Vad skull ni göra om ni fick 3000 kr extra i månaden?

Om det hade varit möjligt hade jag gärna gått ner mer i arbetstid, men dels täcker det inte så stor del, dels vore det svårt att få till med nuvarande arbetsuppgifter.
Så jag hade troligen stoppat in det i sparande.
 
Hade betalat av lån/skulder först och sen försökt spara undan men hade säkert shoppat upp det på nått onödigt skit 🙈
 
Jag skulle inte göra något speciellt, jag får redan över betydligt mer än så varje månad. Får väl lägga de tusenlapparna på hög också då.
 
Som rubriken säger, vad skulle ni göra med en extra summa pengar? Man drömmer alltid om en trissvinst på 25k i månaden, men även 3000 kr kan göra rätt stor skillnad?

Jag skulle nog spara, både generellt och till någon resa och unna mig att boka in städning ibland, det är vardagslyx för mig!

Jag skulle stoppa undan pengarna i en indexfond, så jag kunde sluta jobba lite tidigare. :angel:
 
Vet man hur länge det kommer att vara så? Är det för evigt så kan jag sänka mitt sparmål med 900 000, det vore riktigt bra. Oavsett perioden så skulle jag bara öka sparandet.
 
Jag ligger efter ekonomiskt med en hel del, bland annat köpa nya glasögon och linser, så det skulle jag åtgärda först. Det skulle ta flera månader. Sedan skulle jag behöva renovera delar av huset. På längre sikt skulle jag vilja bygga ut huset.
 
Jag kommer få drygt 8 000 mer i månaden från årsskiftet då jag börjar jobba heltid igen efter föräldraledighet. Känns så sjukt! Kommer kunna spara, betala av lån, köpa lite nya kläder och det jag mest ser fram emot är att kunna gå ut och käka och ta ett glas vin med en vän då och då.
 
Jag skulle nog spara hälften, kanske 500 till "vanliga sparkontot" som används för mer tråkiga/nödvändiga grejer (bilförsäkring, ny mobil om det behövs osv), och lyxa till med 1000 på mitt andra sparkonto (som inte fylls på så snabbt) som är till för roliga/onödiga grejer när jag behöver. Tex om jag vill på konsert och betala hela eller del av boende/resa/biljett med det kontot och resten från det vardagliga kontot. Eller fina skor, och högst troligt en eller två adventskalendrar nästa december!)

Den andra halvan skulle få ligga kvar på det vanliga kontot tills nästa lön kommer och användas i vardagen. Kanske känna att det går bra att köpa lite dyrare glass, en extra köpemiddag när jag inte orkar laga mat eller liknande.

Kul med lite inspo för förhoppningsvis höjer jag lönen något inom ett år. Men ärligt så vet jag inte hur min senaste "årliga" höjning försvinner från kontot...:angel: Men det är nog så att med högre inkomst lyckas man med fler utgifter också. Jag sparade väldigt mycket varje månad i början av skiftet student --> anställd men sedan kom jag liksom av mig där.
 
Inledande skulle jag betala för mer motion av min häst, då jag av snålhet rider mer än jag orkar med... Jag hade nöjt mig med 3-4dagar i veckan. När jag hittat nåt bra hem till hästen skulle jag antagligen lagt dem på hög, eftersom obefintliga hästutgifter skulle innebära betydligt mer än 3000 kr över varje månad :o En bra ide hade även varit att sluta försumma min bil.
 
Det hade gått in i det allmänna sparandet. Hoppas på att hitta ett hus nästa år så jag kan flytta ut från stan :) Har så pass bra inkomst att jag redan har bra sparande och buffert (och städhjälp) så jag har inget direkt behov av mer pengar att spendera så de gör sig bäst i sparform.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 889
Senast: Fazeem
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 211
Senast: Badger
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 814
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp