Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu?

Har just börjat lyssna på Cultish: The Language of Fanaticism av Amanda Montell. Otroligt intressant! Boken gör en djupdykning i hur kulter fungerar, varför folk - särskilt i somliga delar av världen - dras till dem, och framförallt vilken enorm roll språk spelar när det kommer till att övertyga människor.

"Montell argues that the key to manufacturing intense ideology, community, and us/them attitudes all comes down to language. In both positive ways and shadowy ones, cultish language is something we hear—and are influenced by—every single day.

Through juicy storytelling and cutting original research, Montell exposes the verbal elements that make a wide spectrum of communities “cultish,” revealing how they affect followers of groups as notorious as Heaven’s Gate, but also how they pervade our modern start-ups, Peloton leaderboards, and Instagram feeds. Incisive and darkly funny, this enrapturing take on the curious social science of power and belief will make you hear the fanatical language of “cultish” everywhere."

Rekommenderas varmt, oavsett om man är språkintresserad eller ej!
 
Smått desperat efter att ha läst ut Emma Hambergs Au revoir Agneta, hittade jag den här, som jag också sträckläste. En annan slags story, men den grep tag i mig, som norrlänning i förskingringen. Hela hennes språk, ordval, meningsuppbyggnad, känns så norrländskt bekant att jag fick en melankolisk knut i magen. Kanske man behöver vara norrifrån för att känna in boken? Jag vet inte. VÄLDIGT bra är den, oavsett, rekommenderas starkt! Riktigt, riktigt bra!
Bok.jpg
 
Ja, vilket jäkla jobb han hade alltså, och vilken ynnest att ha fått träffa och intervjua honom. Otroligt intressant, men jag får lyssna lite i omgångar så att det inte blir för jobbigt.
Den har jag läst. Det jag tyckte om var att han var ärlig gällande sina egna felsteg i livet. Mer kanske jag inte ska säga. Du kanske inte har läst ut den.
 
Jag läser Krig och fred. Den är ju fantastisk på alla sätt, men jag råkade ta den relativt nyöversatta versionen, den oavkortade och jättelånga. Projekt.
Samtidigt har jag läst E. Lockharts, Vi var lögnare. Bra twist men vägen dit var ganska tråkigt och språket var inte så kul.
 
Jag läser Krig och fred. Den är ju fantastisk på alla sätt, men jag råkade ta den relativt nyöversatta versionen, den oavkortade och jättelånga. Projekt.
Samtidigt har jag läst E. Lockharts, Vi var lögnare. Bra twist men vägen dit var ganska tråkigt och språket var inte så kul.
Väl värt det även om man inte fattar franskan 😁
 
Väl värt det även om man inte fattar franskan 😁
Jag förstår franskan. Hjälpligt iaf. I början blev jag förskräckt men jag upptäckte att de ofta använder den som nån variation/förstärkning av vad de redan sagt. Just nu är Napoleon på väg till Moskva så det verkar inte lika fint att svänga sig med franska längre 😅
 
Den har jag läst. Det jag tyckte om var att han var ärlig gällande sina egna felsteg i livet. Mer kanske jag inte ska säga. Du kanske inte har läst ut den.
Jo, jag blev klar med den häromdagen. Jag blev inte direkt mer välvilligt inställd till Jim som person allteftersom boken framskred, men jag är definitivt imponerad av hans liv, karriärsval och de erfarenheter det gett honom. Hans värderingar och övriga livsval, not so much :meh:
 
Jag lyssnar just nu på Jag är inte sådan här egentligen av Marie Aubert. Också en norsk författare, jag verkar hamna där nu 😇
 
Jag har precis läst ut "Hero of two worlds" av Mike Duncan. Den handlar om markis de Lafayette, född 1757 död 1834. Han hade en oerhörd betydelse både för det amerikanska frihetskriget 1775-1783 och sedemera den franska revolutionen. Det är fantastiskt väl skrivet och en väldigt noggrann research som ligger till grund för boken. Lafayette var en fantastisk människa som förespråkade de liberala ideerna hela sitt liv och inte var rädd för följderna av sin frispråkighet. Ironiskt nog var han mycket mer uppskattad i USA än i sitt hemland Frankrike som han fick fly under flera år under terrorregimen med Robespierre vid makten. Han drog sig inte för att kritisera både kungahuset och Napoleon. Det finns otroligt mycket material i form av brevväxling som är sparad till eftervärlden. En verkligt läsvärd bok om man är intresserad av historia.
 
Läste klart Morden i Fleat House på fyra dagar. Den var väldigt bra men jag har ju iofs tyckt att allt Lucinda Riley har skrivit har varit bra. Tips är att Akademibokhandeln har just nu medlemserbjudande på den i pocketutförande om man som jag gillar pocket.

Började läsa Det slutar med oss av Colleen Hoover och läste ut den snabbt. Jag vet inte, blir så himla illa berörd och det är väl det som är meningen kanske.
Men jag gillar hennes sätt att skriva så jag har köpt två böcker till av henne 9 november samt Förbannade kärlek så någon av dessa två ska jag börja läsa idag.
 
I förra veckan lyssnade jag på Long Lost av Jaqueline West. En ungdomsbok med lite övernaturliga inslag. Mycket spännande och med välskrivna familjerelationer. Tycker den var underbar 😍 Rekommenderar verkligen den om det är fler som gillar barn- och ungdomsböcker :)
 
Läser Off to be the wizard (magic 2.0) av Scott Meyer.

Skrattar så katterna tittar konstigt på mig. Har lyssnat på den som ljudbok innan, men nu kände jag att det var dags att läsa den. Bra beslut. Lagom enkel, underhållande och ändå tänkvärd.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
521
· Visningar
13 661
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
462
Senast: Snurrfian
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
454
Senast: hamilton1
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp