Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Vi har Agria A1 veterinärvård Plus, upp till 60 000 (tror jag, blev osäker nu! Kanske har högsta...).
Hade Folksam på förra hästen, och när olyckan väl var framme visade det sig vara en riktigt skitförsäkring! Fick inte ersättning för varken medicin eller veterinärens resekostnader, så det blev med andra ord väldigt dyrt... Så när jag teckande försäkring på nästa häst så såg jag till att fråga om allt sånt som jag inte tänkte på förra gången ;)

Har annars Folksam på allt annat, hade även på hunden och där var dom hur bra som helst! Bara betalar! Likadant med bilen när jag "parkerade" den i ett vägräcke :angel:
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Jag har Sveland på allt, släp, katt, häst, är jättenöjd med allt. Servicen är kanon.
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Lite så jag menade med mitt inlägg om Agria. Det är ju inte Folksams fel att inte du läste igenom vad som ingick.

Man måste läsa igenom försäkringsvillkoren innan man skitkastar ett helt bolag tycker jag. Menar inte dig nu utan helt generellt.
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Visst måste man kolla försäkringsvillkoren. Jag resonerar dock så att jag hellre betalar lite mer när något händer än, som i mitt fall med hunden, flera tusen mer per år för något som man långt ifrån säkert kommer att utnyttja. Men det är jag det;)
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

kl

Jag valde If till min häst.

De bolag jag jämförde när jag valde var IF och Agria.
(Det var bara dom som hade lite högre vet vård då så ja kände att de andra gick bort bara för det. Vet att Folksam höjt sitt nu men har inte kollat skillnader där)

Rent generellt hade IF lite lägre ersättning på vissa saker (inga större skillnader egentligen) än Agria. Men Agria hade reservationer på något jag ville ha med..

Att IF har en fast självrisk vägde mycket.

Min försäkring skiljer mer än två tusen om året på de båda, där Agria var den dyrare. Och då skulle jag även få göra plus tillägg i försäkringen (som alltså hade blivit ännu lite högre summa på det slutgiltiga priset) på saker som redan ingick i IF.

Så jag valde IF iaf.
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Visst är det så, olika försäkringsbolag passar olika människor. Men det som gör mig irriterad är när folk säger att ett visst försäkringsbolag är skit för att de inte fick ut ersättning, men det framkoller sällan att ersättningen inte ingick i den försäkring de valt. Då är det lätt att säga att Agria eller If eller något annat är skit för att man inte fick sina pengar.

Jag har själv varit där, med Agria. I stundens hetta var jag arg och rädd och orolig över det ekonomiska. Var jättearg på försäkringsbolaget. Men i mer sansad stund förstod jag ju att jag inte kan få ersättning utöver försäkringen.

Agria hanterade all min ilska och känsloutbrott jättebra. Allt gick bra med hästen och Agria skickade personligt brev och en grimma på posten, fast det egentligen inte var deras fel:)
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Klart har man ett eget ansvar för o kolla vad försäkringen verkligen täcker :)
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

***knapplån***

Jag har Agria till alla fyra hästarna, de två hundarna och huskatten.
Det är inte många skador vi haft under åren, men jag har bara positiva erfarenheter av Agrias skadereglering.
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Fyra åringen är försäkrad i Folksam... Hon var försäkrad där redan när jag köpte henne som 1 åring. Anpassade bara försäkringen så den passade bättre. Kallblodtravare som var försäkrad för trav eftersom det var det uppfödaren hade tänkt med henne. Jag ändrade villkoren då jag inte har tänkt ha henne till trav utan till ridning och därmed försäkrade jag henne efter det.

Tvååringen som jag köpte som ett åring var oförsäkrad. (billig korsningsponny)
Henne försäkrade jag i IF.

Hade IF till den förra hästen som jag fick slakta i somras. Hon drabbades av fång i vintras... blev efter mycket jobb bättre, fick återfall i juni och jag valde att ringa efter slaktbilen istället för vetterinären.

Försäkringsbolaget var supertrevliga att ha att göra med och det var inget krångel alls att få ut livförsäkringen. Detta trots att jag inte tog ut veterinär vid återfallet.
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Jag har Agria, och det ångrar jag bittert.
De hjälper inte till ett öre. Har haft hästen försäkrad hos dem i snart 10 år och nu när jag verkligen behöver min försäkring vägrar de hjälpa till. Anledning? Ja, det undrar jag med.. Uppenbarligen täcker Agria bara om man vet exakt vad som är fel med hästen.
Håller på att utreda min häst för metabolisk störning (inte hittat exakt vad än, men tydliga tecken på IR och hypotyroidism) och enligt Agria gäller inte försäkringen för hästen har inte diagnos...

Undvik Agria.

Håller med till 1000%. Fick betala 16000kr när min häst blev sjuk för att dom hade slarvat bort vissa saker.


Har nu mina hästar i Dina försäkringar. Dom ringde och bad om ursäkt när jag fick vänta på ersättning i 3 dagar. Mycket nöjd.
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Har Dina till mina 2 och de är klart billigast!
Har inte behövt utnyttja försäkringen än,men mkt trevligt ombud och villkoren är bra!

Har haft Sveland tidigare och hade inga problem där heller.

Agria däremot höll det på att gå käpprätt åt skogen med,aldrig mer tar jag dem!
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Har Folksam på mina två hästar. Har aldrig varit sjuka eller skadade hittils så kan inte uttala mig så mycket.

Men har hört mycket skit om agria.
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Oj vad märkligt! Har som sagt alltid haft Agria o dessutom använt dem en del, aldrig haft problem. Men kanske har jag bara haft "tur"..hoppas det fortsätter så ifall olyckan är framme :laugh:
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Jag har haft Agria till mina (nu avlidna) illrar, hade inget som helst problem med dem. De var ganska sjukliga och det var aldrig några konstigheter att få pengar av Agria.

Till hästen har jag IF. Jag har inte bytt bolag utan skrev över försäkringen på mig när han köptes. Har inte haft några problem med dem heller, de har alltid varit tillmötesgående och bussiga. Jag har en tilläggsförsäkring (Veterinär Extra) som jag ska se om jag kan bruka nu i dagarna, då det har krävts en del medicinering den senaste tiden.
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Jag antar att det var lite riktat till mig.

Jag har varit i kontakt med Agria och läst villkoren. Det står ingenstans att jag inte borde få ersättning. Handläggaren jag pratade med förstod inte heller varför jag fick avslag men tänkte inte gå vidare med det. Svaret var ungefär "är det sagt så, så är det väl så", och sen var det inte mer med det. Ska ringa igen imorgon och prata med en annan person.
Det enda jag skulle kunna tänka mig är en hake är meningen i villkoren: "
överensstämma med vetenskap och beprövad erfarenhet". I och med att det är en metabolisk störning finns det inte mycket beprövad erfarenhet bland "de generella veterinärerna".

Jag kommer inte få någon ersättning i fortsättningen för något som på något sätt kan kopplas till hans störning. Jag kan inte heller byta försäkringsbolag, dels pga hästens ålder (blev 16 i år) och dels pga hans sjukdomshistoria (med fång för snart 10 år sen och metabolisk störning nu).

Frågar mig varför jag har försäkring, när den ändå inte täcker något...
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Det är högst individuellt vilket bolag man tycker är bäst. Jag har haft hästar och hundar i flera olika bolag och det har egentligen blivit så slumpmässigt. Idag har jag Folksam och har inte behövt använda försäkringen alls än...och blir glad om jag slipper ;) . 4-åringen har varit försäkrad där sen han föddes med "medföddafel"-tillägg. Finns inte en suck att jag skulle byta och tycker heller inte att dom är dyra. Har alla mina försäkringar i det bolaget och får därför rabatt.

En fodervärdshäst jag hade för några år sen var försäkrad i Agria och jag behövde använda den p.g.a. gamla skador som spökade. Inga problem att förklara läget med veterinärintyg, dom betalade ut utan krångel.

En av mina tidigare hästar, en varmblodstravare, var försäkrad i Sveland (bytte från Agria p.g.a. förhöjda premier) och när han blev dålig i benen var det inga problem att få ut både för veterinärvård och senare livvärde.

Jag kan uppriktigt inte påstå att ett bolag är bättre än ett annat med de erfarenheter jag har utan möjligen att några är dyrare på sina försäkringar än andra. Man får be om kostnadsförslag och göra en egen bedömning vad som passar plånboken bäst ;)
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Jag har Sveland till min nuvarande häst.
Hon var försäkrad hos If hos tidigare ägare men hos Sveland fick jag henne A1 försäkrad med livförsäkring på 30000 kr och enbart en fast självrisk och med veterinärvårdsförsäkring för 100000 kr till samma årspremie som hos IF där hon var A2 försäkrad med livvärde 25000 kr och samma veterinärvårdsförsäkring men med en fast självrisk och en rörlig del.

Jag hade min tidigare shettis försäkrad hos Sveland och har aldrig haft problem med dom vad gäller direktreglering etc.
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Har precis köpt en häst och eftersom han är 16 år så var det inte läge att byta bolag så jag har Agria A1 veterinärvård och A2 livförsäkring. Har tillägget djurambulans och veterinärs reskostnad. Har ju inte behövt använda försäkringen men de var schyssat och lät mig uppgradera veterinärvården från A2 till A1 trots att han just gått över på sitt 16onde år.

Hunden har jag försäkrad i Sveland och dem är jag supernöjd med!
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Jag har Dina Försäkringar, som jag bytte till efter att ha haft Agria ett kort tag då jag hört mycket negativt om Agria och mycket positivt om Dina. Hästen är försäkrad för 40' liv och 120' vet.vård (om jag inte minns fel nu), som tur är har jag inte behövt använda mig av försäkringen än så länge. Förhållandevis billig premie, betalar 250 kr i månaden.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 732
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 089
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
32 065
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
4 786
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp