N
Nina83
Eftersom jag har beslutsångest över min hästs foderstat, och räknar om och om igen på olika förslag och snart flippar ur,
så tänkte jag höra om NI kunde räkna till MIG! 
Jag ska göra det enkelt för er och uppge vilka behovsvärden hon ska ha:
73-75 MJ. Kvoten ska vara minst 6,3-6,4 då hon är fullblod och behöver lite mer helt enkelt. Jag är öppen för att ge det mesta, men det får inte vara för dyrt, max 750 kr i månaden för allt.. (höet kostar 2 kr och havren 1 kr)
Höets kassa värden kommer här, och de är PER KG FODER:
MJ 7.9
SMRP 31
CA 3.1
P 2
MG 0.9
Vill ha Mg uträknat också.. Och jag är inte främmande för att ge magnesiumtillskott(Biomag) el. fosforbalans, det kostar så lite så det gör inget. Jag vill däremot inte ge grusmineraler, typ miner vit, för hästen gillar inte det och jag har inte plats för en stor miner vit säck i foderkammaren tyvärr.
Oj så kräsen jag är, men men. De fodermedel jag helst vill använda är:
Hö, givetvis- helst 7 kg.
Lucern, gärna, helst inte mer än 1 kg, tror inte hon äter upp det då.
Havre, ekonomiskt och bra, men inte nödvändigt.
Betfor, en liten "skvätt" bara (2-3 dl torrvikt, 66-100 g alltså)
Jag vill inte använda soja. Ni får ta krafft protein/breed istället.
Eller om ni har ngt annat bra foder från ett annat sortiment. Det ska dock vara så DAMMFRITT som möjligt, har hosthäst..!
MVH Nina som hoppas att tjänster och gentjänster gäller
Jag ska göra det enkelt för er och uppge vilka behovsvärden hon ska ha:
73-75 MJ. Kvoten ska vara minst 6,3-6,4 då hon är fullblod och behöver lite mer helt enkelt. Jag är öppen för att ge det mesta, men det får inte vara för dyrt, max 750 kr i månaden för allt.. (höet kostar 2 kr och havren 1 kr)
Höets kassa värden kommer här, och de är PER KG FODER:
MJ 7.9
SMRP 31
CA 3.1
P 2
MG 0.9
Vill ha Mg uträknat också.. Och jag är inte främmande för att ge magnesiumtillskott(Biomag) el. fosforbalans, det kostar så lite så det gör inget. Jag vill däremot inte ge grusmineraler, typ miner vit, för hästen gillar inte det och jag har inte plats för en stor miner vit säck i foderkammaren tyvärr.
Oj så kräsen jag är, men men. De fodermedel jag helst vill använda är:
Hö, givetvis- helst 7 kg.
Lucern, gärna, helst inte mer än 1 kg, tror inte hon äter upp det då.
Havre, ekonomiskt och bra, men inte nödvändigt.
Betfor, en liten "skvätt" bara (2-3 dl torrvikt, 66-100 g alltså)
Jag vill inte använda soja. Ni får ta krafft protein/breed istället.
MVH Nina som hoppas att tjänster och gentjänster gäller