Vad ska ni äta på nyårsafton ni som inte firar direkt?

Vi firar, skulle inte det vara ok?

Vi firade jul också liksom. Mest gör vi ju det för barnens skull. För våran egen del spelar det ju ingen roll egentligen. Vi är två vuxna och två barn.. barnen tycker det är roligt och spännande och jag håller gärna igång traditionerna för ders skull.
Tycker det kan vara trevligt i tråkiga tider, att göra något extra, bryta vardagen.
För att rubriken var "....ni som inte firar direkt" så blir jag förvånad när man firar.
 
Jag kommer att vara själv på nyår så jag ska beställa trerätters takeaway för att stötta en favvorestaurang i stan. Jag ska bara lyckas bestämma mig för vad jag ska beställa nångång också :banghead: Det lutar iaf åt lamm till huvudrätt, och så har jag en halvflaska pinot noir liggande hemma som jag kan dricka.
 
Jag tror vi ser fira som lite olika helt enkelt.

Jag missade delen i rubriken och ska kanske inte vara i tråden helt enkelt 😇

Vi firar med fin dukning, trevlig mat, klär upp oss lite och skålar och festar till det. Lite glitter liksom. Men vi är fyra stycken.
Normalt sett firar vi ihop med en annan familj.. vi är inte supermånga ala mingel och glamour och extra allt top notch , men firar gör vi.

Inte fira- är för mej en helt vanlig dag. Inget extra inget planerat, inget utöver. Bara en vanlig dag.
 
Jag och sambon kommer att vara ensamma hemma i vår lägenhet på nyår. Det är det minsta firande vi någonsin haft, vi brukar hyra en stuga i bergen med några vänner och fira där, men vi kommer definitivt att slå till med lite finare mat ändå så på det viset "firar" vi ju!

Jag har importerat reninnerfilé från Sverige som vi ska äta med antingen ginsås, gelé och hasselbackspotatis eller rödvinsåss med blåbär samt potatisgratäng. Får se vad vi känner oss mest sugna på när det är dags att beställa hem ingredienserna... Har två stycken riktigt bra flaskor rött som ligger och väntar på rätt tillfälle, så vi kommer att dricka en av dem till maten och ha Franciacorta som bubbel till tolvslaget.

Till efterrätt tänkte jag testa att göra saffranspannacotta med vit choklad och till det ska jag baka toscaflarn.
 
Jag tänkte inte fira alls men fick passligt en flaska bubbel i julklapp så det blir kanske att jag öppnar den i min ensamhet. Förutsatt att jag får tummen ur och köpa en vinkork - en hel flaska bubbel vill jag inte (kan kan jag däremot :angel:) hälla i mig på en kväll.

I matväg lutar det åt pizza även om jag efter all julmat egentligen är sugen på något lättare. Det är dock svårare att hitta på och kräver egen matlagning :cautious:
 
Vi firar som vi nästan alltid gör, oss två hemma med katten :). Av någon anledning blir det ofta risotto på nyår, så även i år! Planen är svamprisotto med rosastekt ankbröst och rödvinssås. Med så tung huvudrätt behövs varken förrätt eller efterrätt ;). Har fått en flaska riktig champagne av jobbet också och eftersom det bara är jag som dricker alkohol, blir det mer lyxbubbel till moi! Blir säkert en bra och mysig nyårsafton :).
 
Vi firar som vi nästan alltid gör, oss två hemma med katten :). Av någon anledning blir det ofta risotto på nyår, så även i år! Planen är svamprisotto med rosastekt ankbröst och rödvinssås. Med så tung huvudrätt behövs varken förrätt eller efterrätt ;). Har fått en flaska riktig champagne av jobbet också och eftersom det bara är jag som dricker alkohol, blir det mer lyxbubbel till moi! Blir säkert en bra och mysig nyårsafton :).
Jag håller inte med! Efterrätt behövs ALLTID! :D
 
Det lutar mot att det blir den peppriga baconpastan jag brukar göra, snabbt och enkelt men gott nog att ändå inte kännas helt som vardagsmat. Till efterrätt/snacks så blir det lite av varje - praliner, smågodis, linsbågar. Champis i glaset. Har ännu inte bestämt om jag ska se på någon film/serie eller bänka mig framför något spel.
 

Liknande trådar

Kultur Jag behöver tips på vad vi kan hitta på på nyårsafton. Vi brukar alltid åka nånstans och äta nåt gott (inget fancy, bara gott). Men i år...
Svar
14
· Visningar
695
Mat Vad finns det för restauranger i södra Skåne som har öppet på nyårsafton? Vi vill bara äta, inte sova över eller ha något gemensamt...
Svar
0
· Visningar
328
Senast: warg
·
Relationer Åtets fylledag närmar sig med strålande väder. Vad planerar ni? Vad ska ni göra? Var ska ni fira och skåla? Vågar ni elda trädgårdavfall...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
4 807
Senast: Lilla
·
Kropp & Själ Eftersom en del av oss kommer vara ensamma över julhelgen (självvalt och inte) eller inte tänker fira tänkte jag att vi kunde ha en tråd...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
7 709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp