Vad menas med att en hund behöver en hård hand?

Nej jag har faktiskt inte sett det. Så ta det gärna igen.
inlägg 56, 70 och 73 beskriver rätt väl vad jag menar. Hundar agerar utifrån de erfarenheter de gör. Får de en positiv respons från ett agerande so talar mycket för att de fortsätter med det agerandet. Det motsatta om de får en negativ respons. Men man man måste se det ur hundens perspektiv. Du går med hunden kopplad och del agerar aggressivt mot en annan hund/människa och du börjar gapa ch rycka i kopplet för att få den att sluta. Vad kanske hunden förstår? ji att du också är arg/rädd och då triggas den ju ännu mer. Berömma är lika kontraproduktivt.
 
Senast ändrad:
Det är det vanliga missförståndet, att en hård hand betyder detsamma som hugg och slag. Alltså avstår man från att agera när hunden går över gränsen. Kan det vara en orsak till att allt fler hundar ges lugnande preparat av olika slag?. Jag har aldrig haft en strykrädd hund, inte en skotträdd eller en som varit rädd för tåg, bilar främlingar eller fyrverkerier. Men samtidigt har alla mina hundar lärt sig att vissa saker gör man bara inte. Med del räcker en tillsägelse, andra måste man peka med hela handen åt.
Alltså vad menar du egentligen?
Hur menar du att ”avstå från att agera” skulle medföra att hunden är/blir stryk rädd, skotträdd eller rädd för annat? Är det det du menar?

Nu är det väl få som inte agerar om hunden ”går över gränsen” - vad nu ”gå över gränsen” innebär (vet hunden inte det har du som förare misslyckats, inte hunden). Men att ”agera” kräver knappast ”en hård hand”.

Jag förstår verkligen inte vad du menar med ditt inlägg. Förstår inte heller vad lugnande medel till hundar har med diskussionen att göra (inte heller har jag hört att detta görs i någon särskild utsträckning).
 
inlägg 56, 70 och 73 beskriver rätt väl vad jag menar
Ärligt talat så nej. Det närmaste du kommer där du skriver vad du gör är att du "exploderar i ditt ogillande". Men det kan ju betyda vad som helst faktiskt.

Du kan inte beskriva en specifik situation och hur du hanterar den vad avser att ha hård hand?

Det här tycker jag är ganska vanligt. Folk som använder "hård hand" vill inte riktigt säga vad dom gör.
 
Ärligt talat så nej. Det närmaste du kommer där du skriver vad du gör är att du "exploderar i ditt ogillande". Men det kan ju betyda vad som helst faktiskt.

Du kan inte beskriva en specifik situation och hur du hanterar den vad avser att ha hård hand?

Det här tycker jag är ganska vanligt. Folk som använder "hård hand" vill inte riktigt säga vad dom gör.
Det är ju även ganska vanligt att folk inte vill förstå åsikter de inte gillar, så det hjälper inte hur jag förklarar, vill du inte förstå så förstår du inte.
 
Svårt att förstå något du inte kan säga...
Som sagt. Varför inte bara säga hur du brukar hantera hundar som är hårda i lite olika situationer där du korrigerar?
En vardagssituation. Valpen hoppar upp i en soffa, där jag inte vill att den ska vara.
1 signal med röst och kropp, att jag gillar inte det där, Jag tar hunden i nackskinnet och drar ner den.
2 Upprepas det steppar jag upp ogillandet på samma sätt som en vuxen hund gör när valpen gör ngt den inte gillar.
3 Säger jag ifrån ordentligt, med samma agerande som den vuxna hunden använder vid sin "uppfostran.
Det fungerar.

Hur gör du? Berömmer hunden i soffan och berömmer ännu mer när den frivilligt kliver ner?
 
Det är ju som vanligt. Du kastar ut något som du sedan inte kan förklara närmare, istället avfärdar du andra användares förmågor att läsa och förstå. Trevligt.
Det är ju din patenterade metod, att smyga in och idiotförklara dem vars åsikter du inte gillar ;)
 
En vardagssituation. Valpen hoppar upp i en soffa, där jag inte vill att den ska vara.
1 signal med röst och kropp, att jag gillar inte det där, Jag tar hunden i nackskinnet och drar ner den.
2 Upprepas det steppar jag upp ogillandet på samma sätt som en vuxen hund gör när valpen gör ngt den inte gillar.
3 Säger jag ifrån ordentligt, med samma agerande som den vuxna hunden använder vid sin "uppfostran.
Det fungerar.

Hur gör du? Berömmer hunden i soffan och berömmer ännu mer när den frivilligt kliver ner?
Aha, du biter valpen med andra ord? :devil:
 
En vardagssituation. Valpen hoppar upp i en soffa, där jag inte vill att den ska vara.
1 signal med röst och kropp, att jag gillar inte det där, Jag tar hunden i nackskinnet och drar ner den.
2 Upprepas det steppar jag upp ogillandet på samma sätt som en vuxen hund gör när valpen gör ngt den inte gillar.
3 Säger jag ifrån ordentligt, med samma agerande som den vuxna hunden använder vid sin "uppfostran.
Det fungerar.

Hur gör du? Berömmer hunden i soffan och berömmer ännu mer när den frivilligt kliver ner?
Du har noll koll på hur hundar uppfostrar eller säger till varandra. Det du gör är bedrövligt. Dra ner en hund i nackskinnet... :yuck:

Jag skulle aldrig hindra min hund från en soffa men jag låtsas att vi pratar om köksbordet istället.
Jag säger ”Nej” och plockar varsamt ner hunden från bordet. Har sedan min uppmärksamhet riktad mot hunden så att jag kan avbryta redan när hunden tänker att den ska försöka ta sig upp igen. Berömmer när hunden släpper bordet med blicken.
 
Aha, du biter valpen med andra ord? :devil:
Det har faktiskt hänt ;) och hunden i fråga lugnade ner sig och växte upp till en fungerande individ trots att den verkade ha alla bokstavskombinationer i skallen förutom IQ, Vad som inte fungerar är hugg slag och sparkar därför att dessa ligger utanför normalt kommunicerande mellan hundar. Använd den verktygslåda med de fungerande verkyg du har till förfogande. Då får du den hund du förtjänar. Piska den till lydnad och du får en krypande lismande hund som visserligen lyder, gör du rätt får du en frimodig glad jycke som lyder...för det mesta.Men det behöver jag ju inte upplysa dig om, det är du ju medveten om
 
En vardagssituation. Valpen hoppar upp i en soffa, där jag inte vill att den ska vara.
1 signal med röst och kropp, att jag gillar inte det där, Jag tar hunden i nackskinnet och drar ner den.
2 Upprepas det steppar jag upp ogillandet på samma sätt som en vuxen hund gör när valpen gör ngt den inte gillar.
3 Säger jag ifrån ordentligt, med samma agerande som den vuxna hunden använder vid sin "uppfostran.
Det fungerar.

Hur gör du? Berömmer hunden i soffan och berömmer ännu mer när den frivilligt kliver ner?

Nu får ju mina hundar vara i möbler så jag har inte det problemet. Men ja, som valpar lär jag dom "gå ner" genom att slänga en eller ett par godisar på golvet samtidigt. Det lär dom sig snabbt och det blir inga konflikter.

Men jag kan ju säga såhär att när hanen vaktade som en galning var det enbart beröm och godis som gällde. Annan hårdhänt hantering förstörde och förvärrade situationen rejält och kan ju säga som så att hade han varit en stor hund med alla problem som fanns då hade vi nog funderat på avlivning.

Nu funkade det ju dock, med schysst och belöningsbaserad träning.

Situationen du beskriver ovan är ju dock en ganska neutral situation. Om inte hunden har rejält resursvakt så är det ju inget svårt att lära av dom att inte vara i möbler genom att visa ner dom. Jag var nog mer nyfiken på lite andra situationer där hunden är hård helt enkelt.

Kan ju ta upp min hårda hund som exempel. Hon snor mat. Helt hopplös och jag kan säga till henne dagligen. Igår fick hon tag i pizzakanten och skulle gå iväg med och jag fick tag i nosen på henne för att hindra henne då det låg en svårtvättad matta under + att tja, jag var hungrig och ville ha min pizza:D
Brydde hon sig? Nä. 15 min senare skulle hon "diska" tallriken.

En hård hund tar helt enkelt inte åt sig. Vilket vi har försökt säga. De kräver ofta ganska rejäla och upprepade obehag för att avstå sådant de tycker är värt något.

Så jag är nyfiken på hur du gör med en hund som verkligen vill något och är hård eller har attityd? Att putta ner (eller som du, dra ner i nacken) en valp från soffan känns inte riktigt som en sådan situation som jag är ute efter.
 
Du har noll koll på hur hundar uppfostrar eller säger till varandra. Det du gör är bedrövligt. Dra ner en hund i nackskinnet... :yuck:

Jag skulle aldrig hindra min hund från en soffa men jag låtsas att vi pratar om köksbordet istället.
Jag säger ”Nej” och plockar varsamt ner hunden från bordet. Har sedan min uppmärksamhet riktad mot hunden så att jag kan avbryta redan när hunden tänker att den ska försöka ta sig upp igen. Berömmer när hunden släpper bordet med blicken.
Prata om grannen barnvagn istället, då är insatsen högre..Där FÅR inte hunden hoppa upp. Där reagerar jag ordentligt från första stund.
 
Det har faktiskt hänt ;) och hunden i fråga lugnade ner sig och växte upp till en fungerande individ trots att den verkade ha alla bokstavskombinationer i skallen förutom IQ, Vad som inte fungerar är hugg slag och sparkar därför att dessa ligger utanför normalt kommunicerande mellan hundar. Använd den verktygslåda med de fungerande verkyg du har till förfogande. Då får du den hund du förtjänar. Piska den till lydnad och du får en krypande lismande hund som visserligen lyder, gör du rätt får du en frimodig glad jycke som lyder...för det mesta.Men det behöver jag ju inte upplysa dig om, det är du ju medveten om

Det är förvånansvärt många hundar som tar mycket stryk utan att krypa runt sina förare.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 796
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 210
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 095
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 314
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp