Vad menas med att en hund behöver en hård hand?

Det kan jag ju inte svara på, eftersom jag rätt många ggr deklarerat att jag inte slår, sparkar eller piskar mina hundar..du får fråga ngn annan om det.:confused:

Men alltså. Det där var ett svar på ditt "man anpassar sig åt hunden så den inte blir helt livrädd" - tal som du sagt flera gånger nu. Och vi är flera som säger att det inte riktigt hör hit då vissa hundar tål massor.

Klart man automatiskt anpassar sig till hunden i sitt samspel med den. Men i en tråd där det diskuteras hård hand och vad det innebär så innebär det ju även att man då får ta i tills hunden tar åt sig. Om man ska anpassa den hårda handen till hunden.

Det är ju ingen som sagt att man aldrig korrigerar/straffar hunden.
 
Jag behandlar mina djur schysst. ingen av dem är strykrädd. Alla söker mer än gärna ögonkontakt, även på nära håll. Men samtidigt vet de vem som bestämmer. Och att under vissa omständigheter då lyder man, därför att då är det allvar. Att sova i mitt knä framför brasan är en ynnest de tävlar om, och då gäller det att fördela gracerna rättvist. När hunden är ngr år behöver jag oftast inte höja rösten, ett ändrat tonläge, en blick brukar räcka. Men fram dit händer det allt som oftast att man får peka med hela handen.
 
Jag tycker att det är rätt lustigt att hänvisa till hur andra hundar uppfostrar varandra när det i verkligheten är så att hundar ytterst sällan går på varandra fysiskt i den kommunikationen. För det mesta handlar det om blickar och lite mutter och det ska till riktigt allvarliga övertramp innan en hund säger ifrån rejält. Hos mig har det bara hänt några enstaka gånger att en äldre hund sagt till en yngre på skarpen. Det normala är faktiskt att beteende som är rätt provocerande ignoreras med upphöjt lugn.
Man ska inte heller glömma att vi människor sätter upp en hel massa märkliga regler som en hund faktiskt måste lära sig - och lär sig nya saker gör man bäst genom uppmuntran och positiv förstärkning. Det gäller både djur och människor. De få regler som hundar faktiskt har gentemot varandra handlar om väldigt basic saker som tillhör ett normalt flockliv. Låter man bli mat, sovplats och annat värdefullt som andra har för tillfället samt respekterar andras integritet så klarar man sig bra. Att vara rumsren, inte lägga sig på bekväma platser som ingen annan ligger på, inte äta obevakad mat, gå ordentligt i koppel, inte hoppa på folk, inte skälla på främmande människor och hundar som dyker upp och liknande är rejäl överkurs. Det är vårat ansvar att lära våra hundar dessa märkliga saker på så schysst sätt som möjligt.
 
En skål med slakt-rens placerades på bordet i denna en liten slang som jag hade förbundit med en gummiblåsa i det andra rummet, en kamera och när hunden hoppade upp på bordet och körde ner nosen i skålen så stampade jag på gummiblåsan varvid jycken fick en rejäl dusch citronvatten i nyset.

Skojar du?

Det gränsar till sadism att ens sitta och tänka ut en sådan metod.
 
Jag tycker att det är rätt lustigt att hänvisa till hur andra hundar uppfostrar varandra när det i verkligheten är så att hundar ytterst sällan går på varandra fysiskt i den kommunikationen. För det mesta handlar det om blickar och lite mutter och det ska till riktigt allvarliga övertramp innan en hund säger ifrån rejält. Hos mig har det bara hänt några enstaka gånger att en äldre hund sagt till en yngre på skarpen. Det normala är faktiskt att beteende som är rätt provocerande ignoreras med upphöjt lugn.
Man ska inte heller glömma att vi människor sätter upp en hel massa märkliga regler som en hund faktiskt måste lära sig - och lär sig nya saker gör man bäst genom uppmuntran och positiv förstärkning. Det gäller både djur och människor. De få regler som hundar faktiskt har gentemot varandra handlar om väldigt basic saker som tillhör ett normalt flockliv. Låter man bli mat, sovplats och annat värdefullt som andra har för tillfället samt respekterar andras integritet så klarar man sig bra. Att vara rumsren, inte lägga sig på bekväma platser som ingen annan ligger på, inte äta obevakad mat, gå ordentligt i koppel, inte hoppa på folk, inte skälla på främmande människor och hundar som dyker upp och liknande är rejäl överkurs. Det är vårat ansvar att lära våra hundar dessa märkliga saker på så schysst sätt som möjligt.
:bow:

Delvis kl

Här bor tio högenergiska hundar på 60m2. Fem ettåringar som är födda in i flocken, deras mamma och hennes två kullbröder, en annan vuxen tik och en äldre hanhund. Det förekommer öht inte att de korrigerar varandra fysiskt, och har inte gjort under valparnas uppväxt. Däremot låter det ibland, och de vuxna kan mycket väl avleda unghundarna genom antingen hot (hoppa fram mot vad-det-nu-är småttingen vill åt som den inte får ha) eller ljud (gå fram och ställa sig i vägen och låta) eller lockande (kolla vilken spännande grej jag hittade här borta!). Den enda gången det blir fysiskt är när individer med tätt vänskapsband ligger och lektuggar på varandra, och är alltså snarare relationsbyggare än något annat. Mammahunden drar och vänder lite på valparna ibland, som en del av omvårdnadsrutinen. Aldrig som korrigering.

Kan tillägga att jo - gamla hanhunden kan ta i lite med munnen när han låter och vill vara ifred. Men så är han också socialt jävligt knepig med kass bettkontroll och rätt uselt språk. Knappast en förebild.
 
Senast ändrad:
Skojar du?

Det gränsar till sadism att ens sitta och tänka ut en sådan metod.
Det hade tagit mina hundar typ 5 sek att lära sig att kolla efter citrondoften innan de tog för sig. Däremot har det funkat alldeles ypperligt att lära dem låta bli min mat med hjälp av omvänt lockande och kontrollerad miljö (inte tillgång till lättåtkomlig mat annat än i situationer där jag är beredd att se det som träning, så att de inte kan självbelöna stjälandet). Jag har kunnat lämna mat på soffbordet över natten sen de var 5-6 månader gamla.
 
Det hade tagit mina hundar typ 5 sek att lära sig att kolla efter citrondoften innan de tog för sig. Däremot har det funkat alldeles ypperligt att lära dem låta bli min mat med hjälp av omvänt lockande och kontrollerad miljö (inte tillgång till lättåtkomlig mat annat än i situationer där jag är beredd att se det som träning, så att de inte kan självbelöna stjälandet). Jag har kunnat lämna mat på soffbordet över natten sen de var 5-6 månader gamla.

Omvänt lockande är faktiskt vad jag märkte hjälpte på Gripa också. Men, jag blev för lat :angel:
Någonstans har det blivit en del av henne som är lite "charmig" sas. Så jag har inte riktigt tagit mig tiden till det. Ibland är det ju dock bara irriterande så jag kanske skulle göra det :D
Men sen ligger hon ju oftast och sover/vilar när man äter ändå. Det är bara det att hon är "gränslös" och tar för sig om hon nu vill.
 
Det hade tagit mina hundar typ 5 sek att lära sig att kolla efter citrondoften innan de tog för sig. Däremot har det funkat alldeles ypperligt att lära dem låta bli min mat med hjälp av omvänt lockande och kontrollerad miljö (inte tillgång till lättåtkomlig mat annat än i situationer där jag är beredd att se det som träning, så att de inte kan självbelöna stjälandet). Jag har kunnat lämna mat på soffbordet över natten sen de var 5-6 månader gamla.

Jag önskar att jag hade kunnat träna min yngsta att låta bli mat som lämnats framme. Tyvärr går det inte att fixa något vettigt träningstillfället eftersom katten är obildbar i detta avseende, så det går inte att ha någon mat på bord eller bänkar. :mad:
Nu vet jag helt enkelt inte om hon skulle låta bli mat(jag misstänker inte om hon inte är under kommando, då går det bra).
 
Omvänt lockande är faktiskt vad jag märkte hjälpte på Gripa också. Men, jag blev för lat :angel:
Någonstans har det blivit en del av henne som är lite "charmig" sas. Så jag har inte riktigt tagit mig tiden till det. Ibland är det ju dock bara irriterande så jag kanske skulle göra det :D
Men sen ligger hon ju oftast och sover/vilar när man äter ändå. Det är bara det att hon är "gränslös" och tar för sig om hon nu vill.
Många skulle nog tycka att mina är rätt gränslösa också - de tigger hejdlöst när jag äter. Men de tar inte om jag inte ger dem, så resten är ju bara en fråga om preferenser :angel:
 
Omvänt lockande är faktiskt vad jag märkte hjälpte på Gripa också. Men, jag blev för lat :angel:
Någonstans har det blivit en del av henne som är lite "charmig" sas. Så jag har inte riktigt tagit mig tiden till det. Ibland är det ju dock bara irriterande så jag kanske skulle göra det :D
Men sen ligger hon ju oftast och sover/vilar när man äter ändå. Det är bara det att hon är "gränslös" och tar för sig om hon nu vill.

Healey har också en massa olater som jag inte orkat träna bort. Men det har blivit lite som för dig, det är charmigt och vi har fokuserat på de saker som varit störande och inte på sånt som hon "borde" kunna.
 
Många skulle nog tycka att mina är rätt gränslösa också - de tigger hejdlöst när jag äter. Men de tar inte om jag inte ger dem, så resten är ju bara en fråga om preferenser :angel:

Ja men det är ju faktiskt det. Vad man själv står ut med, gillar och vill eller orkar träna på.

Här skrattar jag ju mest åt Gripa. Hon och katten är tjuvar och hjälps dessutom åt ibland:laugh:
Sen att det inte alltid är kul är en sak. Men det har inte varit ett så stort problem att jag känt att jag orkat lägga ner en massa tid på det heller. Gränsar av till köket eller håller koll helt enkelt.
 
Jag behandlar mina djur schysst. ingen av dem är strykrädd. Alla söker mer än gärna ögonkontakt, även på nära håll. Men samtidigt vet de vem som bestämmer. Och att under vissa omständigheter då lyder man, därför att då är det allvar. Att sova i mitt knä framför brasan är en ynnest de tävlar om, och då gäller det att fördela gracerna rättvist. När hunden är ngr år behöver jag oftast inte höja rösten, ett ändrat tonläge, en blick brukar räcka. Men fram dit händer det allt som oftast att man får peka med hela handen.

Jag har tyvärr sett oschysst hantering av hundar, IPO-världen utomlands är inte så reko alla gånger. Ändå är inte hundarna strykrädda. De är jävligt förlåtande.

För ett par år sen hade jag en importhane här hemma. Den hunden hade inte haft ett tevligt liv i träning, det vill jag lova. Men var han strykrädd? Nej!

Så om allt som inte gör en hund strykrädd kan klassas som schysst så finns det hundar du kan slå ihjäl utan att det är synd om dem
 
Jag har tyvärr sett oschysst hantering av hundar, IPO-världen utomlands är inte så reko alla gånger. Ändå är inte hundarna strykrädda. De är jävligt förlåtande.

För ett par år sen hade jag en importhane här hemma. Den hunden hade inte haft ett tevligt liv i träning, det vill jag lova. Men var han strykrädd? Nej!

Så om allt som inte gör en hund strykrädd kan klassas som schysst så finns det hundar du kan slå ihjäl utan att det är synd om dem

Minns den där mallen som blev jagad av föraren med pisk där han rappade den gång efter gång efter gång... den hunden flyttade bara på sig och skällde på fig från annat håll. Kommer inte ihåg ens att den hukade sig?

Vet du vilken jag menar? Han blev väl avstängd från VM eller något sådant. Det var IPO men inte i Sverige.
 
Jag har tyvärr sett oschysst hantering av hundar, IPO-världen utomlands är inte så reko alla gånger. Ändå är inte hundarna strykrädda. De är jävligt förlåtande.

För ett par år sen hade jag en importhane här hemma. Den hunden hade inte haft ett tevligt liv i träning, det vill jag lova. Men var han strykrädd? Nej!

Så om allt som inte gör en hund strykrädd kan klassas som schysst så finns det hundar du kan slå ihjäl utan att det är synd om dem

Jag känner till en svensk IPO-hund som fått ha stackel även i vardagssituationer och som garanterat tränats med åtminstone "fast hand". Inte tusan märks det på den hunden.
 
Jag har tyvärr sett oschysst hantering av hundar, IPO-världen utomlands är inte så reko alla gånger. Ändå är inte hundarna strykrädda. De är jävligt förlåtande.

För ett par år sen hade jag en importhane här hemma. Den hunden hade inte haft ett tevligt liv i träning, det vill jag lova. Men var han strykrädd? Nej!

Så om allt som inte gör en hund strykrädd kan klassas som schysst så finns det hundar du kan slå ihjäl utan att det är synd om dem
Precis. Att en hund skyggar för rörelse/inte skyggar för rörelse behöver inte säga ett skit om huruvida den har fått stryk eller ej!
 
Jag har tyvärr sett oschysst hantering av hundar, IPO-världen utomlands är inte så reko alla gånger. Ändå är inte hundarna strykrädda. De är jävligt förlåtande.

För ett par år sen hade jag en importhane här hemma. Den hunden hade inte haft ett tevligt liv i träning, det vill jag lova. Men var han strykrädd? Nej!

Så om allt som inte gör en hund strykrädd kan klassas som schysst så finns det hundar du kan slå ihjäl utan att det är synd om dem
Vad du beskriver är oschysst behandling..så där kan jag inte råda dig, känner inte ämnet
 
Inga hårda ord, inget gapande och hunden lärde sig att bordet är en no go zone på noll tid..kalla det vad du vill..men det fungerar och är oskadligt.

Men alltså. Du fattar varför hunden har bordet som en No go zone efter bara ett tillfälle va?

Varför skulle det vara bättre än hårda ord i hundens fall? Att bli så skrämd från ingenstans satte ju uppenbarligen sina spår.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 046
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 293
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 229
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 505
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp