Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Kl*
jag har folksam då jag har fått höra en massa bra om dom. hitills är jag riktigt nöjd dom har inte tok höga priser på sina försäkringar.

har haft agria tidigare men tycker inte om dom alls!
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

ts
vi har agria till hunden och hade det till hästen innan, bara problem. Antingen så stulade de bort papper, eller så fick de sjukdommar som inte täcktes av försäkringen. och de bara chock höjer premierna varje år.

har nu if till hästen och är mycket nöjd.
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Hade Agria i många år men bytte till IF då det var mkt bättre.
Men som någon skrev så försökte Agria ha kvar mig som kund genom att ljuga om fel som inte fanns :(
Lyckades byta sen ändå och If har varit jättebra då jag behövt dom, fick tom ge massage betalt vilket gjorde min pålle så mkt bättre igen :laugh:
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Jag har Folksam och är hur nöjd som helst. Har utnyttjat min försäkring flera gånger och det har aldrig varit något problem med något. Alltid trevliga och tillmötesgående.

Jag har inte exakt koll på alla siffror men jag betalar mellan 2500-3500 kr/år för en A1 försäkring
17000 livförsäkring
50000 veterinärvård
Om jag inte minns helt fel....

Har även en rehabförsäkring hos dom för 150 kr/år.
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Jag har agria till min ponny i 7 år nu och det har varit så fantastiskt bra att det inte är klokt!
Min ponny har varit skadad massor, och jag kan ju lätt säga att agria har betalat oss mer, än vad vi har betalat dem.
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

kl

Jag hade Agria till ponnyn och hade aldrig några problem med ersättningar. Ett år efter avlivning köpte jag ny häst och när jag då kollade igenom villkoren tyckte jag det kändes jättekonstigt och valde Dina istället. Såg ut att ha bättre villkor och var dessutom mycket billigare. Har inte behövt använda försäkringen än men på måndag ska jag faktiskt iväg på hältutredning och röntgen så då får vi se hur det går.
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Jag har folksam , jätte nöjd med det.

Har helförsäkring och rehabförsäkring hos dem.

Det har aldrig varit några problem med ersättning
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Jag har mina tre i Agria, skrev över försäkringarna från förra ägarna som hade Agria och jag har inte känt något behov av att byta.
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Vi har Agria A1 veterinärvård Plus, upp till 60 000 (tror jag, blev osäker nu! Kanske har högsta...).
Hade Folksam på förra hästen, och när olyckan väl var framme visade det sig vara en riktigt skitförsäkring! Fick inte ersättning för varken medicin eller veterinärens resekostnader, så det blev med andra ord väldigt dyrt... Så när jag teckande försäkring på nästa häst så såg jag till att fråga om allt sånt som jag inte tänkte på förra gången ;)

Har annars Folksam på allt annat, hade även på hunden och där var dom hur bra som helst! Bara betalar! Likadant med bilen när jag "parkerade" den i ett vägräcke :angel:

Men det kan ju inte vara bolagets fel att du missat detta!
Kollar man upp deras försäkringar så står det klart och tydligt att det krävs en tilläggsförsäkring á 300kr för att täcka detta.
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Jag är en riktig försäkringsnörd vad jag än ska försäkra, så jag kollar alltid runt vart jag får de för mig bästa villkoren.
Dessutom så har jag aldrig upplevt att ett hästförsäkringsbolag tjafsat och hävdat att skadan tillkom innan jag tecknade försäkringen, så jag har aldrig upplevt något negativt med att byta bolag!

Nu har jag i och för sig inte utnyttjat mina hästförsäkringar värst mycket, tex så hade jag gammelpållen i 18 år, och det enda han utnyttjade sin försäkring var för ett ormbett, en misstänkt infektion (analys) och ett spiktramp.

Jag har provat många bolag, Agria, Folksam och Sveland. I nuläget så kan jag säga att Agria är ett bolag jag absolut inte skulle ha på någon häst jag äger, de har för mig så dåliga villkor, låg ersättningsnivå och dyra premier att jag skulle överväga att ha oförsäkrad häst om bara Agria fanns...

Min nuvarande häst jag ägt i 4 år var första året försäkrad i Agria, säljaren är hästhandlare och var ombud för Agria, valde det för att det var enklast, hästen var nyförsäkrad när jag hämtade henne.
Efter ett år bytte jag till Sveland. Jag anser Svelands villkor bäst för mig just nu, de ersätter 100% efter dragen självrisk, självrisken är lägre, likaså premien. Och de har högre ersättningsnivå än Agria som jag bytte från.

Så i nuläget rekommenderar jag verkligen Sveland om man har sådan häst jag har, ett halvblod som tävlar på lägre nivå, alltså en hobbyhäst. Jag vill med min försäkring ha så mycket som möjligt betalt på veterinärvården om olyckan är framme, de har högt ersättningstak. Dessutom vill jag slippa rörlig % när självrisken är dragen.
Jag utnyttjade försäkringen när jag haft den ca ett år, då fick min häst ont i ryggen, fick behandling och undersöktes på klinik. Dessutom fick hon kolik och trampade på en sten och fick en hovböld. Jag har på mina över 30 år med hästar ALDRIG haft sådan otur, har aldrig utnyttjat en försäkring så mycket! :crazy:
Sveland har snällt betalat, inget tjafs alls! :bow:
Dessutom är "mitt" ombud väldigt trevlig! Både det nya och det som var innan! :laugh:
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Jag har hästen försäkrad i Agria och hunden hos Folksam.
Jag har tagit över försäkringen på hästen och hunden var försäkrad i folksam redan från kenneln och sen har vi övriga försäkringar hos folksam så då blev det så.

Helst skulle jag vilja ha hästen försäkrad i Folksam med, men jag är livrädd för att bryta försäkringen om det skulle bli trassel pga det i framtiden så han får helt enkelt stå kvar där.

Enligt klinikerna och Djursjukhusen här så har de bäst erfarenhet av Folksam, minst krångel med dem.
Under förra året var jag tvungen att använda hundförsäkringen flera ggr och det gick smärtfritt utan minsta problem :)
Agria har jag aldrig behövt använda..
Men enligt klinikerna är väl Agria sådär men IF är ökända att vara jävliga att ha och göra med men det är ju ingen nyhet att IF är krångliga att ha och göra med...
De är ju ökända i även andra kategorier än djurförsäkringar...
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Har ena hästen försäkrad i Folksam och andra i Agria. Jag har faktiskt aldrig funderat så mycket över vilket bolag som är bäst eftersom jag aldrig skulle kunna tänka mig att byta bolag. Eftersom jag också bara köpt redan försäkrade hästar, så har jag bara tagit över försäkringen för att inte riskera tjaffs hos bolaget om det skulle hända något "nej du får ingen ersättning för skadan kan ha uppkommit innan han försäkrades här".

Om jag hamnar i en situation där jag behöver försäkra en oförsäkrad häst, får jag väll kolla allt då, men jag skulle gissa att det blir agira eftersom de har försäkringar som verkligen är anpassade till djur och alla möjliga konstiga tilläggsförsäkringar. :) Dock är ju inte agria billigast.

ed:
har bara behövt använda folksam, där har det aldrig varit några problem med ersättningen. de har ersatt mig för kotledsinflammationer och nu en buköppning.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Ett tips om du bestämmer dig för att välja Agria om du gör en nyförsäkring! Kolla då upp hur mycket du som försäkringstagare får ersätta om det blir en skada. Så det inte kommer som en obehaglig överraskning för dig om olyckan är framme! :)

Just Agrias ersättningsnivå var anledningen till att jag bytte bolag. Jag ansåg att jag inte ville ta så mycket ur egen ficka som jag skulle vara tvungen till om jag stannat i Agria.

Men jag ska också tillägga att inget av de bolag jag haft till mina hästar har någonsin krånglat när de ska betala ut ersättning! Varken Agria eller något annat bolag. Min gammelpålle som jag nämnde tidigare var ju försäkrad i Agria, han kostade inte Agria många kronor innan han "blev gammal". När han var 25 år blev han halt och en stor hältutredning gjordes och han behandlades = dyyyrt. När han var 26 år fick han kolik två gånger som slutade på klinik båda gångerna = dyyyrt, och Agria betalade utan något som helst tjafs!

Och angående att våga byta bolag har jag gjort det flera gånger, och det har aldrig krånglats med reservationer eller nekad ersättning.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

menar du att %en man får betala utöver självrisken är väldigt hög eller?

jag har faktiskt inte jätte bra koll på mina försäkringar :angel: och eftersom vi aldrig nyttjat agria så vet jag ju ännu mindre om den..

nu när jag buköppna hästen som är försäkrad i folksam A1 50.000 så fick vi 50 rakt av. Sen blev det ju dyrare så vi får betala 15 k till kliniken, 3 till distriktarn och 700 till vet som skulle ta bort stygnen.. men som inte lyckades.. DET tyckte jag va dyrt haha, att köpa en tjänst, som inte blir av, men får betala för det ändå... hästjävlar till o va dyra ^^
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Mitt sto är försäkrat i Folksam. A1 Liv 20.000:-, vet.vård 100.000:- + rehab. Rehabtillägget täcker eftervård, djurambulans, kostnader för avlivning upp till 5000:-.
Den enda gång jag utnyttjat försäkringen var det bara att direktreglera och de ersatte hux flux utan minsta problem.
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Ja men jag svarar väl jag oxå då.

Jag har fullblodet försäkrat i IF, då han redan var försäkrad där när jag köpte honom. Hörde på omvägar att det var krångliga men när väl försäkringen behövdes vart jag otroligt glatt överraskad. Dom var otroligt bra att ha & göra med, fick tillbax det jag skulle ha inget krångel & super trevliga. Rekomenderas!

Halvblodet har jag försäkrat i Argria av exakts samma anledning, han var där när jag köpte honom, dom däremot har jag inte behövt vända mig till, så vet ej hur det kommer att vara den dagen det kanske behövs.
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

menar du att %en man får betala utöver självrisken är väldigt hög eller?

jag har faktiskt inte jätte bra koll på mina försäkringar :angel: och eftersom vi aldrig nyttjat agria så vet jag ju ännu mindre om den..

nu när jag buköppna hästen som är försäkrad i folksam A1 50.000 så fick vi 50 rakt av. Sen blev det ju dyrare så vi får betala 15 k till kliniken, 3 till distriktarn och 700 till vet som skulle ta bort stygnen.. men som inte lyckades.. DET tyckte jag va dyrt haha, att köpa en tjänst, som inte blir av, men får betala för det ändå... hästjävlar till o va dyra ^^

På Folksam betalar jag 10% utöver självrisken.
Tror det finns upp till 20%.. Kanske ännu mer.
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

Förresten så har jag hästen i Folksam men skulle gärna byta till Dina försökringar om det inte vore så riskabelt..

Min försäkring skulle kosta 1/3 av vad den gör nu, dessutom med dubbel vet.vård mot nu.. :grin:
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

% jag talar om är den som försäkringsbolaget ersätter när självrisken är dragen. Tex så var min gammelpålle försäkrad i Agria som i hans försäkring ersatte 80% av veterinärkostnaden när självrisken var dragen. Alltså så fick jag som ägare betala självrisk + 20% av veterinärkostnaden.
I Sveland så betalar bolaget 100% av veterinärkostnaden när självrisken är dragen. Med ett ersättningstak.

Jag resonerar som så att tex det du nämner, buköppning, det är så dyrt så jag vill att försäkringsbolaget ersätter 100% när självrisken är dragen!
 
Sv: Vad har ni för försäkring på era hästar? Agria,if?

men då borde ju rimligtvis din premie vara högre?
men i det stora hela, om man har en häst med lite högre värde, som min ena, så är ju veterinärvårdsförsäkringen en fis i rymden jämfört med livvärdet...

i folksam, har vi lätt fått tillbaka alla pengar vi betalt in till dem, flera gånger om! vi får väll hoppas att jag inte kan säga samma sak om agria om några år ^^
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 732
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 089
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
32 064
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
4 786
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp