Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Cornelia

Trådstartare
Har funderat mycket på detta och undrar om andra tänker i samma banor. Prisläget är uruselt, fina föl och unghästar säljs för ingenting och det är omöjligt att få betalt för det arbete man lägger ner på sin avel.

Så vad ska man göra? Byta inriktning på aveln, sälja av alla utom de gamla trotjänarna eller vänta på att kurvan börjar peka uppåt igen?

Det finns ju nu ett överskott av hästar på marknaden, och allt fler uppfödare drar öronen åt sig och bestämmer sig för att inte betäcka alls till våren eller bara ta ett enda föl. Det betyder att om några år finns det förhållandevis få hästar på marknaden, och priserna kommer upp i normala nivåer igen. Vad tror ni andra, ger ni upp eller ligger lågt och väntar??
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Det beror ju mycket på ekonomin i övrigt.
Att det är svårt att sälja häst nu är knappast konstigt med tanke på hur ekonomin ser ut i världen.
För några år sedan var läget ett helt annat och då var det inte alls samma problem att få betalt för bra hästar.

Det övriga kan jag tyvärr inte komma med någon kommentar på. De som hållt på med avel länge känner säkert igen att försäljningssiffran går i kurvor med perioder på ett antal år.
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

på ett sätt tror jag att de är positivt ändå. För om vi med bra stomaterial tycker det är svårt o sälja häst, så borde det nästan vara omöjligt för dem som betäcker sitt travsto med en v hingst! Så om några år har vi kanske selekterat ut nån procent med olämpligt avelsmaterial, o då har vi gjort ett framsteg! Tills dess hoppas jag att de som har riktigt bra hästar har råd att hålla dem tills en bra köpare uppstår!
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

För om vi med bra stomaterial tycker det är svårt o sälja häst, så borde det nästan vara omöjligt för dem som betäcker sitt travsto med en v hingst!
Men dom som betäcker sina travarston med hingstar av annan ras ska ju behålla avkomman själva! :angel: (hör man jämt och ständigt iaf)
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Intressant fråga! Vilken sorts hästar kommer svenska köpare att efterfråga? Välutbildade, talangfulla ridhästar för tävling? Eller stabila familjehästar som kan gå på lösdrift och vara lika trygga om de rids bara var 4:e dag? Ridskolehästar för ingen kommer ha råd med egna? Hur många kommer att ha råd att tävla? Hur ska vi få dem att välja de hästar vi föder upp i Sverige? Vi har högre kostnader för nästan allt än större delen av det Nordeuropa vi konkurrerar med och där det finns minst lika stort hästöverskott som vi har. De har billigare arbetskraft och mer etablerade utbildningssystem, kortare stallsäsong, längre betessäsong, de har kommit längre med rationell hästhållning och stordrift än vi som mockar enskilda boxar för hand och bär hö i ikea-påsar. De selekterar sina avelsdjur hårt just för att kunna få lönsamhet. De är bättre marknadsförare och försäljare än vi, de har starka varumärken och mer stöd från sina förbund som de också är mer lojala mot än vad vi är.
Hästkvalitén tror jag är likvärdig men vi har mycket annat att jobba med. Ju dyrare det blir att ha häst i storstadsregionerna desto mer kommer välutbildade redan ridklara hästar att efterfrågas. De kanske kostar mer att köpa men det blir hästhållningen som kostar mest i längden.
Så jag tror på att rationalisera uppfödningen, gå ihop flera för att få det effektivt, tänka i nya banor. Erbjuda uppstallning under unghäståren för det fall man säljer föl. Anställa en beridare tillsammans? Ordna lösdrift , hingstbeten, bygga ridhus tillsammans? Hitta samarbetsformer med ryttare och tränare, bygga nätverk.
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Med den stora överproduktion av hästar som finns i bla Tyskland och Holland och som säljs till låga priser, tror jag inte att marknaden blir bättre i Sverige de närmaste åren. Dessutom importeras många mycket billiga hästar från östeuropa där produktionskostnaderna inte går att jämföra med Sverige.
Många hästuppfödare på kontinenten har statsbidrag och med en moms på 7 % på hästar i Tyskland har svenska uppfödare det inte lätt att ens gå +- 0 på en uppfödning som säljs.
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Ja, det där med att gå ihop för att rationalisera och kunna erbjuda kunderna olika skräddarsydda lösningar går jag igång på! Problemen är väl hur man bär sig åt i detta land med stora avstånd, långa vintrar och, som du skriver, dålig stöttning från förbunden.


Jag, som håller på med arabavel där föl och unghästar nästan skänks bort och föreningen gör vad de kan för att skinna oss uppfödare, funderar på att använda mina ston till ridponnyavel i stället, men jag vet inte om läget är lika illa där.
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Vi är precis på gränsen att ge upp nu, tyvärr. Jag har de senaste 6 åren inte fått ett enda föl sålt på annons. De få unghästar vi sålt har gått i väg via kontakter och inte en enda har jag fått skäligt betalt för.
Så himla tråkigt, jag tycker själv att mina ston är fina och vi har verkligen satsat på att de ska ha egna tävlingsmeriter osv. Men det hjälper inte.

Jag trodde i min enfald att folk skulle köa till avkommorna på min svårklass-märr som jag med flit pensionerade "i förtid" från tävlingsbanan för att hon skulle föra sina kvaliteter vidare till så många avkommor som möjligt. Men icke, trots att hon lämnat både klass 1 föl och hoppdiplom...
Och sen hör man om och ser en massa skräp på bedömningarna och tävlingsbanorna.

Usch, nu låter jag verkligen bitter, men det är ett livsverk man ställer åt sidan.
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Vi är precis på gränsen att ge upp nu, tyvärr. Jag har de senaste 6 åren inte fått ett enda föl sålt på annons. De få unghästar vi sålt har gått i väg via kontakter och inte en enda har jag fått skäligt betalt för.
Så himla tråkigt, jag tycker själv att mina ston är fina och vi har verkligen satsat på att de ska ha egna tävlingsmeriter osv. Men det hjälper inte.

Jag trodde i min enfald att folk skulle köa till avkommorna på min svårklass-märr som jag med flit pensionerade "i förtid" från tävlingsbanan för att hon skulle föra sina kvaliteter vidare till så många avkommor som möjligt. Men icke, trots att hon lämnat både klass 1 föl och hoppdiplom...
Och sen hör man om och ser en massa skräp på bedömningarna och tävlingsbanorna.

Usch, nu låter jag verkligen bitter, men det är ett livsverk man ställer åt sidan.

Det är trist att läsa... För det är ju dessa ston som ska vara i avel tycker jag! Jag tycker det borde vara rejält mycket förmånligare att betäcka ston som tävlat själva högre klasser, och ston med starkt möderne ex godkända hingstar som syskon, elitston osv. Hur detta ska finansieras vet jag inte, men de med dessa ston borde verkligen premieras nu i dessa tuffa tider, så de ston som verkligen bör föra sina gener vidare absolut inte ställs åt sidan och inte betäcks med bästa möjliga hingstar!
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Men dom som betäcker sina travarston med hingstar av annan ras ska ju behålla avkomman själva! :angel: (hör man jämt och ständigt iaf)

*glurp* Nu svalde jag en groda ;)

Jag tycker att de är hemskt när man har så bra ston o ändå inte får sålt! Jag tycker att om man har ston som förärver bra, eller som har egna mkt goda meriter, så borde man "sponsras" på nåt sätt av ridsportförbundet o asvh (de kanske hänger ihop?). Så att ryttare vågar satsa, och att vi uppfödare vågar satsa! Jag förstår mkt väl att man känner en hopplöshet, eller panik över att man inte har råd att behålla avkomman om den blir svårsåld. Det är inte alla som sitter på eget stall, har trygg ekonomi o all tid i världen. Snarare är det väldigt få som har det så! Därför riskerar tyvärr många riktigt bra ston att gå tomma :(
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

kl

Jag tror absolut att det kommer vara lönt. Men det gäller att ha rätt förutsättningar.

Själv har jag inte upplevt någon svårighet med att sälja i år. Förra året var lite trögare. Det kan vara en stor dos tur, men inte bara det tror jag. Jag har sålt nästan alla på annons. Ett föl som väntas nästa år via kontakter.

Ska man gå ihop ekonomiskt måste man dock pressa sina kostnader. Jag tror att få hästuppfödare har den känslan i kroppen och förutsättningarna. Man måste kunna se hästarna som vilken animalieproduktion som helst och göra uppfödningen effektiv.

Man måste kunna hålla många hästar, kunna hålla kvar de som inte blir sålda utan att de kostar skjortan. Man ska ha flera ston i avel för att sprida riskerna. Man måste satsa stenhårt på kvalitetsston och veta vilka hingstar man matchar med - de ska passa stona och ge säljbara avkommor.

Helst ska man också ha möjlighet till att förädla avkommorna själv, att stå med en icke inriden 3-åring i juni är troligen dömt att misslyckas.

Det finns en himla massa "man måste", men framförallt så måste vi börja se affärsmässigt på hästeriet! Ett stort plus i kanten hade varit om all svart handel försvann inom näringen (det gäller allt, inte bara uppfödning), men det känns som en utopi.

Min förhoppning är dock att det ekonomiska läget gör att de som har helt omeriterade ston (eller betäcker travstot med grannhingsten....) och tror att de kan gå plus på en uppfödning slutar med det. För de gör att prisläget hamnar lågt, och då tror köparna att de kan få vad som helst för små pengar. Däremot så är det väldigt synd om det blir som ngn skrev, att de meriterade stona inte betäcks.
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Min förhoppning är dock att det ekonomiska läget gör att de som har helt omeriterade ston (eller betäcker travstot med grannhingsten....) och tror att de kan gå plus på en uppfödning slutar med det.

Problemet här är att de som betäcker travarstoet med grannens hingst inte räknar på den totala kostnaden utan bara på betäckningskostnaden. Jag hade en diskussion med en som tänkte betäcka sitt travarsto (igen) för att få fram en hopphäst. Den första avkomman blir ingen hopphäst (tanken bakom den korsningen är mycket luddig) och nu skulle stoet betäckas igen. Jag tog mod till mig och sa ungefär tänkt er för ska ni inte köpa ett föl istället det blir billigare och ni vet vad ni får. Titta på X h*n har inga förutsättningar för att bli vare sig hoppe eller dressyrhäst (ärvt både trav och galopp från mor). Svaret var att "vadå det kostar ju bara X:- för hingsten ett halvblodsföl blir mycket dyrare" (ridå).
Första avkomman kommer säkert bli en trevlig skogshäst men mer än så räcker den inte till.
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Jag tror inte på det!
Jag har lagt ner min "hobby" avel.
Avelsstoet fick somna in och årets fölunge går kvar hemma trotts flera annonser (inte ett svar) (halvblod)
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Man kan undra hur långt det kommer att gå innan de olika avelsförbunden reagerar och man försöker göra något från "högre nivå"?
Det måste ju vara förödande för svensk avel i längden, att den ena uppfödaren efter den andra funderar på att lägga av eller redan har gjort det ... Och att det inte lönar sig alls att använda avelsdjur av högsta kvalitet. Illa!
Ska bli intressant att se hur betäckningssiffrorna ser ut 2011.

Som sagt, rationalisering med möjligheter att skräddarsy för köparen kan kanske vara en väg. Men det finns många hinder på vägen ...
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

man får avla på bra ston med bra hingstar o utbilda dessa o visa att man finns.

Det finns en otrolig marknad, iallafall på hoppsidan, det skriver Ingvar Fredricsson i varje nr av Showjumping o det ser man ju på internationella tävlingar.

VDL skickar nu en svensk tjej som ska starta upp ett center i Kina tex. Så försäljningshästarna slussa dit på ett bra sätt o kan vcisas där.

Kina, Japan och Arabländerna har börjat leta hästar.

Varför skulle någon högre upp göra ngt?

Det är vi som måste producera hästar som håller måttet så när dessa köpare o alla andra kommer kan provrida eller titta på unghästar.

selektering kommer ske men kansker bra?

Tråkigt att höra att det varit svårt att sälja o det är kanske så i Sverige nu, den marknaden är "mättad". Den internationella marknaden är ej mättad dock.
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

När jag läser så känns det som man skyller på kunderna. Kunderna vill inte betala, kunderna,kunderna....

Men det kanske är dags att rannsaka sig själv? Vad är det för hästar man använder? kanske stona inte är moderna längre? Kanske man använder fel hingstar?
Nu när det är så lätt att handla hästar i hela världen så tror jag att man måste ligga i framtiden hela tiden.
Marknadsför man sig själv fel? Har man de rätta kontakterna? Har man kontakter alls? Syns de hästar man sålt?

Jag har själv köpt en -10 till ett "riktigt" pris. Jag prutade inte en krona. Alla jag känner som har vettiga/bra hästar har fått sålt alla sina i år. Oavsett om det varit toppstammade föl/unghästar eller korsningshästar till ridskolor. Ganska omgående. Så jag tror inte marknaden är still, jag tror att man får sålt om man ha de rätta kontakterna, ett pris som kunderna kan tänka sig. För säljs inte hästen gör man ju bevisligen något fel.

Jag tror man måste engagera sig, titta på köpes-annonser, ta kontakt med folk som är duktiga som kan ge tips osv. Utnyttja facebook! Jag vet inte hur mycket hästar som förmedlas genom vänner på den sidan, men det har varit 4 st bara nu under julveckan hos mina vänner.
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

jag tror att familje och lektionshästar kommer att behövas hela tiden
problemet är att vi i Sverige har en massa hästar som är ej utbildade
och att det är för dyrt att utbilda en unghäst.
Därför blir denna mass import av billiga hästar som knockar våran egen
uppfödning.
Samt om någon vill ta föl efter sitt dåliga sto så tror jag det spelar ingen roll
för det blir ändå så marginellt.
Mer svensk födda hästar och ponnyer på alla ridskolor så blir det en helt
annan marknad för den svenske uppfödaren:)
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

på ett sätt tror jag att de är positivt ändå. För om vi med bra stomaterial tycker det är svårt o sälja häst, så borde det nästan vara omöjligt för dem som betäcker sitt travsto med en v hingst! Så om några år har vi kanske selekterat ut nån procent med olämpligt avelsmaterial, o då har vi gjort ett framsteg! Tills dess hoppas jag att de som har riktigt bra hästar har råd att hålla dem tills en bra köpare uppstår!

Tyvärr så blir det nog precis tvärtom.

Travet har nu en riktig djupdykning och det slås ut väldigt många fölmärrar inom "vår" avel just nu.
Det är först och främst tomma märrar och märrar som inte blev dräktiga som går till slakt i dagsläget.
Nästa höst går det iväg dom som fölat 2011 men inte betäcks om.

En större del går till slakt men en del skänks bort som "ridhästar"
Dessa lär ni, inom ridhästaveln, få se snart... tyvärr.

AM
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

En större del går till slakt men en del skänks bort som "ridhästar"
Dessa lär ni, inom ridhästaveln, få se snart... tyvärr.

AM

Vad får dig att tro att dessa kommer att gå in i ridhästaveln? Jag är medveten om att travaveln går på bottennivå nu (inte för att jag fattat hur nån kan ha hållit på innan heller.... verkar ju alltid varit dålig lönsamhet?). Men jag är uppriktigt nyfiken på analysen att de utslagna stona kommer betäckas med hbl-hingstar istället??
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Visste inte att denna tråd riktade sig specifikt på halvblodshästar/halvblodshingstar.
:crazy:
Tydligen trampat på tårna.

Med ridhästavel så syftar jag på allt som rids, pre, arab, diverse ponnyraser, island, och inklusive grannens hingst.

Och att travmärrarna förr eller senare hamnar hos någon av dessa är väl bevisat här i kvadrat.
Eller har du missat alla trådar om den fina travarmärren som skall betäckas med en ridhingst?

Givetvis inte alla men hel hel hop.

Nu har jag ingen aning om hur saker reggas men det borde väl finnas någon statistik på vilka travston som hamnar i "er" nisch?

I så fall är jag säker på att dessa utökas om ett tag.

AM
 

Liknande trådar

Avel Ni som är insatt i aveln, hur ser det ut med marknaden för aveln idag? Vet bes min häst idag och tyvärr var hon 2 grader halt efter...
2
Svar
22
· Visningar
3 039
K
Träning Hej! Är ny här på buke så jag vet inte riktigt hur allt funkar riktigt, men jag försöker så gott jag kan :) Jo mitt problem är att...
Svar
11
· Visningar
1 225
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik Som några av er säkert läst i tidigare inlägg så funderar jag på att lägga om vår verksamhet. Vi håller på med uppfödning och...
Svar
5
· Visningar
1 418
Senast: Sammet
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp