Vad har ni för stallskor?

Kiwifrukt

Trådstartare
Vad har ni för skor på er i stallet? Jag har tidigare alltid ridit i ridstövlar och om jag bara skulle springa ut och mocka eller fodra har jag haft ett par avlagda gamla gympaskor som bara används i stallet eller gummistövlar. Tycker dock problemet både med gympaskorna och gummistövlarna är att när jag packar hö har jag halva höbalen med mig in i huset i skorna efteråt.

Köpte sen ett par Ariat Heritage som jag från början hade på jobbet där jag stod mycket, som sen fick bli stallskor och har älskat att de inte släpper in hö eller spån, går att rida med och också är bra att gå i (eftersom jag också har en shetlandsponny som måste motioneras till fots). Jag är jäkligt lat och skulle exempelvis aldrig springa in och byta skor emellan hästarna, så det har underlättat att kunna ha samma.

Men uppenbart mådde inte mina Ariat speciellt bra av att vara i gegga och hästskit så jag inser att de kanske hade gjort sig bättre rättvisa som enbart ridsko och ingenting annat. Vad har ni för skor? Stövlar? Hur undviker ni en mindre höskörd med in varje gång? Kan vara värt att veta att jag har bara 35-36 i skor, så alla skor finns heller inte i min storlek.
 
Jag har just nu Jacson Memphis jodpur med stålhätta. Tycker de är sköna och smidiga och går bra att rida i. Tål stallarbete, lera och väta bra. Mina är inne på fjärde året nu och ser i stort sett ut som nya, bara lite nötta i färgen längst fram.
Såg att de är på rea nu och finns från stl 35.

 
Jag har också joddisar med stålhätta. Köper enkla från Hööks som jag inte behöver vara så rädd om, de brukar hålla runt fem år om jag sköter om dem regelbundet.
 
Köpte dessa nu på vintern: https://www.horze.se/ridskor-jodhpurs/horze-chamonix-vinterridskor-i-laeder-dam/38089.html?color=BR Super varma och sköna, foder som format sig efter mina fötter.

Sedan har jag ett par mountain horse (dock av den gamla modellen, som används mycket, haft dom i 7 år och även brukar jag bara spola av med vattenslang på botten om dom blir leriga) dom har används till stall och lite ridning ibland om jag varit för lat att byta ;) :
312229_BR2.jpg
 
Blundstone (från Granngården) med stålhätta, positivt intryck av kvaliteten, förra paret höll 4-5 år och nuvarande par också 4-5 år vid det här laget. Används dagligen, varje dag, till jobbet och hem via stallet.
Inget hö i skorna med byxorna utanpå skoskaften.
Litet breda/höga att rida i annat än i nödfall imho.
 
Jag tycker det är bäst att byta till stövlar när man ska ut och klafsa och i övrigt gå i bekväma ridskor. Har också från Ariat, både ofodrade och en fodrad variant.
 
Glömde skriva att Jacson Memphis är väldigt tätslutande runt vristen tack vare den breda resåren på sidorna. Andra modeller av liknande jodpur har jag alltid upplevt att det blir en glipa mellan sko och vrist. Har haft modeller från hööks och mountain horse bla.
 
Jag tycker det är bäst att byta till stövlar när man ska ut och klafsa och i övrigt gå i bekväma ridskor. Har också från Ariat, både ofodrade och en fodrad variant.
Mockar du med dem också? Jag jobbade på granngården för flera år sen nu och vi hade en säljare som informerade om produkterna när jag började som sa något om att de inte tålde ammoniaken och att de kunde gå sönder av det? Mina höll bara en säsong i stallet (och typ en halv vintersäsong på mitt kontorsjobb, sen kom covid och jag började jobba hemma) så tänker att det måste varit något de verkligen inte mådde bra av som jag utsatte dem för.
 
Har ett par Ariat Barnyard zip som är gjord för att klara av att mocka i. Har haft dem ett par år nu.
Ska jag ut och klafsa i lera tar jag på mig stövlar.
 
Ni som skriver att skorna inte tål att mocka i - vadar ni i ammoniak när ni mockar? 🙈 :p Jag har aldrig haft problem med några skor av den anledningen. Men ni kanske mockar många boxar varje dag?
 
Ni som skriver att skorna inte tål att mocka i - vadar ni i ammoniak när ni mockar? 🙈 :p Jag har aldrig haft problem med några skor av den anledningen. Men ni kanske mockar många boxar varje dag?
Jag mockar två boxar per dag, så jag skulle inte säga att det är mycket eller extremt. Två helt vanliga boxar, shettisen är dessutom en mycket skötsam liten herre som bajsar i en hög och kissar på samma fläck varje dag, hans box tar en minut att mocka. På mina sprack en söm framtill på skorna så att de läcker in vatten. Jag hade dem som sagt bara en enda vintersäsong med normalt stallarbete (mockning, in- och utsläpp i hagen och ridning/promenad med shettisen) och typ fyra månader på ett rent kontorsjobb innan dess, så där kan de ju i alla fall varken blivit skitiga eller slitna. Jag har inte ens en speciellt lerig hage, klart det är lite gegga precis vid grinden men har sett betydligt värre hagar än mina.

Jag tänkte mest eftersom jag någonstans i bakhuvudet hör den där säljaren säga att just specifikt Ariat inte skulle tåla ammoniaken?
 
Jag mockar två boxar per dag, så jag skulle inte säga att det är mycket eller extremt. Två helt vanliga boxar, shettisen är dessutom en mycket skötsam liten herre som bajsar i en hög och kissar på samma fläck varje dag, hans box tar en minut att mocka. På mina sprack en söm framtill på skorna så att de läcker in vatten. Jag hade dem som sagt bara en enda vintersäsong med normalt stallarbete (mockning, in- och utsläpp i hagen och ridning/promenad med shettisen) och typ fyra månader på ett rent kontorsjobb innan dess, så där kan de ju i alla fall varken blivit skitiga eller slitna. Jag har inte ens en speciellt lerig hage, klart det är lite gegga precis vid grinden men har sett betydligt värre hagar än mina.

Jag tänkte mest eftersom jag någonstans i bakhuvudet hör den där säljaren säga att just specifikt Ariat inte skulle tåla ammoniaken?
Ja, jag vet inte. Jag mockar i regel bara en box och i den är det väldigt lätt att undvika att stå i kissfläcken, så jag är väl förskonad. 😅
 
Mockar du med dem också? Jag jobbade på granngården för flera år sen nu och vi hade en säljare som informerade om produkterna när jag började som sa något om att de inte tålde ammoniaken och att de kunde gå sönder av det? Mina höll bara en säsong i stallet (och typ en halv vintersäsong på mitt kontorsjobb, sen kom covid och jag började jobba hemma) så tänker att det måste varit något de verkligen inte mådde bra av som jag utsatte dem för.
Japp! Jag upplever att de klarar vanligt stalljobb jättebra, det är lera och vatten som tar död på dem. Märker det nu, har varit slarvig och klafsat omkring i mina vinter-Ariat vid flera tillfällen och de har gått från att vara som nya till att de läcker in lite smått och börjat se mer slitna ut.
 
Jag mockar två boxar per dag, så jag skulle inte säga att det är mycket eller extremt. Två helt vanliga boxar, shettisen är dessutom en mycket skötsam liten herre som bajsar i en hög och kissar på samma fläck varje dag, hans box tar en minut att mocka. På mina sprack en söm framtill på skorna så att de läcker in vatten. Jag hade dem som sagt bara en enda vintersäsong med normalt stallarbete (mockning, in- och utsläpp i hagen och ridning/promenad med shettisen) och typ fyra månader på ett rent kontorsjobb innan dess, så där kan de ju i alla fall varken blivit skitiga eller slitna. Jag har inte ens en speciellt lerig hage, klart det är lite gegga precis vid grinden men har sett betydligt värre hagar än mina.

Jag tänkte mest eftersom jag någonstans i bakhuvudet hör den där säljaren säga att just specifikt Ariat inte skulle tåla ammoniaken?
Inga ridskor är gjorda för stallarbete egentligen, tror inte Ariat skiljer sig åt där. Upplever inte heller att de slits mer än andra liknande skor, inga ridskor funkar bra om man använder dem när det är blött och lerigt.

Kan ju vara på promenader osv också som de blir utsatta för mkt blöta.
 
Japp! Jag upplever att de klarar vanligt stalljobb jättebra, det är lera och vatten som tar död på dem. Märker det nu, har varit slarvig och klafsat omkring i mina vinter-Ariat vid fleratillfällen och de har gått från att vara som nya till att de läcker in lite smått och börjat se mer slitna ut.
Men då borde det ju ändå vara fullt rimligt att ha dem typ hela tiden men just hämta och lämna häst i hagen med gummistövlar? (Har alltså ett par nya till som jag använt på jobbet men som skulle kunna bli nya ridskor.) Säljaren från granngården framhöll just Ariat men hen jämförde ju också med ett av granngårdens egna märken som hen ville trycka på tålde det bättre, så det färgade så klart den personens bild av det hela!
 
Men då borde det ju ändå vara fullt rimligt att ha dem typ hela tiden men just hämta och lämna häst i hagen med gummistövlar? (Har alltså ett par nya till som jag använt på jobbet men som skulle kunna bli nya ridskor.)
Ja absolut, det bör inte vara några problem alls! Just i blöta perioder, inga problem att gå i hagen när det är torrare :)
 
Gillar att ha sneakers när vädret tillåter för min fot gillar inte så mycket annat..
Men nu iom leran är det oftast Hunter stövlarna som jag även rider i.
 
Har tillbringat hela vintern i mina varmfodrade gummistövlar från Tretorn. Överraskande varma och sköna, kommer köpa likadana igen när dessa "tar slut" (vilket de inte visar några tecken på att göra än). För att slippa få hö och strö i stövlarna har jag överdragsbyxor eller overall UTANPÅ stövlarna. Går aldrig runt i enbart ridbyxor på vintern, alldeles för kallt tycker jag!

På sommaren har jag ridskor i stallet, har oftast haft Mountain Horse som jag tycker är bekväma och passar mina fötter. Ska jag bara ut en kort sväng i stallet utan att rida blir det de skor som står närmast dörren!
 
Jag har köpt bra arbetsskor med stålhätta (fast det är ju inte stål utan någon slags kompositmaterial) och riktigt bra sula som jag använder i stallet och vid hantering av hästar. Jag har problemfötter, men sedan jag började med det mår fötterna betydligt bättre. När jag rider har jag ridstövlar. (ävein i dem har jag tryckt ner en bra sportsula) Förr hade jag även gummistövlar, men sedan vi grusade upp rejält på gården har jag till min glädje inte behövt använda det. Arbetsskorna är tyvärr dyra, men värda det!
 
Gillar att ha sneakers när vädret tillåter för min fot gillar inte så mycket annat..
Men nu iom leran är det oftast Hunter stövlarna som jag även rider i.
På sommaren/sen vår/tidig höst har jag också det om jag exempelvis bara ska motionera shettisen eller ge hästarna lunch i hagen. Men har gillat mina Ariat eftersom de både gått att rida i och varit bekväma att gå i en längre sträcka utan att behöva springa in och byta emellan.
 

Liknande trådar

Utrustning Är i behov av ett par stallskor med ordentlig sula! har nu gympaskor som såklart leder till att hallen är full av spån från när man tar...
Svar
8
· Visningar
1 196
Senast: Buck
·
Utrustning Jag måste köpa nya ridstövlar, mina gamla läcker värre än Titanic och jag börjar tröttna på att vara blöt om fötterna av att gå från...
Svar
4
· Visningar
1 262
Utrustning Hej, jag har en liten fråga angående skor/stövlar. Jag har alltid använt skor, rätt så kraftiga i stallet, lite nättare på ridskolan (de...
2
Svar
31
· Visningar
3 434
Senast: Buongusto
·
Utrustning Hej! Idag var jag på Hööks och letade nya ridskor, ny ridväst och ny hjälm. Har inte ridit regelbundet på ett tag och nu när jag har...
2
Svar
32
· Visningar
3 578
Senast: Salinero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp