Bukefalos 28 år!

Vad räknas som dolt fel? Köplagen...

oki

Trådstartare
Vi köpte en travhäst i mars, en 4-årig valack. Han hade aldrig haft några skador enligt tidigare ägare men hade ej startat. Troligtvis pga att ägaren/uppfödaren hade för mycket häst och inte hann med alla riktigt. Hästen köptes av en hästförmedlare som hade den hos en annan tränare (2-3 månader) innan vi köpte honom. Denna tränare har jag haft mycket kontakt med och kan lita på. Hästen var fräsch hela tiden där.

Hästen har tränat och börjat tävla bra hos oss och vi har inte haft misstanke om något fel förrän för ca en månad sedan när han fick en mycket liten, knappt kännbar svullnad över gaffelbandet precis vid förgreningen ovanför kotan. Han var palpationsöm men ej halt. Fick tid omgående hos vet som tittade på det men hon kunde inte säga säkert vad det rörde sig om. Rekommenderades ett ultraljud innan fortsatt träning för att vara säker. När jag ändå var hos vet gjorde vi en hältundersökning också då han var ua överallt.
Tid för ultraljud kunde inte ges förrän igår. Nu hade ju svullnaden och ömheten försvunnit helt men jag åkte dit i alla fall och det aktuella stället såg helt bra ut. Däremot visade det sig att hästen har en gammal ( upp emot ett år) gaffelbandsskada med kraftig ärrbildning längst upp i fästet och ca 5 cm ner efter stammen. Detta går ej att känna vid palpering.
Detta är ju en svaghet och kan påverka hästens hållbarhet i framtiden.
Både säljare och uppfödare har garanterat att hästen alltid varit frisk och inte haft någon skada. Men hur kan man missa en så pass allvarlig gaffelbandsskada som det här ändå måste ha varit?

Min tanke är inte att lämna tillbaka hästen eller så, men undrar om detta kan räknas som ett dolt fel?
 
Sv: Vad räknas som dolt fel? Köplagen...

Då var det som jag misstänkte då.
Ja, undersökningsplikt...denna skada har inte gått att känna ens av veterinär. Enbart med ultraljud syntes det...
 
Sv: Vad räknas som dolt fel? Köplagen...

Jag undrar om det inte kan räknas som dolt fel iaf, var står det någonstans att man ska behöva ultraljuda benen vid köp? Röntgen är ju praxis, men det här gick ju tydligen inte att hitta vid en vanlig besiktning eller röntgen.
 
Sv: Vad räknas som dolt fel? Köplagen...

Jag undrar om det inte kan räknas som dolt fel iaf, var står det någonstans att man ska behöva ultraljuda benen vid köp? Röntgen är ju praxis, men det här gick ju tydligen inte att hitta vid en vanlig besiktning eller röntgen.

Tycker som du...

Till trådskaparen
Men om du nu inte vill häva köpet förstår jag inte vad du vill med frågan (få tillbaka pengar ???) Men jag tror faktiskt inte ägaren heller vet om att hästen haft skadan. Hästen verkar ju vart runt en del ....
 
Sv: Vad räknas som dolt fel? Köplagen...

Dolt fel ska vara nåt ingen vetat om vid köpet, tex njurfel.

Denna skadan kan ju förra ägaren rimligtvis inte missat, har han sålt utan att upplysa om den är det ju snarare bedrägeri.
 
Sv: Vad räknas som dolt fel? Köplagen...

Tycker som du...

Till trådskaparen
Men om du nu inte vill häva köpet förstår jag inte vad du vill med frågan (få tillbaka pengar ???) Men jag tror faktiskt inte ägaren heller vet om att hästen haft skadan. Hästen verkar ju vart runt en del ....

Nja, egentligen vill jag inget speciellt bara veta.
Till saken hör att jag handlat flera hästar av denna hästförmedlare förut och varje ord har stämt om vad han berättat och visste om respektive häst.
Hästen behåller jag oavsett, men det känns lite surt att ha betalat en hygglig summa för en häst som skulle vara garanterat frisk utan skadehistoria bakom sig. Hästen besiktades även i samband med köpet men denna skada upptäcktes inte. Den är ju utläkt men hållbarheten hos hästten blir ju ändå sämre.
Uppfödaren som hade hästen innan påstår sig inte ha märkt av någon skada. Det låter ju underligt men hästen hade ju ändå varit tränad hela tiden utan avbrott. Uppfödaren är vad jag sett noggrann med att hålla hästarna fräscha men det är ju ingen garanti för att just min var det...
 
Sv: Vad räknas som dolt fel? Köplagen...

Då du köpt flera hästar frn denna person skulle jag kontakta denna och prata med henne/honom.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
11 142
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 650
Senast: Snurrfian
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 298
Senast: QueenLilith
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 409
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp