Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåliga?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Men kan du inte svara på hur det skiljer sig det som du skrev om "gulingar" mot det jag skrev om "negrer"? Det är en ganska enkel och direkt fråga som inte bör vara allt för svår att svara på.

Och jo, du vill inte diskutera med mig för att du tycker att jag är korkad, inlindad (? vet fortfarande inte vad det betyder dock) och trångsynt. Men jag tänker inte låta dig sitta och skriva så mycket märkliga saker utan att bemöta det så det får du helt enkelt leva med att jag gör.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Leende vet jag inte men jag skulle nog inte dölja för ungen att den är tjock utan förklara att alla inte är snälla. Skulle definetvit inte säga att "lilla älskling, du är inte tjock" om han var det. Synd om ungen och gå omkring och tro att den är smal för att mamma har sagt det.
Sen har jag inte sagt att man inte tycker synd om ungen (eller alla ungar som blir retade) och man lär väl oxå förklara att han är lika mycket värd fast han är tjock. Precis som när en negerpojke kommer hem och gråter. Inget svårt med det, han får föklarat att vissa kallar oss negrer och vissa inte, men vi är negrer.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Men kan du inte svara på hur det skiljer sig det som du skrev om "gulingar" mot det jag skrev om "negrer"? Det är en ganska enkel och direkt fråga som inte bör vara allt för svår att svara på.

Jag svarade ju på det förut(kanske inte riktat till dej dock men du svarade väl på det tror jag), men det köpte du inte så jag kan tyvärr inte ge dej mer. Hoppas du kan sova iaf.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Precis som när en negerpojke kommer hem och gråter. Inget svårt med det, han får föklarat att vissa kallar oss negrer och vissa inte, men vi är negrer.
:crazy:

Du kan ju inte vara sann? Snälla säg att du driver med oss?
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Min sömn behöver du inte oroa dig för.

Men kan du förklara skillnaden då? Vad är skillnaden, varför är det svårare att låta bli att säga neger (trots att vi om och om igen förklarat för dig i den här tråden på vilka sätt det är olämpligt)?
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Men fattar du inte att det är exakt samma sak att låta bli att säga guling som att låta bli att säga neger?

Jag ser inget fel i att säga guling heller och har aldrig hört nått om att det ska vara rasistikst, förutom att någon nämnde det här. Men vad det skulle grunda sej på har jag inte någon aning om.

Och vet jag inte vilket land en guling kommer ifrån så kanske jag använder mej av det uttrycket.
Och fortfarande så jämnställer jag ordet neger med svarting som jag oxå sagt tidigare. Guling, neger(svarting), viting.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Nej, men om det inte är snällt att kalla någon tjockis (som enbart anspelar på det yttre attributet överviktig) är det då snällt att kalla någon neger (som enbart anspelar på det yttre attributet mörkhyad)? När båda orden har stor risk att göra någon sårad när du säger det?
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

kl.
I den miljön jag växte upp sa den gamla generationen (även mina föräldrar och deras generation) neger om mörkhyade människor. Klart att jag och min yngre bror tog efter det. Dessutom var det militärt skyddsområde här, och ingen som inte var svensk medborgare kom in förrän jag var fem-sex år någonting. Så vi var inte direkt vana att se någon som såg annorlunda ut än vi.

Men när jag började skolan hamnade jag i samma klass som en adopterad tjej från Indien och jag lärde mig jäkligt snabbt att det absolut inte finns någon skillnad och att det är fult att säga neger. Idag skulle varken jag eller någon annan jag känner säga neger om en färgad person, om man inte på sitt korkade, insnöade byfånesätt är stolt över att vara rasist.

För att gå tillbaka till vad tråden handlar om, så tror jag inte barn reflekterar så mycket. Man tolkar in så mycket mer bara för att man är vuxen och har fått andra värderingar. Har man stora problem med att Pippis pappa är "negerkung", hoppa över det stycket då, Pippi handlar om så oändligt mycket mer.

Emil, Madicken, Rasmus på luffen m.fl. är väl ett lysande exempel på hur barn hade det förr, och kan väl förhoppningsvis få barnen att reflektera över hur bra de har det idag.

Och visst, det är hemskt och sorgligt att de dör i Bröderna Lejonhjärta, men egentligen handlar ju sagan om att de fortsätter älska varandra även efter döden och att de gör allt för varandra. Det kan kanske vara lättare för en sexåring som precis förlorat sin mormor till exempel, att tro att mormor är i Nangijala nu, än att få veta att mormor ligger på kyrkogården.

Man kan inte skydda barn från allt. Detta är helt mina egna personliga åsikter, och inget jag kräver att alla andra ska hålla med om.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

:crazy:

Du kan ju inte vara sann? Snälla säg att du driver med oss?

Visst driver jag lite med er, kul att retas lite och dra det hårt. Ni förstorar upp det hela. Har aldrig någonsin sagt att man ska lära sina barn att gå runt och kalla folk för neger hit och dit, men jag kommer inte att mörka ordet och kommer heller inte säga att det är ett fult ord. Och börjar ungen använda det på fel vis så får man ju förklara att vissa kanske inte gillar ordet men en neger är fortfarande en neger, sen får han välja själv hur han ska använda det.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Idag skulle varken jag eller någon annan jag känner säga neger om en färgad person, om man inte på sitt korkade, insnöade byfånesätt är stolt över att vara rasist.
:banana: :banana:
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

kl
Diskussionen har kommit långt ifrån barnböcker, så vill ni fortsätta diskussionen om tilltal så gör det gärna på senior, denna tråd låser jag nu.

Snurrfian-moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 146
Senast: Badger
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 898
Senast: Fraegd
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 525
Senast: ako
·
Småbarn Hur gör ni med era barn när det gäller mat och annat ätbart som godis, glass, chips osv? Hur gammalt ditt barn är är väl oxå nått som...
2
Svar
30
· Visningar
6 485
Senast: Sandra78
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp