Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

*lånar knapp*
Har inte så jättekoll på det här med färgnedärvning så jag kanske skulle kunna få lite hjälp av någon bättre vetande........

Vilken färg får fölet om jag betäcker ett gulbrunt sto med en
1)mörkbrun hingst med mörkbrun pappa och fuxfärgad mamma.

2)gulbrun hingst med isabell pappa och en mamma som (troligtvis) är skimmel

Stoets pappa var gulbrun och mamman brun/fux (har fått olika uppgifter om det). Hon har haft två skimmelföl med skimmelhingst och ett fuxföl med fuxhingst.
/Angel, tacksam för funderingar!
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

1) gulbrun, isabell, fux, brun - tror jag...
2) gulbrun, isabell, fux, brun, BEC (gulvit eller pärlvit)

Brun och mörkbrun är samma färg rent genetiskt sett.
 
Sv: Färg på avkomman!!

*knapplån*

En kompis har precis fått föl, vi pratade om färgen. Jag har ännu inte sett fölet. Det är vad jag har förstått mörkbrunt med grå ben. Fina tecken som hon förhoppningsvis får behålla...
Fadern är skimmel (vet ej vilken färg han är född som)
Modern är fux
Farfar skimmel
Farmor ?
Morfar skimmel
Mormor svart tror jag
Farfars far skimmel
Farfars mor skimmel tror jag
Farmors far mörkbrun
Farmors mor brun eller mörkbrun
Morfars far mörkbrun
Morfars mor skimmel
Mormors far ?
Mormors mor ?

Så... vad tror ni, blir det skimmel eller får hon behålla sin mörkbruna färg? Vad ska man titta efter?

Tack på förhand!

Mvh Cissi
 
Sv: Färg på avkomman!!

Helt klart en skimmel, föds de mörkbruna så blir de tyvärr skimlar, en som blir morkbrun föds blesigt brun med ljusbeiga ben. De grå benen avslöjar ju också.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

En fråga - (jag letar efter ett föl som blir svart).
Mor: mörkbrun/svart
Far:Svart
Farfar: Svart

Blir fölet helt svart eller blir den mörkbrun/svart?
Hur och när kan man se att fölet får den svarta färgen?
Tack för svar på förhand. :bow:
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Det kan man inte veta...
Med den kombinationen kan det bli brunt, mörkbrunt, svart - eller fux...

När man kan se om fölet blir svart är lite olika, beroende på hur fölpälsen ser ut. Ofta kan man se det redan då de är nyfödda, andra gången får man fundera länge innan man vet...
Den här:
kinder.jpg
tvekade jag LÄNGE innan jag färgbestämde den som svart... Gissa varför :p (hade faktiskt en tråd om det här då, för att få hjälp, för jag var verkligen inte säker på att det var svart)
Men året efter, när han fällt av all ull visade det sig att jag gjort rätt...
(fotot kommer strax ut på webben)
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Hmm - ok. Jag lägger ut en bild på han, kanske det hjälper lite mer?
62017.jpg


Uppfödaren säger att han blir svart - men jag är själv osäker på om han blir det.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Och en bild till:
62019.jpg
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Den blir svart.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

:) *aaahhh* tusen tack för hjälpen- men en fråga bara nu som jag är igång med att ställa frågor: Hur ser man färg skillnaden på föl egentligen mellan svart, mörkbrun eller fux som dom kommer till att få som vuxna?
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

*lånar en kapp*

Vi har grunnat å grunnat på vad det kan bli för färg av den här kombinationen:nordis sto som är ljusbrunt betäcks med hingst som är musblack.

Mormor: ljusbrun
Morfar: brun
Farfar: brun
Farmor: vet ej (däremot vet jag att farmorsfar är mörkbrun)


Så vad kan man få för färg på fölis??
Nån som vet? :confused:
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Helt säkert kan det bli brunt och brunblack. Om stoet bär på anlag för svart så kan det även bli svart och musblack, men om man ser på stamtavlan så finns det inga svarta hästar bakom i närliggande led, så risken/chansen finns att hon inte bär på något svart anlag.

Om bägge hästarna bär på anlag för fux så kan det även bli fux och rödblack, men även där är chansen liten om de inte har några fuxar bakom sig i närliggande led, eller om ni vet att de fått fuxavkommor tidigare.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Stoet har inte några bakomliggande fuxar och har inte heller fått någon fux tidigare.
Hingsten vet jag inte...
Men brunt eller burnblack iaf!

Tackar för hjälpen!!!
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

jaha,jag undrar om nån vet vad mitt föl kan få för färg? mamman är fux m bläs och vit kota, pappan är mörkbrunskäck,vilka färgmöjligheter finns det då???morfar är fux och mormor vet jag inte. farfar är mörkbrun m vita tecken,farmor vet jag inte
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Skulle bara säga att jag har ett shettissto som fick ett föl för två år sedan. Både hon och fölets pappa är svart, och vad jag vet så har inte stoet någon "nära släkting" som är fux. Men fölet blev ändå fux :banana:
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

FairLady skrev:
Stoet har inte några bakomliggande fuxar och har inte heller fått någon fux tidigare.
Hingsten vet jag inte...
Men brunt eller burnblack iaf!

Tackar för hjälpen!!!

INGA bakomliggande fuxar??? Hur många generationer är det utan fux?
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

*lånar tråd*
I denna samling spännande färgfrågor har jag världens tråkigaste och enklaste fråga.
Brunt sto, brun hingst - Hur stor är sannolikheten för brun, fux, svart? Någon annan färg kan det väl inte bli?

mvh
Lejonelle
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfog

*lånar*

Hur mycket ändrar sig fölungar i färgen???

Jag har ju haft lite funderingar angående min fölunge.
Han kommer bli brun men han får nya tecken allteftersom.
När jag skulle försäkra honom frågade man vad han hade för tecken och jag kunde inte annat än svara....nja,,,,jag vet inte riktigt hur han kommer bli..

Han föddes med en vit kronrand på ena bak och andra bak var han vit under hasen.
Nu har den vita kronranden blivit vit kota (vit från kronrand upp till kota runt om).
Han föddes med en liten stjärn,,den har han kvar men börjar nu få vita hårstrån på nosryggen.

Kan det komma nya tecken senare eller är det bara tillfälligt????
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

*lånar tråd*
Vårt stoföl e:Briar ser ut så här:
athena5.JPG

Bilden är tagen för drygt 2 veckor sedan så hon har fällt mer fölpäls nu, hon är vad jag skulle vilja kalla, Viltfärgad under fölpälsen, någon som vet vad färgen kallas? Svart man o svans, hon har inga tecken för övrigt förutom en liten vit fläck mellan näsborrarna.
Huvudbild:
athena2.JPG
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Kul att se en Briaravkomma nästan helt utan tecken ! Hon kan ju inte bli så mycket annat än brun eller fux, jag tror på brun.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Q
Avel Hallo allesammans! Jag är inte så hej på det här med färger (andra än typ vanlig brun,svart, fux och skimmel) och därför har jag en...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: ameo
·
Avel Har surfat runt så mycket jag har råd med och letat svar på mina funderingar. Har ett fuxsto och var sugen på svart. men efter att ha...
Svar
18
· Visningar
1 191
Senast: Susan
·
Avel Mitt sto vi trodde var dräktigt var inte det utan hiskeligt fet bara :o Vi var flera stycken som trodde till 99% att hon skulle ha...
Svar
4
· Visningar
1 087
Senast: carinaso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp