Vad har ni lärt er idag?

Källa på det? Skulle vilja läsa en beskrivning av hur det kan ske.
Om inte kontaktledningen är trasig så får inte jag ihop hur det skulle gå till nämligen.

Den som vill nörda ned sig i kontaktledningar kan läsa här:
http://www.jarnvag.net/banguide/kontaktledning
Fråga mig inte, läste bara att det var den orsaken till branden utanför Höör i går. Men jag kan ha missförstått! Då är jag den första att erkänna mig korkad! :D
 
Har lärt mig att man forskar på Red Bull och att man sett att det kan förbättra leverfunktionen (gissningsvis kopplad till taurinbrist?) hos alkoholister.
 
Fråga mig inte, läste bara att det var den orsaken till branden utanför Höör i går. Men jag kan ha missförstått! Då är jag den första att erkänna mig korkad! :D
Du har rätt. Det står så i tidningen..
Jag tror dock det inte är helt korrekt. Åtminstone inte vettigt beskrivet. Känns troligare att ledningen slagit i stolpen tex. . Hur som helst måste det ju slå i något jordat för att skapa gnistbildning. Två matar ledningar som slår ihop ska inte skapa sådana gnistor, såvida inte jag är helt förvirrad.
 
@hastflicka det låter så ologiskt i mina öron! :D
[/QUOTE]
Ja, tydligen var Umeås björkar planterade av just den orsaken. Trästäder brinner som bekant lätt ner.

Jag vet, men nar man tanker pa att lovtrad med sina stora lov som innehaller mycket vatska inte heller har sa mycket lattantandlig kada utan att elden maste anvanda mer kraft for att branna det an att branna gran eller tall forstar man vad experterna menar.
For att ha lattare att stoppa eld fore bostadsomraden planterar man mycet lovtrad som saktar ner barrskogsbranden.

Helt logiskt i mina ogon :p Manga omraden i Canada och USA som brinner mycket varje ar, och dar hela bostadsomraden brinner ner allt for ofta har mycket forskning pa det hela.
I Florida till exempel har vi varit med om att branden inte bara hoppar over 6 filig motorvag med ett brett "dike" i mitten mycket enkelt utan det ar inte ovanligt att branden hoppar over ett bostadsomrade och inte branner ner husen mer an skapar viss skada pa tak och i hogre byggnader, for att ta fart i barrskogen pa andra sidan bostads omradet igen.
Har i Oregon brinner 40000 till 50000 hectar varje sommar "sasong" ... Forsta Juni till slutet pa October ar brand sasong har. I Florida ar brand sasongen aret runt och dar har man kontrollerade brander for att branna bort lattantandligt sly pa marken flera ganger per ar ocksa.
Californien hade sina storsta och dodligaste brand sasong forra aret nar 770000 hectar brann och runt 100 personer dog.
 
Jag vet, men nar man tanker pa att lovtrad med sina stora lov som innehaller mycket vatska inte heller har sa mycket lattantandlig kada utan att elden maste anvanda mer kraft for att branna det an att branna gran eller tall forstar man vad experterna menar.
For att ha lattare att stoppa eld fore bostadsomraden planterar man mycet lovtrad som saktar ner barrskogsbranden.

Jag tycker det är logiskt att löv brinner bättre än barr, haha. Men jag fattar! Superintressant, jag hade ingen aning om att man gjorde så (och även intressant om att bränder hoppar över delar ibland).
 
Jag har lärt mig idag att det bara är drottninghumlorna som övervintrar, hanarna dör på hösten efter att de parat sig. Jag såg jordens största humla häromdagen, så därför blev det efterforskningar. Det var nog drottningarnas drottning jag såg! :)(Drottning, vilket konstigt ord...)
 
Att det inte finns något lagstöd för undantagstillstånd i Sverige (fast kommuner kan ju upprätta krisledningsnämnd så på kommunal nivå finns det).
 
Jag har lärt mig idag att det bara är drottninghumlorna som övervintrar, hanarna dör på hösten efter att de parat sig. Jag såg jordens största humla häromdagen, så därför blev det efterforskningar. Det var nog drottningarnas drottning jag såg! :)(Drottning, vilket konstigt ord...)
Jag undrar varje vår.
Här finns mängder av humlor på våren. Det börjar med någon enstaka förvirrad bumling och sedan går det snabbt. Just nu är det mängder i de blommande lönnarna. Har de redan hunnit föda upp nya i år?

Tror att det finns ett bo i torpargrunden, de kryper in där :love:
 
Jag har lärt mig idag att det bara är drottninghumlorna som övervintrar, hanarna dör på hösten efter att de parat sig. Jag såg jordens största humla häromdagen, så därför blev det efterforskningar. Det var nog drottningarnas drottning jag såg! :)(Drottning, vilket konstigt ord...)

Åh, jag läser just en bok om just humlor, och har lärt mig detsamma plus en massa mer fascinerande saker - som att nyblivna humlor (som precis kommit ut sin puppa) är vita, att en mätt humla bara är 40 minuter från svält pga deras extremt höga förbränning och att humlor har en kroppstemperatur på 35 grader, men bara i mellankroppen. Bakkroppen håller oftast betydligt lägre tempereratur, mellankroppen och bakkroppen sitter bara ihop med en smal midja och mellankroppen isoleras mot bakkroppen med en luftsäck. Men om humlorna blir överhettade kan de pumla in kallare blod från bakkroppen till mellankroppen för att svalka sig :)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 006
Senast: nullo-modo
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 094
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 242
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp