Vad tillför Instagram?

Konkurrerande tjänst är det inte, som redan har påpekats. Instagram ägs ju av Facebook..
Det finns ju många sociala medier och forum.. Vad lägger du ut på Buke som du inte lägger ut på Facebook? Har du twitter? Twittrar du samma sak som du facebook:ar?

Personligen använder jag främst Instagram för att "ingen" jag känner använder Facebook längre och det ger inte mig någonting att gå in på Facebook och typ bara se reklam och inlägg från sidor/företag. På insta kan jag ta del av lite vardag från nära och kära som bor långt bort.

Jag tycker att insta är lite mer personligt och dessutom mer "cleant" än facebook Det är inte så mkt menyer och lull-lull utan bara bilder rätt upp och ner. Dessutom följer jag bara nära vänner och släktingar på insta medan facebook är full av gamla bekanta som jag inte har hjärta eller lust att klicka bort.
 
Ok filter skriver ni och att man kan ha ett smeknamn. Sen vet jag att allt utgår från en bild på Instagram, men 99 % av de inlägg jag får upp på FB har en tillhörande bild. För övriga skulle det fungera att bara lägga till en bild.

Diskutera går väl att göra på Instagram med?

På mitt FB-konto har jag delat in mina vänner ("följare") i två grupper, de som får se allt och de som får se mindre, så det är väl ingen skillnad dem emellan?

Tagga inlägg/bilder går väl även på FB (fast jag vet inte om det går att söka fram via taggningen, använder aldrig taggar själv).

Kan man inte dela artiklar eller andras uppdateringar på Instagram? Då skulle det vara en skillnad!

Alltså jag är inte här för att ifrågasätta Instagram, jag försöker bara förstå eftersom det lilla jag sett inte skiljer sig direkt från FB och jag tycker det är krångligt att följa två medier.
 
Ok filter skriver ni och att man kan ha ett smeknamn. Sen vet jag att allt utgår från en bild på Instagram, men 99 % av de inlägg jag får upp på FB har en tillhörande bild. För övriga skulle det fungera att bara lägga till en bild.

Diskutera går väl att göra på Instagram med?

På mitt FB-konto har jag delat in mina vänner ("följare") i två grupper, de som får se allt och de som får se mindre, så det är väl ingen skillnad dem emellan?

Tagga inlägg/bilder går väl även på FB (fast jag vet inte om det går att söka fram via taggningen, använder aldrig taggar själv).

Kan man inte dela artiklar eller andras uppdateringar på Instagram? Då skulle det vara en skillnad!

Alltså jag är inte här för att ifrågasätta Instagram, jag försöker bara förstå eftersom det lilla jag sett inte skiljer sig direkt från FB och jag tycker det är krångligt att följa två medier.
Ja, visst kan man lägga upp bilder på båda ställena, men som du är inne på så kan man göra så mycket mer än så på Facebook: dela länkar, lägga in youtubeklipp, sätta in annonser i annons-grupper, ha gruppdiskusioner, använda messenger, gå med i en grupp, "gilla" sidor... Vad som är så skönt med Insta är att allt sådant där krafs är bortplockat och att det bara finns bilder. Men allt beror såklart på vilket flöde man har. Mitt facebook-flöde består som sagt mest av uppdateringar från sidor/företag, men också fåniga ordspråk, "roliga" videos (orkar inte kolla; har inte datatrafik på mobilen till det heller), en massa politiskt dravel, länkar till debattartiklar etc. som jag inte orkar läsa.. Det är inte många % av uppdateringarna i mitt facebookflöde som intresserar mig, utan det är väl de få, få, få statusuppdateringar och bilder som mina vänner lägger upp. Men eftersom de är så få, så få, så få så föredrar jag helt klart Insta. Allt hänger såklart på var ens vänner håller hus. För många är nog Facebook betydligt roligare än Insta. För mig ekar Facebook ganska tomt. Många jag känner har avslutat sina Facebookkonton för åratal sedan.
 
Jag tycker instagram har ett ruttet gränssnitt att interagera i. Bildredigeringen med filter är fin, men resten är gräsligt eller ännu troligare - jag har inte förstått hur det fungerar.
 
Instagram använder jag till lite av varje, på fb endast de jag ser som vänner eller vill ha en lite personligare kontakt med.
 
Facebook använder jag egentligen bara av två anledningar, grupperna (och alla diskussioner som hör till) + chatta med mina vänner.

På Instagram lägger jag upp bilder och videos på min hund och hennes träning. Jag kollar även in bilder och videos från andra med liknande hundintresse, och helst även samma ras. På detta sätt har jag kommit kontakt med helt fantastiska människor och träffat många av dem på riktigt.

Instagram känns mer öppet och det gör der lättare att komma i kontakt med inspirerande människor som delar mina intressen :)
 
Ok filter skriver ni och att man kan ha ett smeknamn. Sen vet jag att allt utgår från en bild på Instagram, men 99 % av de inlägg jag får upp på FB har en tillhörande bild. För övriga skulle det fungera att bara lägga till en bild.

Diskutera går väl att göra på Instagram med?

På mitt FB-konto har jag delat in mina vänner ("följare") i två grupper, de som får se allt och de som får se mindre, så det är väl ingen skillnad dem emellan?

Tagga inlägg/bilder går väl även på FB (fast jag vet inte om det går att söka fram via taggningen, använder aldrig taggar själv).

Kan man inte dela artiklar eller andras uppdateringar på Instagram? Då skulle det vara en skillnad!

Alltså jag är inte här för att ifrågasätta Instagram, jag försöker bara förstå eftersom det lilla jag sett inte skiljer sig direkt från FB och jag tycker det är krångligt att följa två medier.
Nja, går inte direkt att diskutera smidigt på insta. Inte heller att dela länkar eller dela andras uppdateringar på ett smidigt sätt. Sånt hör hemma på FB och på insta är det rätt och slätt bilder bara :)
 
Facebook använder jag för att följa familj och vänner, där kan jag också dela åsiktsinlägg och delta i diskussioner. Instagram används som en bilddagbok och där följer jag såna jag absolut inte känner. För mig är Facebook mer privat och om instagram mer vardagligt och öppet.
 
Jag tycker att Instagram är så mycket roligare än facebook. Jag använder Insta för att dela med mig av livet på min lilla skärgårdsö med allt vad det innebär av sparkresor över tunn is när jag ska till jobbet och till fiskafänge tidiga julimorgnar. Jag har ett öppet konto och taggar ganska flitigt (FÖR mycket enligt mina döttrar, men vad fasen :) ) och har hittat följare och "vänner" över hela världen (det är coolt!). Jag lägger ibland upp mina Instagrambilder på facebook, men det är inte alls lika kul.

Jag har btw nästan helt slutat att redigera mina bilder i Instagram, gör detta i Snapseed istället som jag tycker har roligare och enklare verktyg än Instagrams redigeringsfunktioner.
 
Jag upplever instagram som extremt skrytsamt, mycket värre än Facebook! På ig visar man upp sitt perfekta liv, sin perfekta kropp, sitt perfekta hus och sin perfekta semester med 18 filter och lika många hashtags så att så många okända människor som möjligt kan se hur otroligt perfekt och lycklig man är! Syns man inte finns man inte.

Jag tycker det är fånigt och har absolut inget intresse av att okända personer ska se vad jag gör och vart jag är och hur duktig jag är på att posera och använda filter. Bläh.

Har Facebook där jag delar personliga bilder och upplevelser med en mycket liten grupp bestående av familj och goda vänner. Enstaka bilder på typ solnedgången och djur kan jag dela med alla mina vänner men det händer inte så ofta.

Jag har otroligt svårt att förstå mig på människor som vräker ut sitt liv för hela världen, oavsett om det är på insta, blogg eller en öppen Facebook. Förstår inte behovet av att dela allt med främmande personer?
 
Jag upplever instagram som extremt skrytsamt, mycket värre än Facebook! På ig visar man upp sitt perfekta liv, sin perfekta kropp, sitt perfekta hus och sin perfekta semester med 18 filter och lika många hashtags så att så många okända människor som möjligt kan se hur otroligt perfekt och lycklig man är! Syns man inte finns man inte.

Jag tycker det är fånigt och har absolut inget intresse av att okända personer ska se vad jag gör och vart jag är och hur duktig jag är på att posera och använda filter. Bläh.

Har Facebook där jag delar personliga bilder och upplevelser med en mycket liten grupp bestående av familj och goda vänner. Enstaka bilder på typ solnedgången och djur kan jag dela med alla mina vänner men det händer inte så ofta.

Jag har otroligt svårt att förstå mig på människor som vräker ut sitt liv för hela världen, oavsett om det är på insta, blogg eller en öppen Facebook. Förstår inte behovet av att dela allt med främmande personer?
Det är väl inte fel att vara stolt över något och vilja visa upp det. Det behöver inte vara att folk visar upp det perfekta livet utan snarare kanske undanhåller det som är mindre perfekt. Sen är det ibland behövligt tycker jag att få en komplimang över hur man ser ut eller vad man presterat, det kan behövas ibland. Det betyder inte att man skryter per automatik. Facebook tycker jag annars är precis likadant, där visar också folk upp sina "perfekta" liv osv, sällan jag ser någon som lägger upp något om sig själva som inte har med det goda livet att göra.

Mycket handlar nog lite om hur man lever sitt liv, har man inte många personer i livet och får sällan uppmuntran osv så är det jättebra med Instagram. Instagram är ett av få ställen jag faktiskt vågar liksom visa upp hur mitt liv egentligen är och får mycket uppmuntran för det. Det är ingen i min omgivning som vet om min instagram så det är bara främlingar som följer mig och jag tycker det är underbart att främlingar faktiskt är intresserade alls.
 
Jag har otroligt svårt att förstå mig på människor som vräker ut sitt liv för hela världen, oavsett om det är på insta, blogg eller en öppen Facebook. Förstår inte behovet av att dela allt med främmande personer?
Jag förstår hur du tänker och håller med dig så tillvida att jag själv har låsta konton på både Facebook och Instagram, men jag motsätter mig lite hur detta beskrivs. Ordval som "vräker ut sitt liv", "behovet av att dela allt" osv är för mig väldigt negativa och nedvärderande.

Om jag vänder på det och skriver om mig själv ur någon annans perspektiv skulle det kanske låta såhär: "Jag har otroligt svårt att förstå mig på människor som är så hemliga hela tiden, oavsett om det är på insta, blogg eller en sluten Facebook. Förstår inte behovet av att dölja varenda grej man gör och vara så paranoid hela tiden?"

Det är väl bara olika personlighetstyper, spela roll. :)
 
Jag tycker det är ett så otroligt underligt fenomen att sociala media är nån sorts varumärke för det egna egot. När 99 % av bilderna är bilder av IG-kontots ägare i olika poser och 99% av alla kommentarer är "snygging" och liknande tycker jag att det är extremt osunt. Lika osunt som samma fenomen på fb. Klicks och likes.


Jag tycker att fb har en massa bra funktioner - inte minst för event till exempel. IG kan ingenting i jämförelse. Dock är det snabbare att lägga upp bilder där och dela på fejjan än att dela dom direkt tycker jag. Det verkar dock väldigt inne att ogilla facebook - men jag tycker det blir vad man gör det till.
 
Jag tycker det är ett så otroligt underligt fenomen att sociala media är nån sorts varumärke för det egna egot. När 99 % av bilderna är bilder av IG-kontots ägare i olika poser och 99% av alla kommentarer är "snygging" och liknande tycker jag att det är extremt osunt. Lika osunt som samma fenomen på fb. Klicks och likes.

Det där tycker jag också är osunt! Jag vet folk som raderar bilderna om de inte får tillräckligt mycket likes och använder mängder med hashtags som de sen tar bort för att de ska få så mycket likes som möjligt utan att det ser ut som de har fiskat. Då kan det ju inte vara roligt längre? Det spär bara på utseende- och popularitetshetsen.

Dessutom upplever jag det som att de bilder som får mest likes är "sexiga" bilder i "utmanande" poser. Det är, enligt mig, helt okej att lägga ut sånna bilder om man vill det, men jag är rädd för att det blir till ett tvång. Det blir till en norm, det är så man ska göra. Det kan vara väldigt svårt att stå emot grupptrycket, det är lättare att följa med i strömmen :(
 
Jag själv har Instagram enbart för min business och för att "komma mig ut" med t.ex. min kommande målarbok etc. Utan Insta och fb hade ingen människa känt till min webshop till exempel (även om jag tvingades lägga ner webshoppen då den tog alldeles för otroligt mycket tid... :( ) Många med nystartade businessidéer använder Insta som en ganska effektiv plattform för att nå ut. Annars är det nästan omöjligt att visa att man finns, annat än inom sina egna kretsar. Både pyttesmå och gigantiskt stora företag använder Instagram för att nå ut.

Och så finns det förståss en massa människor som blir "berömda" bara för att de lägger ut sexiga foton på sig själva............................................. Det kan man bli väldigt berömd för.......
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 899
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Hej gänget. Jag har googlat runt och kikat på en massa listor om hur en ska komma över sin avundsjuka men känner inte riktigt att något...
Svar
7
· Visningar
1 636
Senast: Glimra
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 254
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 499
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp