Vad säger ni om skoningen/ Hovarna? *bilder*

MaRomer

Trådstartare
Pålle fick nya skor i går. Kom gärna med synpunkter, tips osv!

Bakgrund:

10-årigt kallblod, Rids mest i dressyr, men även hoppning och givetvis uteritter.
-Rullar över snett
-Flyter ut i sidorna
-Växer ojämt över hoven
-Tappar skor MYCKET lätt, sliter då med sig mesta delen av hoven.
-Tråkiga trakter, nästintill obefintliga
-Mycket dåliga och tunna hovväggar, svår att få sömntag i.

Detta försöker vi göra:

-Hjälpa till med stöd i trakterna
-Minska ut flytningen
-Bygga upp en bra grund.

I somras kom han in en ond tappsko cirkel v fram. Därav är den mindre. Boots används flitigt för att minska tappskor.

Innan skoningen, har gått 7 veckor
29800755.jpg


Efter skoningen:
29800770.jpg


Hästen vi pratar om är denna:
20128317.jpg


Alla bilder: http://www.pixbox.se/alb_show_id800201_page0.html

Vänligen läs hela tråden innan ni skriver. Och kolla på alla bilderna i albumet innan ni skriver vad ni tycker. Det är bilder från i år, från 2008 och 2006. Alla olika hovslagare.

De kommentarer jag fått är:

Person 1

-Varför är inte överrullningen lagd rakt fram? (skon är snett påslagen)

Person 2

-Jag skulle vilja se överullningen rak och längre bak. Jag tror Sam skulle må bra av längre traktarmar för att få tillbaka trakten lite. Gör han clipsen själv eller är det de som sitter på skon?

-Överullningen måste börja tidigare för att få optimal överrullning. Tyvärr har jag inga bra bilder på detta men här ser du lite, överullningen börjar inte vid tån utan vi hovbensspetsen. (bild saknas)


Jag kan ej svara på varför skon är snett på slagen (om den är det). Då jag ej skott hästen.

Clipsen sitter på skorna.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad säger ni om skoningen/ Hovarna? *bilder*

Vet inte men jag personligen tycker det är för långa tår, och den ser väl understucken ut efter 7 veckor men jag är inte utb på hovar så det intressanta är ju vad våra hovisar här på buke säger
 
Sv: Vad säger ni om skoningen/ Hovarna? *bilder*

Tillägger att han denna gången har en sko strl större.

Jag läser och funderar. Men kommer nog inte kunna svara på de frågor ni vill ha svar på så länge det inte gäller hästen;) Men kommer vidar befodra till nuvarande hovslagare.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad säger ni om skoningen/ Hovarna? *bilder*

Vet inte men jag personligen tycker det är för långa tår, och den ser väl understucken ut efter 7 veckor men jag är inte utb på hovar så det intressanta är ju vad våra hovisar här på buke säger

Ja det ska bli intressant. Jag kommer inte komma med massa kommentarer då jag ej är utbildad och inte anser mig ha kunskapen att kommentera. Utan kommer läsa och ta in visdomen;)
 
Sv: Vad säger ni om skoningen/ Hovarna? *bilder*

Jag skulle definitvit korta ned skoperioden. Med tätare perioder så minskar ju risken att hoven får tillåtelse att flyta ut, när den väl flyter ut så får du ju sprickor med på köpet. Sen bör du säga åt hovis att ge sjutton i att raspa på HOVENS utsida. Detta gör ju så att hornet lättare torkar ut = läge för sämre hornkvalitee. Andra saker man kan göra, skaffa slimsöm, dvs smala söm som sparar på hornet. Breda skor som ger gott understöd.
 
Sv: Vad säger ni om skoningen/ Hovarna? *bilder*

så bilderna är inte på hur hästen ser ut nu? då blir det ju svårt att säga nåt vettigt... :p

men från bilderna så tycker jag skon är alltför kort och tån lång. vill man stödja upp trakterna så måste traktarmerna sticka ut ordentligt. köp extra stora boots så han inte trampar av dom.

han ser även konstig ut i vinkeln på framhovarna, som att han lutar bakåt och belastar senorna mkt. men jag är inte hovslagare så kan inte riktigt sätta fingret på vad som är fel, men det ser onekligen konstigt ut. ser nästan ut som fånghästhovar?

ang att han tappar skor och har dålig hovkvalitet, prova att ge mer protein. finns även en produkt som heter keratex hoof hardener, den är grymt bra på sköra hovar, dom blir märkbart hårdare efter bara en vecka och sömmarna sitter bättre.
och sko oftare, var 5e vecka kanske.

en väldigt känd veterinär som har lång erfarenhet av alternativmedicin, då särskilt akupunktur, säger att om hästens hovar växer ojämnt så tyder det på obalans i kroppen. är det bestämda delar av hoven där det växer mer/mindre?
 
Sv: Vad säger ni om skoningen/ Hovarna? *bilder*

Lösa tankar från mig som studerar till Hovis..

Corai och övriga får mer än gärna rätta mig.

Varför raspar han hela utsidan av glasyrhornet?
Varför har han inte verkat hoven platt i lod med backen?
Skulle vilja se benställningsbilder..
Jag hade kortat av tån, med tåkappa, alt sätta skon så den passar med sidokapprorna, dvs fälla in dem i hoven, inte ha dem utanpåliggande.
Kortat tån, och framförallt tagit mer i tån för att ändra vinkeln..
Och har hästen dessutom problematik med tappskor kanske man inte ska göra sånt utlägg utan göra en travarskoning, mao skon ska ligga slimmad längsmed hovväggen så inte pålle kan trampa av sig dem..
(det är ju utlägg framtill med?)
Högre sömtag och större skor?

Ärsh, vad vet jag?

Spånar lite bara, ska kika vidare på bilderna, men alltid lättare o se i verkligheten.. Och kunna jämföra båda fötterna samtidigt..
 
Sv: Vad säger ni om skoningen/ Hovarna? *bilder*

en väldigt känd veterinär som har lång erfarenhet av alternativmedicin, då särskilt akupunktur, säger att om hästens hovar växer ojämnt så tyder det på obalans i kroppen. är det bestämda delar av hoven där det växer mer/mindre?

Har hästen mer belastning på ett ben så säger det ju sig själv att hoven kan växa fortare på det andra benet... Behövs inget geni för att förstå det. :D
 
Sv: Vad säger ni om skoningen/ Hovarna? *bilder*

Ska försöka svara så gott jag kan!

Andrenochrome: Han brukar bara gå 6 v. Raspar hoven pga minska utflytningen, och räta upp väggarna, det har hjälpt. Han hade bredare skor i somras. Och han skos med smalare söm.

Cenatur: Du ser vilket datum bilderna är tagna om du kollar till vänster om bilderna. Senaste bilderna är från igår. Bootsen är XL och går över hela hoven. Är så stora att de åker upp mot karleden när han sätter ner hoven. Han tappar skorna ändå. Ska kolla upp det med protein. Men han har haft dåliga hovar hela sitt liv så det beror knappast på det;) Han har aldrig haft fång.

Zizzy: Varför han raspat har jag svarat på. Ang verkningen vet jag ej. Benställnings bilder?? Kan ordna de i morgon om du förklarar hur jag ska ta dem;) Lägger man skon helt jämte hovväggen så får han skos om varannan vecka eller oftare.

Vill ni ha fler kort så tala om vad ni vill se. Och hur jag ska fota.

Hoppas jag svarat lite!
 
Sv: Vad säger ni om skoningen/ Hovarna? *bilder*

Kan tillägga att hästen är frisk. Är vet besiktigad på klinik den 29 september 2009. Har spänningar i halsen h, sida och stundtals i ryggen. Rent muskulärt.
 
Sv: Vad säger ni om skoningen/ Hovarna? *bilder*

En spontan tanke.. Du skriver att hästen är frisk och veterinärbesiktigad. Är hovarna röntgade?

Min häst började få liknande "symptom" som du skriver och den ena hoven liknade mycket den på din bild. Vi röntgade och hittade en hovbensinflammation som nu är behandlad och hoven är på väg tillbaka till sitt normala igen.

Jag är ingen hovslagare men utefter egna erfarenheter skulle jag säga att absolut korta skoperioden, större skor och eventuellt ringskor för att stötta upp trakten.

Ska bli intressant att höra åsikter från "de som kan" i den här tråden för alltid kan man snappa upp nåt!

Lycka till! :)
 
Sv: Vad säger ni om skoningen/ Hovarna? *bilder*

En spontan tanke.. Du skriver att hästen är frisk och veterinärbesiktigad. Är hovarna röntgade?

Min häst började få liknande "symptom" som du skriver och den ena hoven liknade mycket den på din bild. Vi röntgade och hittade en hovbensinflammation som nu är behandlad och hoven är på väg tillbaka till sitt normala igen.

Jag är ingen hovslagare men utefter egna erfarenheter skulle jag säga att absolut korta skoperioden, större skor och eventuellt ringskor för att stötta upp trakten.

Ska bli intressant att höra åsikter från "de som kan" i den här tråden för alltid kan man snappa upp nåt!

Lycka till! :)

Hovarna är ej röntgade då de har varit så här dåliga sedan han föddes. Jag vet detta med säkerhet då jag ägt honom sedan han var 6 månader och han är född hemma hos grannen;)

Ja jag tycker också att detta är intressant och gör allt för att de ska bli bättre! krävs det en röntgen för att göra dem bättre så gör jag det!

Skoperiodens tid har jag förklarat;) Större skor har jag förklarat och ringskor har vi ej pratat om pga alla tappskor i somras. Men något jag tog upp med förra hovslagaren.

Kan tillägga att hästen varit ute på foder i 6 månader och nyss kommit hem. Så har ej kunnat påverka skoningen under 6 månader.
 
Sv: Vad säger ni om skoningen/ Hovarna? *bilder*

Varför raspar han hela utsidan av glasyrhornet?

Jag hade kortat av tån, med tåkappa, alt sätta skon så den passar med sidokapprorna, dvs fälla in dem i hoven, inte ha dem utanpåliggande.

Du får nog skicka dina lärare på fortbildning!

Hovväggen skall vid behov bearbetas så att man får en jämn vinkel från kronrand till markplan.
Även om man raspar hela hovens utsida så tar det bara ett par dagar innan glasyrlagret är tillbaka!

Att fälla in en utanpåliggande tåsidokappa i väggen är inte att rekomendera.
Det blir en onödig påverkan på väggen just där den börjar bli tunnare, dessutom lär sömhålen hamna alldeles för djupt!!
 
Sv: Vad säger ni om skoningen/ Hovarna? *bilder*

Okej, då är det inte så sannolikt att det är en inflammation då med andra ord. Men å andra sidan kan man se mycket intressanta saker på röntgen! Min hovis snackade nåt om nåt program där de kunde lägga in röntgenplåtar och på nåt vis mäta ut hovens "perfekta vinklar" eller nåt sånt. Där de alltså genom att se på plåtarna kunde räkna ut att man "vågade ta" mycket mer av hoven än man tidigare vågat i och med att man hade exakt koll på hoven, och kunde hjälpa hoven till det optimala. Inte kommer jag ihåg var det var tyvärr, men över huvud taget så är röntgen intressant!

Men är han helt enkelt född med "kassa hovar" så är det väl antagligen till att fortsätta sko tätt (täta intervall alltså, inte trångskodd :p) och med skor som stöttar upp trakten, längre traktstöd eller ringskor antagligen.
 
Sv: Vad säger ni om skoningen/ Hovarna? *bilder*

om ena hoven växer mer och som hästen står på bilden sdkulle jag kontrollera om hästen är låghalt tex . Har ju även problem med spänningar i ryggen.

ställ upp hästen på plant fast underlag och kontrollera så knäna är på samma höjd.

sedan spontant så skulle jag vilja ha mer utlägg bak för trakterna , de ser ut att vara understuckna.
 
Sv: Vad säger ni om skoningen/ Hovarna? *bilder*

Du får nog skicka dina lärare på fortbildning!

Hovväggen skall vid behov bearbetas så att man får en jämn vinkel från kronrand till markplan.
Även om man raspar hela hovens utsida så tar det bara ett par dagar innan glasyrlagret är tillbaka!

Att fälla in en utanpåliggande tåsidokappa i väggen är inte att rekomendera.
Det blir en onödig påverkan på väggen just där den börjar bli tunnare, dessutom lär sömhålen hamna alldeles för djupt!!

Intressant!


10101010
 
Sv: Vad säger ni om skoningen/ Hovarna? *bilder*

Just nu så är jag helt "besatt" av Cushing, kan vara det som är din hästs problem. Tjock är han ju inte men mankammen är väldigt lik min hästs. Min häst är inte heller så tjock längre men dom har onekligen vissa likheter.
Här är en bild på min:

Bando24sept2009010.jpg


Den här hästen har enl blodprov insulinresistens och troligen även Cushing, även om det första blodprovet var negativt. Nytt prov tas nästa vecka då veterinären ändå är säker på att han har det. Det stora problemet som han har är den oerhört dåliga hovkvaliteten + "lätta" fånganfall.
MVH Kryddan
 
Sv: Vad säger ni om skoningen/ Hovarna? *bilder*

Tror fortfarande inte det är något sådant. För då skulle han haft detta i över 10 år;) Han är ju fjord/Kallblodstravare så han har att brås på. Även hans mamma hade helt kassa hovar. Så är ganska övertygad att han helt enkelt har dåliga hovar.
 
Sv: Vad säger ni om skoningen/ Hovarna? *bilder*

Det är det säkert inte heller. Det var bara en tanke som slog mig när jag såg mankammen. Jag är ju som sagt helt hjärntvättad just nu.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
22 998
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 922
Senast: Marvin
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 836
Senast: mily
·
Hästvård Hejsan! Vill poängtera att detta inte är min häst, jag hyr den några dagar i veckan. I flera år har nu ägaren haft samma hovslagare och...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
13 264
Senast: Toxis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp