Bukefalos 28 år!

Vad tog det åt henne? Transportproblem? *gråt*

Sv: Vad tog det åt henne? Transportproblem? *gråt*

Tack så JÄTTEMYCKET för stödet! :o:D

Hon har aldrig haft problem med det innan så vad som fick det att komma fram vet jag inte. När vi körde dit henne körde vi lungt och fint men hon stampade i vänstersvängar, något hon aldrig gjort förr trots att hon åkt smalt i alla år utom ett par gånger då hon åkt brett.

Jag funderar på att att köpa ett släp där de åker baklänges eller sidleds, men jag får kolla runt lite vad som finns och är bra och stabilt.
De får inte väga för mycket heller eftersom jag vill kunna köra iaf quartern på min bil (max 1400 kg med BE kort), ska jag köra båda eller nordis kan jag låna sambons bil och får då dra nånting på 2 ton..

Vet inte vad hon gör om hon står på höger sida, det var längesen vi körde sist.
När jag hyr släp är det lite svårt att anpassa interiören men när jag köper kommer jag köpa något som har det jag söker.
 
Sv: Vad tog det åt henne? Transportproblem? *gråt*

Min stora halvblodsvalack blev bredåkare över en natt. Bokstavligen. Det var bara att acceptera.

Att de tidigare (oavsett om det är 2 gånger eller 22 år) kunnat åka smalt har ju inget med nutid att göra. Bara att vackert plocka ut mellanväggen och skaffa helbom.
 
Sv: Vad tog det åt henne? Transportproblem? *gråt*

Det där; lägga sig åt sidan och börja sparka/stampa gjorde en ponny för oss. han spräckte ytterväggen till slut. Vi tog bort mellanväggen och då stod han helt stilla igen.
 
Sv: Vad tog det åt henne? Transportproblem? *gråt*

Som tidigare sagts kan hästen bli bredåkare över en natt, helt oförklarligt (har hänt mig med).

Bort med mellanväggen eller ordna så att den kan stå lutad (och fastsatt!) mot väggen och skaffa en helbom.

Det är väldigt otäckt när en häst får panik i en transport men nu vet du hur du kan lösa det.
 
Sv: Vad tog det åt henne? Transportproblem? *gråt*

Vårat sto,som alltid åkt smalt,fick spelet när vi stängt luckan. Trodde hela transporten skulle braka ihop. Fick öppna igen(med hjärtat i halsgropen). Lastade brett och det gick bra. Nu får hon åka brett för det vill jag inte vara med om igen.
 
Sv: Vad tog det åt henne? Transportproblem? *gråt*

Vår förra ponny blev också bredåkare "över en natt", gjorde precis som TS häst. Lutade sig mot ytterväggen och trampade mot mellanväggen. Men får han åka brett, med mellanväggen skjuten åt sidan, så står han som ett ljus och man märker inte att man har en häst i transporten.
 
Sv: Vad tog det åt henne? Transportproblem? *gråt*

Hästar kan av ngn anledning bli bredåkare från ena ggn till den andra.

en bred häst som din- behöver ganska självklart kunna bredda sina bakben för att kunna balansera upp sig.

vä. svängar är som regel tvärare- rondeller, korsningar.

Den kommer ihåg- hästminnet- att den har haft väldiga problem, just åt vä.

Mina klarar av tvära vä. svängar, men just i rondeller får jag köra riktigt sakta.

De står ALLTID helt stilla- såvida jag kör som jag ska.
 
Sv: Vad tog det åt henne? Transportproblem? *gråt*

Nu måste jag verkligen få veta... Har du ägt denna häst?


HUR vet du att det kommer hjälpa???
Är du djurpratare? Sa hästen detta till dig?

erfarenhet kära du

Hästar är inte stöpta i en form!

Det kanske inte hjälper att hon gråter men det finns ingen anledning för dig att ge drypande elak kommentar om att hon grät. Önskar du medvetet att få henne att känna sig dum?


att bli hysterisk och börja lipa i uppkomna situationer hjälper föga. Ryck upp dig, andas och TÄNK till istället är mycket bättre. Förhindrar dessutom att situationen förvärras.

TS, klart man blir ledsen när sånt händer!

för att hästen vill åka brett?

Min supersnälla äldre hingst är som en klocka att transportera. Han går alltid in (travar in om jag ber om det), står som en sten, och kommer fram utvilad. Men! En gång när jag skulle transportera honom sommartid hade någon skruvat igen ventilationsluckan.
Jag märkte inte detta och trotts att jag lämnade övre bakluckan (den lilla) öppen en bit så blev det en bastu där inne. Max blev hysterisk! Han klarade inte av det. Så fort jag stannat och fixat problemet stod han återigen som en klocka.
Även den mest vana häst kan bli orolig. :)

Vad jag kan gissa på är att din häst har problem med att stå trångt, men det vet du själv. Iom att hon inte varit ute och rest sen förra gången, och den gången var otrevlig, så sitter det i.

Nu har du ett mål för att lösa det hela. Du tänker köpa egen transport. Tills dess så sikta på att ta bort mellanväggen och se om det blir skillnad.


Om du inte kan ta bort mellanväggen?
Vad händer om du ställer henne på höger sida så hon kan luta sig in mot mellanväggen istället för mot transportens vägg? Och kan du binda fast mellanväggen så den är skjuten åt sidan? (om du inte kan ta bort den)

tio tecken
 
Sv: Vad tog det åt henne? Transportproblem? *gråt*

Du är ju ärligt talat lite knäpp :crazy:

"att bli hysterisk och börja lipa i uppkomna situationer hjälper föga. Ryck upp dig, andas och TÄNK till istället är mycket bättre. Förhindrar dessutom att situationen förvärras."
Det hjälper MIG! Om jag släpper ut gråten så lugnar jag ner mig mer och dessutom är jag fullt kapabel att tänka SAMTIDIGT som jag gråter, så det så ;)

"för att hästen vill åka brett?"
Tror du ärligt talat jag blev orolig för att hästen ville åke brett!?
Jag blev orolig för att såg ut som hon fick ett slaganfall och skulle dö, det såg riktigt riktigt våldsamt ut! Normala människor blir oroliga då, och en del gråter. Det är inget fel med det.
 
Sv: Vad tog det åt henne? Transportproblem? *gråt*

De står ALLTID helt stilla- såvida jag kör som jag ska.

Menar du att vi inte kör som man ska då? :crazy:

Vi kör JÄTTELUNGT och alla hästar är nöjda med hur vi kör.
Men hon behöver uppenbarligen stå brett oavsett hur sakta vi än kör.



Jag tillägger lite allmänt att jag inte är så intresserad av körningen i sig, utan varför hon fick sånt spel när hon stod helt stilla och jag stod i transporten med henne. När vi körde var det inte så mycket trampande, bara lite i vä.svängar som sagt. Det var spelet hon fick när vi stod still, om och om igen, som oroade mig.
 
Sv: Vad tog det åt henne? Transportproblem? *gråt*

Men när hon stod på så lutar hon sig (rejält alltså!) mot ytterväggen,
alltså åt vänster och börjar stampa!
Hårt och rejält och jättesnabbt! Hon stegrar inte, kastar sig inte ut utan bara lutar sig och stampar. Ser inte rädd ut och lugnar ner sig när jag säger till henne. Sedan gör hon så igen och igen.

När vi kommer hem dryper hon av svett och får torka en stund innan hon går ut i hagen.

Vet precis hur det är. har också en häst som börjat gjort så där.
Lika otäckt varje gång man ska prova last och stänga igen.:(

Min stampar bara inte i svängaran utan hon gör det så fort man stannar och hela transporten gungar och hoppar.

Hoppas det är ok om jag ställer en liten fråga till alla här?

Hur gör ni med frambommarna och ev stolpen som står frami när ni tar ur mellanväggen?
jag har liksom en stolpe som fram bommarna är fästa i och som inte kan tas bort.
 
Sv: Vad tog det åt henne? Transportproblem? *gråt*

då låter man mellanväggen vara kvar och binder bara bakdelen åt sidan.
 
Sv: Vad tog det åt henne? Transportproblem? *gråt*

faktiskt inte det minst knäpp.
Däremot ärlig och rakt på sak...
 
Sv: Vad tog det åt henne? Transportproblem? *gråt*

Knappast.
Du förutsätter ju att jag inte kan tänka bara för att jag blir ledsen när jag blir orolig för min häst :crazy:
 
Sv: Vad tog det åt henne? Transportproblem? *gråt*

Många av dessa transporter får man köpa helbom till fram. Till Bojen kan vi i o s s använda stolpe och halvbommar fram, men vi har valt att köpa helbom fram och plocka ut både stolpen och de delade frambommarna.

Vet att det finns ett par släp där man inte kan köra utan stolpe/mellanvägg och det känns ju fånigt.
 
Sv: Vad tog det åt henne? Transportproblem? *gråt*

jo jag hade funderingar på att köpa hel bom til fram .Men vi har ett gammalt umesläp med "fast" stolpe fram och den sägs ha med stabiliteten av vagnen att göra så jag tror inte vi törs plocka bort den.

Har en häst med tendens att lägga sig ner och då är det inte så kul med stolpar och bommar som är ivägen för att få upp henne på fötter igen utan några missöden.
 
Sv: Vad tog det åt henne? Transportproblem? *gråt*

Du kan sätta mellanväggen på sniskan o ha 3/4 o 1/4bom alt. helbom.
 
Sv: Vad tog det åt henne? Transportproblem? *gråt*

Måste du vara så okänslig mot folk? Gillar du att göra andra ledsen?
Vad i hela fridens dar har TS gjort mot dig? "Ärlighet" betyder inte okänslighet och oförståelse.

Men sure, om du har en bokstavskombination som gör att du inte kan känna empati så är det en förklaring, men då tycker jag att du kan nämna det med, så kan vi andra ha förståelse för dina svar också.

Och det var inte det minsta elakt menar, det var ärligt... :devil:

Jag har många vänner, online och i min omgivning, som har bokstavskombinationer. Min ena bror har en, och det är inga som helst problem att ha förståelse för att det kommer ut grodor eller okänsligheter från dessa... men de har å andra sidan varit ärliga och sagt till.




Men ärligt, varför måste du vara så otrevlig och besservisser när du svarar TS?

Lösningen för hästars problem behöver inte alltid vara så som Du har lärt dig.

Hästar är individer, tack och lov, och därför krävs olika lösningar. Att TS inte direkt förstod att hästen ville åka brett i den situation som uppkom är inte så konstigt. Hon kunde efteråt förstå det och förklarade därför för oss hur det såg ut, med nyöppnade ögon. Det innebär att vi direkt förstod vad som var fel.

Hade hon förklarat annorlunda hade vi inte förstått det.


Men att anta direkt, och utan att ha ett öppet sinne för att det finns andra orsaker och lösningar, är onödigt och dumt.
Det leder aldrig till utveckling.



Med det sagt menar jag inte att din slutledning var fel, hästen är troligast bredåkare.




Till TS. Jag håller fortfarande på att har man känslor som behöver ut, så ut med dom. Att hålla dom inne skapar bara panik.
Se bara till att hästen inte blir orolig, det gör man lättast genom att låta känslorna komma ut när man är en bit ifrån hästen. :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tog det åt henne? Transportproblem? *gråt*

jag är långt ifrån okänslig. Därför jag konstaterade fakta redan i inlägg nr2 och sedan släppte ämnet.

nu tycker jag snarare det är du som håller på och tramsar..bara för att? vad vet jag?
 
Sv: Vad tog det åt henne? Transportproblem? *gråt*

Nice try.

Är det så svårt att be om ursäkt för att du var otrevlig mot TS?

Aja.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 638
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 949
Senast: Happimess
·
Hästhantering Var på lokal hoppning idag. Och blev både förvånad och förfärad över det här med hästar i transporten utan tillsyn. Om en häst är stökig...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
8 004
Senast: Beeboppe
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 540
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp