Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåliga?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Men för vissa kanske det faller helt naturligt att säga neger?
I min bekantsskapskrets är det en salig blandning av olika ursprung,och inte tusan pratar vi så "belevat" som många vill få sig att framstå.
Även de mörkhyade säger att för dom innebär det inget negativt att säga neger , det är vi som nojjar oss påstår dom:D

JAg tror vi "vita" nästan är känsligare för dessa utmärkande ord än vad invandrare och mörkhyade själva är. Är dte för att vi är rädda för att bli anklagade att va rasister då? Många på buke säger ju självt att det är rasistiskt. Det är ju VI som gett ordet en dålig klang.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Men är du allvarlig nu?

Om personen kommer från afrika säger jag afrikan, asiat om någon från asien osv, det är väl inte så himla svårt?

Nej man är inte per automatik respektlös och rasist om man benämner en afrikan eller asiat, men du kan väl inte på fullaste allvar mena att det är detsamma som att använda ordet neger?

Jag förstår faktiskt inte varför man envist måste använda sig av ordet neger när man trots allt kan historien bakom namnet..

Du kan knappast tala för samtliga mörkhyad när du säger att dom anser att vi nojjar oss och att dom inte tar illa upp. Genom att höra sig för och söka fakta finner man att många tar illa upp oavsett vad du eller Nikki & Fabian säger, så varför måste ni prompt använda neger när det uppenbarligen finns dom som tar illa upp?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Även de mörkhyade säger att för dom innebär det inget negativt att säga neger

Och jag har träffat många mörkhyade som tar väldigt illa upp när de blir kallade "neger". Dina vänner borde kanske inte uttala sig för alla mörkhyade, uppenbarligen finns det många som inte håller med dem.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Men är du allvarlig nu?

Om personen kommer från afrika säger jag afrikan, asiat om någon från asien osv, det är väl inte så himla svårt?

Nej man är inte per automatik respektlös och rasist om man benämner en afrikan eller asiat, men du kan väl inte på fullaste allvar mena att det är detsamma som att använda ordet neger?

Jag förstår faktiskt inte varför man envist måste använda sig av ordet neger när man trots allt kan historien bakom namnet..

Du kan knappast tala för samtliga mörkhyad när du säger att dom anser att vi nojjar oss och att dom inte tar illa upp. Genom att höra sig för och söka fakta finner man att många tar illa upp oavsett vad du eller Nikki & Fabian säger, så varför måste ni prompt använda neger när det uppenbarligen finns dom som tar illa upp?

Du behöver inte bli så taggig. JAg frågar bara rent allmänt.Och jag har aldrig påstått att neger och användandet av vilket land man kommer ifrån är samma sak:cool: JAg bara frågade rent generellt.

Och nej, jag skrev att i MIN bekantskapskrets, där ingår inte alla mörkhyade...det borde du väl kunna förstå själv (kan oxå hugga:angel:)

JAg talade om dem JAG umgås med! Har aldrig sagt att ALLA gillar det. Jag skrev ut i största allmänhet mina erfarenheter. Var har jag skrivit att ALLA mörkhyade uppskattar det?
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Och jag har träffat många mörkhyade som tar väldigt illa upp när de blir kallade "neger". Dina vänner borde kanske inte uttala sig för alla mörkhyade, uppenbarligen finns det många som inte håller med dem.


återigen : JAg talade om de mörkhyade i min egen bekantskapskrets. Inte okända på bussen
Och var skrev jag att mina vänner talade för ALLA!???? Detta är vad vi tror och diskuterar oss emellan. Nu ville jag bolla här, men det går tydligen inte
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Jag anser inte att jag är taggig?

Eftersom både jag och micaelathegreat misstolkade ditt inlägg ang mörkhyade så är kanske så att du möjligtvis formulerade dig lite tokigt ?

Jag uppfattade dina frågor som påstående och att du höll med i vad Nikki och fabian skrev kring ordet neger därav blev mitt svar som det blev. Men jag tycker ändå att jag svarade på din frågor.

Åter igen, jag har inte taggarna utåt, men jag brinner verkligen för sådana diskussioner likt denna!
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

JAg tror vi "vita" nästan är känsligare för dessa utmärkande ord än vad invandrare och mörkhyade själva är. Är dte för att vi är rädda för att bli anklagade att va rasister då? Många på buke säger ju självt att det är rasistiskt. Det är ju VI som gett ordet en dålig klang.

Jag tror som du när det gäller detta du skriver.
Som exempel:
Jag bör väl inte säga ännu fler fula ord här (ja, jag tycker faktiskt att ordet blatte är lite fult) men dom jag känner som man kan kalla för blattar kallar sej själva även för det. För några år sen blev det ramaskri om man sa så till någon man blev arg på i skolan, tex Mohamed skrek jävla svenne till en själv och då kastade man tillbaka jävla blatte och sen var kriget igång. Så bara för att jag har använt det ordet som ett skälsord från grunden blir jag lite förvånad när dom själva kallar sej det. Senast jag hörde det var för ca en vecka sen av en 30-årig karl på jobbet. Så den fula betoningen av blatte verkar ha försvunnit lite.
Samma som jag aldrig har förknippat ordet neger med något fult, för det bygger inte på det för min del.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Men för vissa kanske det faller helt naturligt att säga neger?
Ja, det har jag inte sagt något om. Du fick det bara att låta som att det inte finns några alternativ till det ordet vilket det ju givetvis finns.

I min bekantsskapskrets är det en salig blandning av olika ursprung,och inte tusan pratar vi så "belevat" som många vill få sig att framstå.
Jaha? Är jag inräknad bland de som du talar om? För i såna fall vill jag bara säga att varken asiat, afrikan eller mörkhyad är särskilt svåra ord. Jag anser mig inte tala "belevat" för att jag inte använder det otrevliga ordet neger.

Även de mörkhyade säger att för dom innebär det inget negativt att säga neger , det är vi som nojjar oss påstår dom
Jag såg att några redan påpekat hur galet du uttryckt dig här men jag vill bara inflika att INGEN kan tala för en hel grupp. Det finns absolut mörkhyade som använder ordet neger men det säger ingenting om huruvida det är ett trevligt och tolerant ord eller ej.

JAg tror vi "vita" nästan är känsligare för dessa utmärkande ord än vad invandrare och mörkhyade själva är. Är dte för att vi är rädda för att bli anklagade att va rasister då?
Jag har flera mörkhyade vänner som tycker att det är ett kränkande, tråkigt och respektlöst ord. Det argument du använder är väldigt vanligt men inte mer korrekt för det och bara ett trist sätt att ignorera människors känslor. Det finns många mörkhyade som tar väldigt illa upp av ordet, acceptera det!

Själv låter jag inte bli att använda ordet för att jag är rädd för att bli kallad rasist utan för att det helt enkelt inte finns i mitt vardagliga vokabulär. Jag är inte uppvuxen med människor som använder såna ord och ser ingen anledning att börja använda det då 1) det kränker väldigt många och 2) jag kopplar ihop ordet med inskränkta och ignoranta människor.
Många på buke säger ju självt att det är rasistiskt. Det är ju VI som gett ordet en dålig klang.
Nej, det är det inte! Och om det är så - varför är det upp till "oss" (vilka är vi?) att reclaima ordet? Varför ska några okunniga, bleka svenskar bestämma att vi minsann ska börja använda ordet neger som positivt och därmed ta oss rätten att eventuellt kränka människor med motiveringen att det är ett jättetrevligt ord egentligen?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Därför att den rasistiska Astrid Lindgren översatte en bok som många förordar att läsa för att skapa icke-rasistiskt exempel
Ingen hävdar väl att Astrid Lindgren var rasist?? Det vissa menar är väl att det uttryck (och den bild av vissa människor som hon förmedlar) hon använder sig av är förlegat och kanske inte så lämpligt att föra vidare till sina ungar?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Jag tror som du när det gäller detta du skriver.
Som exempel:
Jag bör väl inte säga ännu fler fula ord här (ja, jag tycker faktiskt att ordet blatte är lite fult) men dom jag känner som man kan kalla för blattar kallar sej själva även för det. För några år sen blev det ramaskri om man sa så till någon man blev arg på i skolan, tex Mohamed skrek jävla svenne till en själv och då kastade man tillbaka jävla blatte och sen var kriget igång. Så bara för att jag har använt det ordet som ett skälsord från grunden blir jag lite förvånad när dom själva kallar sej det. Senast jag hörde det var för ca en vecka sen av en 30-årig karl på jobbet. Så den fula betoningen av blatte verkar ha försvunnit lite.
Samma som jag aldrig har förknippat ordet neger med något fult, för det bygger inte på det för min del.


Nej vi har förstått att du inte anser att ordet neger är fult och att det inte anspelar på dess egentliga betydelse. Men folk tar illa upp och då spelar det väl ingen roll vad du anser om ordet i egentligen? Det finns många mörkhyade som tar illa upp när dom benämns som negrer!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Det finns många mörkhyade som tar illa upp när dom benämns som negrer!

ja visst gör det det. men det finns även många som är stolta över att vara just neger, som inte tar illa upp.
det finns mycket folk tar illa upp för andra saker oxå, både värre och mildare ord, man kan inte alltid vända kappan efter vinden.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Usch jag blir lite tagen på sängen av ditt resonemang helt klart.

Det förvånar mig att du likställer ordet neger med en massa lättare ord och att om man väljer att inte använda ordet neger av respekt för alla dom som tar illa upp och för att ordet är kränkande ja då är man en kappvändare ?

Här är en artikel om ämnet

Aftonbladet är väl inte guds bästa källa men denna artikel står med på debatt, läs gärna !

Urklipp:
En del gillar att hävda att de inte alls menar något illa med användandet av ordet och att de har all respekt för svarta. Det är inte sant, och det visar sig när personen upplyses om att svarta ser ordet som stötande. Då kommer försvarstalen: ”jag har alltid sagt så här”, ”jag menar ju inget illa med det”. Dessa personer har absolut ingen respekt för afrikaner. Svarta har aldrig själva kallat sig negrer. En neger är en degraderad, sinnesslö, lägre stående människa och att kalla någon neger och inte mena något illa med det är att likna vid att spotta någon i ansiktet och inte mena något illa med det.

Huruvida ordet ska förekomma i litteraturen eller inte är en absurd fråga. Det är klart att om man beskriver kolonialtiden är det oundvikligt att ordet förekommer. Lika oundvikligt är det att ordet förekommer i litteraturen från den tiden.

Citerat: Nyamko Sabuni
riksdagsledamot folkpartiet

Den fetade texten tycker jag hör till ursprungsfrågan ang Astrid Lindgrens Pippi i Söderhavet!
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Citerat: Nyamko Sabuni
riksdagsledamot folkpartiet
Nej men vadå, det är ju bara överspända vita som vill vara PK som stör sig på ordet :grin:

(iiiiiinte riktat åt dig såklart)
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

delvis kl

JAg tror ordet neger kan diskuteras hur länge som helst, men summan av kardemumman är väl att man inte ska använda sig utav det då det har en illa klang och bakgrund,förutom då inom sin egen bekantskapskrets där de mörkhyade är införstådda med det.

För att återgå lite till ämnet tror jag inte att A.L var rasist,medvetet iaf, men däremot tror jag att mörkhyade va väldigt ovanligt i sverige i hennes ungdom och det avspeglas även i hennes sagor.
Läser vi hennes sagor i nutid och barnen frågar så är det upp till oss vuxna att framföra info på ett bra sätt som gör att barnen förstår att detta va förr i tiden.

Jag tror inte att A.L hade ngn elak baktanke. Men i nutid,när vi är mer kulturella och pålästa så blir det förstås lätt fel
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Därför att den rasistiska Astrid Lindgren översatte en bok som många förordar att läsa för att skapa icke-rasistiskt exempel.

Ingen har sagt att AL var rasistisk. Det folk har sagt är att skildringen av svarta i Pippi i Söderhavet är präglad av sin tid, och med dagens ögon sett rastisk.

Jag tror ingen här skulle hävda att ALs böcker i sin helhet är rasistiska, än mindre att AL var rasist.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

JAg tror ordet neger kan diskuteras hur länge som helst, men summan av kardemumman är väl att man inte ska använda sig utav det då det har en illa klang och bakgrund,förutom då inom sin egen bekantskapskrets där de mörkhyade är införstådda med det.
Ungefär så skulle jag nog också sammanfatta det hela.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Usch vad jag ogillar att en del människor försöker göra sig själva till bättre och fiiiiiinare människor än andra, SAMTIDIGT som dom säger att alla är lika värda, att det inte finns olika "raser", att det är elakt att säga NEGER, men så i samma andetag drar dom sig inte för att tala om för en annan människa att denne är okunnig osv, osv.

Hopplahoppla, hur har vi det med DUBBELMORALEN här i denna tråd?
Och jösses amaila, att enbart sitta med näsan i böcker och LÄSA gör en inte till en bättre vetande.
Det krävs att LEVA LIVET också.

Finns det värre människo"raser" än pösmunkar och besserwissrar..?
Att svänga sig med fina ord och svälla upp av sjävgodhet är ingen trevlig egenskap.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Jo, jag tror man kan lära sig en hel del av att läsa i böcker. Då kan man ta del av andra människors åsikter och kunskaper, och det är inte helt fel att basera vad man tycker på det också, istället för enbart på vad man själv upplevt. Leva livet tror jag vi kan utgå från att alla gör, vare sig de läser böcker eller inte. Det finns inget motsatsförhållande mellan att leva och att läsa, som jag ser det.

Tanken att det kan finnas vissa individer som är okunniga om vissa ämnen tycker inte jag är särskilt stötande, det tror jag de flesta skulle kunna hålla med om. Så jag ser ärligt talat inte kopplingen mellan det och att ha något mot rasism.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Klart som korvspad att man lär sej diverse av att läsa, men att sitta med näsan och flåsa i böcker så att pappersdammet yr runt fejset, och glömma att livet står utanför dörren och väntar på att bli LEVT, och då menar jag LEVT och inte fram och tillbaka till Konsum ett par gånger i veckan, Puben på lördagen och biblioteket på tisdagen och ett skutt i sadeln var och varannan dag, gör att man blir enkelspårig och trångsynt.

Att skriva folk på näsan vad som är rätt och fel och dessutom berätta för dom att dom är okunniga bara för att dom inte kan svänga sig med samma eleganta fraser, det liknar banne mig kattskit!

Vad är det för fel på att använda sig av ordet neger?
"Mitt älskade lilla negertroll" låter bra mycket bättre än "Din dumma blåsvarta afrikan".

HUR orden används måste väl ändå vara det viktiga..?
Även i ett forum...

Rasism är ett slags förtryck, liksom det är ett slags förtryck att tala om att man är OKUNNIG därför att man inte har studerat det ena med det tredje.
Så, visst finns där en koppling!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 146
Senast: Badger
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 901
Senast: Fraegd
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 549
Senast: ako
·
Småbarn Hur gör ni med era barn när det gäller mat och annat ätbart som godis, glass, chips osv? Hur gammalt ditt barn är är väl oxå nått som...
2
Svar
30
· Visningar
6 485
Senast: Sandra78
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp