Vad menas med att en hund behöver en hård hand?

En vardagssituation. Valpen hoppar upp i en soffa, där jag inte vill att den ska vara.
1 signal med röst och kropp, att jag gillar inte det där, Jag tar hunden i nackskinnet och drar ner den.
2 Upprepas det steppar jag upp ogillandet på samma sätt som en vuxen hund gör när valpen gör ngt den inte gillar.
3 Säger jag ifrån ordentligt, med samma agerande som den vuxna hunden använder vid sin "uppfostran.
Det fungerar.

Hur gör du? Berömmer hunden i soffan och berömmer ännu mer när den frivilligt kliver ner?
Men varför ta i nackskinnet? Antar att du gör det för att det gör ont? Varför måste du använda smärta?

Vi har kunnat lära våra hundar att tex inte hoppa upp i soffan i vardagsrummet på plan två men att soffan i vardagsrummet på plan tre är ok att vara i utan korrigeringar/bestraffningar. Genom att vara konsekventa samt att vissa valpen vad jag vill (belöningsbaserad träning) har det gått alldeles utmärkt. Förstår därför inte varför du tycker smärta (ta tag i nackskinnet) behövs.

Och nej du kan inte uppfostra en valp ”på samma sätt som en vuxen hund gör” då du inte ÄR en hund och inte kan ”prata” hundspråk.
 
Prata om grannen barnvagn istället, då är insatsen högre..Där FÅR inte hunden hoppa upp. Där reagerar jag ordentligt från första stund.

Och gör vad?

Jag tänker att du inte riktigt förstår definitionen av hård hund? En hård hund är en hund som skakar av sig obehag och inte bryr sig om dom. Nu kanske du har haft så pass föriga hundar att de ändå vill göra rätt. Men då känns det lite fel att säga att de är hårda i det avseende också? När de uppenbarligen inte är det.
 
Nu får ju mina hundar vara i möbler så jag har inte det problemet. Men ja, som valpar lär jag dom "gå ner" genom att slänga en eller ett par godisar på golvet samtidigt. Det lär dom sig snabbt och det blir inga konflikter.

Men jag kan ju säga såhär att när hanen vaktade som en galning var det enbart beröm och godis som gällde. Annan hårdhänt hantering förstörde och förvärrade situationen rejält och kan ju säga som så att hade han varit en stor hund med alla problem som fanns då hade vi nog funderat på avlivning.

Nu funkade det ju dock, med schysst och belöningsbaserad träning.

Situationen du beskriver ovan är ju dock en ganska neutral situation. Om inte hunden har rejält resursvakt så är det ju inget svårt att lära av dom att inte vara i möbler genom att visa ner dom. Jag var nog mer nyfiken på lite andra situationer där hunden är hård helt enkelt.

Kan ju ta upp min hårda hund som exempel. Hon snor mat. Helt hopplös och jag kan säga till henne dagligen. Igår fick hon tag i pizzakanten och skulle gå iväg med och jag fick tag i nosen på henne för att hindra henne då det låg en svårtvättad matta under + att tja, jag var hungrig och ville ha min pizza:D
Brydde hon sig? Nä. 15 min senare skulle hon "diska" tallriken.

En hård hund tar helt enkelt inte åt sig. Vilket vi har försökt säga. De kräver ofta ganska rejäla och upprepade obehag för att avstå sådant de tycker är värt något.

Så jag är nyfiken på hur du gör med en hund som verkligen vill något och är hård eller har attityd? Att putta ner (eller som du, dra ner i nacken) en valp från soffan känns inte riktigt som en sådan situation som jag är ute efter.
Att sno mat på bordet...tja det vande jag en av hundarna av med rätt kvickt. En skål med slakt-rens placerades på bordet i denna en liten slang som jag hade förbundit med en gummiblåsa i det andra rummet, en kamera och när hunden hoppade upp på bordet och körde ner nosen i skålen så stampade jag på gummiblåsan varvid jycken fick en rejäl dusch citronvatten i nyset. Mina hundar äter inte före jag gett lov, de tigger inte vid bordet, trots att deras kökssoffa står bredvid bordet. De ligger ofta och sover i sin soffa när vi äter. De lär sig att vissa platser är no go zoner. I vardagsrummet har jag en vinyl-duk som täcker soffan. När duken ligger där då vet de att det är ok att ligga i soffan, får vi gäster plockas duken bort och hundarna håller sig bokstavligt talat på mattan
 
Men varför ta i nackskinnet? Antar att du gör det för att det gör ont? Varför måste du använda smärta?

Vi har kunnat lära våra hundar att tex inte hoppa upp i soffan i vardagsrummet på plan två men att soffan i vardagsrummet på plan tre är ok att vara i utan korrigeringar/bestraffningar. Genom att vara konsekventa samt att vissa valpen vad jag vill (belöningsbaserad träning) har det gått alldeles utmärkt. Förstår därför inte varför du tycker smärta (ta tag i nackskinnet) behövs.

Och nej du kan inte uppfostra en valp ”på samma sätt som en vuxen hund gör” då du inte ÄR en hund och inte kan ”prata” hundspråk.
Nackskinnet är lätt att ta tag i, och jag lyfter ju inte hunden , utan drar bara ner den. Det lättare då att riskfritt styra ner hunden, istället för att lyfta upp den på ett korrekt sätt.
 
Grunden i er upprördhet är väl hur man definierar hårdhet. Ingen är väl så naiv att man anser att alla hundar är lika? eller? Alltså kräver/behöver olika hundar olika grad/nivå på den influens vi använder för inlärning uppfostran. En mall passar inte alla hundar.
Jag vet inte hur många ggr jag sagt att jag inte piskar/slår /sparkar min hund till lydnad
Att den formen av uppfostran mycket väl kan leda till en lydig men undergiven hund, en hund jag inte vill ha.
Men samtidigt lever vi på ett sätt, i en miljö som ställer krav på våra hundar. Och de måste därför på ett eller annat sätt anpassas till oss, inte tvärtom. Förr var det ganska enkelt, anpassade sig inte hunden slogs den ut, punkt! Idag då de flesta hundar betraktas som familjemedlemmar gör vi inte det. Vi måste alltså anpassa våra uppfostringsmetoder till de befintliga hundarna.
 
Prata om grannen barnvagn istället, då är insatsen högre..Där FÅR inte hunden hoppa upp. Där reagerar jag ordentligt från första stund.
Jag vill nog inte veta hur du gör när du "reagerar ordentligt" för jag tycker att du går över gränsaen redan vid soffan.

Jag skulle aldrig nånsin låta det gå så långt att en hund jag äger hoppar upp i grannens barnvagn. Jag är mycket hellre proaktiv än reaktiv, speciellt när det gäller hundarna.

Jag vet inte hur många ggr jag sagt att jag inte piskar/slår /sparkar min hund till lydnad
Nej men en massa ordentligt obehag i form av drag i nackskinnet och dusch i ansiktet går bra, så att hundarna tvingas till lydnad om de vill komma undan allt det. Så oerhört duktigt! :up:
(:yuck:)

Du har för övrigt fortfarande inte berättat vad du egentligen gör i soff-situationen. Okej, du drar stackaren i nackskinnet men sen "steppar du upp ogillandet på samma sätt som en vuxen hund"... så vad innebär det i praktiken då? Och sen säger du ifrån "ordentligt"... och det är?
 
Ta tag i nackskinn och bita sin hund är absolut en hårt hand eftersom det handlar om obehag/smärta och är ingenting som hör hemma i modern hunduppfostran/träning.

Den som tror att det finns hundtyper som behöver den typen av uppfostran är kunniga och saknar fantasi och teknik för bättre metoder. Ja, det finns hundar som tål oschysst hantering men det är jäkligt trist att höra att folk fortfarande behandlar dem så med moteveringen att de "tål" skit när de lika väl kan fostras på samma schyssta sätt som alla andra hundar.
 
Jag vill nog inte veta hur du gör när du "reagerar ordentligt" för jag tycker att du går över gränsaen redan vid soffan.

Jag skulle aldrig nånsin låta det gå så långt att en hund jag äger hoppar upp i grannens barnvagn. Jag är mycket hellre proaktiv än reaktiv, speciellt när det gäller hundarna.


Nej men en massa ordentligt obehag i form av drag i nackskinnet och dusch i ansiktet går bra, så att hundarna tvingas till lydnad om de vill komma undan allt det. Så oerhört duktigt! :up:
(:yuck:)

Du har för övrigt fortfarande inte berättat vad du egentligen gör i soff-situationen. Okej, du drar stackaren i nackskinnet men sen "steppar du upp ogillandet på samma sätt som en vuxen hund"... så vad innebär det i praktiken då? Och sen säger du ifrån "ordentligt"... och det är?
Vad gör du om hunden hoppar upp i barnvagnen, berömmer hunden och lyfter ner den ;). Ja hunden vill undvika obehag och hoppar därför inte upp på bordet. Inga slag, inget gapande bara en hund som förstår att det finns gränser....rätt lyckat egentligen. Samma sak gjorde vi med en hund som hade dille på att jaga bilar. En pick-upp, en person med en hink full med citronvatten . Så körde vi skata förbi den lösa hunden, som omedelbart satte efter bilen. Och erhöll en rejäl dusch. efter ngr gånger gav den faan i allt vad bilar hette. Vilket förmodligen har räddat livet på den + att den numera kan gå lös ute = ett bättre liv
 
Jag vill nog inte veta hur du gör när du "reagerar ordentligt" för jag tycker att du går över gränsaen redan vid soffan.

Jag skulle aldrig nånsin låta det gå så långt att en hund jag äger hoppar upp i grannens barnvagn. Jag är mycket hellre proaktiv än reaktiv, speciellt när det gäller hundarna.


Nej men en massa ordentligt obehag i form av drag i nackskinnet och dusch i ansiktet går bra, så att hundarna tvingas till lydnad om de vill komma undan allt det. Så oerhört duktigt! :up:
(:yuck:)

Du har för övrigt fortfarande inte berättat vad du egentligen gör i soff-situationen. Okej, du drar stackaren i nackskinnet men sen "steppar du upp ogillandet på samma sätt som en vuxen hund"... så vad innebär det i praktiken då? Och sen säger du ifrån "ordentligt"... och det är?
Ta och läs inlägg 109
 
Vad gör du om hunden hoppar upp i barnvagnen, berömmer hunden och lyfter ner den ;). Ja hunden vill undvika obehag och hoppar därför inte upp på bordet. Inga slag, inget gapande bara en hund som förstår att det finns gränser....rätt lyckat egentligen. Samma sak gjorde vi med en hund som hade dille på att jaga bilar. En pick-upp, en person med en hink full med citronvatten . Så körde vi skata förbi den lösa hunden, som omedelbart satte efter bilen. Och erhöll en rejäl dusch. efter ngr gånger gav den faan i allt vad bilar hette. Vilket förmodligen har räddat livet på den + att den numera kan gå lös ute = ett bättre liv
Om hunden mot förmodan skulle hoppa upp i någon barnvagn skulle jag springa fram och lyfta ner den, ta undan den från situationen och fördöma min ouppmärksamhet. Det ska helt enkelt inte få hända, det är hela poängen med att vara proaktiv. Men du vill ju egentligen inte diskutera med tanke på ditt eviga tjatande om "berömma" och ";)" så fort någon motsäger sig dina bedrövliga metoder.
Men okej, om du nu behöver höra det rakt ut så nej man berömmer förstås inte hunden när den gör något man inte gillar. Blev det klart nu? Eller ska jag skriva det med stora bokstäver?


Ta och läs inlägg 109
Det är ju det inlägget jag frågar om, förstod du inte det? Läs mina frågor igen. Men om nästa svar också ska bli nån sorts omskrivning om att du bara gör som andra hundar eller ett sånt här bortviftande behöver du inte svara alls.
 
Grunden i er upprördhet är väl hur man definierar hårdhet. Ingen är väl så naiv att man anser att alla hundar är lika? eller? Alltså kräver/behöver olika hundar olika grad/nivå på den influens vi använder för inlärning uppfostran. En mall passar inte alla hundar.
Jag vet inte hur många ggr jag sagt att jag inte piskar/slår /sparkar min hund till lydnad
Att den formen av uppfostran mycket väl kan leda till en lydig men undergiven hund, en hund jag inte vill ha.
Men samtidigt lever vi på ett sätt, i en miljö som ställer krav på våra hundar. Och de måste därför på ett eller annat sätt anpassas till oss, inte tvärtom. Förr var det ganska enkelt, anpassade sig inte hunden slogs den ut, punkt! Idag då de flesta hundar betraktas som familjemedlemmar gör vi inte det. Vi måste alltså anpassa våra uppfostringsmetoder till de befintliga hundarna.

Men bara för att de TÅL det du gör så BEHÖVER de ju inte det.

Det finns massor med olika positiva träningsmetoder som ger väluppfostrade hundar.

Sen betyder det ju inte att man ALDRIG korrigerar. Men det gäller ju verkligen att välja sina strider sas. Men att hårdare raser kräver hårdare fostran är fel. Lär dig använda drifterna till din fördel istället.
 
Vad gör du om hunden hoppar upp i barnvagnen, berömmer hunden och lyfter ner den ;). Ja hunden vill undvika obehag och hoppar därför inte upp på bordet. Inga slag, inget gapande bara en hund som förstår att det finns gränser....rätt lyckat egentligen. Samma sak gjorde vi med en hund som hade dille på att jaga bilar. En pick-upp, en person med en hink full med citronvatten . Så körde vi skata förbi den lösa hunden, som omedelbart satte efter bilen. Och erhöll en rejäl dusch. efter ngr gånger gav den faan i allt vad bilar hette. Vilket förmodligen har räddat livet på den + att den numera kan gå lös ute = ett bättre liv
Hade min hund hoppat upp i en barnvagn hade jag troligen ropat (halvvrålat) nej och lyft ner henne. Vrålat för att jag blev rädd och lyft ner henne, men hon är "mjuk" och det hade räckt för att hon skulle förstå att det inte var ok.

Däremot så försöker jag alltid prata med mjuk röst, vara proaktiv etc. då de flesta hundar vänjer sig vid en mjuk hantering och tar man i med ett vrål eller bannar dem med rösten så är det tillräckligt. I mitt fall räcker det att jag även leder bort min i selen och visar med ansiktet att jag är irriterad så är det nog.

Det funkar f.ö. med barn som jag jobbar med, tanken är ju inte att man ska behöva skrika och "visa vem som bestämmer", utan oftast räcker det med att man är konsekvent och visar att man menar det man säger. Sedan försöker man vända det till något positivt när de lyssnar och gör "rätt". Det tar ju såklart en del jobb och viktigt att alla kör med samma regler.
Annars är det inget kul att jobba och det blir ingen trevlig stämning i klassen.

Jag har ju en mjuk terrier/ vinthund, hon är mjuk och blir lätt kränkt. Men när hon blir kränkt i sin tur blir hon förbannad. Hon tar ingen skit trots att hon är mjuk.
 
Om hunden mot förmodan skulle hoppa upp i någon barnvagn skulle jag springa fram och lyfta ner den, ta undan den från situationen och fördöma min ouppmärksamhet. Det ska helt enkelt inte få hända, det är hela poängen med att vara proaktiv. Men du vill ju egentligen inte diskutera med tanke på ditt eviga tjatande om "berömma" och ";)" så fort någon motsäger sig dina bedrövliga metoder.
Men okej, om du nu behöver höra det rakt ut så nej man berömmer förstås inte hunden när den gör något man inte gillar. Blev det klart nu? Eller ska jag skriva det med stora bokstäver




Det är ju det inlägget jag frågar om, förstod du inte det? Läs mina frågor igen. Men om nästa svar också ska bli nån sorts omskrivning om att du bara gör som andra hundar eller ett sånt här bortviftande behöver du inte svara alls.


Med andra ord så utrycker du ditt ogillande, anpassat i nivå, till den hund det gäller
 
Hunden kanske tål ett knytnävslag i ansiktet men det hör ju inte riktigt hit. Man hanterar ju hunden schysst oavsett vad hunden "tål" utan att bli förstörd...
Det kan jag ju inte svara på, eftersom jag rätt många ggr deklarerat att jag inte slår, sparkar eller piskar mina hundar..du får fråga ngn annan om det.:confused:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 834
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 211
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 101
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 318
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp