Vad läser du just nu?

Efter ännu en romantacy-serie, nämligen Angels of Elysium av Olivia Wildenstein (delarna heter Feather, Celestial och Starlight) så måste jag nog hitta nåt trevligt litet mord för hjärnan att vila i ett tag :D men serien var bra! Sexet hade de klarat sig utan, men jag förstår att det tillhör genren. Historierna och den röda tråden genom delarna är dock bra i sig! En underhållande tanke att änglar faktiskt finns och hjälper oss att bli bättre människor :)
 
Jag smiter in i tråden då jag skaffat Storytelkonto + läsplatta sedan några månader - och nu läser jag mer än någonsin förr! :banana:Tyvärr finns inte alla böcker som e-bok utan i många fall bara som ljudbok (framförallt engelska titlar). Men det gör att jag kan läsa när jag är hemma, och så lyssnar jag på ljudbok när jag är på jobbet eller i bilen.

Just nu läser jag Iron Flame (fantasy/romantasy) av Rebecca Yarros och har just börjat lyssna på Shadows so Cruel (dark fantasy/romantasy) av Liv Zander. Båda är del två i sina respektive serier/duos. Baserat på hur föregångaren till Shadows so Cruel var, misstänker jag att uppföljaren inte är safe for work... :bag:

Ska skumma igenom tråden för tips, och ser fram emot att läsa/skriva mer här framöver :up:
 
Jag tyckte mkt om den. Skriv gärna ett uttalande om vad du tyckte sen 🙂
Kopierat det jag skrev på en boksida.

På slutet har jag haft turen att läsa två böcker som varit något alldeles extra, Stacken och Lektioner i kemi. Jag fångades så till den grad att jag recenserade dem innan de var i närheten av utlästa.

Nu gör jag det igen! Efter 70 sidor så vill jag hylla Städerskan! Skriven av Nita Prose.
Ytterligare en bok skriven på ett fantastiskt sätt med ett underbart språk och med en väl avvägd kombination av allvar och humor.
Personer med olika klasstillhörigheter. Liv så olika. Men till syvende och sist är de människor med samma behov av att vara sedda och älskade.


Jag återkommer om jag ändrar uppfattning längre fram.
 
Kopierat det jag skrev på en boksida.

På slutet har jag haft turen att läsa två böcker som varit något alldeles extra, Stacken och Lektioner i kemi. Jag fångades så till den grad att jag recenserade dem innan de var i närheten av utlästa.

Nu gör jag det igen! Efter 70 sidor så vill jag hylla Städerskan! Skriven av Nita Prose.
Ytterligare en bok skriven på ett fantastiskt sätt med ett underbart språk och med en väl avvägd kombination av allvar och humor.
Personer med olika klasstillhörigheter. Liv så olika. Men till syvende och sist är de människor med samma behov av att vara sedda och älskade.


Jag återkommer om jag ändrar uppfattning längre fram.

Helt enig 👌

Lektioner i kemi vore kanske nåt för mig. Tack för tips 😊
 
Tror jag "läst" (alltså lyssnat) på 3 böcker sedan jag sist uppdaterade i tråden.

- Den stora kreditfesten: historien om Klarna av Jonas Malmborg
- Segra eller dö av David Baas
- Dag Hammarskjöld: att bära världen av Henrik Berggren

Den första får 5 av 5! Riktigt intressant att få lära sig mer om ett företag jag använder förhållandevis ofta, men egentligen inte har någon större koll på.
De andra två var inte lika fängslande, och den sistnämnda gav väl en okej grund men den kändes väldigt tunn som ljudbok. Dock gav den mersmak att lära mig mer om Hammarskjöld!
 
Har just läst ut Terroristerna av Sjöwall & Wahlöö. I väntan på nytt bokpaket från onlinebokhandeln plockade jag fram en urgammal favorit ur bokhyllan; The House of Spirits av Isabelle Allende. Minns att jag blev helt bergtagen av den när jag läste den nån gång i början av 80-talet.
 
Jag läser om några böcker från en av mina favoriter, Nevil Shute. Som är i princip bortglömd numera. Två av hans böcker blev miniserier som gick i Sverige, Fem Svarta Höns och Far Country.

Hans kanske bästa bok, on the beach, är en apokalyptisk berättelse om vad som händer efter ett kärnvapenkrig där hela världen är radioaktiv och Australien är det enda landet som, än så länge, klarat sig. Radioaktiva moln drivs av vindarna mot Australien som även det går mot sin undergång.

Den handlar om hur de olika karaktärerna möter döden. Enkelt och gripande skrivet. Även den har filmats två gånger. Bra men når inte på långa vägar upp mot boken.
 
Jag läser The Twilight Time av Karen Campbell, främst för att kunna kryssa "Read on location" i bokbingo-tråden men även för att jag uppskattat hennes andra böcker väldigt mycket. Det här är dock den första av hennes deckare jag läser och det är en helt annan, och inte riktigt lika imponerande, upplevelse än hennes senare böcker som främst belyser diverse samhällsproblem med välskrivna och träffande historier. Fortfarande en välskriven och intressant bok dock, särskilt med tanke på att delar av den utspelar sig bara tre gator bort från mig.

Som ljudbok lyssnar jag på Denna dagen, ett liv: En biografi över Astrid Lindgren av Jens Andersen. Den är ganska intressant och jag lär mig mycket nytt om henne, men samtidigt känns den lite långdragen emellanåt. Å andra sidan passar det utmärkt för mig som främst lyssnar när jag ska sova :)
 
Jag har just avverkat en och lyssnar nu pa en annan gammal favorit. Forst "All Cratures Great and Small" fran borjan pa -70 talet. Den ar sa fantastiskt valskriven med ett rikt sprak och malande beskrivningar och rolig. Jag fnissade sa jag vackte bade hundar och Maken harom kvallen. Det gor det ju inte samre att lasaren klarar av Yorkshire dialekterna med bravur (atminstone i mina oron)

Och nu "The Dark is Rising" en fantasy serie av Susan Cooper, skriven pa 70-80 talet. Huvudpersonen ar 11 ar och ska tillsammans med bade vanner i samma alder och vuxna "radda varlden" fran de morka makterna. Aven har alskar jag spraket, rikt, fantastiska beskrivningar, och "fylligt".

Som ny i den har traden har jag redan tagit ner flera titlar jag behover titta narmare pa.:)
 
Jag har just avverkat en och lyssnar nu pa en annan gammal favorit. Forst "All Cratures Great and Small" fran borjan pa -70 talet. Den ar sa fantastiskt valskriven med ett rikt sprak och malande beskrivningar och rolig. Jag fnissade sa jag vackte bade hundar och Maken harom kvallen. Det gor det ju inte samre att lasaren klarar av Yorkshire dialekterna med bravur (atminstone i mina oron)

Och nu "The Dark is Rising" en fantasy serie av Susan Cooper, skriven pa 70-80 talet. Huvudpersonen ar 11 ar och ska tillsammans med bade vanner i samma alder och vuxna "radda varlden" fran de morka makterna. Aven har alskar jag spraket, rikt, fantastiska beskrivningar, och "fylligt".

Som ny i den har traden har jag redan tagit ner flera titlar jag behover titta narmare pa.:)

Jag älskar både James Herriot All Creatures Great and Small, och Dark Is Rising! Har för mig att Susan Cooper studerade i Oxford och deltog i föreläsningar av JRR Tolkien och CS Lewis. Wow liksom.
 
Jag älskar både James Herriot All Creatures Great and Small, och Dark Is Rising! Har för mig att Susan Cooper studerade i Oxford och deltog i föreläsningar av JRR Tolkien och CS Lewis. Wow liksom.

Bara tanken att "The Dark is Rising" ar skrivet for barn i 10-12 ars alder ar for mig fantastisk med det sprak hon anvander. Det ar forsta gangen jag lyssnar till bockerna, men jag har last dem manga ganger under aren.

Min aldsta avkomma laste vuxen literatur vid 10 ars alder ... Gissa hur svart det var att hitta bocker som inte hade allt for mycket vald, sex, eller sprak. "The Dark is Rising" kom som en lisa ... vuxensprak och en underbar berattelse som barnet verkligen slukade. Numera laser den vuxne sonen nastan bara fantasy. :p
 
Bara tanken att "The Dark is Rising" ar skrivet for barn i 10-12 ars alder ar for mig fantastisk med det sprak hon anvander. Det ar forsta gangen jag lyssnar till bockerna, men jag har last dem manga ganger under aren.

Min aldsta avkomma laste vuxen literatur vid 10 ars alder ... Gissa hur svart det var att hitta bocker som inte hade allt for mycket vald, sex, eller sprak. "The Dark is Rising" kom som en lisa ... vuxensprak och en underbar berattelse som barnet verkligen slukade. Numera laser den vuxne sonen nastan bara fantasy. :p

Jag läste LOTR första gången när jag var tio och har läst om den någon gång om året sedan dess, plus Hobbit, Silmarillion och allt annat han skrivit. Den har noll sex men en hel del våld. Språket är magiskt. Det har ju sagts om Tolkien att han skapade en genre, på gott och ont.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
474
· Visningar
12 153
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
413
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 159
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
884
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp