Vad ska jag göra när jag blir "stor"?

TinyWiny

Trådstartare
Jag hoppas kunna börja jobba några timmar i veckan inom en överskådlig framtid men vet verkligen inte alls vad jag ska leta efter eller vad jag vill göra. Eller, egentligen har jag massor jag vill göra men det kanske inte är så realistiska drömmar... Jag gjorde ett test på jobbsafari och fick följande resultat;

"Fokus på att organisera saker och ting så att de personliga behoven blir uppfyllda"
ESFJ-typer är ofta omsorgsfulla, öppna och varma personer som gärna ser till att saker och ting blir ordentligt gjorda. Deras talang är framför allt att ge hjälp och stötta, så att andra får sina behov uppfyllda. De är plikttrogna och uppmärksamma på andra människors behov och vill skapa harmoni och trivsel. De följer vanligtvis regler och procedurer på sin arbetsplats och kan ofta åsidosätta sina egna behov för att få samarbetet att fungera och bevara harmonin.

För ESFJ:er är det därför viktigt att organisationen eller företaget är strukturerat och välorganiserat så att deras arbetsuppgifter ger dem möjlighet att ordna så att arbetet kan utföras noggrant och ordentligt. Ofta hittar man ESFJ-personer i jobb där de kan använda sin organisationstalang till att organisera saker och ting så att deras personliga behov uppfylls. Därför hittar man dem ofta i befattningar som kräver hög grad av kommunikation i kombination med att man är plikttrogen och ger personlig service inom vissa väldefinierade ramar. Oftast hittas de inom:

På samma gång som jag hoppas kunna jobba fullt ut i framtiden så är jag ändå realistisk. Jag har varit svårt sjuk länge och även om jag är typ tusen gånger bättre nu så går jag ut lugnt för att, om det fungerar, trappa upp. Det handlar alltså inte ens om 25% i början utan bara några timmar i veckan. Jag är därför också tveksam till att börja plugga för då behöver jag gå all in direkt. Jag kanske går händelserna i förväg då jag fortfarande behöver hemtjänsten men jag vill så gärna och jag drömmer om att kunna börja jobba igen.

Ge mig era bästa tips och råd! Vad tycker du att jag ska satsa på?​
 
Du är en så otroligt inspirerande och ödmjuk människa! Jag tror att du i framtiden kommer kunna föra över detta till andra. Jag tänker mig som föreläsare etc. Att få prova att vara med i den branchen kanske, om jag ska hålla fast vid min första tanke? :)

Men gud! Tack! Nu börjar jag ju gråta ju :o

Jo att föreläsa har jag funderat på. Jag har ju en del livserfarenhet som kanske kan komma till nytta för andra men frågan är, hur kommer jag dit? Jag kan ju knappast ringa upp random människa som bokar föreläsningar och säga att jag har något vettigt att säga?!
 
Men gud! Tack! Nu börjar jag ju gråta ju :o

Jo att föreläsa har jag funderat på. Jag har ju en del livserfarenhet som kanske kan komma till nytta för andra men frågan är, hur kommer jag dit? Jag kan ju knappast ringa upp random människa som bokar föreläsningar och säga att jag har något vettigt att säga?!

Det var inte min avsikt att få dig att gråta! Jag skrev ju bara sanningen om vad jag sett av dig här på buke. :heart

Men att få vara med någon föreläsare kanske kan vara en bra början? Om det går att höra av dig till någon som du tycker verkar intressant och vill veta mer om på samma gång? Några timmar i veckan kanske är lagom och de kanske behöver någon form av assistent? Fråga kan man alltid, man kan inte få värre svar än nej. :angel:
 
Det var inte min avsikt att få dig att gråta! Jag skrev ju bara sanningen om vad jag sett av dig här på buke. :heart

Men att få vara med någon föreläsare kanske kan vara en bra början? Om det går att höra av dig till någon som du tycker verkar intressant och vill veta mer om på samma gång? Några timmar i veckan kanske är lagom och de kanske behöver någon form av assistent? Fråga kan man alltid, man kan inte få värre svar än nej. :angel:

Haha ingen fara! Jag blev så himla glad och rörd :heart

Hm, ja kanske det. Får klura på det lite. Kanske ska kolla med studieförbundet? De borde ha lite koll framåt.
 
Är det nödvändigt för dig att tjäna pengar på ditt arbete? Annars tänker jag att någon form av kontaktperson/läxhjälp/språkvän kanske skulle kunna vara en start?

Nej egentligen inte. Iallafall inte när det handlar om några timmar i veckan men sen, om jag kan jobba mer behöver det generera pengar. Det kanske kan vara en start iallafall :)
 
Det finns ett otroligt behov av "medmänniskor" av alla dess slag med de mest olika persongrupper: barn och gamla, sjuka och friska och folk från all världens hörn. Skulle det kännas som ett alternativ så skulle jag ta kontakt med en organisation som du tycker verkar vettig och be om att få komma dit och titta.

Jag är själv inte så synlig här men har läst en del av dig och hur ruskigt tufft du haft det. Blir så himla glad av att läsa att du mår bättre!
 
Jag kan helt klart se dig i rollen som föreläsare/inspiratör/livscoach.

Jag är imponerad av att du inte verkar ett dugg bitter trots att livet verkligen inte gav dig en Royal Straight Flush och just där tror jag du kan bidra. Jag läser alltid dina inlägg med stort intresse, alltid raka men med humor och empati och du bjuder alltid på dina egna erfarenheter, antingen de är positiva eller negativa.

Det finns ett otal agenter och firmaer som förmedlar föreläsare i hela Sverige. Sätt upp några förslag på föreläsningar som du kan tänka dig och kontakta ett par agenter och se vart det tar dig.

Good Luck och låt oss gärna veta hur det går. Jag är väldigt glad att din hälsa blir bättre och bättre och att du har kommit till en punkt att du kan börja arbeta så smått.:heart
 
Det finns ett otroligt behov av "medmänniskor" av alla dess slag med de mest olika persongrupper: barn och gamla, sjuka och friska och folk från all världens hörn. Skulle det kännas som ett alternativ så skulle jag ta kontakt med en organisation som du tycker verkar vettig och be om att få komma dit och titta.

Jag är själv inte så synlig här men har läst en del av dig och hur ruskigt tufft du haft det. Blir så himla glad av att läsa att du mår bättre!

Tack :) Det är verkligen fantastiskt att få komma tillbaka och börja leva på riktigt igen :)
Utan alla er här på buke hade jag aldrig klarat de här tuffa åren. Min hjärna hade krympt ihop och förtvinat och jag hade tjatat ihjäl min sambo och mina barn! Här har jag kunnat läsa och skriva, funderat och vänt och vridit på saker och ting när jag har orkat. Fått nya intryck, åsikter och värderingar och jag har kunnat fly ifrån vardagen en stund. Jag har fått ut enormt mycket av "umgänget" här på buke. Någon skrev här en gång att det bara är ett jäkla internetforum men för mig är det inte det. Det är här jag kan samspela med människor på de villkor som varit mina.

Det är absolut ett alternativ! Det ska jag också kolla upp :)
 
Jag kan helt klart se dig i rollen som föreläsare/inspiratör/livscoach.

Jag är imponerad av att du inte verkar ett dugg bitter trots att livet verkligen inte gav dig en Royal Straight Flush och just där tror jag du kan bidra. Jag läser alltid dina inlägg med stort intresse, alltid raka men med humor och empati och du bjuder alltid på dina egna erfarenheter, antingen de är positiva eller negativa.

Det finns ett otal agenter och firmaer som förmedlar föreläsare i hela Sverige. Sätt upp några förslag på föreläsningar som du kan tänka dig och kontakta ett par agenter och se vart det tar dig.

Good Luck och låt oss gärna veta hur det går. Jag är väldigt glad att din hälsa blir bättre och bättre och att du har kommit till en punkt att du kan börja arbeta så smått.:heart

Tack :) Vad roligt :)

Nej att bli bitter ligger inte för mig. Det har liksom aldrig varit något alternativ. Visst har jag förbannat mitt öde de dagarna jag brutit ihop men jag kan ändå se hur enormt mycket jag har lärt mig de här åren. Kunskap som jag faktiskt inte skulle vilja vara utan även om jag självklart hade önskat att jag hela tiden fått vara frisk. Jag vet liksom inte hur det är att inte behöva kämpa för allt för så har mitt liv alltid sett ut.

Det är verkligen fantastiskt att vara på rätt väg och på samma gång lite rörigt. Jag har varit borta så länge ifrån verkliga livet att jag ibland känner mig helt borta. Bara en sådan sak som ålder, jag var 29 när jag skadade mig, nu fyller jag snart 44 och inser att jag har inte den blekaste aning om hur man förväntas bete sig som en sådan :p Jag vet inte ens hur en sådan klär sig :eek: Jag som varit hänvisad till mjukisbyxor och mjuka fleecetröjor så länge.

Jag ska absolut kolla upp det och självklart uppdaterar jag :)
 
Det gläder mig oerhört att du mår bättre, och ser möjligheten att bli helt bra! Så mycket skit som du haft så hoppas jag verkligen att det rullar på så fort det bara kan!

Jag tänker att du är väldigt engagerad i frågor som rör barn, och du är en fantastisk lyssnare. Kanske en framtida karriär skulle kunna vara som kurator på BUP eller inom skolan.

För uppstart funderar jag på vem som svarar i telefon hos BRIS, är det ett jobb man kan söka?

Annars är förslagen på föreläsare bra, men som du säger det är inte lätt att få bokningar bara sådär. Har du funderat på att skriva en bok om din resa? Det kanske blir ännu mer aktuellt när du mår ännu bättre iofs.
 
Så himla härlig läsning! Jag är lite nyfiken på vad det är som hänt som har gett den här vändningen för dig?

Jag tänker också att jobba på BRIS till en början hade varit något för dig! Ta kontakt med din närmaste lokala BRIS. De står för utbildningen som krävs. Där svarar man både i telefon och via mail.
 
Jag tänker att du är väldigt engagerad i frågor som rör barn, och du är en fantastisk lyssnare. Kanske en framtida karriär skulle kunna vara som kurator på BUP eller inom skolan.

För uppstart funderar jag på vem som svarar i telefon hos BRIS, är det ett jobb man kan söka?

Har du funderat på att skriva en bok om din resa? Det kanske blir ännu mer aktuellt när du mår ännu bättre iofs.
Det var väldigt bra förslag från Teilani. @TinyWiny Jag tycker du skall fundera allvarligt på att skriva en bok, den tror jag skulle kunna bli en hjälp till många som är på gränsen att ge upp/har givit upp.

Skriva är något du kan göra i din egen taktoch det finns skrivcoatcher att ta hjälp av.
 
Jag hoppas kunna börja jobba några timmar i veckan inom en överskådlig framtid men vet verkligen inte alls vad jag ska leta efter eller vad jag vill göra. Eller, egentligen har jag massor jag vill göra men det kanske inte är så realistiska drömmar... Jag gjorde ett test på jobbsafari och fick följande resultat;

"Fokus på att organisera saker och ting så att de personliga behoven blir uppfyllda"
ESFJ-typer är ofta omsorgsfulla, öppna och varma personer som gärna ser till att saker och ting blir ordentligt gjorda. Deras talang är framför allt att ge hjälp och stötta, så att andra får sina behov uppfyllda. De är plikttrogna och uppmärksamma på andra människors behov och vill skapa harmoni och trivsel. De följer vanligtvis regler och procedurer på sin arbetsplats och kan ofta åsidosätta sina egna behov för att få samarbetet att fungera och bevara harmonin.

För ESFJ:er är det därför viktigt att organisationen eller företaget är strukturerat och välorganiserat så att deras arbetsuppgifter ger dem möjlighet att ordna så att arbetet kan utföras noggrant och ordentligt. Ofta hittar man ESFJ-personer i jobb där de kan använda sin organisationstalang till att organisera saker och ting så att deras personliga behov uppfylls. Därför hittar man dem ofta i befattningar som kräver hög grad av kommunikation i kombination med att man är plikttrogen och ger personlig service inom vissa väldefinierade ramar. Oftast hittas de inom:

På samma gång som jag hoppas kunna jobba fullt ut i framtiden så är jag ändå realistisk. Jag har varit svårt sjuk länge och även om jag är typ tusen gånger bättre nu så går jag ut lugnt för att, om det fungerar, trappa upp. Det handlar alltså inte ens om 25% i början utan bara några timmar i veckan. Jag är därför också tveksam till att börja plugga för då behöver jag gå all in direkt. Jag kanske går händelserna i förväg då jag fortfarande behöver hemtjänsten men jag vill så gärna och jag drömmer om att kunna börja jobba igen.

Ge mig era bästa tips och råd! Vad tycker du att jag ska satsa på?​
Definitivt något som har med människor att göra. Du har så mycket visdom att dela med dig av. Och du gör det på ett så respektfullt sätt. Fler än vi buke-människor borde få ta del av det.
 
Utbilda dig till studie- och yrkesvägledare kanske? Ett brett arbetsområde (kriminalvård, arbetsförmedling, skola osv). Du hade säkert kunna peppa och inspirera folk till att bli det de drömt om! Inom skola finns dessutom ofta mindre tjänster lediga, kanske är mer lagom :) Utbildningen har jag uppfattat som ganska "slapp".
 
Det gläder mig oerhört att du mår bättre, och ser möjligheten att bli helt bra! Så mycket skit som du haft så hoppas jag verkligen att det rullar på så fort det bara kan!

Jag tänker att du är väldigt engagerad i frågor som rör barn, och du är en fantastisk lyssnare. Kanske en framtida karriär skulle kunna vara som kurator på BUP eller inom skolan.

För uppstart funderar jag på vem som svarar i telefon hos BRIS, är det ett jobb man kan söka?

Annars är förslagen på föreläsare bra, men som du säger det är inte lätt att få bokningar bara sådär. Har du funderat på att skriva en bok om din resa? Det kanske blir ännu mer aktuellt när du mår ännu bättre iofs.

Tack :) Det hoppas verkligen jag med!

Jag hade gärna jobbat med något sådant men är tveksam till om jag klarar utbildningen redan nu.
BRIS ska jag absolut kontakta! Det borde ju gå att få några timmar i veckan.

Jo jag har funderat på att skriva en bok men känner mig inte helt redo för det än men det kommer nog förr eller senare. Då kanske, om jag har tur, så finns det några som hade velat lyssna på en föreläsning också.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 186
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Varje dag scrollar jag smått desperat fram och tillbaks bland jobbannonserna, bara för att konstatera: “nähä - inget passande idag...
Svar
9
· Visningar
1 434
Senast: mandalaki
·
Relationer Jag velar fram och tillbaka i en relation just nu om hur jag ska göra. Börjar från början.. Vi träffades ganska snabbt efter att jag...
2
Svar
39
· Visningar
5 091
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 565
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp