Vad ska jag göra när jag blir "stor"?

Jaha, vad skumt att man inte kan få fler timmar om man vill. Men å andra sidan, 4 dagar i Stockholm, orkar du det har du ju ett perfekt jobb att börja med efter så långt uppehåll.

Jourhavande kompis/jourhavande medmänniska då? Öppna förskolan? Röda korset?

Ja lite märkligt. Just nu klarar jag inte det tyvärr. Jag kan ännu inte hålla mig vaken och alert en hel dag. Jag ska maila dem iallafall.

Jourhavande kompis kollade jag och det kanske kan vara något. Jourhavande medmänniska har också enbart utbildningar i Stockholm och där var passen 21-06 och det fixar jag inte även om det inte var så ofta. Röda korset vet jag att det finns en lokalförening här så jag tänkte höra direkt med dem. Öppna förskolan ska jag kolla :)
 
Men vad glad jag blir över att få läsa att du mår bättre @TinyWiny ! :love: Du verkar vara en helt fantastisk människa med så oerhört mycket livskunskap, empati och värme. Som flera har sagt borde du verkligen syssla med något där fler människor, kanske yngre, får ta del av allt du har att dela med dig av. Jag har ofta tänkt att du skulle kunna passa som samtalsterapeut eller kurator, men livscoach och inspiratör skulle kanske också kunna vara något.

Tack och tack för dina fina ord :)

Vad roligt att du har tänkt så! Ja, jag får nog göra något sådant :)
 
Fina du.
Du ska jobba med människor.
Du kan verkligen förmedla. Med dig blir man trygg.
Dina kloka ord får ett geni att tappa orden.
Din medmänsklighet är så sund och stark.
Du får ett trasigt hjärta att läka lite.
Du får en liten lort att känna sig som en superhjälte.
Du finner vägar som även en feg myra vågar prova.

Du ger så mycket stöd, du förstår, du lyssnar. Du är så ödmjuk och förstående.
 
Rent spontant tänker jag på kontaktperson och/eller god man. Det skriks efter sådana just nu, särskilt för ensamkommande minderåriga - nu vet jag inte var du bor men det gäller i största delen av Sverige. Du behöver ingen utbildning utan ett varmt hjärta, tålamod, empati och humor är det viktigaste.

Du är inte anställd utan får betalt för hur många timmar uppdraget tar så det är mer flexibelt än en 'vanlig' anställning och du kan välja hur många eller få uppdrag du vill ta dig an. Det kan också vara otroligt givande att hjälpa någon ta de första stegen in i det svenska samhället, och du har som jag förstått det haft en del med svenska myndigheter som FK att göra så bara där kan du göra en gigantisk insats! :)

Samma sak med god man, du får några tusen i månaden och ser till att 'din' ungdom mår bra, följer med på utredning, går på utvecklingssamtal i skolan och är där som en vuxen man kan lita på när det kommer mycket funderingar och frågor om Sverige och svenskarna. Jag jobbar på ett HVB hem och igår bjöds det på semlor. Försök att förklara att fettisdagen har sitt ursprung i katolska kyrkans fastande och skillnaden mellan hetvägg :yuck: och vanliga semlor slutade med, vissa svenska traditioner är underliga och semlor är jättegoda! Alla höll med :p
 
Fina du.
Du ska jobba med människor.
Du kan verkligen förmedla. Med dig blir man trygg.
Dina kloka ord får ett geni att tappa orden.
Din medmänsklighet är så sund och stark.
Du får ett trasigt hjärta att läka lite.
Du får en liten lort att känna sig som en superhjälte.
Du finner vägar som även en feg myra vågar prova.

Du ger så mycket stöd, du förstår, du lyssnar. Du är så ödmjuk och förstående.

Tack @åke :heart
 
Rent spontant tänker jag på kontaktperson och/eller god man. Det skriks efter sådana just nu, särskilt för ensamkommande minderåriga - nu vet jag inte var du bor men det gäller i största delen av Sverige. Du behöver ingen utbildning utan ett varmt hjärta, tålamod, empati och humor är det viktigaste.

Du är inte anställd utan får betalt för hur många timmar uppdraget tar så det är mer flexibelt än en 'vanlig' anställning och du kan välja hur många eller få uppdrag du vill ta dig an. Det kan också vara otroligt givande att hjälpa någon ta de första stegen in i det svenska samhället, och du har som jag förstått det haft en del med svenska myndigheter som FK att göra så bara där kan du göra en gigantisk insats! :)

Samma sak med god man, du får några tusen i månaden och ser till att 'din' ungdom mår bra, följer med på utredning, går på utvecklingssamtal i skolan och är där som en vuxen man kan lita på när det kommer mycket funderingar och frågor om Sverige och svenskarna. Jag jobbar på ett HVB hem och igår bjöds det på semlor. Försök att förklara att fettisdagen har sitt ursprung i katolska kyrkans fastande och skillnaden mellan hetvägg :yuck: och vanliga semlor slutade med, vissa svenska traditioner är underliga och semlor är jättegoda! Alla höll med :p

Ja det hade kanske varit något. Det ska jag ta reda på mer om. Tack :)

Det är verkligen inte helt enkelt att förstå sig på svenskarna och det svenska samhället så där behövs all hjälp som finns! Det är mycket underligt vi gör :p
 
Kontaktperson eller god man låter som en fin idé!

Jag jobbar inom gymnasieskolan, det finns ett väldigt stort behov hos många ungdomar att prata och få stöd av vuxna. Med jämna mellanrum hör arbetsförmedlingen av sig när någon vill arbetsträna några timmar per dag, för vår del är det perfekt om en sådan person vill komma och prata med eleverna, bre en macka och fråga hur det är. Kanske hade det varit en start? Jag tipsar om en mindre skola isåfall, det brukar vara lättare att få kontakt då.
 
Bara läst trådstart.

Om du ska via AF rehab 25% så testa studera nåt kravlöst (jag testade konstlinjen), arbetspröva på olika ställen du är nyfiken på (jag testade bokhandel hade gärna testat bibliotek). Passa på att testa allt möjligt medan du är under kravlösa former?

När jag läste din personlighetstyp tänkte jag på handikappomsorgen, heter det så nu för tiden? Tycker det verkar så givande att jobba där! Med barn och unga vuxna framför allt. Vet att jag hjälpte till på handikappridningen när jag var tonåring och det var helt fantastiskt kul, vilka fantastiska barn och vuxna man fick möta!
 
Kontaktperson eller god man låter som en fin idé!

Jag jobbar inom gymnasieskolan, det finns ett väldigt stort behov hos många ungdomar att prata och få stöd av vuxna. Med jämna mellanrum hör arbetsförmedlingen av sig när någon vill arbetsträna några timmar per dag, för vår del är det perfekt om en sådan person vill komma och prata med eleverna, bre en macka och fråga hur det är. Kanske hade det varit en start? Jag tipsar om en mindre skola isåfall, det brukar vara lättare att få kontakt då.

Än så länge handlar det bara om några timmar i veckan men skolans värld ska jag absolut ha i åtanke när det blir aktuellt med mera tid :)
 
Bara läst trådstart.

Om du ska via AF rehab 25% så testa studera nåt kravlöst (jag testade konstlinjen), arbetspröva på olika ställen du är nyfiken på (jag testade bokhandel hade gärna testat bibliotek). Passa på att testa allt möjligt medan du är under kravlösa former?

När jag läste din personlighetstyp tänkte jag på handikappomsorgen, heter det så nu för tiden? Tycker det verkar så givande att jobba där! Med barn och unga vuxna framför allt. Vet att jag hjälpte till på handikappridningen när jag var tonåring och det var helt fantastiskt kul, vilka fantastiska barn och vuxna man fick möta!

Så mycket som 25% är inte aktuellt än och jag kommer inte heller få någon hjälp av AF utan kommer få fixa det själv. Jag har förtidspension utan tidsbegränsning så det handlar alltså om de timmarna man får jobba och ändå ha förtidspensionen kvar än så länge. Min tanke är att börja med en-två timmar i veckan. Det är vad jag känner att jag har förutsättningar att klara som läget är nu.

Jag har jobbat mycket med ridning för funktionshindrade innan jag blev skadad och det är fantastiskt roligt och givande. Jag hade egna grupper och är utbildad handikappledare på Strömsholm. Jag hade gärna startat upp en egen verksamhet vilket länge har varit en dröm men jag har varken de ekonomiska eller fysiska möjligheterna för det nu. Ridskolan här är tyvärr bara ridskola till namnet numera. Ridskoleverksamheten är satt på undantag helt och hållet så där finns det inget att hämta heller. Jag känner också att jag behöver bli starkare och friskare själv innan jag ger mig på något sådant. Jag vill inte bara ha lektioner utan behöver känna hästarna ordentligt för att kunna få bra kvalité på ridningen och jag är tveksam till om jag verkligen ska utsätta min kropp för så hårt arbete igen. Men visst, drömmar är till för att förverkligas så en dag kanske :)
 
Kyrkan brukar ju ha personer som är ute som ett extrastöd för ungdomar på skolorna (högstadie). Det kanske hade varit bra som lite praktikplats?
 
Känns ju som Sverige behöver massor av hjälp med alla vilsna flyktningar som behöver hjälp att komma tillrätta i ett nytt samhälle.
Det hade kanske kunnat vara något?
 
Känns ju som Sverige behöver massor av hjälp med alla vilsna flyktningar som behöver hjälp att komma tillrätta i ett nytt samhälle.
Det hade kanske kunnat vara något?

Ja behovet är ju stort och jag luskar runt och försöker ta reda på mer fakta om olika alternativ just nu.
 
Många universitet/högskolor har fokus på studenternas mående och ur man kan motverka att de går i väggen/mår dåligt.

Tror att du skulle vara en ypperlig person att hålla i sådana föreläsningar/seminarier. Kolla med biblioteken/studenthälsan på närliggande skolor.
 
Många universitet/högskolor har fokus på studenternas mående och ur man kan motverka att de går i väggen/mår dåligt.

Tror att du skulle vara en ypperlig person att hålla i sådana föreläsningar/seminarier. Kolla med biblioteken/studenthälsan på närliggande skolor.

Ja kanske det. Fast ska jag vara ärlig så vet jag egentligen inte hur jag gör/har gjort :o Jag har liksom bara kämpat på. Det har ju inte funnits något val. (Eller ja, man kan ju lägga sig ner och invänta döden men det har jag aldrig sett som ett valbart alternativ.) Jag tror att jag är bättre på att lyssna och utgå ifrån vad individen säger och ge svar utifrån det än att säga "gör si eller så för så har jag gjort och det fungerade för mig" framför en större massa. Alla fungerar ju inte som jag och att utgå ifrån att alla fungerar som jag blir lätt väldigt fel. Jag vill ju inte att människor ska känna sig nedtryckta och ledsna av det jag säger utan upplyfta och stärkta!
 
Jag hjälper till genom Röda korset med att lära nykomna Svenska. Det hålls varje vecka men det är bara en av grejerna som Röda Korset håller i i just min stad. Igår satt jag med två unga tjejer från Afganistan som efter att dom noga frågat mig om jag var gift eller hade barn sa att dom inte ville gifta sig, bara plugga! sen fick jag hjälpa den ena tjejen med matematik ord, vilket jag är värdelös på men det gick. Detta är en av sakerna jag gillar med just språkcaffeerna, man behöver inte följa en specifik "lektion" utan man utgår från den man sitter med och vill man lära sig matematikord ja då går det bra!
 
Volontärarbete kanske kan vara bra att börja med, då har du egentligen ingen press på dig.
En gammal bukefalist, som också är sjukpensionär (eller vad det nu heter nuförtiden...) sedan runt 10 år, jobbar numera som tentavakt på ett av landets universitet. Jag tror det funkar så att hen får avdrag på pensionen i förhållande till hur mycket hen jobbat/tjänat. Så OM det funkar för dig att jobba mer än du får utan avdrag på pensionen, så kan det ju vara trevligt att veta att det faktiskt går och är tillåtet att jobba mer.
 
Jag hjälper till genom Röda korset med att lära nykomna Svenska. Det hålls varje vecka men det är bara en av grejerna som Röda Korset håller i i just min stad. Igår satt jag med två unga tjejer från Afganistan som efter att dom noga frågat mig om jag var gift eller hade barn sa att dom inte ville gifta sig, bara plugga! sen fick jag hjälpa den ena tjejen med matematik ord, vilket jag är värdelös på men det gick. Detta är en av sakerna jag gillar med just språkcaffeerna, man behöver inte följa en specifik "lektion" utan man utgår från den man sitter med och vill man lära sig matematikord ja då går det bra!

Ja jag väntar på svar från Röda korset vad som finns att hjälpa till med här så jag tackar för att du delar med dig av din erfarenhet :) Just kravlösheten känns viktig nu i början. Jag behöver få prova mig fram hur mycket jag mäktar med.
 
Volontärarbete kanske kan vara bra att börja med, då har du egentligen ingen press på dig.
En gammal bukefalist, som också är sjukpensionär (eller vad det nu heter nuförtiden...) sedan runt 10 år, jobbar numera som tentavakt på ett av landets universitet. Jag tror det funkar så att hen får avdrag på pensionen i förhållande till hur mycket hen jobbat/tjänat. Så OM det funkar för dig att jobba mer än du får utan avdrag på pensionen, så kan det ju vara trevligt att veta att det faktiskt går och är tillåtet att jobba mer.

Ja precis! Det tror jag också. Jag måste få prova mig fram i lugn och ro. Jag vet ju hur jag är, jag vill så mycket och kör helst på tills jag rasar och jag har inte råd att ta slut på mig själv nu.

Man får tjäna ett visst belopp innan det blir avdrag och min tanke är ju att kunna jobba "på riktigt" i framtiden. Man kan till och med få vilande förtidspension under en tid för att få prova ordentligt att jobba och det tycker jag är väldigt bra :)
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 197
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Varje dag scrollar jag smått desperat fram och tillbaks bland jobbannonserna, bara för att konstatera: “nähä - inget passande idag...
Svar
9
· Visningar
1 434
Senast: mandalaki
·
Relationer Jag velar fram och tillbaka i en relation just nu om hur jag ska göra. Börjar från början.. Vi träffades ganska snabbt efter att jag...
2
Svar
39
· Visningar
5 091
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 565
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp