Vad tillför Instagram?

Lupino

Trådstartare
Jag har använt facebook i några år och har på senare tid sett att mina vänner delar bilder från sitt eget Instagram. Jag har ett konto på Instagram och har nu börjat följa vänner där. Upptäcker att många lägger ut mer bilder där än på FB.

Jag har dock inte lyckats förstå vad Instagram tillför. Varför finns Instagram? Att lägga ut bilder som folk gillar och kommenterar gör man ju på FB också. Är det helt enkelt bara en konkurrerande tjänst? Eller finns det några väsentliga skillnader?
 
Bloggade innan men har helt gått över till instagram. Min familj bor 50 mil från mig och jag vill att de ser vad som händer i mitt liv. Mamma har dessutom inte Facebook utan bara instagram. Så jag gillar det som verktyg för att dela med till familjen och vänner i gamla staden om vad som händer i mitt liv:)
 
Ja såklart! Instagrams filter kändes så självklara att jag inte ens nämnde dem. Thats why samtliga facebookbilder numera går genom instagram, om det inte är snajsiga systemkamerabilder som inte behöver redigering ;)

Jag menar, selfies utan att lägga på filter så att man ser snygg ut? Nooo :D
 
På instagram har du ett nickname också, inte ditt fulla namn. På Facebook måste du ha ett falskt namn om du vill vara anonym.

På instagram kan du enkelt ha flera konton för olika delar av ditt liv om du vill. Jag har en vän som fotar mycket som har ett öppet konto med massvis av följare (över 10 000) för alla sina foton, och ett privat där han delar t ex familjebilder. Själv har jag ett privat, låst konto för mina vänner, och ett öppet konto där jag delar hästbilder. Lite för att min häst är för snygg för att gömmas undan ;) men mest för att inte spamma mina övriga totalt hästointresserade vänner med hästbilder.
 
Den stora fördelen för mig med instagram är att jag kan upptäcka nya människor, på FB är en bara vän med personer en känner. Det är kul att lära känna folk via deras bilder och få kontakt med människor jag aldrig någonsin hade kunnat hitta annars :) Älskar instagram!
 
Konkurrerande tjänst är det ju inte, med tanke på att det (idag) är Facebook som äger det.

Har inte skaffat Instagram själv, då det ändå är så sällan jag lägger upp bilder, att jag lika gärna kan använda Facebook för det.
 
Fördelen med Instagram är att jag slipper mycket trams och skit som folk delar, jag väljer vilka jag följer och slipper då se bilder på misshandlade djur/barn, rasistiska grejer, sexistiska grejer etc. Jag slipper också allsköns bortsprungna hundar, möbler till salu och försäljning.
Facebook har jag mest för grupperna jag är med i där, jag använder inte FB alls mycket längre, förutom att jag kollar av det. Instagram är trevligare, har ett bättre format och känns lite mer privat.
 
Jag ser instagram som någon variant av "bilddagbok" och facebook mer som ett ställe där det går att (försöka) diskutera saker och ting.

Instagram handlar för mig i princip enbart om bilderna. Jag följer andra med fina bilder osv utan att ha en aning om vad jag tycker om dem som personer eller något. Jag har ett öppet konto där jag lägger upp bilder på mina hundar och ca 1500 följare, de flesta sådana som jag inte vet något alls om. På facebook försöker jag hålla det till att bara vara vän med de personer jag trivs med. Jag har inte speciellt många vänner där, skriver mer än lägger upp bilder och är aktiv i flertalet intressanta grupper.

För mig är instagram och facebook inte ens lite lika och att folk delar instagrambilder på facebook är för mig inte konstigare än att folk delar länkar till tidningsartiklar på facebook. Jag skulle troligen aldrig länka till tidningsartiklar från instagram.
 
Jag gillar Instagram, tycker att det är kul och inte särskilt jämförbart med Facebook eller Twitter :)

Senast idag har det tillfört något för mig, jag skrev om en bok och hashtaggade författaren + huvudpersonens namn mest på skoj - innan jag visste ordet av hade författaren kommenterat med ett par rara rader om att han tyckte att det var kul att jag gillar hans böcker - jättetrevligt tycker jag! Och sådant händer sällan i andra sociala medier. Det händer att någon författare hittar mina blogginlägg och skriver en kommentar, men det är inte särskilt ofta.
 
På instagram har du ett nickname också, inte ditt fulla namn. På Facebook måste du ha ett falskt namn om du vill vara anonym.

Man fyller ju i ett namn (inte nicket alltså) på instagram, är inte det synligt för alla? Jag trodde det så jag tyckte nicket var lite onödigt, valde därför mitt förnamn+efternamn som nick :o
 
Jag har båda och på Instagram väljer jag oftast en mer konstnärlig bild och tycker det är kul att tagga bilderna. Rätt vad det är så är det någon från andra sidan jorden som har samma intresse ex.
 
Jag har inte facebook men däremot använder jag instagram. Jag använder det som en bilddagbok och struntar fullt i gillningar och sånt. Jag tycker att det är kul att gå tillbaka och titta vad jag gjort och ha sparade bilder. Jag gillar också att man kan vara anonym, jag heter inte mitt namn där.
 
Jag föredrar instagram. Kollar fb i princip dagligen, men väldigt sällan jag lägger ut något. Instagram lägger jag ut med jämna mellanrum. Instagram känns mer personligt, men mindre utelämnande om någon förstår hur jag menar. Jag följer både folk jag känner och folk jag inte känner. Jämförelsevis med fb har jag inte dåligt samvete om jag inte följer en vän - har den inga bilder jag är road av finns ju ingen anledning att följa (jag är dock en frekvent användare av funktionen att dölja inlägg från vänner som inte tillför ngt på fb). Och man slipper mycket drama, tjafs och tråkiga länkar och quiz som fb svämmar över på. Dock är det lite trist med de som lägger ut exakt samma bilder både på fb och insta jämt när man har dem på båda...
 
Jag föredrar instagram. Lägger väldigt sällan ut något på Facebook längre. Jag är dessutom väldigt trött på allt blaj folk delar och meningslösa nyhetsartiklar.

På instagram kan jag välja vad jag väljer att se. Precis som @starcraft har jag inte heller något dåligt samvete om jag inte följer någon vän vars bilder jag inte är intresserad av.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
11 856
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Hej gänget. Jag har googlat runt och kikat på en massa listor om hur en ska komma över sin avundsjuka men känner inte riktigt att något...
Svar
7
· Visningar
1 802
Senast: Glimra
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 204
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 856
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp