Vad kostar det att ha en häst???

Men det verkar som att jag inte behöver oroa mig för utrustning, för jag får nog låna med diverse tillbehör. Men det e klart, de slits ju med tiden o ska väl bytas ut nån gång...
 
För att få en positivare bild på det hela, kan vi göra en lite "billigare" kalkyl.

*FÖRSÄKRING beror helt och hållet hur du försäkrar hästen. De flesta livförsäkrar sina hästar för att de ska ha råd och köpa en ny om det händer den gamla något. om hästen inte kostade så mycket i inköp och om man har råd att köpa en ny utan ersättning från försäkringsbolaget, behöver man bara vetrinärvårdsförsäkra hästen. Jag skulle tippa på att du får en kostnad på ca 4000:-/ år då.
*BOXPLATS behöver inte heller bli så dyrt. Det finns oftast en massa stallar som inte har höga boxhyror, mot att alla hjälps åt och att det inte finns en massa "bekvämligheter". Man får ta sig en funderare hur man ska nyttja sin häst.
*HÖ Det finns oftast bra hö till bra priser. Det gäller bara att ta sig tid och leta runt. Fråga de i stallet var de köper sitt hö. Men man får nog räkna med 2:-/kg.
*KRAFTFODER behöver du inte ge hästen i mängder. Ett bra hö räcker långt. Lite havre från bonden, mineraler och ett par nävar betfor om dagen räcker om du inte ska hårdträna hästen. Glöm bara inte att ge hästen en massa hö, helt obegränsat. De äter tills de har tillgodosett sitt proteinbehov och sedan är de "mätta".
*STRÖ beroende på hur mycket din häst går ute och vad du har för slags stö. Torv är dyrast och halm är billigast, sågspån mittemellan.
*HOVSLAGARE Återigen beroende på vad du gör med din häst.De flesta hästar som arbetar eller rids på hårt underlag behöver skor. Men kanske inte runt om utan bara fram. På sommaren om de går på bete är det dessutom bättre utan. Bland annnat pga skaderisken med de andra hästarna. Det är desutom lite att slänga pengarna i sjön, när de inte gör något att ha de skodda.
*BENSIN/BUSSKORT tillkommer alltid, det ingår i mina månadskostnader för hästen.
*TRÄNINGAR är helt upp till var och en.

Vaccinationer, avmaskning och raspning av tänder är tyvärr en ståeende utgift.
Vetrinärvård har man förhoppningsvis ingen. Men man ska ha med det i bakhuvudet och veta att det kan komma. Har du hästen försäkrad betalar du en självrisk+ 20% av räkningen.

Jag tycker nog att det mesta går och det brukar lösa sig när man väl är där. En massa dyra krogbesök blir det dock inte. :)


Hoppas att det känns lite bättre nu.
 
Innan jag sålde min sista pålla i vintras så hade jag ca 3000 kvar efter alla utgifter. Men mina hästar har alltid vart billiga i drift och hade en billig lägenhet. Annars hade jag aldrig haft så mycket kvar!

Nu när ja köper ny pålla till hösten så blir det desto mera över. Nu har jag sambo och vi delar på alla utgifter.
 
Alltså måste bara säga att det verkar helt otroligt att lägga 6-7000kr i månaden på hästen (*svälj* vem har råd med det????), men förstår att det GÅR ÅT för dom som kanske har en dyr häst och tränar och tävlar med den:
För det första kostar hästen t ex 50 000kr och oftast har man väl LÅNAT de pengarna, alltså går ca 1000kr/mån till lånet.
Två: försäkring för en häst värd 50 000kr - ca 500-1000kr/MÅNAD?
Tre: Egen transport/ hyrning av transport - ca 500kr/månad?
Fyra: Träningar/tävlingar - ca 1000kr/månad?
Fem: Bensinkostnader - minst 1000-1500kr/månad (kostar MYCKET att dra ett släp + att åka fram o tillbaka till stallet)
Sex: det alla andra betalar också, alltså stallplats och foder, hovslagare osv. ca 2000kr/månad
Sju: Dyr utrustning i form av märkessadlar värda flera "tiotusingar" o annat sådant
SUMMA: minst 6500-7000kr/månad
(alltså lika med vad man får i studiemedel/månad)

Om man har en "skogsridningshäst" som jag, betald kontant 12000kr och försäkrad till 5000kr= ÅRSkostnad ca 700kr!!
Alltså mina kostnader:
försäkring: ca 700kr/ÅR
Stallplats: ca 500kr kallhyra/månad
Foder: hö ca 500kr, annat ca 2-300kr/månad
Strö: ca 400kr/månad
hovslagare: 250kr/månad (500kr per gång, helskoning)
bensin: fram o tillbaka till stallet ca 1-2mil/dag (beroende på hur långt hemifrån jag hyr plats) ca 5-700kr/månad
Diverse: t ex avmaskning, någon ny utrustning ibland ca 2-300kr/månad
Summa: ca 2500kr/månad

Och DET tycker JAG är MYCKET! :o Har inte råd med det just nu när jag studerar och har darför lånat ut hästen på foder... Det enda jag betalar är försäkringen (det brukar ägaren göra).

Visst ska man tänka sig för och vara beredd på att det KAN bli dyrt med vetrinärkostnader o liknande innan man skaffar sig häst MEN det är väldigt överdrivet att säga att det kostar 7000kr/månad! LUGN ALLA som drömmer om en egen... normalt håller det sig runt 2-3000kr/månad. De som har eget stall kommer undan med mindre eftersom de inte har någon stallhyra samt bensinkostnader...
(TIPS: bo inte i 08- området!! ;) )
 
Det är sånt här man inte vill räkna ut...Min häst går på lösdrift så jag kommer undan med 1800 kr/mån, och det är ju helt okej i Stockholm. Men utöver kostar per månad hennes försäkring 600 kr, verkning 100 kr, bensinkostnader 1000 kr, träning 800 kr, grejer, massör, tandläk mm 400 kr= 4700 kr i månaden. Gulp, vad mycket det blev! :crazy: Inte undra på att jag inte har några pengar över till annat.Men som för de flesta hästmänniskor kommer hästen först. Och då har jag ändå inte boxplats vilket kostar en miljon här i stockholm och ingen transport, men ska köpa en nångång när jag blir rik! Dream on... :angel:
 
Har två islänningar på lösdrift. Betalar 1200:-/mån för båda inklusive mat. Hösilage + kraft. Hovslagare var 10-11 vecka 600:- båda skodda runt om. Försäkring ca. 350:-/ mån. för båda. Sedan kommer bensinkostnad till. Har ca. 1,5 mil till dom.
Billigt!! Bor på landsorten där är det inte så dyrt.
 
Till Emmie!
Tack!!! Det verkar som att du har förstått mina behov helt o hållet! Jag började nästan tvivla på att det skulle gå ihop, men det e ju för att jag inte vet nånting alls. För mig kunde det lika gärna kosta
10 000 som 500 per månad. Så mycket vet jag... :o
Men jag inser att dessa dyra priser som många betalar e för en helt annan slags ridning o i helt andra områden i Sverige. Jag har inte ridit så länge o e absolut inte redo för seriös träning o tävlingar varje månad, kanske om några år, men det e ju då det. Då har jag ju gift mig med nån rik häst-tokig greve, hahahahaha :idea:
 
Jag räknar med minst 4000kr/månad om jag ska rida för tränare. Räknar jag bara fasta kostnader så drygt 3000kr.

Några skyhöga vet.räkningar finns inte i min värld eftersom jag har Folksam med dubbel vet.vård =60000 kr/år.
Självrisken är på 2000kr och det är allt´, ingen procent på det som överstiger självrisken.
 
Hej Hepsi!
Ha, ha vi brukar skoja om det i stallet att vi ska gifta oss rikt! Drömmen är att ha en massa superbra hästar och bara träna och tävla. Tyvärr är verkligheten lite "tuffare". Jag tycker att du ska pröva iallafall och låna den hästen och börja i "liten" skala. Testa och se om du tycker det är kul framför allt!!! När det kommer till om du ska låna stoet eller valacken tycker jag nog valacken. De är oftast lite lättare att ha att göra med valackar en med ston. Ston kan vara riktiga kärringar och om man inte är så van kan det vara lite jobbigt. Ston är som vi tjejer är i allmänhet, man måste stryka dom medhårs och få dom på sin sida annars kan de bli tvära ha,ha. Valackar är oftast bara att säga till så uppför de sig.
Du kommer du att lära dig en massa efterhand. När du behöver råd, fråga alltid två personer, får du olika svar fråga en tredje. Du får närsomhelst fråga mig!!! Det är bara att gå in på "min" sida. LYCKA TILL!!!
 
Är det inte lite fel att rekomendera att hon ska välja valaken?
Huvudsaken är väl att HON ska trivas med hästen. sen spelar det väl ingen roll om det är stoet eler valacken?
 
Hon frågade om vad vi tyckte att hon skulle välja. Generellt sett kan man dra den slutsatsen att ston kan vara svårare att ha att göra med. Personligen har jag inget emot ston, om det var det du reagerade över. Jag tänkte mer på Hepsi om hon inte är så van.

PS -Hepsi, ston och valackar kostar inte olika i matåtgång. DS
 
Jag skulle ALDRIG kunna betala 7000 per månad, då är jag ju bankrutt för länge sen?! Mitt går på 2500-3000 kronor i månaden, och då räknar jag med hö,havre,betfor, mineraler, skoning, försäkring, stallhyra samt avmaskning/ vaccinationer samt träning för instruktör ca två gånger i månaden. Billigare på landet visserligen, men SÅ billigt tycker jag inte 3000 kronor i månaden är?? Hoppas du hittar någon häst att trivas med! :banana:
 
Vi bor visserligen ute på vischan och jag har eget stall men så här betalar vi:
Hö 1,50kr/kg, vi hämtar själva en transport åt gången (har egen transport, går i ca 55-60 balar.)
Halmbal (rundbal) 150:- för 250 kg.
Spånbal från 56-69 kr/st.
Försäkring shettis 69kr/mån
Försäkring shire ca 3000:-/år tror jag.
Verkning av utbildad hovslagare 100 kr/häst var 8:onde vecka.
Havre 90:-/30 kg
Betfor 85:-/25 kg
Kli 90:-/30 kg
Plus lite mineraler, saltstenar och vitlökspulver.
Våra hästar äter ca 18 kg hö/dag = ca 800 kr/mån
Halmen räcker ca 1 månad.
Havre betfor och kli m.m har jag ingen riktig koll på hur ofta vi köper.
Spån köper vi kanske 1 bal/månad då vi bara strör lite under halmen.
Vi har även kalk i boxen och en 25 kgs säck kostar ca 30 kr.
Så vi har häst väldigt billigt om man jämför med andra här på buke. Men vi har inga träningsutgifter och vi får ju sköta stalltjänst själva men jag har en inhyrd som hjälper till och hon betalar 350kr/mån kallhyra och får stå för all mat och spån själv. Shettisen är min och shiren är mina föräldrars kan man säga fast vi har de väl ihop egentligen.
 

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 540
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 454
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 478
Senast: Kjerulfia
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
4 800
Senast: krek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp