Vad läser du just nu? Del 8

Nu läser jag den här, har ca en tredjedel kvar, gillar den.
 

Bifogade filer

  • 20200727_195517.jpg
    20200727_195517.jpg
    269,6 KB · Visningar: 9
Och nu har jag börjat på denna (det är tur det finns böcker när man är hemma och är sjuk)!
 

Bifogade filer

  • 20200728_142742.jpg
    20200728_142742.jpg
    339,2 KB · Visningar: 9
Läst ut Nora Roberts, som jag gillade :).

Nu har jag börjat på denna, bara läst ett par kapitel, men känner lite nja än så länge.
 

Bifogade filer

  • 20200729_163608.jpg
    20200729_163608.jpg
    263 KB · Visningar: 27
En levande själ, av Per Christian Jerslid.
Funderade på om jag skulle använda boken i undervisningen men kommer inte att göra det. En hjärna i ett akvarium som berättar om sin situation på ett laboratorium. Inte skriven som en skräckis, utan väldigt stort fokus de olika karaktärerna och hjärnan själv som är huvudperson. Jag lästen den som tonåring och fick mardrömmar då, men efter omläsning som vuxen ser jag den mer som ett intressant inlägg till scifi-genren.
 
Har nyligen lyssnat på Daisy Jones & The Six, en märklig bok om en fiktivt rockband i slutet av 60-talet. Det är en sammanställning av en serie intervjuer om bandets uppgång och fall, drogerna flödar och jag önskade att jag kunde starta Spotify för att lyssna till låtarna som Daisy och Billy värker fram. Jag älskade den!
 
Jag har nog mest skrivit om mina senaste böcker i bokbingotråden tror jag, men mycket Peter James och Jenny Colgan har det blivit här på senaste! Jag har även upptäckt Karin Slaughter och har precis laddat ner Pieces of Her som ljudbok (läste The Good Daughter som bok-bok under semestern). Den + Not Dead Enough av Peter James är vad jag läser just nu! Kul att på så kort tid ha hittat tre nya författare som jag gillar, fast på olika sätt såklart :)
 
Jag läser de här nu och gillar båda!

Vad roligt att du gillar ”På andra sidan kärleken” 😊. Uppföljaren “Tidvatten” finns som ljudbok/ebok och den tredje delen “Till Carl på 55-årsdagen” (en fristående spin-off som handlar om Carl och Martin) ligger hos förlaget för bearbetning. Kommer ut 2021 i alla format. 😊 /Linda
 
Jag lyssnar på ”Ta ingen skit, Ann-Britt” av Christina Larsson. Underhållande och ibland pinsam igenkänning🙈😂. Anton Körberg läser bra.

just läst ut Ocean Vuongs “On earth we’re briefly gorgeous”. Wow! Vilket språk.
 
Vad roligt att du gillar ”På andra sidan kärleken” 😊. Uppföljaren “Tidvatten” finns som ljudbok/ebok och den tredje delen “Till Carl på 55-årsdagen” (en fristående spin-off som handlar om Carl och Martin) ligger hos förlaget för bearbetning. Kommer ut 2021 i alla format. 😊 /Linda

Aaah! Nej vad roligt att du finns här, nu blev jag nästan lite starstrucked ju! 😅
Åh, vad roligt med uppföljare!


😊 Älskar att läsa och nu när lite ont i halsen = isolering har det ju varit perfekt sysselsättning.
 
Nu hoppar jag in utan att läsa något annat i tråden men tänker att jag kan hitta boktips så småningom!

Läste förra veckan ut "Vätten" av Mikael Strömberg, som första bok på några månaders tid. Tillräckligt spännande för att vara lätt att komma in i.

Nu kämpar jag mig igenom Jo Nesbøs "Törst". Det blir nog den sista Jo Nesbø jag läser då jag vet att jag fått känpa mig igenom andra av honom.

Längtar efter att biken tar slut för då ska jag läsa Watership down. Jag har lyssnat på boken två gånger, men det är ett par år sedan och kanske fångar jag ännu mer detaljer genom att läsa.
 
Jag köpte lite nya böcker när jag var i Sverige i veckan och har nu börjat med Sista färjan till Ystad av Karin Alfredsson. Den är helt okej, ganska spännande, men inget speciellt.
 
Har precis läst ut The library of lost and found (eller I hjärtats bibliotek som den heter på svenska).
Tyckte den var helt ok i början, trots att huvudpersonen är en otrolig push-over och alla i hennes närhet är fullkomliga idioter. Den puttrar på helt ok, men så mot slutet så händer ”en livsomvälvande grej” och det blir bara för mycket. Inte på nått sätt ett oväntat slut, men vägen dit blev bara fånig till slut.

Den var månadens bok i feel good-kollektivet, och fler med mig verkar inte varit allt för imponerade. Någon Här som läst den?
 
Jag läser just nu en bok som matchar bakgrunden där jag sitter väldigt bra :D

20201002_095215.jpg


Har ca 100 sidor kvar och den är helt fantastisk! Sådär så att jag riktigt längtar efter att sätta mig och läsa och har svårt att lägga den ifrån mig när det är dags att göra något annat. Läsupplevelsen påminner mycket om den jag fick av Antony Doerrs Ljuset vi inte ser, som jag passande nog satt och sträckläste i precis samma fåtölj vid precis samma brasa för ungefär två år sedan. Rekommenderas! Jag läste en annan bok av Kristin Hannah förra året (The Great Alone) som också var fantastisk, så hon har definitivt kvalat på min lista över favoritförfattare :)
 
Dammar av tråden då jag kommit igång med läsandet igen.

Läste Övergivenheten av Elisabet Åsbrink. Väldigt gripande, avancerat uppbyggd "självbiografisk roman"om att vara jude. Berättelsen ligger i olika lager kan man kanske säga. Inte helt lättläst men intressant och, som sagt, gripande.

Nästa bok blev Översten av Ola Larsmo. Det är en slags romanbiografi det också. Larsmo är historiker och har grävt i arkiven och har hittat historien om Knut Oscar Brundin, senare Broady. Född i Uppsalas fattigkvarter på 1830-talet och uppväxt i Stockholm blir han en av de tidiga emigranterna till USA och hamnar på slagfältet i USA:s inbördeskrig. Fakta i boken är sanna, sedan har författaren gestaltat huvudpersonens karaktär och tankar. Larsmo skriver väldigt bra och skildrar tiden på ett väldigt detaljerat sätt och åtminstone första delen tyckte jag var väldigt spännande. Krigsskildringarna är väldigt skickliga och detaljerade, lite för detaljerade för min smak dock. Men på det stora hela en riktigt ba bok , en tegelsten på nästan 600 sidor.
 
Dammar av tråden då jag kommit igång med läsandet igen.

Läste Övergivenheten av Elisabet Åsbrink. Väldigt gripande, avancerat uppbyggd "självbiografisk roman"om att vara jude. Berättelsen ligger i olika lager kan man kanske säga. Inte helt lättläst men intressant och, som sagt, gripande.

Nästa bok blev Översten av Ola Larsmo. Det är en slags romanbiografi det också. Larsmo är historiker och har grävt i arkiven och har hittat historien om Knut Oscar Brundin, senare Broady. Född i Uppsalas fattigkvarter på 1830-talet och uppväxt i Stockholm blir han en av de tidiga emigranterna till USA och hamnar på slagfältet i USA:s inbördeskrig. Fakta i boken är sanna, sedan har författaren gestaltat huvudpersonens karaktär och tankar. Larsmo skriver väldigt bra och skildrar tiden på ett väldigt detaljerat sätt och åtminstone första delen tyckte jag var väldigt spännande. Krigsskildringarna är väldigt skickliga och detaljerade, lite för detaljerade för min smak dock. Men på det stora hela en riktigt ba bok , en tegelsten på nästan 600 sidor.
Glömde säga att Översten också tar upp mycket om rasismen och de som kämpade mot den då. Och jag blir beklämd över att kampen måste fortsätta än i dag och att vi faktiskt inte kommit särskilt långt på 150 år.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 954
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 325
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 925
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 133
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp