Bukefalos 28 år!

Vad har ni i lön?

Vad har du i lön?

  • Jobbar inte/får inte lön

    Röster: 18 4,6%
  • 0-10.000

    Röster: 2 0,5%
  • 10.001-20.000

    Röster: 18 4,6%
  • 20.001-30.000

    Röster: 74 18,8%
  • 30.001-40.000

    Röster: 147 37,3%
  • 40.001-50.000

    Röster: 86 21,8%
  • 50.001-60.000

    Röster: 23 5,8%
  • 60.001-70.000

    Röster: 11 2,8%
  • 70.001-80.000

    Röster: 8 2,0%
  • 80.001-90.000

    Röster: 2 0,5%
  • >90.000

    Röster: 5 1,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    394
Du skrev "eftersom man räknar bort supermiljonärslönerna och tar en faktisk lön ur exakta mitten."
Jag räknar supermiljonär som extremer? Så det du skriver stöder väl det jag skrev?

Eller så är det dags att gå och lägga sig. 😴 :D
Ja, fast det är just själva definitionen av median så det är därför jag tänker att vi är lite off i det hela. Men ja, alla utom den som har lönen i absoluta mitten sorteras bort helt och hållet för en median.

Om 1 person tjänar 20.000, 8 tjänar 30.000 och 1 tjänar 200.000 i månaden så blir medianen 30.000 och medellönen 46.000 i månaden. Då känns medianen väldigt mycket mer rättvisande för vad ”andra” tjänar än medellönen. Och lite sådär ser statistiken ut i många branscher. Typiskt är det egenföretagare som lyckats som tar ut stora löner.
 
Min lön är 37 000 brutto, och den ligger långt efter vad den borde vara pga heltidssjuk sedan 2015 och dessförinnan sjuk på deltid sedan 2007. Jag har forskarutbildning inom materialteknik.

Som sjukskriven får jag ut 30 000 brutto och det känns som lyx när jag förstår vad andra sjukskrivna får, lider med er.
 
Just nu är ingångslönen som civilingenjör (tog bort utrymmet mellan orddelarna....) 37300 kronor. Det är alltså något som många får som kommer helt oerfarna från utbildningen som första lön. Finns ens den nivån för bibliotekarier som slutlön?

Fast fackets rekommendation om vad man ska begära i ingångslön (37 300)är ju inte på långa vägar samma sak som vad folk faktiskt får.

Enligt lönestatistiken var medianen för nyexade civing 34 500:- år 2021.
 
Biblioteksyrket är kvinnodominerat och kräver en lång utbildning som inte lönar sig (om man inte jobbar tills man är 89 år enligt inlägg tidigare i tråden) Det kallar jag en kvinnofälla.

Bara för att bredda bilden lite. Jag arbetar som bibliotekarie och tjänar lite drygt 46.000. Arbetar som universitetsbibliotekarie och har en del verksamhetsansvar, därav lönen. De flesta bibliotekarier tjänar dock betydligt mindre än så. Däremot skulle jag inte säga att det krävs en lång utbildning för att bli bibliotekarie, det räcker med en kandidat.
 
Jag har 29 450 kr (den där 50-lappen tror jag någon har sluntit på tangenterna för).

Jag är medicinsk sekreterare. Jag går runt på min lön. Borde egentligen ha dubbelt så mycket med tanke på det ansvar vi har på min arbetsplats, vi diskuterade det senast idag jag och min kollega.

Men jag älskar mitt jobb så jag är nöjd. När jag slutade på mitt förra jobb tänkte jag:
”Skulle jag stannat om jag fick 10 000 mer i lön?”

Svaret blev nej!
 
Polis, grundlön på 35.000 vilket jag tycker känns riktigt välbetalt i mitt yrke, så jag är nöjd.

När Ob höjs efter nyår och ihop med handledaransvar lär jag hamna på strax under 45' men det är ju just för bl.a obekväm arbetstid.
 
Fast fackets rekommendation om vad man ska begära i ingångslön (37 300)är ju inte på långa vägar samma sak som vad folk faktiskt får.

Enligt lönestatistiken var medianen för nyexade civing 34 500:- år 2021.
Jag skrev något som ”många får”, vilket är min erfarenhet. Fast jag har inte kollat senaste året. Hyfsat många företag har den nivån som fast för nya, dvs ej förhandlingsbar. Men du har ändå en klar poäng i att mitt uttryck ingångslön inte var helt rätt, utan en lönedrivande ingångslönerekommendation från facket var det jag angav.
 
49 400. Handläggare i offentlig sektor. Ligger lite lägre än median. Jag kommer få ny lön från oktober 2022 men vet ännu inte vad den landar på.

Vilken typ av handläggare/inom vilken sektor jobbar du? Hos oss (en statlig myndighet) är en normal lön för handläggare snarare mellan 30-35 000 kr.

Kl.

Alltså det här med att inte känna sig rikare för att man har en högre lön - jag köpte mig en sommarstuga viket innebär att jag fick det betydligt knaprare och nu med lite högre lön känner jag mig definitivt inte rikare än tidigare utan snarare tvärtom då jag har lån och rörlig ränta.

Jag byter strax jobb och kommer upp i ca 40 000 kr men på grund av pendling kommer jag ha kvar ungefär lika mycket som tidigare. Det känns som en helt okej lön eftersom jag har råd att ha både lägenhet och stuga samt i övrigt försörja mig och hunden.

Om jag fick drömma skulle jag vilja ha ut så pass att jag kunde spara 5 000 kr per månad och ha en leasingbil, utöver de kostnader jag har idag alltså. Men det är mest en dröm.
 
Det är inga fel på min lön i dagsläget i sig, men i förhållande till arbetsbelastning och vad som orimligt förväntas så känns den rätt låg. Byter jobb inom kort, inom samma arbetsgivare men ny roll och kommer höja log med ca 10%. Ligger nu på ca ca 36’ och kommer from december hamnar på knappt 40’. För att göra ett riktigt lönesprång hade jag behövt byta arbetsgivare men det är iaf inte intresserad av just nu.
 
En vänjer sig. ;) Skämt åsido, jag tror att nyckeln till att det ska funka att ha grav konsultsjuka (aldrig säga nej typ) och samtidigt vilja ha en fritid och familj är ett jämställt förhållande, en jämställd arbetsplats och arbetsgivare och kollegor som har ens rygg. Hade inte pallat mitt jobb som ensam kan jag säga, jag behöver mitt kollegiala skyddsnät. Sen är jag grym på att slappa när jag väl slappar också. Jobbar som princip aldrig helger (förutom kanske liiiite söndag kväll :D ) t.ex. och slutar nästan alltid tidigt på fredagar för att få lång helg med familjen. Då kan man orka långa dagar under en del av resten av veckan. Sedan är det ju också så att jag jobbar inte idag, som senior, alls lika galet mycket som jag gjorde som ung och ny, allt går snabbare nu med den erfarenhet jag fått genom åren och ångesten över att göra fel är inte alltid lika närvarande i alla fall. ;)
Jag tror verkligen att det är en fråga om personlighet, att man dels måste vara en väldigt driven, ambitiös och stresstålig person. Självklart gör jag mitt bästa på mitt arbete men det är ett helt annat tempo och andra förväntningar både från uppdragsgivare och arbetsgivare jämfört med ditt jobb. Jag har med åldern insett att jag är ga ska stresskänslig skulle inte klara såna små marginaler och sånt tempo på och utanför arbetet.
 
Bara för att bredda bilden lite. Jag arbetar som bibliotekarie och tjänar lite drygt 46.000. Arbetar som universitetsbibliotekarie och har en del verksamhetsansvar, därav lönen. De flesta bibliotekarier tjänar dock betydligt mindre än så. Däremot skulle jag inte säga att det krävs en lång utbildning för att bli bibliotekarie, det räcker med en kandidat.
Medianlönen för nyexade bibliotekarier är 30 000 kronor per månad. Medianen ca 10 år efter examen är 35 500 kronor och medianen ca 20 år efter examen 38 000 kronor.

Så de flesta bibliotekarier tjänar verkligen mindre än 46000. Hälften av alla bibliotekarier tjänar mindre än 38000 kr efter 20 år i yrket.
 
Sista fasta jobbet (heltid) var 2019, brutto var 21 500 kr trots extra tillägg pga erfarenhet som lokalvårdare. Inte nöjd med lönen eller arbetsmiljön (tokstressigt, gick in i väggen + förstörd kropp).
Nu lever jag på csn, klarar mig inte riktigt. Men om 2 år hoppas jag att jag ligger på vettig lön.
För mig känns det overkligt att ha en lön över 30 brutto, men hoppas hamna över det.
 
Alla sådana här trådar får mig att känna mig fattig och får en falsk bild av att jag tjänar så himla dåligt, när jag faktiskt inte gör det. Men som någon annan skrev så är det de personer med "bra" lön som tenderar att svara.

Min lön ligger mellan 28.000-48.000:- än så länge i år. Det beror lite på hur jag jobbar och ifall jag någon månad jobbar lite mer än heltid. Jag jobbar 88% natt, så jag är ledig väldigt mycket och det är ju absolut värt en något lägre lön tycker jag. På 12 veckor är jag ledig 3 st hela veckor, förutom alla andra dagar jag är ledig. Vissa veckor jobbar jag 5 nätter, vissa 2 och ibland någon 3, men jag har mycket ledig tid också, och det prioriterar jag i livet. Jag jobbar för att jag ska ha råd att leva och göra det jag vill. Jag vill kunna rida i dagsljus, jag vill kunna luncha med mina vänner utan att känna att jag måste vara tillbaka på jobbet en viss tid etc.
 
Jobbar inte nu men hade 26000 på mitt förrförra jobb. Ingen tjänstepension. Nu extraknäcker jag där och får 200 i timmen. Senaste jobbet betalade 24000. Det känns lite bittert att aldrig har kunnat skaffa en bättre utbildning och få bättre lön. Alla tjänar alltid så mycket bättre än mig och har tjänstepension.

Det är väl inte så illa om det är ett jobb som inte kräver så mkt utbildning?
En uska lär ju tjäna sämre och det är ett ganska slitigt jobb.
 
Jag är en uska, utbildad i Sverige och med norsk autorisation som Hjelpepleiere / Helsefagarbeidere. Jag har en 48% nattjänst på ett äldreboende vilket innebär 7 nätter i månaden i genomsnitt. Jag jobbar var tredje helg. Før det får jag ut drygt 22000 norska kronor efter skatt. Jag är kommunalt anställd och de privata betalar mindre. Oslo kommune har høgst løner pga att det är dyrt att bo här.
 
Medianlönen för nyexade bibliotekarier är 30 000 kronor per månad. Medianen ca 10 år efter examen är 35 500 kronor och medianen ca 20 år efter examen 38 000 kronor.

Så de flesta bibliotekarier tjänar verkligen mindre än 46000. Hälften av alla bibliotekarier tjänar mindre än 38000 kr efter 20 år i yrket.
Ja, så ser bilden ut om man tittar på bibliotekarier som grupp. Men det finns olika sorters bibliotekarier (folkbibliotekarier, skolbibliotekarier och universitetsbibliotelarier bara för att nämna tre) och lönen skiljer sig en del mellan dessa. Folkbibliotekarier är kommunalt anställda medan universitetsbibliotekarier är statligt anställda, de senare har i regel både högre lön och fler semesterdagar än de förra (bara för att nämna två skillnader).
 
En uska lär ju tjäna sämre och det är ett ganska slitigt jobb.
Många uskor tjänar rätt så bra, med tanke på att det "bara" är en gymnasieutbildning. På mitt jobb går uskor in på ca 30k dagtid. Och sen kommer ju ob etc till. De som jobbar natt har mer i ob, men samma grundlön.

Men såklart, snickare är också "bara" en gymnasieutbildning och de tjänar ju några tusenlappar till.
 
Många uskor tjänar rätt så bra, med tanke på att det "bara" är en gymnasieutbildning. På mitt jobb går uskor in på ca 30k dagtid. Och sen kommer ju ob etc till. De som jobbar natt har mer i ob, men samma grundlön.

Men såklart, snickare är också "bara" en gymnasieutbildning och de tjänar ju några tusenlappar till.

Ok jag kanske är dåligt uppdaterad. Uskor i typ hemtjänst tror jag låg på typ 23 k ingångslön, dock för ett antal år sedan
 
För mig är att äga sin tid mkt värt. Att slippa behöva vara på jobbet en viss tid, inte ha ett inrutat schema osv. Att kunna jobba hemifrån eller från ett kontor. Att vara flexibel åt bägge håll och att lära sig nya saker varje dag. Det är för mig viktigare än hög lön.
 

Liknande trådar

Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 579
Skola & Jobb En fundering jag har efter ett läst en annan tråd, är detta med lön och lönesättning för arbtete. När vet en om ens lön är bra...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 219
Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
4 972
IT & mobiler Som frågan i rubriken lyder. Jag ansvar för utskick av ett nyhetsbrev och tanken är att det ska se lite proffsigt ut (läs: inte allt för...
Svar
12
· Visningar
485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp