Vad ska ni äta på nyårsafton ni som inte firar direkt?

Sambon ska ha gratinerad hummer, pilgrimsmusslor och ostron till förrätt. Och vi har en bit gravad älg(filé?) också.

Huvudrätt tänkte jag att vi tar fram nöt-ryggbiffen och gör en plankstek med blomkålsmos och baconlindad sparris till.

Chokladmousse med hallon till efterrätt. :d
 
Jag blir troligen själv på kvällen så jag tänkte hålla det enkelt. Tänker lättsaltade chips med smetana/löjromsdipp till försnack följt av en lite större toast skagen på surdegsbröd toppad med citron, dill och löjrom. Champagne till. Någon lyxigare glass till efterrätt, typ Magnum salted caramel som jag fått dille på efter att ha sett reklamen. :d (Köper aldrig glass så det känns exotiskt för mig :D)
 
Jag har EN dyrbar älgstek kvar i frysen sedan förra julen. Funderar på om jag ska våga grava den. 😍
Jag har ansvar för förrätten och mannen för huvudrätten och jag funderar på att grava hjort.
Hur hade du tänkt grava?

Längre än så har jag inte hunnit fundera än. Mer än att hjorten lades i frysen igår och jag har några väldigt fina bitar att välja på.
Och att jag vill ha med hjortron i ekvationen..
 
Ingen "firar väl direkt" i år, om man med det menar traditionella middagar med nyårsmingel i större sällskap. Hoppas jag i alla fall.

Men i det lilla sällskapet blir det här som vanligt avhämtningsmeny från favoritstället:

- Sotad laxrygg & hummersallad med syrad spetskål & blomkål, hummeremulsion, grön gurka, krasse & Sveciakrisp
- Kalvfilé, svartrot med citron & tryffel, jordärtskocka x 2, potatisterrin med timjan, savoykål & syrad steklök samt timjansky
- Ostbricka
- Bavaroise på vanilj & rom, mazarinkaka, havtornscurd med bär, mandel & bipollen

Tolvslaget firar jag nog i stallet med fyrbenta vänner med morotsbuffé respektive något kattgodis om hon inte redan satt i sig det tidigare. Hästen brukar i och för sig inte vara stressad. Men i år när några fyrbenta vänner som varit med förut saknas, så är jag extra mån om att försäkra mig om att det går bra.
 
Jag och en kompis ska vara på hotell vid Arlanda med hundarna för att slippa smällare och raketer. Tar gärna emot tips på vad vi kan ta med och äta på hotellrummet. Nyårsmiddag från hotellet är svindyrt så det har vi skippat. Förra året åt vi chips till middag 😁
 
Jag behöver inspo... jag ska absolut göra en tryfferad svartrotsgratäng men vet inte vad jag ska ha till den. Egentligen hade jag velat ha något till den som fungerar med champagne så mina tankar går till varmrökt regnbåge men tar tacksamt emot tips på någon annan form av fisk som kan fungera (blir det regnbåge röker jag den själv givetvis).
Det låter väldigt gott med röding till! Det brukar bli bra och gott att röka feta fiskar, är själv väldigt förtjust i att varmröka lax och makrill :d
Annars tycker jag att vit fisk passar bra till champagne, tex havskatt eller torskrygg.
 
Vi har beställt en nyårspåse från en av restaurangerna i stan och den innehåller :

Start me up combo
tacolicious - räkor, majonnäs, yuzu
hard to forget - maki med Kalixlöjrom, grillad crème fraîche, frasig potatis, syrad silverlök
hawaii 5.0 - rå tonfisk, avokado, ananas, friterat sushiris
O.M.G. - majsbröd fyllt med anklevermousse och karamelliserad lök, toppad med rå tunnskuren oxfilé

MAIN


The beginning of the end
oxfilétournedos, tryffelemulsion, barbecue, rispappersrullar à la Devil
serveras med bakpotatis fylld med potatispuré, bacon, gräddfil, cheddar och crisp

SWEET​


Here comes the fireworks
chokladfondant, grillad ananas och vispad grädde med kanderade macadamianötter
 
Tänkte göra någon älgbit och jordärtskocka-nånting till varmrätt, men sen såg jag receptet på Sofia Woods hummerpasta och började vackla i mina planer. Förrätt och efterrätt har jag inte alls kommit fram till, även om jag blev himla sugen på pilgrimsmussla efter att ha läst i tråden (jag gillar verkligen din sambos smak @Unafraid!). Synd att min sambo inte är riktigt lika mycket skaldjursälskare som jag är. Å andra sidan, hjälper han inte till med matplaneringen så... :devil: Vet inte om det fortfarande är julmaten som spelar in men känner mig ovanligt oinspirerad.

Är det här med gravat vilt en trend jag totalt missat? Vi åt gravad älg igår som jag fick av föräldrarna, till det skickade dom även med hjortronchutney. Mums! 😋
 
Det låter väldigt gott med röding till! Det brukar bli bra och gott att röka feta fiskar, är själv väldigt förtjust i att varmröka lax och makrill :d
Annars tycker jag att vit fisk passar bra till champagne, tex havskatt eller torskrygg.

Det blir iofs regnbåge om jag röker själv ;) :D

Jag har också funderat på något vitfisk i stil med hälleflundra men jag tror inte det passar lika bra.
 
Tänkte göra någon älgbit och jordärtskocka-nånting till varmrätt, men sen såg jag receptet på Sofia Woods hummerpasta och började vackla i mina planer. Förrätt och efterrätt har jag inte alls kommit fram till, även om jag blev himla sugen på pilgrimsmussla efter att ha läst i tråden (jag gillar verkligen din sambos smak @Unafraid!). Synd att min sambo inte är riktigt lika mycket skaldjursälskare som jag är. Å andra sidan, hjälper han inte till med matplaneringen så... :devil: Vet inte om det fortfarande är julmaten som spelar in men känner mig ovanligt oinspirerad.

Är det här med gravat vilt en trend jag totalt missat? Vi åt gravad älg igår som jag fick av föräldrarna, till det skickade dom även med hjortronchutney. Mums! 😋
Det verkar vara en trend, svärmor hade gjort det till dem inför jul.
 
Jag har ansvar för förrätten och mannen för huvudrätten och jag funderar på att grava hjort.
Hur hade du tänkt grava?

Längre än så har jag inte hunnit fundera än. Mer än att hjorten lades i frysen igår och jag har några väldigt fina bitar att välja på.
Och att jag vill ha med hjortron i ekvationen..

Jag vet inte. Brorsan gjorde tre olika till jul, jag tänkte fräckt fråga honom vilken variant som blev bäst. :)
 
Nu har jag nästan bestämt min förrätt,

Jag gravar hjort, troligen file, de var lagom små, med rosmarin, timjan och lagerblad.
Gör en hjortronsirap och en västerbottenspannacotta. Toppar med en sallad på gröna äpplen, ärtskott och vintersallad.
För barnens skull lite gurka och goda tomater i den också 😁

Har inte kunnat testlaga så jag hoppas på det bästa 🙈
 
Men ni som lagar avancerade måltider, är det inte att "fira"?
Vi firar, skulle inte det vara ok?

Vi firade jul också liksom. Mest gör vi ju det för barnens skull. För våran egen del spelar det ju ingen roll egentligen. Vi är två vuxna och två barn.. barnen tycker det är roligt och spännande och jag håller gärna igång traditionerna för ders skull.
Tycker det kan vara trevligt i tråkiga tider, att göra något extra, bryta vardagen.
 
Jag och en kompis ska vara på hotell vid Arlanda med hundarna för att slippa smällare och raketer. Tar gärna emot tips på vad vi kan ta med och äta på hotellrummet. Nyårsmiddag från hotellet är svindyrt så det har vi skippat. Förra året åt vi chips till middag 😁
Köp med er rökta räkor, aioli, någon baguette och en bit god ost? Och sen godis till efterrätt? Och en flaska bubbel! Chips också såklart :D
 

Liknande trådar

Kultur Jag behöver tips på vad vi kan hitta på på nyårsafton. Vi brukar alltid åka nånstans och äta nåt gott (inget fancy, bara gott). Men i år...
Svar
14
· Visningar
683
Mat Vad finns det för restauranger i södra Skåne som har öppet på nyårsafton? Vi vill bara äta, inte sova över eller ha något gemensamt...
Svar
0
· Visningar
326
Senast: warg
·
Kropp & Själ Eftersom en del av oss kommer vara ensamma över julhelgen (självvalt och inte) eller inte tänker fira tänkte jag att vi kunde ha en tråd...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
7 576
Tjatter Det slog mig att det finns så många sätt att fira - eller inte fira - nyår. Hur spenderar ni nyårsafton? 🙂
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 106
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp