Bukefalos 28 år!

Vad har du för städrutiner?

Det som funkar bäst för mig är att låta det bli så stökigt att jag närmar mig gränsen för vad jag tycker är ok och sedan bita ihop lite till. Då brukar min man städa, för han har lägre toleranströskel än vad jag har.
Det som funkar bäst för mig är att låta det bli så stökigt att jag närmar mig gränsen för vad jag tycker är ok och sedan bita ihop lite till. Då brukar min man städa, för han har lägre toleranströskel än vad jag har.
Roligt inlägg..
Så roligt så jag citerade två gånger..

Fast jag hoppas du är snäll mot mannen ändå?
 
Senast ändrad:
Som aldrig sover?

Städning tar faktiskt inte lång tid om man städar ofta, så det hinner de flesta lätt med lätt med oavsett ålder på barnen. Handlar enbart om prioriteringar av tiden som finns till annat när barnen sover/leker för sig själva..

Av ren nyfikenhet, hur stort bor du? Vi har bara 55 kvm men att dammsuga och torka golv på 20 min max.. Då hade jag fått kuta runt och tror inte jag hunnit ändå!

Sambon diskar typ dagligen. Jag dammsuger och städar badrum 1ggnveckan. Dammtorkar sällan, kör oftast med dammsugaren på såna ytor. Borde våttorka oftare. Byter handdukar och lakan varje vecka. Borde städa och torka ur kyl/frys och skåp oftare men brukar bli en storstäd av kök med jämna mellanrum.
 
Det som funkar bäst för mig är att låta det bli så stökigt att jag närmar mig gränsen för vad jag tycker är ok och sedan bita ihop lite till. Då brukar min man städa, för han har lägre toleranströskel än vad jag har.
Nej men nej, du är ond. Stackars din man :(.
 
Min städrutin numera är att ge tösen en peng och sätta dammvippan i näven på henne och be henne städa lite åt mig :o

Men annars går väl diskmaskinen 1-2 ggr om dagen, det dammsugs någon gång i veckan.
Storstädning sker endast i samband med att vi ska få besök, så allra helst får folk hålla sig borta :p

Jag har inget ont av lite stök men ohygieniskt blir det inte. Rent kök, ren toa m.m. annars får jag panik. Men några dammråttor dör jag inte av.
 
Men jag är lite orolig för att han ska starta en relationstråd här för det är solklart att han skulle få rådet att dumpa... :o :nailbiting:
Åh, ramlar han in hit har han mitt fulla stöd. Som hämnd för dikterna!
 
I mammagrupper som jag är med i på fb hävdar folk att de dammsuger och våttorkar dagligen, såna tycker jag mest synd om... Men jag värdesätter väl sömn och tid med dottern betydligt högre än vad dem gör.

Men gud så dömande. Det är väl inte alls säkert att de värdesätter tid med sitt barn mindre än vad du gör?! Säger du så om folk som har en hobby, typ hästar, också?
 
Förmodligen! Men jag tror inte jag skulle klara att låta någon t ex skura min toastol utan att ha gjort grovjobbet själv först. Eller byta min lakan eller...

Undra om det går att boka städhjälp - men med förbehållet att hen aldrig kommer. Fast att jag aldrig kan vara helt säker på det, så att jag städar utifall att städhjälpen skulle dyka upp.

Jag är lättlurad, så jag skulle säkert gå på det varje gång:up:

Jag har jobbat som städare hemma hos folk och jag kan säga att de flesta av oss bryr sig inte ett dugg om smutsiga toastolar ;) man blir van.. Även om de flesta inte har det grisigt eftersom vi städar regelbundet hos många av kunderna. Tar ju 30 sekunder att veva runt med toaborsten efter man gjort nummer 2 så vi stackars städare slipper se fartränder iaf :D Lakansbytet har varit extrakostnad där jag jobbat iaf, på flera olika företag. Ingen standard.

Standardrutin hemma hos folk brukar vara alla köksytor, hela badrummen, dammtorkning, skakning av mattor, dammsugning och våtmoppa golven. Har man det stökigt och rörigt får man skylla sig själv om det inte blir rent för vi plockar inte undan något.


Hemma kör jag samma rutin som jag gjorde när jag jobbade som städare typ en gång i veckan. Men jag är ju supersnabb efter att ha jobbat med det så det tar väl nån timme för hela huset :D
 
Vi har ingen direkt rutin här hemma, men jag är väldigt allergisk emot kvalster (och ingen allergimedicin fungerar något vidare pga att jag inte kan äta tabletter) så vi försöker dammsuga och städa ett par gånger i veckan. Disken är också något jag vill ha rent, minst en gång per dag går diskmaskinen eftersom jag blir äcklad om smutsig disk står längre än typ över natten... :yuck::angel: Tvätten blir tvättad så fort det finns tillräckligt för att fylla maskinen. :D
 
Började prata med några vänner häromdagen. Det visade sig att vi gjorde rätt olika. Vissa städade varje dag, vissa en gång i månaden.

Själv dammsuger jag en gång i veckan. Diskmaskinen körs kanske två gånger i veckan. Dammar någon gång i månaden, torkar golv någon gång i månaden. Dock tycker jag att jag småplockar hela tiden. Tror problemet är att jag är dålig på att lägga saker på sitt rätta ställe utan lägger dem på bordet när jag kommer på något annat att göra. Då och då gör jag punktinsatser tex skurade badrum och avlopp förra veckan.

Hur ser dina städrutiner ut? Vad funkar för dig?

Jag lägger alla kläder på golvet i nån vecka eller tio dagar eller så. Sen börjar de tryta och då samlar jag ihop dem och lägger all annat strunt man har omkring sig på någorlunda plats + kanske plockar nån gammal äcklig tekopp och tallrik som står framme. Håller det någorlunda snyggt ett tag och sen samma sak igen!! Dammsuger nog varannan vecka och fixar fint när nån kommer på besök. Bor med en kompis som inte har så mycket emot att det ser skabbigt ut och vi har inga djur. Tycker att det finns nåt rätt trevligt både i städade och svinstökiga hem och trivs nog ganska bra med min städnings cykliska natur
 
Jag har jobbat som städare hemma hos folk och jag kan säga att de flesta av oss bryr sig inte ett dugg om smutsiga toastolar ;) man blir van.. Även om de flesta inte har det grisigt eftersom vi städar regelbundet hos många av kunderna. Tar ju 30 sekunder att veva runt med toaborsten efter man gjort nummer 2 så vi stackars städare slipper se fartränder iaf :D Lakansbytet har varit extrakostnad där jag jobbat iaf, på flera olika företag. Ingen standard.

Standardrutin hemma hos folk brukar vara alla köksytor, hela badrummen, dammtorkning, skakning av mattor, dammsugning och våtmoppa golven. Har man det stökigt och rörigt får man skylla sig själv om det inte blir rent för vi plockar inte undan något.


Hemma kör jag samma rutin som jag gjorde när jag jobbade som städare typ en gång i veckan. Men jag är ju supersnabb efter att ha jobbat med det så det tar väl nån timme för hela huset :D
Du kanske också kan hota med att komma och städa hos mig? Det tar nog skruv att bli hotad av en professionell :up:
 
Jag skottar ut det värsta när det blir för mycket.
Diskar när porslinet är slut eller köket oframkomligt, ja vi har diskmaskin.
Putsar fönster när jag inte kan se ut genom dem tillräckligt bra.
Och städar fint och rent när vi skall ha fest.
 
Hur han tänkt lösa det hela den dagen som det rummet ska bli dotterns rum blir intressant att se eftersom hans saker är bannlysta från sovrum, kök och vardagsrum. :p
Oj!
Om jag satte ett sådant villkor så skulle jag åka ut med huvudet före.
Det vore lika illa som om mina hästar blev bannlysta på gården.
Då så skulle jag dra omedelbart.
 
Städning tar faktiskt inte lång tid om man städar ofta, så det hinner de flesta lätt med
Det där är en intressefråga.
Vissa av oss är så ointresserade av städning att allt annat går före.
Och då så hinner man inte.
Städa är inte viktigt, det är så förgängligt och en sådan färskvara att den utförs lämpligast just när man skall använda den.

Det går alltid att städa i morgon.
Det blir lika rent då.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Fler än jag som gillar att städa? Och resultatet av det! Själv har jag kommit ur rutinerna nu under sommaren (föräldraledig, och det är...
2
Svar
23
· Visningar
1 377
Senast: Helly
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 932
Senast: MML
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
19 657
Senast: Nytant
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 426
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp