Vad tänker ni om det här tänket?

Magiana

Trådstartare
Om en f.d. alkoholist efter ett antal år i nykterhet anser sig kunna dricka normalt, köper en flaska vin, får den att räcka i 4 dagar och är nöjd med det, vad ger det er för vibbar då?

För egen del känns det som om personen fortfarande tänker som en alkoholist och att det skulle kunna spåra ur. Är jag ute och cyklar eller är oron befogad?
 
Jag skulle nog inte tänka så mycket om det. Jag hörde för ett tag sedan i ett reportage från en hälsoforskare att vi har en alldeles för svart-vit syn på alkoholism, att man måste bli helnykterist för att inte trilla dit igen. Det beror mycket på individen om man kan komma från alkoholism till en sundare alkoholkonsumtion, utan att påverkar risken för att trilla dit igen.

Om det var någon i min närhet skulle det dock väcka min nyfikenhet på tecken som tyder på att det är en tilltagande konsumtion eller en konsumtion som delvis sker i hemlighet. För det kan ju också vara en väg tillbaka mot eländet.
 
Med tanke på att man inte kan vara fd alkoholist utan isf är en nykter alkoholist så skulle jag få dåliga vibbar. Plötsligt är ju den nyktra alkoholisten inte nykter längre..
 
Med tanke på att man inte kan vara fd alkoholist utan isf är en nykter alkoholist så skulle jag få dåliga vibbar. Plötsligt är ju den nyktra alkoholisten inte nykter längre..

Det var just den synen som ifrågasattes av forskaren jag hörde. Forskarna = Sven Andréasson, överläkare Beroendecentrum och Anna Söderpalm Gordh, alkoholforskare.
 
På vilket sätt menar du att personen tänker som en alkoholist?

Utan att ta ställning till om det är möjligt att gå från missbruk till bruk av alkohol över huvud taget så tänker jag att om personen tidigare inte kunnat begränsa sitt drickande är det inte konstigt att hen är nöjd med att kunnat göra det denna gång.
 
Jag själv som inte dricker alls tyckte det lät mycket med en flaska på 4 dagar. I rad alltså. För mig kändes det inte normalt.
 
Det var just den synen som ifrågasattes av forskaren jag hörde.
Ja forskaren får ha sin slutsats men efter att ha träffat på en hel del alkoholister både nyktra och inte så har jag en annan uppfattning.

Sen förstår jag inte. Om man har haft problem med spriten varför varför varför provar man igen? Sprit är ingen nödvändighet, det finns andra alternativ. Och kan man inte se sig leva resten av sitt liv utan sprit då borde man verkligen avstå.
 
Om en f.d. alkoholist efter ett antal år i nykterhet anser sig kunna dricka normalt, köper en flaska vin, får den att räcka i 4 dagar och är nöjd med det, vad ger det er för vibbar då?

För egen del känns det som om personen fortfarande tänker som en alkoholist och att det skulle kunna spåra ur. Är jag ute och cyklar eller är oron befogad?

Jag håller med @sjoberga att en nyansering av bilden av alkoholister förmodligen vore bra, men jag skulle faktiskt bli orolig över det beteendet du beskriver. Jag tycker det känns... fel på något sätt att det krävs(?) en sådan övervakning av sig själv i förhållande till alkoholen.

Det ska dock sägas att jag inte har särskilt positiva erfarenheter av alkoholister och återfall, så jag kan vara väldigt färgad av det.
 
Sprit är ingen nödvändighet, det finns andra alternativ..

Heroin? Nej, jag menar inte allvar med just det.

Det måste väl ändå vara upp till individen att bestämma? Om forskningen visar att det går att hjälpa genom både helnykterhet och till ett sundare alkoholdrickande för en alkoholist, vilket den gjort - varför ska man då inte välja den väg man tror fungerar bäst för varje individ och enligt varje individs önskemål? Det viktiga är väl att effekten uppnås?
 
1 flaska = ca 4,5 glas. Dricker man ett glas om dagen är det inte så mycket alkohol. Men det är ganska hög varning på att man bygger en vana att dricka varje dag ändå, skulle jag gissa.

Det var lite så jag tänkte eftersom de dracks upp flera dagar på rad.
 
Här är ett reportage om det @sjoberga pratar om. Jag tycker det är mycket intressant, eftersom jag tror att det är många fler av de som missbrukar alkohol som skulle söka hjälp om de erbjöds hjälp att dricka måttligt i stället för att det enda alternativet skulle vara total avhållsamhet.

Däremot är det ju svårt att säga hur det är i TS fall utan att veta hur personen i fråga reagerade på alkoholen och om det krävdes en massa viljestyrka för att avstå från att dricka mera eller om det faktiskt var så att nöjdheten kom sig av att måttligheten föll sig naturligt.
 
Här är ett reportage om det @sjoberga pratar om. Jag tycker det är mycket intressant, eftersom jag tror att det är många fler av de som missbrukar alkohol som skulle söka hjälp om de erbjöds hjälp att dricka måttligt i stället för att det enda alternativet skulle vara total avhållsamhet.

Däremot är det ju svårt att säga hur det är i TS fall utan att veta hur personen i fråga reagerade på alkoholen och om det krävdes en massa viljestyrka för att avstå från att dricka mera eller om det faktiskt var så att nöjdheten kom sig av att måttligheten föll sig naturligt.

Var är "här" :confused:
Retas Dentaku med oss :cautious:
Reportage saknas :angel:
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 602
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 314
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp