Vad kan detta vara för nåt?

ricca

Trådstartare
Verktyget behöver överhuvudtaget inte vara något man använder till hästar men pappa hittade detta på vägen igår och han har aldrig sett något liknande i verktygsväg. Några idéer? Som synes går den att låsa med den lilla extrapinnen. Ca 30cm lång.

"Grimman" ser ut att vara något hempatenterat. Eller kan den ha haft något annat användningsområde? Materialet har en tydlig doft av häst/stall, det är därför vi misstänker att verktyget är en hästpryl då de hittades på samma plats.

Jag har själv inte klämt på prylarna så jag har ingen uppfattning om dem. Pappa skickade bilderna till mig.

Sv: Vad kan detta vara för nåt?

Tången har ett jättefint specialnamn som jag inte kan (än) men den används till kastrationer.
Grimman används säkert i samband med detta och har förhoppningsvis en fantastisk funktion :p

Usch får obehagliga rysningar.

Varför skulle en veterivär lämna sakerna på en väg?
Och varför skulle inte denna ha en riktig grimma med sig. :crazy:

Känns lite läskigt med tanke de sjuka personer som plågar hästar.

Kanske blev denna på kommen och slängde sakerna och sprang :crazy:

Grimman används till Horsemanship-liknande träning. Det är en blandning av vanlig grimma och repgrimma. Iallafall ser det ut som en sån fast den ser lite konstigt knuten ut.
Men den har samma nosgrimma som en vanlig grimma och resten som en repgrimma. Är tänkt att vara en lite snällare variant än repgrimman som är rätt så kraftig jämfört med vanlig grimma.

Det andra hade jag sagt ser ut som ett hovslagar-verktyg. Men det vet jag verkligen inte. Den ser lite mysko ut. Har aldrig sett något liknande. :s Fast den ser lite läskig ut. Jag tänker just nu samma sak som r_freddy.
Usch, vad nojig man har blivit med alla sjuka människor som springer omkring.

Men den första är absolut en stallgrej som sagt.
Men du kanske kan fråga en hovslagare eller veterinär eller liknande om dom känner igen det?

Och för säkerhets skull kanske man ska ringa polisen och fråga om det har varit någon anmälan om misshandlade hästar eller nåt??

Så man använder såna grimmor till kossor me??? Ahaaa.... För som sagt, såna används ju till hästar också. :P

Infångningsgrimma. Repet läggs bakom öronen på djuret efter att remmen laggts runt nosen på kon eller tjuren. Repet är då knutet i ena sidan och löper i den andra av remringen.

En vetrenär som laggt sina grejer på biltaket eller nåt sånt är väl misstänkt.

Ptr

Nja, det ser ju inte riktigt likadan ut. Det var därför jag sa att den såg felknuten ut.
Men det finns repgrimmor som har en nosgrimma som en vanlig grimma. Så den såg ut som en sån.
Dom är inte alls vanliga. Är nog mer vanliga i USA vad jag har hört. Men dom finns till hästar iallafall. Men dom ser inte riktigt likadana ut i knytningen som sagt.

Tror som några andra att det är ko-grejer. Tången vet jag är en kasterings-tång och grimman har jag bara sett användas till kor.
En veterinär/bonde som glömt lite grejer?

Att säga djurplågare för det här känns verkligen som att ropa varg.

Trams! Så där går det när man lägger saker på taket. De åker med en bit, sedan trillar de av på vägen.

Alltid kan man inbilla sig något negativt om allt, huvudsaken är att man inte är realistisk eller - huvva! - ser något positivt?

Ne men nu vet man ju att det bara var kosse-grejer. :p
Inget farligt. Fast jag tycker fortfarande tången ser lite läskig ut. :P

Om man är tjurkalv (eller hingst), så är nog ändamålet ganska läskigt med. ;)

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 936
Senast: Ajda
·
Gnägg Jag ska köpa häst igen! Äntligen! Och eftersom väntan är oändlig så tänkte jag fördriva tiden med lite inspiration. Vad behöver jag... 2
Svar
22
· Visningar
2 229
Senast: galathea
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
26 345
Senast: supercassie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 993
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka