det beror helt enkelt på om det finns någon anledning att väga hästen vid olycka eller inte. Vid OLOVLIG körning gäller däremot inga försäkringar.

Risken att det skulle hända något med släpet existerar inte så länge släpet är i bra skick.
 
Sv: vad händer?

tror att du menar att det sår 580kg som maxlast i reg.beviset? det är endast en vikt som gäller om du har B-kort har du BE-får du lasta släpets totalvikt minus släpets tjänstevikt.

Det sista du skriver blir ju just 580kg. Transportens totalvikt-transportens tjänstevikt=maxlast=580kg sen spelar det ingen roll vad för körkort du har. Är transportens maxlast 580kg så får du ha hur mycket BE-kort du vill, du får inte lasta mer iaf.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 095
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 544
Senast: Askur2017
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 454
Senast: Lobelia
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp