Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåliga?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Att studera är ett bra sätt att sluta vara okunnig. Jag tycker inte det verkar orimligt att den som har studerat ett ämne kan mer om det än någon som inte gjort det, gör du?

Vad som är fel med att använda ordet neger har redan förklarats i tråden.

Jag tror ingen i tråden sitter och flåsar med näsan i böcker så att pappersdammet yr, faktiskt. Det går som sagt utmärkt att kombinera ett bra och rikt liv med en och annan bok, prova får du se!
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Det är heller inte orimligt att man genom att LEVA LIVET också kan skaffa sig kunskap.

Ja, det har förklarats i tråden vad som, enligt vissa, är fel med att använda ordet neger, och, för att vara TYDLIG tar jag det igen:
Viktigast måste väl ändå vara hur man ANVÄNDER orden.

Du kan säga vackra ord på ett elakt sätt, och "förbjudna" ord på ett kärleksfullt och vackert sätt.

Prova får DU se!


Och vad du tror om vad andra medlemmar gör eller ej, är inte intressant för mig.
Mer intressant är att se ditt nedlåtande sätt mot andra medlemmar, tex MIG.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Nej inte i den bemärkelsen. Det är fult att kalla folk för skälsord överhuvudtaget, men inget som säger att man måste vara rasist för det, eller att man behandlar någon illa heller för den delen, för någon kan säga jävla fit*a till mej och då kan jag få ur mej jävla svartskalle om det nu är en sån som kallar mej fit*a. Och det här är inte en ovanlig grej, att folk säger dumma saker till varann och sen stannar det där, ingen tar illa upp utan båda var arga för stunden.

Fast när du kallar någon för svartskalle så kallar du inte bara den personen för något fult. Du kallar den det med flera hundra års elakheter bakom ordet. Du kallar den det för att påminna den om att den är mindre värd än du är för att du är vit och vita har förslavat deras förfäder. Du talar inte bara med ett skällsord i mängden utan med hela historien bakom.

Vi kan jämföra det med mobbing, får Lisa höra varje dag att hon har stor näsa i skolan så kommer skällsordet "stornäsa" i ett bråk inte bara vara ett skällsord i mängden, det kommer att rista djupare på grund av att hon redan fått höra det så många gånger.

På samma sätt blir det när du kallar någon mörkhyad för svartskalle - du påminner personen om att dens förfäder var slavar, att personen själv har sämre möjligheter att få jobb, att den har större risk att inte komma in på krogen, varje rasist den tidigare stött på i sitt liv som nedgraderar den. Dvs ordet "svartskalle" är inte ett skällsord bland andra. Plus att det visar att eftersom du tycker att det är dåligt att vara en "svartskalle" så anser du den är lite mindre värd än någon som inte kategoriseras som "svartskalle".
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

:bow:

onetwothreeaclockfouraclockrock
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Samma gäller även för gulingar, dom har lite sneda ögon, alltid mörkbrunt/svart hår och är oftast lite kortare än tex oss vitingar och finns mest av i Asien.
Eftersom du nu har fått innebörden av ordet "neger" så bra förklarat för dig så vill jag passa på att inflika att även "guling" har en rasistisk innebörd och är olämpligt att använda.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Oavsett hur kärleksfullt du än må försöka säga ordet neger till någon så finns det mörkhyade som tar fruktansvärt illa upp!
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Oavsett hur kärleksfullt du än må försöka säga ordet neger till någon så finns det mörkhyade som tar fruktansvärt illa upp!

Och ljushyade! Många ljushyade tar illa upp båda av "neger" och "guling"!
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Självklart det missades!
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Eftersom du nu har fått innebörden av ordet "neger" så bra förklarat för dig så vill jag passa på att inflika att även "guling" har en rasistisk innebörd och är olämpligt att använda.

Ajdå, bäst att du inte använder det ordet då.

Själv så har jag nog aldrig riktigt kallat någon för guling irl, inte ens för att förklara någon när denne inte hör då det är lättare att säga kines eller japan, eller vad denne nu är.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Själv så har jag nog aldrig riktigt kallat någon för guling irl, inte ens för att förklara någon när denne inte hör då det är lättare att säga kines eller japan, eller vad denne nu är.
Ungefär som med neger då? För man kan ju säga afrikan, kenyan, senegales, eller vad denne nu har för ursprung.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Ungefär som med neger då? För man kan ju säga afrikan, kenyan, senegales, eller vad denne nu har för ursprung.

För att det är lättare att säga neger, ett bra samlings namn för dom med krulligt hår, stora läppar och mörk hy, som choklad. Sen är ju inte alla afrikaner negrer heller......
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

För att det är lättare att säga neger, ett bra samlings namn för dom med krulligt hår, stora läppar och mörk hy, som choklad. Sen är ju inte alla afrikaner negrer heller......

Fast själva poängen är just att det inte är ett bra samlingsnamn, av många olika skäl: främst därför att det är kränkande för väldigt många människor, men även för att det är helt irrelevant. I vilken diskussion skulle det vara viktigt att kommentera en persons utseende på det sättet? Jag kan inte ens föreställa mig en situation där behovet av ett samlingsnamn för en person med ett antal utseendepunkter som slumpvis satts samman skulle kunna uppstå. Det är ju inte ens så att alla mörkhyade stämmer in på de karaktäristika som du nämner ovan.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

För att det är lättare att säga neger, ett bra samlings namn för dom med krulligt hår, stora läppar och mörk hy, som choklad.
Men herregud. Jag vet inte ens vad jag ska säga.

Och nej, alla afrikaner är inte mörkhyade. Men fattar du inte att det är exakt samma sak att låta bli att säga guling som att låta bli att säga neger? Att det är PRECIS lika smidigt att säga senegales som japan, eller afrikan som asiat. Eller att säga mörkhyad istället för neger. Hur jäkla svårt är det?

Hur svårt är det att förstå att det INTE är ett bra samlingsnamn??
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Tydligt helt otroligt svårt :-(
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Jag fattar inte ens att man ska behöva förklara sånt här, det är väl ändå jävlig basalt?

Jag förstår liksom inte ens vad det är att diskutera.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Hur svårt är det att förstå att det INTE är ett bra samlingsnamn??

Jag förstår precis vad du säger. Men, jag håller inte med. Har inte du förstått det kanske?
Jag fattar inte hur du/ni orkar lägga energi på att få folk att tycka och tänka som er. Vi vet ju redan att vi har olika åsikter om detta så varför älta?
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Jag är inte heller med på det resonemanget. När ungen kommer hem och är ledsen över att skolkompisarna kallat den tjockis så är det en leende Mamma NikkioFabian som säger "Men älskling - det är inte elakt sagt för du ÄR ju faktiskt en tjockis." För är det sant är det inte elakt - även om mottagaren tar illa vid sig.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Men det andra jag skrev - ser du inte att det är EXAKT samma sak som det du skrev om "gulingar" (ärligt talat, jag fattar inte att du skrev det ens. Vem i helvete använder det ordet nu för tiden?)?

Jag ältar inte, jag diskuterar. Passar inte det så står det dig fritt att låta bli - men kom ihåg att du inte gärna kan bli sur över sånt i och med att du skriver på ett DISKUSSIONSforum. Och varför ska jag sluta föra fram min ståndpunkt när du så glatt vevar på med din koloniala syn på andra människor utan att skämmas?
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Ja, men precis!
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Ingen som är sur här. Bara använder samma stil som du. Och vi har ju redan avsagt oss att diskutera mera med varann i detta ämne.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 146
Senast: Badger
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 901
Senast: Fraegd
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 547
Senast: ako
·
Småbarn Hur gör ni med era barn när det gäller mat och annat ätbart som godis, glass, chips osv? Hur gammalt ditt barn är är väl oxå nått som...
2
Svar
30
· Visningar
6 485
Senast: Sandra78
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp