Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Kokosboll

Trådstartare
Vad har ni för försäkringsbolag på era hästar? Vilket försäkringsbolag tkr ni är bäst osv? har ni lagt till något extra på era hästförsäkringar? Antar att det är upp till var och en men vill höra era åsikter. Vilket försäkringsbolag ger bäst vård för pengarna? Själv har min pålle aldrig varit skadad och jag har aldig råkat ut för o dra in försäkringsbolaget men har funderat på den dagen när det väl händer något.. Hade han försäkrad hos agria när han var yngre men nu är han försäkrad hos if. Vilket är egentligen bäst:confused:
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Det bästa är att inte byta bolag eftersom de då kan hävda att felet fanns innan man tecknade försäkring hos dem, om det vill sig illa och felet verkar ha funnits ett tag.

Jag har If sen födseln på mina och kommer inte byta även om det är dyrt, eftersom jag inte vill riskera just ovanstående problem.
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Jag har Folksam på alla mina hundar.hästar, katter.
Dom är kanon och snabba på att reglera kostnder när olyckan är framme.

jag har livförsäkring och A1 bas veterinärvård upp till 50 000.

Man kan välja upp till 100 000.

Dom är dessutom billiga.
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Jag har Agria, och det ångrar jag bittert.
De hjälper inte till ett öre. Har haft hästen försäkrad hos dem i snart 10 år och nu när jag verkligen behöver min försäkring vägrar de hjälpa till. Anledning? Ja, det undrar jag med.. Uppenbarligen täcker Agria bara om man vet exakt vad som är fel med hästen.
Håller på att utreda min häst för metabolisk störning (inte hittat exakt vad än, men tydliga tecken på IR och hypotyroidism) och enligt Agria gäller inte försäkringen för hästen har inte diagnos...

Undvik Agria.
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Jag har Agria, och det ångrar jag bittert.
De hjälper inte till ett öre. Har haft hästen försäkrad hos dem i snart 10 år och nu när jag verkligen behöver min försäkring vägrar de hjälpa till. Anledning? Ja, det undrar jag med.. Uppenbarligen täcker Agria bara om man vet exakt vad som är fel med hästen.
Håller på att utreda min häst för metabolisk störning (inte hittat exakt vad än, men tydliga tecken på IR och hypotyroidism) och enligt Agria gäller inte försäkringen för hästen har inte diagnos...

Undvik Agria.

Men fyy :mad: Är så glad att jag inte har Agria på nån av mina djur längre!! Hade det på första hunden och när han blev sjuk som 6 månaders valp och fick tokhög feber, ögon och lunginflammation visade det sig att han hade Juvinil Cellulit och de hävdade att det var ett dolt fel pga att han hade haft ett öga som rann lite på besiktningen när han var 8 veckor... Därför täckte de ej med min försäkring och han hade dolda fel försäkringen hos Agria med och den täckte inte pga det var inte ett sådant fel som dolda fel täcker. Hur tänkte man då??? Jag överklaga flera gånger med fick avslag hela tiden. Sen dess ALDRIG med Agria :mad: Jädra skitbolag rent ut sagt!
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Och för att bidra till tråden så kan jag tillägga att jag har Folksam på alla mina djur oavsett djurslag. Funkar så överlägset jäkla bra!!! Har aldrig motsatt sig något över huvud taget!
De har direktreglerat hältutredningar, 2 operationer på hästen och flertalet olika sjukdomar på hundarna utan att ens tveka. De bara betalar ut. Så jäkla bra att ha och göra med. Dem kan iafl jag lita på fullt ut och det känns så tryggt. Det har medfört att jag nu har hem, bil och allt annat hos dem med :) Man tjänar på att ta hand om sina kunder. :D
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Har sveland och agria på hästarna och if på hundarna o katterna!
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Jag har agria på alla mina djur, har alltid haft, och har aldrig haft problem.
Agria har varit både hjälpsamma och tillmötesgående då jag haft skador på hästarna, aldrig varit tveksamheter från deras sida.
Jag har mina hästar A1 försäkrade, eller det heter väl något annat nuförtiden men de har full livförsäkring samt 60000 i vet vård plus tillägg för att även få betalt för mediciner som skrivs ut.
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Jag har Sveland på tre av mina hästar och If på den fjärde. Har aldrig behövt utnyttja If-försäkringen men med Sveland har jag aldrig haft problem trots att både hästarna jag behövt utnyttja försäkringen på har jag bytt bolag från Agria till Sveland i sen ålder (14 resp 18 år). Tar risken att byta bolag eftersom jag vägrar ha agria. Sista hästen hade agria vid köpet och vid det bytet blev det If då det vid tecknandet var de villkor som passade mig bäst.
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

jag har sveland på min, A1, livförsäkring 20 000 (har sjukt från 25 000 p.g.a. ålder). Kostar runt 2500kr om året tror jag.

Supernöjd är jag iaf :bump:
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Jag har If på mina hästar och flyttar över alla nya dit också.

Jag hade tidigare Folksam i ca 15 år, bytte över till If och blev senare även ombud för If.

Du kommer få lika många olika svar på din fråga som det finns försäkringsbolag och kunder ;)
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Jag har haft min häst försäkrad i Agria i 10 år. Det är inte direkt så att jag kommer byta försäkringsbolag nu när hästen är 13 år gammal... Det blir för omständigt även om jag inte gillar Agria längre... Hade hellre haft IF eller Sveland!

Hästen är försäkrad för 60 000kr veterinärvård endast
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Till min förra häst hade jag Agria. Det började med att de inte "uppgraderade" försäkringen, till full veterinärförsäkring, efter importen trots att vi ringt. Det fick vi veta när hästen blev sjuk och fick bo på kliniken en natt, inte billigt :mad:
Men förutom det har de ersatt allt! Direkreglering på väldigt många hältutredningar och även när hästen dog. Kan tillägga att jag tecknade försäkringen när hästen var 10 år gammal.

Nuvarande hästen har IF, tecknades när han var 14(?) år. Hittills har de skött allting jätte bra! De ersatte hovböldsfakturor och 2 klinikbesök nu i vinter för en ögonskada, direktreglering och allt gick smidigt! Tycker det är bra att försäkringen täcker rehabilitering ordinerat av veterinär :idea: är jätte nöjd med IF!
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Jag har IF på min, eftersom hon hade det när jag fick henne. Tog helt enkelt bara över hennes försäkring.

På min lillponny, som är död nu, hade vi Agria. Samma sak där, tog över förra ägarens försäkring. Han var mycket skadad och sjuk på slutet, så jag är mer än nöjd med Agria. De betalade hans ögonoperation (som skulle gått på över 100 000, nu fick vi betala typ 3000), de betalade en del av hans avlivning och vi fick ut nästan samma summa som vi köpt honom för när han dog, han hade fyllt sjutton då. Nu kan aldrig de pengarna ge mig honom tillbaka, när han dog struntade jag högaktningsfullt i om jag fick något på försäkringen eller inte, inga pengar i världen kunde väga upp att han var borta. Men päronen tyckte det var bra att jag inte "gick back" alltför mycket. Föräldrar. :grin:

Kan tillägga att lillen var försäkrad för 15000 (inköpspriset) och vi fick tillbaka 10. Andra ponnyn är försäkrad för 30 000, men eftersom hon fyllt 24 tror jag inte man får ut något nu?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Jag har if på hundarna och den ena hästen. Den andra hästen har jag på agria på grund av att hon var för gammal för att flyttas över till annat bolag. Jag har ingen erfarenhet av att behöva utnyttjag försäkringen på hästarna, men if är jag hittills supernöjd med när det gäller hundarna. Agria kan nog också vara okej, men jag tycker att premien är onödigt dyr, och av den anledningen väljer jag inte agria om jag kan. När lillhunden skulle försäkras skiljde det 2000 kronor mellan agria och if (samma villkor). Det räckte för mig kan jag säga. Jag menar... 2000 spänn!!!:eek:
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Jag har Agria till min ena häst och Folksam till den andra.

Jag tycker att Agria är dyr, men hittills har dom hjälpt mig med det jag behövt. Jag ska inte klaga på dom, men visst finns det bolag som är billigare och hjälper till lika bra.
Enda anledningen till att jag har kvar dom är egentligen att det blir för krångligt att byta :P
Betalar ca 4800 kr/år. Då är liv på 30.000 och veterinärvård 60.000 kr

Folksam är jag väldigt nöjd med. Dom är inte billigast men billigare än agria och dom hjälper till väldigt bra och fort när det hänt något.
Folksam blir det i framtiden på de djur jag kommer att försäkra själv.
Betalar ca 2400 kr/år. Då är det 10.000 kr liv och veterinärvård 15.000 kr.
Om jag inte missminner mig helt...
Så det skiljer lite i försäkring och pris för mina två, men det beror lite på vad man har hästen till. Det är mycket som spelar in vad man får för kostnader..

Har även hört att ett försäkringsbolag som heter Dina Försäkringar är bra och att dom har en bra och billig hästförsäkring :)

Hade folksam på förra hunden och när han blev påkörd, och va tvungen att avliva honom fick jag ut bra med pengar och bra stöd av dom som försäkringsbolag.

Nu låter det som jag endast tänker på pengar, men det är ju inte det som är roligast att betala direkt.
Min häst kostar mer än min bil :P

Lycka till i denna djungel :D
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Jag har Agria till alla mina hästar. Har egentligen mest blivit så då alla de hästar jag köpt redan har varit försäkrade där. Jag gjorde ett försök att byta bolag för några veckor sedan och ringde en av Svelands ombud, och maken till otrevlig och trög människa jag fick prata med! Fick mig helt att tappa lusten för att byta bolag så jag slutade där.

Har behövt utnyttja försäkringen en gång (pågår fortfarande) och det har hittills inte varit några problem. Blir det det så får jag nog den där sparken i baken som behövs för att byta bolag, men hittills är jag helt ok nöjd.
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Vi har Agria till alla våra hästar och är supernöjda. Kan bero på att jag är noga med att läsa igenom mina försäkringar innan jag tecknar dem för att se vad som ingår. Har aldrig haft några problem med ersättning men heller aldrig krävt något som inte ingår. Tycker att de flesta försäkringsbolag är ganska lika. Det ena bolaget är billigare på något men dyrare på något annat och vice versa.

Att så många klagar på Agria tror jag faktiskt beror på att det är så stort och många faktiskt har/har haft sina hästar försäkrade där och någon gång blir någon alltid missnöjd.

Har en häst en häst i If oxå och jag är nöjd med dem, de har fullgjort vad som står i försäkringsvillkoren liksom Agria gör.
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

jag har folsam till min hund och katt. Till hästen med och det är jag nöjd med.
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Jag har två av hästarna i Agria då de redan var försäkrade där. Även hundarna och kaninen är försäkrade i Agria - I det fallet för att de var billigast av bolagen jag pratade med.

En annan av hästarna är försäkrad hos If, detta då jag själv fick teckna hans första försäkring och här skiljde priset mellan If & Agria nästan tvåtusen kronor per år.

Den fjärde kusen är försäkrad hos Folksam, verkligen ingenting jag är superglad över efter att ha haft med de att göra en del med en kompis häst. Dock var han försäkrad där och över 15 när jag köpte loss honom så då var det bara att bita i det sura äpplet och le.

Jag brukar ringa runt och kolla priserna hos olika bolag när jag ska teckna en ny försäkring på nya hästar, och helt enkelt ta det som jag känner erbjuder det mest förmånliga. :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 732
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 089
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
32 064
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
4 786
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp