Vad skall jag göra nu?

vinkelina

Trådstartare
Mitt sto började visa brunst på lördag och vi åkte in på söndag. På ultraljudet hittades nått som såg ut som en liten fosterblåsa, men då jag ej vet om nån hingstkontakt funderade de om det skulle bara ha varit en vätskeblåsa. Några små ägg hittades oxå, och hon fick nått hormonämne så att de skulle gå att seminera på måndag

Idag ultraljudades hon igen, och blåsan har växt!!! Vet säger att det ser ut som en ca 3-4 veckors fosterblåsa. Nytt ultraljud kommer att tas på torsdag.

Men vad skulle ni göra? hemma vid stallet fanns fram till 1.6 en godkänd hingst av samma ras. Andra alternativet är en shettis och grannes travare ( av samma ras)
 
Sv: Vad skall jag göra nu?

glömde bort, även ett 3 års havblod, som kanstrerats i höstas, som har gått i hagen bredvid, nått att oroa sig för
 
Sv: Vad skall jag göra nu?

Halvblodet kan du ju räkna bort som kandidat då en kastrerades i höstas, betäckning bör ju ha skett för ca en månad sedan i så fall
 
Sv: Vad skall jag göra nu?

jo, men fundera om det finns nån garanti för att han är ordentligt kanstrerad?
 
Sv: Vad skall jag göra nu?

Är "fosterblåsan" så stor ska man absolut kunna se en ett embryo. Annars så är det väl bara en cysta.

Vad vi skulle göra? Vill du behålla det ev foster som finns ska ni ju absolut inte hålla på och spruta fram brunst...
 
Sv: Vad skall jag göra nu?

är ej hundra på att man såg ett foster, men blåsan hade i alla fall växt från i söndags. och skulle motsvara en ca 3-4 veckors foster. Dock är det en finsk station ( där ingen kan svenska) så de går lite knaggligt med språket.

Ny koll på torsdag i alla fall

vet ej vad jag skall göra, har ju ingen aning om vad det kan bli risken är ju att det blir finnhäst/X ras korsning.

Hade dessutom valt en dressyrhingst, just med tanke på att få fram en tävlingshäst åt mig.

Mycket som snurrar i huvudet nu.

Hur sent kan man spruta bort det?
 
Sv: Vad skall jag göra nu?

borde vara det, då man först trodde att det var en "vattenblåsa" men nu växer den tydligen i alla fall. Glömde faktist att fråga det.
 
Sv: Vad skall jag göra nu?

Tja, är hon seminerad lär det inte ha varit en fosterblåsa, eftersom det är nästan omöjligt att seminera om de är dräktiga.
 
Sv: Vad skall jag göra nu?

Corleone. Bara varit godkännd i två år, fick första fölet nu i år. 9 år, tävlas nationellt
 
Sv: Vad skall jag göra nu?

OM hon nu råkar vara dräktigt med okänd hingst, hur skulle ni göra, behålla eller spruta bort. Kommer ju inte att bli den häst jag planerade, men stoet är 19 år och tänkt om de inte går alls mera sedan? för 2 år sedan tog hon sig inte alls.

Många jobbiga tankar just nu
 
Sv: Vad skall jag göra nu?

Jag hade inte behållit det.

Om stoet är såpass gammalt, iochförsig ingen ålder tycker jag som hållt på med islandshästar ;), så hade jag gjort det bästa för att få till en dräktighet med just den hingst jag hade valt för framtida ridhäst.

Tagit bort det ev fostret nu och hoppats på att hon blir dräktig med valda hingst, oavsett om det inte blir förrän i september faktiskt.

Vet ni varför hon inte blev dräktig för 2 år sedan ? Gjordes någon undersökning eller prov för att kolla så allt stod rätt till ? Var det semin eller naturlig betäckning ?
 
Sv: Vad skall jag göra nu?

var naturlig betäckning. De sa där att de troligen berodde på att hingsten var för liten. Men enligt vet som utraljudade sen för att kolla ev dräktighet så stämde inte tiderna, att hon troligen blivit betäckt nån dag fel. Brunstig då, men ej bra ägg eller liknande.

Men den sommaren fick hon aldrig några bra och synliga brunster. Inga utredningar gjordes då, och sedan dess har hon haft fina, regelbunda brunster.

Skall ultraljudas nu ikväll på nytt, men får se vad de säger då
 
Sv: Vad skall jag göra nu?

jo, ser jättefin ut. Ligger väl en 159 cm tror jag, perfekt till mitt sto på 156. Dock har hon ju ponny i sig från mamman. men de går lika bra det ;)
 
Sv: Vad skall jag göra nu?

nytt ultra idag. Troligen inte dräktig, men vet kunde inte säga säkert till 100%. Men vi skall in på om 14 dagar på nytt igen
 
Sv: Vad skall jag göra nu?

nä, jag har varit till seinäjoki, vill ju ha min häst dräktig ;) ( vilket inte a brukar få med andra en egna hingstar)

Vet kunde inte till 100% utesluta en dräkigthet, men var rätt säker på att det nog bara var en vätskefylld blåsa.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 332
Senast: Sol
·
Hästvård I lördags var min häst tydligt halt höger bak, jag trodde det berodde på strålröta som jag hittat dagen innan och varit och pillat i...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: BRAGO
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 385
Senast: Cornelia
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
13 425
Senast: Legolaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp