Bukefalos 28 år!

Vad jobbar ni hästmänniskor med?

Jag är stallpersonal på en ridskola, jobbar ca 75 %. Har ingen egen häst, men en medis som lyckligtvis står på anständigt avstånd, så jag kan välja mellan att ta en promenad (dock 1 tim), eller ta buss/tåg på 5-10 min :p Jag är ofta ute även de dagar jag inte rider, så tidsmässigt känns det nästan som att ha egen häst, då ägaren för tillfället försöker lägga all sin tid på sina unghästar och mer eller mindre har gett över skötsel/motion av hästen till mig.

Jag känner mig rejält bortskämd som har häst så nära jobbet, i och med att jobbet i sig ligger strax över 1 timme kollektivtrafik hem. Tidigare har jag haft medis 1 tim norrut, och jobbet 1 tim söderut, vilket skulle ge mig 2 tim enkel resa från jobb till häst :angel: Det funkar, men man får inte mycket annan tid över de dagar man har hästen. Det blir jobba - ta hästen - äta på vägen hem - komma hem, rasa i säng.
 
Kul att läsa om alla! :)

Jag jobbar som lärare på universitet, främst inom ett program och det mesta är inte att undervisa utan allt möjligt annat som hör till. Är biolog och etolog och det är det jag jobbar inom. Jobbar 80% vilket jag trivs bra med. Kan påverka mina arbetstider väldigt mycket själv och kan även jobba hemifrån när det passar. Just nu är jag lite mer låst i tiderna eftersom jag håller i en ganska intensiv kurs, men resten av året är det flexibelt o bra.

Har ingen egen häst men medryttarhäst, som står ca 40 min bort med bil (+/- beroende på trafik). Har ca 10 min bil till jobbet, ca 25 med promenad + buss. Till stallet tar det ungefär samma oavsett om jag åker från jobb eller hemifrån.
 
Heej alla glada :)
Jag arbetar som biträdande butikschef och har ca 40 min till
jobb. Bor på egen liten gård tillsammans med sambon. Vi har två hästar. Ett Morgan/halvblod sto och en liten hingst korsning, samt tre vovvar:)

Rolig läsning:)
 
Jag är fårbonde och har egen gård där även våra två hästar bor. Arbetstiden varierar med allt från ett par timmar om dagen till 14 timmar om dagen. Allt efter sysslor och säsong.
Har väl ca 2-3 minuters promenad till jobbet;)
 
Jag arbetar som miljö- och hälsoskyddsinspektör och jobbar heltid. Har ca 50 minuter till jobbet (men tidigare hade jag ÄNNU längre och veckopendlade). Vi har flextid med fast arbetstid mellan 9-15. Har min häst uppstallad i ett stall där alla pass ingår. Har lite tur så stallet ligger på vägen till jobbet så jag åker oftast direkt dit efter arbetet.
 
Jag är relativt ny här på Bukefalos så jag har ingen aning om detta ämne har diskuterats flitigt sedan tidigare. :angel:

Men det jag är nyfiken på... Vad jobbar ni hästmänniskor med? Alltså, vad har ni för yrke? Arbetsuppgifter? Arbetsgivare? Sysselsättningsgrad? Deltid, heltid?! Studerar ni kanske?

Har ni en eller flera hästar? Bor ni på gård med eget stall och hur långt har ni till jobbet varje dag? :)
Jobbar inte men har ett eget projekt på gång (skriver). Bor på gård, hyr hus och stall. Har en häst och en ponny och ett gäng andra djur.
 
Miljöinspektör i liten kommun, jobbar med allt från miljötillsyn på stora verkstadsindustrier till livsmedelstillsyn på den lilla pizzerian runt hörnet ;) Rätt kul och varierande jobb, men är man inte villig att ta tuffa beslut och har skinn på näsan bör man nog välja annat jobb. Många förstår inte att miljöinspektören själv inte har hittat på reglerna, utan våra politiker som vi röstat fram. Jag skulle nog jämföra yrket med polisyrket, man är bara önskvärd ca 10 % av tiden. Har märkt att hästtjejer verkar passa bra på myndigheter, det här med att utstråla lite respekt och kunna tala för sig kommer som naturligt...

Tänkte bli djurskyddsinspektör men jag valde bort det då det hade blivit för tungt och jag hade fått svårt att släppa jobbet på fritiden.

ca 30-40 min till jobbet, jobbar heltid med flex. Har eget stall på gården med två hästar. Jag klagar inte.
 
Jag jobbar som visual effects konstnar, vilket betyder att jag malar gubbar/monster/landskap/bilar/rymdskepp eller vad som helst, till filmer.
Jobbar oftast mellan 9-18.
Kan ga till jobbet pa 40 min, sen tar det en timme att aka ut till hasten. Far aka tunnelbana hem efterat pa kvallarna, sa det tar lite tid. Hasten maste sta pa full service for att det ska fungera.
 
Jag är lokförare och jobbar de flesta knepiga tider man kan tänka sig, dock ej natt. Det blir ett pusslande med hästarna, men fördelen är förstås att man kan rida i dagsljus ofta. Har 20 minuter med bil till jobbet, och cirka 10 minuter till stallet där hästarna är inackorderade. Har två egna hästar där och fyra träningshästar så jag har inga problem med att få tiden att gå direkt.

Drömmen är en egen hästgård så småningom. Det kommer.
 
Jag är supporttekniker och analyserar felanmälningar hos ett av landets största telekombolag. Halkade in på ett bananskal och har inget större teknikintresse, men det håller hästlivet flytande.
Gillar verkligen mina kollegor! Ska egentligen jobba 3 v mellan 8-16 och en 13-21 och en helg, men jag har en kollega som mer än gärna byter till sig kvälls- och helgpassen. Men kan flexa och lätt byta pass för hovslagare, veterinär osv.
Utmärkt för mig och mina träningar! Har 20 min med bil till jobbet.

Jag och sambon har två gårdar och 2 hästar. 5 min resa till stallet.
 
Driver eget där jag jobbar med hästar. Bor på gård och har 9 egna hästar samt en hel del som ägs av andra.

Bor som sagt på anläggningen och mina timmar på jobb blir ju mer än de normala 100%, men jag älskar mitt jobb
 
Jag är anställd som specialpedagog på en högstadieskola. Jobbar heltid med semestertjänst och 40timmarsvecka och läser samtidigt speciallärarutbildningen på 50% distans. Jag har studieledigt en dag i veckan och jobbar annars 8-16.30. Har knappt 5 mil till jobbet och pendlar med tåg, 1 timme från dörr till dörr. Har en häst, inackorderad 15 km hemifrån. Rider mycket med pannlampa i mörkret under vintern, men tack vare studieledigheten kan jag träna i dagsljus tre dagar i veckan.
 
Va kul med så många "miljömänniskor"! Jobbar sedan drygt 15 år som miljöinspektör/handläggare på kommun och länsstyrelse. Jobbar heltid har ca 20 min till jobbet. Två barn varav ett hästintresserad. En häst installad fem min hemifrån. Ser hästen som en förutsättning att orka med jobbet;)
 
Sjuksköterska ,jobbar natt deltid för tillfället. Perfekt tidsmässig men för lite pengar. ska gå över till dag ,heltid för att klara ekonomin
 
Förskollärare, jobbar heltid och har häst uppstallad i kollektivstall, har ett insläpp var åttonde vardag typ. Hemifrån är det 20 min till stallet och typ 7 min till jobbet, dock ligger de i olika riktningar men bor som tur är på mitten! Är ändå hemma imellan för att byta om så det är smidigt.
Vi har fasta skift tis, ons, tors, och rullar måndagar och fredagar. Slutar tex 13 var tredje fredag. Vi rullar även lite skift på skiften haha, så jobbar ca (tis) 6/7.15-13, (ons)9-1645/1730, (tors) 8-16 i princip (34.5 timmar i barngrupp+planering och apt) men lite möten och planeringar på måndagar, så de kan bli långa (ca 6/7/8-19). Älskar mitt jobb för då kan jag vara utomhus på dagtid! (dock utan häst men det funkar). Hade inte klarat att sitta på kontor hela dagarna, måste aktivt kunna röra mig och få utomhusluft.
 
Här är en parkeringsvakt :). För min del är mitt jobb perfekt eftersom jag styr över mina arbetstider själv i princip. Jag väljer att bara jobba kväll/natt och det fungerar jättebra. Hästen har jag uppstallad 30 min bilväg hemifrån och jobbet ligger fem minuters cykelväg hemifrån.
 
Medicinsk sekreterare på Beroendeklinik. Tar ca 50 min med bil till jobbet. Jobbar heltid. Har egen gård och även inackorderade. Själv har jag två halvblod och en shettis :)
 
Jobbar som elektriker, mest på nybyggen. Oftast kan jag cykla till jobb, men annars kör jag bil. Har en medrytttarhäst trettio minuter med bil hemifrån.
 
"Alltså, vad har ni för yrke? Arbetsuppgifter? Arbetsgivare? Sysselsättningsgrad? Deltid, heltid?! Studerar ni kanske?"

Lärare, vuxenutbildningen, kurs- och projektansvar, 100% anställning.

"Har ni en eller flera hästar? Bor ni på gård med eget stall och hur långt har ni till jobbet varje dag?"

En häst, bor ca 20 min från jobbet, cirka 50 min från hästen. Inhyrd, ej eget stall.
 
Jag är närvårdare, jobbar 3 skift men sällan natt. Till jobbet har jag 35 kilometer enkel resa.
Har en hästen uppstallad ca 15 km hemmifrån.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 936
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 175
Senast: Cattis_E
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 260
Senast: mars
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 877
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp