Vad läser du just nu?

Jag läste LOTR första gången när jag var tio och har läst om den någon gång om året sedan dess, plus Hobbit, Silmarillion och allt annat han skrivit. Den har noll sex men en hel del våld. Språket är magiskt. Det har ju sagts om Tolkien att han skapade en genre, på gott och ont.

Sonen borjade lasa den vid 10 ars alder ... men nar Gandalf dog/forsvann var det for hemskt for honom. Trots manga forsakringar fran mig att allt skulle bli okay igen kom han inte igang igen forran i 18 ars alder med den serien. Sedan var den favorit numer ett i manga ar. Jag tror nastan den fortfarande ar hogst upp pa listan, eller atminstone mycket hogt.
 
Sonen borjade lasa den vid 10 ars alder ... men nar Gandalf dog/forsvann var det for hemskt for honom. Trots manga forsakringar fran mig att allt skulle bli okay igen kom han inte igang igen forran i 18 ars alder med den serien. Sedan var den favorit numer ett i manga ar. Jag tror nastan den fortfarande ar hogst upp pa listan, eller atminstone mycket hogt.

Under många år, en bra bit in när jag var vuxen klarade jag inte av att läsa sista kapitlet Grey Havens. det var för sorgligt/jobbigt när Frodo, Bilbo, Gandalf och alverna seglar. Jag fixade inte det.
 
Lyssnar på Under en rosa himmel av Jenny Colgan. Lyssnade på den på engelska i somras och tycker verkligen om hennes miljöbeskrivningar, så det får bli en gång till :)
 
Ta nästa bok också!! :love:
Har lyssnat klart på nästa bok, gillade den också! De är himla mysiga.

Kl
Har också läst Veronica Sjöstrands första bok, Änglalik. En "trevlig" deckare (om nu deckare kan vara trevliga), men det märks att det var hennes första bok då hon skriver med en annan självklarhet i de senare. Men högt tempo i boken, precis som jag vill ha mina deckare.
 
Jag har läst Det sanningen döljer av Anna Tell. En bra deckare/kriminalroman, det märks att författaren har gedigen bakgrund och kunskap om både polisarbete och försvarsmakten. Däremot kan jag tycka att språket, framför allt i dialogerna, är något stolpigt ibland. Med det sagt, det är första delen i en serie och jag kan absolut tänka mig att läsa nästa del.
 
Jag har läst Det sanningen döljer av Anna Tell. En bra deckare/kriminalroman, det märks att författaren har gedigen bakgrund och kunskap om både polisarbete och försvarsmakten. Däremot kan jag tycka att språket, framför allt i dialogerna, är något stolpigt ibland. Med det sagt, det är första delen i en serie och jag kan absolut tänka mig att läsa nästa del.
Här ska man gilla henne för att hon är härifrån. Men jag tycker bara att det är ett evigt tuggande och en känsla av att böckerna skulle kunna vara hälften så långa.
 
Här ska man gilla henne för att hon är härifrån. Men jag tycker bara att det är ett evigt tuggande och en känsla av att böckerna skulle kunna vara hälften så långa.
Okej, jag har ju bara läst en bok av henne hittills, tycker nog att den var lagom lång men jag får återkomma om jag läser fler :)
 
Jag har precis läst ut Between Two Fires av Christopher Buehlman efter tips i tråden, tack igen @Exile det var en bok helt i min smak! En mörk fantasy som äger rum under Avignonpåvedömet och peståren i Frankrike på 1300-talet. Boken blandar Jeanne d'Arc-vibbar med bibliska historier, skräck och fantasy, och blåser liv i bilder av den Franska landsbygden och städer som står mer eller mindre tomma när pesten dragit fram. Perfekt om man gillar både historia och fantasy.
 
Fann mig själv läsa Where You'll Find Me av Ty Gagne igen, istället för den planerade skönlitteraturen. Men det är väl så när man finner en bok riktigt bra, precis som en bra film man gärna återkommer till.

81ASvOOVp-L._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg


Boken ger en empatisk och noggrann återberättelse av vad som hände när Kate Matrosova förlorade livet i White Mountains i extremväder, och räddningsförsöket som gjordes. En bra riskanalys för den som tycker om att vandra och klättra i bergen, och samtidigt en bok med stort hjärta.
 
Började ganska nyss med Adam Nevills No one gets out alive som (än så länge) handlar om en tjej i England som blivit utkastad från sin styvmors hem. Hon har knappt några pengar och blir tvingad att hyra ett rum hos en mystisk hyresvärd i ett nedgånget hus som redan första natten verkar vara hemsökt.

Man verkligen kastas in i skräcken. Boken öppnar upp med första natten i nya boendet och det är intensivt redan från början. Jag läser nästan uteslutande skräck i någon form och blir sällan speciellt "berörd" så sätt men jag måste säga att visst blir man lite obekväm med att det är mörkt i hörnen i sovrummet när man läser..

Helt fast i den här boken hittills, den är super. Jag har läst två böcker av Nevill tidigare, The ritual, som är helt superb första halvan men andra halvan där den lite byter tema föll mig inte smaken och jag föredrar hur de ändrade detta i Netflixadaptionen. Sen har jag också läst Last days vilket är en av mina favoriter. Den spårar lite mot slutet vilket verkar vara lite av en grej med denna författaren men inte alls i samma nivå som typ King där det kan bli rätt vrickat.

Igår läste jag ut No one gets out alive, det tog ungefär en månad att läsa hela, gick ganska segt mot slutet. Den här boken gör precis samma grepp som The Ritual där den liksom byter fokus halvvägs igenom, men denna gången kändes det ännu mer uppdelat.

Tänk att första halvan av boken är Blair witch, en superbra skräckfilm från början till slut! Andra halvan är Blair witch 2... inte lika bra, har helt bytt infallsvinkel, men är ändå en fortsättning på den första filmen. Denna boken gör samma sak, storyn liksom "avslutas" halvvägs igenom och sedan är halva boken någon sorts epilog. Andra halvan är markant sämre.

Det är ändå svårt att inte delvis gilla det då boken som sagt var sjukt obehaglig bitvis. Det känns verkligen som att Nevill verkligen kan skriva skräck som kryper under huden på en men han vore i starkt behov av någon som hjälper honom med upplägget av böckerna. Nästa gång jag återkommer till författaren ska jag försöka testa några av hans noveller för de tror jag kan vara grymma.
 
Jag har just läst Pianisten vid fjällsjön, tredje delen av Karin Härjegårds serie om Fjällnäs. Jag tycker verkligen om böckerna på många olika sätt, men framför allt att livet kan vara bra även om det inte är perfekt.
 
Påbörjat Brott och straff av Fjodor Dostojevski. Eventuellt påbörjar jag även fortsättningen av acotar, för att mixa upp det lite. :D

And so I did. Färdig med A Court of Mist and Fury, och med det jävla slutet bedömer jag det mer än nödvändigt att fortsätta med A Court of Wings and Ruin.

Jag grämer mig fortfarande över det torftiga språkbruket. Sarah J. Maas besitter verkligen inte ordets gåva när det kommer till beskrivelser och dialoger... Men! Jag gillar händelseförloppen. Lätt att bli fast, det bristande språkbruket till trots. Man kastas fram och tillbaka, med den ena oväntade saken efter den andra som gör att man måste läsa vidare. Kul att det händer lite mer i denna än föregående som var en snoozefest emellanåt.

Jag har kommit kanske cirka 40 sidor in i Fjodor, på tal om snoozefest. En del klassiker är det väl bara att riva av, så att man får det gjort. :rofl:
 
Jag har tre böcker på gång samtidigt:

  • Månsystern - Lucinda Riley
  • Grim - Sara Bergmark Elfgren
  • Harry Potter and the goblet of fire - J.K. Rowling
Den sistnämnda har jag läst ungefär tusen gånger men just nu läser jag och lyssnar parallellt på en podd som avhandlar ett kapitel i taget 🤓
 
Jag har just läst Pianisten vid fjällsjön, tredje delen av Karin Härjegårds serie om Fjällnäs. Jag tycker verkligen om böckerna på många olika sätt, men framför allt att livet kan vara bra även om det inte är perfekt.

Den har jag reserverat på bibblan om jag inte minns fel, ska bli kul att läsa, har läst de tidigare.
 
Jag har läst en novell (typ 100 sidor) skriven av Steven L Peck som heter A short stay in hell.

Det är en berättelse från en man som efter döden vaknar i helvetet. Hans helvete är ett stort bibliotek som innehåller alla böcker som någonsin skulle kunna finnas, för att komma till himlen måste han hitta boken som innehåller den sanna berättelsen om hans liv.

Jag kan varmt rekommendera denna. Lite tänkvärd, lite gripande, framförallt otroligt läsvärd, och fort är det ju gjort.
 
Jag har tre böcker på gång samtidigt:

  • Månsystern - Lucinda Riley
  • Grim - Sara Bergmark Elfgren
  • Harry Potter and the goblet of fire - J.K. Rowling
Den sistnämnda har jag läst ungefär tusen gånger men just nu läser jag och lyssnar parallellt på en podd som avhandlar ett kapitel i taget 🤓
Jag har precis läst ut Grim! Vad tycker du om den? Jag tyckte det var lite för mycket om dödsmetall men det är väl för att jag är så ointresserad 😅. Annars gillar jag verkligen hur hon skriver och jag var rätt fast i slutet.
 
Nu är jag klar med 1794 av Niklas Natt och Dag, uppföljaren till 1793. Berättelsen fångade mig inte riktigt från början, men blev bättre en bit in i boken. Den upplevs som lite mera spretig än föregångaren. Jag tror att det hade fungerat att göra boken något kortare, vissa delar känns som oväsentliga sidospår. I övrigt är mycket sig likt, det är svårt, mörkt, smutsigt och bitvis makabert. Slutet blir i alla fall riktigt spännande, och utifrån hur 1794 avslutades vill jag bara gripa tag i 1795 direkt!

Innan jag grep tag i 1795 fick det bli Jag var Mengeles patolog av Miklós Nyiszli. Den handlar om författaren själv som hamnar i Auschwitz under andra världskriget. Han är utbildad läkare och lyckas rädda sig själv genom det, då han får till uppdrag att verka som Mengeles patolog. Det faktum att han är läkare är intressant utifrån hur boken är skriven, då jag upplever texten på många sätt som en vårdjournal – saklig och utan att blanda in så mycket känslor. Det är dock uppenbart att han inte på något sätt är oberörd av det han får vara med om. Allt som allt, en intressant ögonvittnesskildring.

Jag har även läst Som en fjäder i vinden av Sofia Lundberg som jag älskade! En otroligt fin och berörande berättelse om vänskapen mellan två flickor genom hela deras liv. Den griper verkligen tag i en redan efter några sidor och är sedan svår att lägga ifrån sig. Upplägget är en sådan där klassisk ”förr- och nutidsberättelse” som sedan vävs ihop på slutet. Kanske älskade jag boken för att deras vänskap berörde mig på ett personligt plan, snarare än att det var en fantastisk bok. Boken är mycket bra, men deras vänskap fick mig att relatera till en väldigt saknad och ”borttappad” barndomsvän (eller om det är jag som är den borttappade?).

Senast utlästa är Vi mot er av Fredrik Backman, uppföljaren till Björnstad. Jag har läst den en gång tidigare för ett antal år sedan, och jag upplevde den då som bra även om den inte riktigt nådde upp till Björnstads nivå. Nu upplevde jag den faktiskt som lite segare till en början, men att berättelsen tog fart när det var typ 150-200 sidor kvar. Mitt totala intryck är nog att den var ännu bättre än jag mindes den. Dessutom är ju språket så underbart i både Björnstad och Vi mot er att det egentligen inte spelar så stor roll om det händer något eller ej.

Just nu läser jag 1795 och Vinnarna, uppföljarna till 1794 respektive Vi mot er. Jag har även påbörjat Drottninggatan av Åsa Erlandsson som handlar om terrordådet 2017.
 
Jag har precis läst ut Grim! Vad tycker du om den? Jag tyckte det var lite för mycket om dödsmetall men det är väl för att jag är så ointresserad 😅. Annars gillar jag verkligen hur hon skriver och jag var rätt fast i slutet.
Jag har inte kommit så långt än men har stora förhoppningar för jag älskade både Cirkeln-trilogin och Norra Latin! :)
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
475
· Visningar
12 224
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
415
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 160
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
884
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp