Vad tillför Instagram?

Jag upplever instagram som extremt skrytsamt, mycket värre än Facebook! På ig visar man upp sitt perfekta liv, sin perfekta kropp, sitt perfekta hus och sin perfekta semester med 18 filter och lika många hashtags så att så många okända människor som möjligt kan se hur otroligt perfekt och lycklig man är! Syns man inte finns man inte.

Jag tycker det är fånigt och har absolut inget intresse av att okända personer ska se vad jag gör och vart jag är och hur duktig jag är på att posera och använda filter. Bläh.

Har Facebook där jag delar personliga bilder och upplevelser med en mycket liten grupp bestående av familj och goda vänner. Enstaka bilder på typ solnedgången och djur kan jag dela med alla mina vänner men det händer inte så ofta.

Jag har otroligt svårt att förstå mig på människor som vräker ut sitt liv för hela världen, oavsett om det är på insta, blogg eller en öppen Facebook. Förstår inte behovet av att dela allt med främmande personer?
Jag har haft instagram länge nu och känner inte alls igen mig ;) Jag lägger aldrig upp bilder på mig, gillar sällan bilder på andra människor heller och bland de jag följer är det ovanligt med bilder på det perfekta huset eller den perfekta semestern. Varken jag eller de jag följer "vräker ut sina liv", trots det har både jag och många av de jag följer en hel hög med följare och får många som gillar bilderna.
 
Jag har haft instagram länge nu och känner inte alls igen mig ;) Jag lägger aldrig upp bilder på mig, gillar sällan bilder på andra människor heller och bland de jag följer är det ovanligt med bilder på det perfekta huset eller den perfekta semestern. Varken jag eller de jag följer "vräker ut sina liv", trots det har både jag och många av de jag följer en hel hög med följare och får många som gillar bilderna.
Jag har haft Instagram sen januari 2011 och jag känner inte heller igen mig. Man väljer ju ut sitt flöde s a s, de jag följer lägger aldrig ut några selfies och inte heller några skrytbilder på "perfekta liv". Efter en snabb blick på de senaste bilderna i flödet ser jag: en fyr, Klippiga bergen, en cool bild från en tågstation i Portugal, en "galen" labrador, blommor, Peter Johansson (Jersey Boys), får, en dragkedja, en katt och London. Ganska varierat mao :D
 
Jag har haft Instagram sen januari 2011 och jag känner inte heller igen mig. Man väljer ju ut sitt flöde s a s, de jag följer lägger aldrig ut några selfies och inte heller några skrytbilder på "perfekta liv". Efter en snabb blick på de senaste bilderna i flödet ser jag: en fyr, Klippiga bergen, en cool bild från en tågstation i Portugal, en "galen" labrador, blommor, Peter Johansson (Jersey Boys), får, en dragkedja, en katt och London. Ganska varierat mao :D

Det är ju det som är roligt, man får se en bild av vad ens vänner/bekanta/släktingar håller på med utan att man behöver ta en aktiv kontakt. Sedan hittar man som sagt andra intressanta konton när någon gjort en like på en av ens bilder pga hashtaggen.

Ingen av de jag följer lägger upp perfekta selfies konstant eller låtsas att deras liv är perfekta :D
 
Selfiefolket och skrytarna åker fort bort. Jag följer sånt som jag aldrig skulle få se annars, natgeo shamwari typ. Afganistan kommer jag aldrig att åka till eller Bhutan men får ändå se en del därifrån.
 
Jag är betydligt mer förtjust i instagram än facebook, men använder dem oftast i helt olika syften - på facebook har jag mer folk jag faktiskt känner i verkliga livet blandat med en massa travfolk. Här finns också de grupper/chattar som gör det betydligt enklare att diskutera och dela filer med kurskamrater. Själv tycker jag att facebook prackar på mig lite för mycket saker jag inte själv är intresserad ut, ex. om en man är vän med kommenterat en artikel eller något random foto. Det kan ju ha goda sidor däremot, eftersom det gett mig möjligheten att upptäcka personer på vänlistan som absolut inte verkar dela min människosyn - de försvinner fort. :angel:

Instagram använder jag dels för att följa ett mer begränsat antal vänner (vilka jag även följer på facebook) men mestadels folk som delar mitt intresse för gammal film. I det avseendet blir instagram en oas för inspiration och att tala med andra intresserade. Facebook blir, mestadels, nyttan och instagram nöjet. För mig är inte instagram lika personligt heller eftersom jag följer konton 'dedikerade' till olika saker, Old Hollywood som exempel. Det jag märker där är däremot en större 'will to please', människor frågar vad/vem de borde posta och vad de borde göra med sitt konto. Det stående svaret där är alltid att man skall posta för sin egen skull och på vad man vill. Folk vill dessutom ha shoutouts så visst, det finns hos vissa ett väldigt stort värde bakom många följare och många som gillar bilderna med vad som verkar vara i relation till förhöjd självkänsla. :cautious:

Så, ja - i mitt fall (vilket bara är just mitt fall) tycker jag instagram har trevligare layout, roligare format, trevligare människor med betydligt mindre drama och en betydligt trevligare samtalston. :D:heart
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 899
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Hej gänget. Jag har googlat runt och kikat på en massa listor om hur en ska komma över sin avundsjuka men känner inte riktigt att något...
Svar
7
· Visningar
1 635
Senast: Glimra
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 254
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 499
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp