Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

50% chans till tigrerad.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

*Lånar knapp*
Efter hand som jag följer lillkillens helbrors avkommers registreringar har en del frågor väckts. Han är precis som min skimmel med 2 skimmelföräldrar alla födda bruna eller svartbruna. Har koll 5 generationer bak och det finns inget annat än svartbrun, brun. Det som är mest otroligt är att han på de hittills reggade fölen inte har en enda skimmel, men det som verkar konstigt är att där är en fux, kan verkligen ett fuxanlag gömma sig i så många generationer för att sedan dyka upp (alltså minst 5 generationer) ?
Kan det vara olika hur starkt skimmelanlaget är, kollade just pappa (Casir Ask) och morfar (Carano) och båda har fler bruna avkommer än skimmelavkommer. Casir hade dessutom hela sin första fölomgång färgad inte en enda skimmel och det verkar som om sonen är på väg mot samma sak, är det bara en ren slump eller ?
Det som jag också reagerar på dessa två killar (min och broren) är att de båda skimlar ur helt tvärtemot vad det står överallt i böcker alltså först på kroppen och sist i ansikte och på ben. Min tex var helt grå på kroppen som 2½ åring men nästan helt svart i huvud, hals och ben (född svartbrun). Normalt är det ju helt tvärtom på skimlar? Hur kommer detta sig, kan det finnas olika typer av avblekbara anlag ?
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Det som är mest otroligt är att han på de hittills reggade fölen inte har en enda skimmel, men det som verkar konstigt är att där är en fux, kan verkligen ett fuxanlag gömma sig i så många generationer för att sedan dyka upp (alltså minst 5 generationer) ?
JA, fuxanlaget kan vandra dolt i hur mång generationer osm helst.
Detta gäckar ofta de shettisuppfödare som enbart avlar på svarta shettisar och de tror att de har homozygot svarta ponnyer - sen helt plötsligt pluppar det ut en liten fuxunge, från ingenstans kan man tycka. Men det är inte ett dugg konstigt, faktiskt..
Kan det vara olika hur starkt skimmelanlaget är
Nej, anlaget för skimmel finns i hälften av spermierna så det är 50% chans på skimmel vid varje parning.
Sen kan man ju fråga sig varför inte hälften av avkommorna blir skimlar (eller vilken färg man än snackar om), om det kan ha nåt samband med spermiernas livsduglighet elelr nåt? Fast OM så vore fallet så borde det ju alltid vara övervikt åt ena elelr andra hållet, dvs fler eller färre än hälften med "färg"...
Det som jag också reagerar på dessa två killar (min och broren) är att de båda skimlar ur helt tvärtemot vad det står överallt i böcker alltså först på kroppen och sist i ansikte och på ben. Min tex var helt grå på kroppen som 2½ åring men nästan helt svart i huvud, hals och ben (född svartbrun). Normalt är det ju helt tvärtom på skimlar? Hur kommer detta sig, kan det finnas olika typer av avblekbara anlag ?
Det är VÄLDIGT olika hur de skimlar av, i vilken takt och vilka delar som ljusnar först.
Jag skulle inte kalla någotdera för mer "normalt" än det andra.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Fuxanlaget kan gömma sig hur länge som helst. Kompisen har ett tvärtom "problem". Hennes mörkbruna sto ger bara fuxar trots mörka pappor.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Tack för svar!

Men om stoet hade varit en enfärgad appaloosa så hade väl större procent av avkommorna blivit tigrerade?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Hmm, jag gillar ju "svarta" hästar...om jag betäcker med denna hingsten
San_Pellegrino.jpg


och har denna märren


forsta20.jpg


så chansen att få en åtm svbr avkomma borde ju vara ganska stor....dessutom brukar hon lämna "hingstens färg" på avkommorna...förutom när hon vart betäckt med en fux och fick en född ljusbrun men blev mycket mörk brun/gränsen till svbr
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Du menar en homozygot. Ja, då blir ju avkomman garanterat fläckig.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Jag önskar att köpa ett föl som blir svart - hittade denna lilla godingen - blir han svart som vuxen eller mörkbrun?
62017.jpg


Tacksam för svar ifrån er experter ;) :bow:
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Ingen som kan hjälpa mig idag?? :crazy:
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

hemmm...en expert :D
min fölis några inlägg högre upp kommer förmodligen att bli svart...hon är som grådassig nu..."Din" ser också lite grådassig ut så jag tror nog den kan bli ganska så "svart" ja.....
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Aha - då skall jag se om jag kan hitta dina bilder här på tråden. Tack för hjälpen :)
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

inlägg nr 146 :D
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Tack - såg bilderna nu :)
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Vill bara tacka för all hjälp kring vad för färg som kunde bli.
Nu har han äntligen kommit!!! :bump: :bump:
Det blev en isabell som jag hoppades på!!! Vacker som en dag med en fin bläs o två vita kotor, hoppas steget håller måttet för dressyrbanorna framöver! En riktig charmör är han redan 3dgr gammal. :love:
bilder kommer på fölsidan f den som bryr sig :D .
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Jag menar om man använder en fläckig appaloosahingst som inte är homozygot till ett enfärgat appaloosasto, blir alla avkommor tigrerade då?
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Du menar ett ickefläckigt sto? Nej, då är det ändå bara 50% chans. Enda tillfället alla avkommor blir tigrerade är om ena parten är homozygot.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Jag vill se, men hittar inga bilder ! Var ligger dom?
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Men ett enfärgat appaloosasto har ju ändå tigergener, är det fortfarande bara 50% chans att få tigrerad avkomma?
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Sweet skrev:
Men ett enfärgat appaloosasto har ju ändå tigergener, är det fortfarande bara 50% chans att få tigrerad avkomma?

???? Vad jag vet är tigreringsanlaget dominant, och då KAN alltså inte en enfärgad häst ha anlaget. Var har du fått det ifrån?
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Ja den måste åtminstone ha NÅGOT som visar att den bär tigeranlaget...så som randiga hovar....vilket jag tror är det minsta en tigrerad häst kan ha som bevis för att den bär anlaget även om kroppen är enfärgad....dessutom syns det ju då på ögonen.Så visst kan de ha minimala tecken.

Kolla din hästs ögon...en tigrerad häst har ögon likt en stor svart pupill med vita runt om.Samt att hovarna då är randiga.Ofta är de lite skära i färgen runt mulen också.

Är din häst enfärgad utan dessa tecken så är det en helt vanlig enfärgad häst oavsett att hennes härstamning är appaloosa.Då är nedärvningen enbart 50% precis som Magdalena säger.Är din häst som ovan med minimalt tecknad tigrering är chansen för tigrerat föl 75%.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Q
Avel Hallo allesammans! Jag är inte så hej på det här med färger (andra än typ vanlig brun,svart, fux och skimmel) och därför har jag en...
Svar
11
· Visningar
1 414
Senast: ameo
·
Avel Har surfat runt så mycket jag har råd med och letat svar på mina funderingar. Har ett fuxsto och var sugen på svart. men efter att ha...
Svar
18
· Visningar
1 194
Senast: Susan
·
Avel Mitt sto vi trodde var dräktigt var inte det utan hiskeligt fet bara :o Vi var flera stycken som trodde till 99% att hon skulle ha...
Svar
4
· Visningar
1 090
Senast: carinaso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp