Vad tänker ni om det här tänket?

Om en f.d. alkoholist efter ett antal år i nykterhet anser sig kunna dricka normalt, köper en flaska vin, får den att räcka i 4 dagar och är nöjd med det, vad ger det er för vibbar då?

För egen del känns det som om personen fortfarande tänker som en alkoholist och att det skulle kunna spåra ur. Är jag ute och cyklar eller är oron befogad?
Det beror på. Som några skrivit är det inte helnyktert som är det enda alternativet men det beror på hur drickandet har varit. För en del (många) är det enda alternativet. För de som har överkonsumerat eller missbrukat under en begränsad tid, t ex efter en skilsmässa eller annan kris går det ofta bra att gå tillbaka till måttligt drickande.
Men som jag säger till de som uttrycker att de tror de ska kunna dricka måttligt och hålla sig där, det finns bara ett enda sätt att ta reda på om det stämmer.
 
Om en f.d. alkoholist efter ett antal år i nykterhet anser sig kunna dricka normalt, köper en flaska vin, får den att räcka i 4 dagar och är nöjd med det, vad ger det er för vibbar då?

För egen del känns det som om personen fortfarande tänker som en alkoholist och att det skulle kunna spåra ur. Är jag ute och cyklar eller är oron befogad?

Jag känner ett par personer som varit ganska djupt nere i alkoholmissbruk och sedan kunnat dricka relativt normalt igen. Ingen av dem dricker sig berusad numera, men kan ta ett glas vin eller två och sluta där.

Det gäller naturligtvis inte alla, men jag hade inte blivit superorolig över det som du berättar - om det visar sig att det stannar där. Jag tycker personligen inte att ett glas vin om dagen är så dramatiskt, men det beror ju helt på personen och henoms historia.

Sedan har jag ett par vänner som varit på samma plats och inte ens tillåter sig att äta en tiramisú - de är så "rädda för sig själva" att de absolut inte utsätter sig för en droppe alkohol.

Alla är olika, och jag tror inte att alla måste exercera fullständig avhållsamhet från alkohol.
 
Det är främst frekvensen av drickandet som oroar mig. Tidigare drack vederbörande dagligen, vin och öl, men kunde ändå hålla sig ganska normal till det yttre d.v.s. uppförde sig och skötte jobbet. H*n var tvungen att dricka varje dag och blev nojig om det inte fanns alkohol hemma. Det blev tvärstopp med drickandet då h*n stod öga mot öga med döden.

Jag får ju försöka se om jag kan prata med vederbörande för att se om jag kan få en bättre bild av hur risken ser ut.
 
Det vore jätteintressant om det fanns några studier gjorda på återfallsrisken, om man dricker måttligt. Jag vet två nyktra alkoholister i min närhet som dricker några glas per år, men som håller sig till det och har gjort det i många år. Sen vet jag en annan som inte kan lukta på en kork utan att trilla dit. Men det är ju anekdotisk evident, skulle vara intressant att se på gruppnivå hur det förhåller sig.
 
Det är främst frekvensen av drickandet som oroar mig. Tidigare drack vederbörande dagligen, vin och öl, men kunde ändå hålla sig ganska normal till det yttre d.v.s. uppförde sig och skötte jobbet. H*n var tvungen att dricka varje dag och blev nojig om det inte fanns alkohol hemma. Det blev tvärstopp med drickandet då h*n stod öga mot öga med döden.

Jag får ju försöka se om jag kan prata med vederbörande för att se om jag kan få en bättre bild av hur risken ser ut.

Men ett glas vin om dagen i fyra dagar, är inte en hög alkoholkonsumtion. Om sådana vanor oroar dig, har du mycket att oroa dig för. Här är väl frågan snarare om personen fortsatte med dagligt vin även dag 5 och framåt, och om personen har tagit upp andra av sina missbruksbeteenden, såsom att bli nojig om det inte finns vin hemma.

Det är ju mycket trevligare att kunna dricka vin som folk, även om man har missbrukat tidigare, än att inte få dricka något vin alls. Jag vill helst inte vara helt utan vin, så jag förstår att inte heller andra vill det.

Nu vet jag ju inte vilken relation du har till personen, men jag antar att du själv vet varför det är viktigt att du skaffar dig en bättre bild av den eventuella risken med detta.
 
Jag tycker det är lite det gamla tänket om att flaskan ska drickas upp. Varför annars dricka 4 dagar i rad, om än ett glas om dagen. Vill man ha ett glas vin till maten så tar man ett glas vin till maten. Blir det kvar i flaskan behöver det inte drickas upp. Hade personen tagit ett glas vin den dagen för att det var en dag då vin passade.. och sen hällde ut eller gav bort resten, det hade jag nog sett som ett sundare tänk. Varför bryta flera års nykterhet med att dricka 4 dagar i rad?
 
Jag håller med @sjoberga att en nyansering av bilden av alkoholister förmodligen vore bra, men jag skulle faktiskt bli orolig över det beteendet du beskriver. Jag tycker det känns... fel på något sätt att det krävs(?) en sådan övervakning av sig själv i förhållande till alkoholen.

Det ska dock sägas att jag inte har särskilt positiva erfarenheter av alkoholister och återfall, så jag kan vara väldigt färgad av det.
Jag instämmer. Kanske behöver vi tänka om från den svart-vita bilden, det är möjligt.
MEN, med en nära anhörig som haft alkoholproblem så kan jag säga att skulle hen köpa en flaska vin och dricka ur denna under 4 dagar så skulle jag bli väldigt orolig. Orolig för återfall, orolig för att drickandet tilltar. Det handlar ju inte om att det fysiska beroendet nödvändigtvis "väcks" utan att personen rent psykologiskt riskerar välja att dricka en flaska nästa vecka, och en nästa, och två veckan efter det och..... DEN oron skulle vara oerhört påtaglig. Som anhörig skulle jag ifrågasätta å det skarpaste om "min" person gjorde så. Jag skulle inte kunna acceptera det.
 
Fast @Björk, tror du inte att den känslan åtminstone delvis beror på att vi är så impregnerade med det där svartvita synsättet när det gäller alkoholmissbruk i Sverige? (Och kanske din misstro pga tidigare erfarenheter av personens missbruk, vilket är väldigt begripligt.)

Nu vet jag inte hur bokstavligt du menade det du skrev, men en flaska vin i veckan är väl egentligen inte särskilt mycket vin? En successiv ökning, däremot, är ju inte bra om personen är missbruksbenägen.
 
Vill man ha ett glas vin till maten så tar man ett glas vin till maten. Blir det kvar i flaskan behöver det inte drickas upp. Hade personen tagit ett glas vin den dagen för att det var en dag då vin passade.. och sen hällde ut eller gav bort resten, det hade jag nog sett som ett sundare tänk.

Men, är det vad du eller folk du känner gör om de får en halv flaska vin eller så över?
 
Ja det är det. Jag har inte tänket att det måste drickas upp för att man öppnat den. Min mamma är likadan, hon kan ta vin till maten, pappa föredrar öl. Så öppnar hon en flaska och tar vin till maten så hälls resten ur. Hon sitter inte och dricker vin "bara för att det ska drickas upp" i flera dagar.

Jag tänker också att om någon väljer att avbryta flera års nykterhet känns det märkligt att inleda med att dricka 4 dagar i rad, även om det bara är ett glas om dagen.
 
Knepig fråga. Det där allt eller inget kanske inte stämmer för alla.

Tex vet jag att en nära äldre släkting till mig drack för mycket kanske upp till ca 35 års ålder och sedan mer eller mindre slutade. Det fanns sprit i hemmet (såg det själv som ung). Det fanns sprit kvar i en rejält gammal flaska som kastades när han gått bort och tror nog att den varit öppen i många år och inte tagit slut.

Jag tror nog ändå att en nykter/fd alkoholist ska vara försiktig med sprit.
 
Ja det är det. Jag har inte tänket att det måste drickas upp för att man öppnat den. Min mamma är likadan, hon kan ta vin till maten, pappa föredrar öl. Så öppnar hon en flaska och tar vin till maten så hälls resten ur. Hon sitter inte och dricker vin "bara för att det ska drickas upp" i flera dagar.

Jag tänker också att om någon väljer att avbryta flera års nykterhet känns det märkligt att inleda med att dricka 4 dagar i rad, även om det bara är ett glas om dagen.
Köp din mamma en vakuumkork i julklapp :idea:
 
Vad gäller att göra slut på en flaska på fyra dagar så är jag inte så betänksam över det faktiskt. Min erfarenhet är att vin inte gärna går att spara så länge så ur smaksynvinkel är det rimligt att tömma den på fyra dagar och ett glas om dagen i fyra dagar är i sig inte någon riskkonsumtion.
 
@purity_666

Så gör jag snarare med sötsaker. Vin har jag ett mer avspänt förhållande till och dricker gärna upp resten nån dag senare. Glömmer jag det, så blir det matlagningsvin av det istället. Frysa behövs inte och iskuber är för små, tycker jag. En halv flaska vin måste ju bli jättemånga.
 
Fast @Björk, tror du inte att den känslan åtminstone delvis beror på att vi är så impregnerade med det där svartvita synsättet när det gäller alkoholmissbruk i Sverige? (Och kanske din misstro pga tidigare erfarenheter av personens missbruk, vilket är väldigt begripligt.)

Nu vet jag inte hur bokstavligt du menade det du skrev, men en flaska vin i veckan är väl egentligen inte särskilt mycket vin? En successiv ökning, däremot, är ju inte bra om personen är missbruksbenägen.
Ja, kanske, att den känslan kommer från det.

Och ja, visst beror det på all den oro som det tidigare missbruket gav mig.

Nej, en flaska i veckan är ju inte mängder. Men ... ja, jag skulle vara SKITOROLIG för att konsumtionen skulle öka. Typ som mig själv som snusar. Som slutat snusa två gånger (graviditeterna) utan större problem. För att sen tänka "ä, jag tar EN snus bara". Efter x veckor är jag uppe i 4-5 om dagen och tror fortfarande jag "kan sluta hur lätt som helst". Och rätt vad det är så är jag fast i nikotinmissbruket.

Om jag stått kvar i samma läge som när jag första gången tog snus och bara festsnusade, ja, det gjorde jag i flera år innan jag började dagligsnusa. Jag har ganska stora misstankar om att de allra flesta missbrukare (av vad det må vara) har problem att återgå till "rimliga nivåer" efter att ha missbrukat en period i sitt liv.
 
Men, är det vad du eller folk du känner gör om de får en halv flaska vin eller så över?

Jo det brukar man väl? Spara den i kylen en vecka för att ha i mat, sedan komma ihåg den o slänga. (Men en miniflaska hade kanske varit smartare om man har svårt att slänga)
 
Om en f.d. alkoholist efter ett antal år i nykterhet anser sig kunna dricka normalt, köper en flaska vin, får den att räcka i 4 dagar och är nöjd med det, vad ger det er för vibbar då?

För egen del känns det som om personen fortfarande tänker som en alkoholist och att det skulle kunna spåra ur. Är jag ute och cyklar eller är oron befogad?

De vibbar jag får: det känns lite skumt att efter många år av nykterhet plötsligt börja dricka vin varje dag. Om än bara ett glas och om än bara i fyra dagar, men eftersom det "gick bra" så blir det kanske två glas om dagen nästa gång. Eller gången efter det. Eller om ett halvår. Eller för all del inte alls, men jag hade i alla fall blivit orolig för den här personen.
 
De vibbar jag får: det känns lite skumt att efter många år av nykterhet plötsligt börja dricka vin varje dag. Om än bara ett glas och om än bara i fyra dagar, men eftersom det "gick bra" så blir det kanske två glas om dagen nästa gång. Eller gången efter det. Eller om ett halvår. Eller för all del inte alls, men jag hade i alla fall blivit orolig för den här personen.

Ja, personen nämnde att det gick bra.
 
Googlar man lite mer så ser man att dessa forskare pratar om en målgrupp som är beroende men socialt fungerande, vad nu socialt fungerande innebär. Och att de genom behandling får lära sig att hitta redskapen att dricka måttligt.
Det förutsätter ju en del. Om personen i TS exempel har haft en alkoholism som gått ut över familjen tex och inte har fått behandling och råd om hur hen ska förhålla sig till alkohol, då hade det nog varit ganska oroande med de där fyra dagarna med vin. Inte som sådant, men man hade nog inte kunnat lita på att personen varit kapabel att dra gränser runt sitt alkoholdrickande.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 602
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 315
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden
  • Hingstval 2024

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp