Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåliga?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Fortfarande kan man inte säga "du är asiat så du har den här metabolismen av det här läkemedlet", utan det handlar om procentsatser och sannolikhet

Nu vet jag inte vem som skulle vara ivrig att göra alla lika. Själv tycker jag snarare att individualism verkar vara en trend.

Det du skriver stämmer säkert, det där med laktosintolerans känner jag igen. Det är väl också så att många asiater inte tål alkohol särskilt bra pga något med levern? Men eftersom det som du också säger handlar om sannolikheter och procentsatser, så är det ju inte fråga om "rasspecifika" gener, utan om gener som förekommer lite olika ofta på lite olika håll i världen. Det är ju en helt annan sak och egentligen inte konstigare än att många i min släkt är färgblinda medan ingen i min mans släkt är det.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Men du är ju okunnig :confused:

Det finns inte olika raser bland människor. niphredil har ju rätt i att du är okunnig om historien bakom ord som neger/svartskalle och diskussionen kring raser när du gång på gång påstår det du påstår.

Nej det tyder inte på okunnighet. Neger är inte ett fult ord bara, utan grundar sej på färgen svart oxå http://sv.wikipedia.org/wiki/Neger (lägg märke till hur ordet ras används i länken). Sen att idioter har använt ordet neger i hemska sammanhang är en annan sak. Jag väljer att tänka på svart när jag säger neger och inte slav. Någon som är kunnig borde förstå det.
Så jag kallar en neger för neger vad ni än säger utan att jag tycker det är fel, för det är just vad han eller hon är om denne är svart.

Jag vet inte hur man ska se det om man inte kan se det som en ras, vi är inte lika allihopa. Kankse det finns ett mer passande namn för att folk inte ska bli upprörda?
Jag ser inget fel i att säga att vi är olika raser, men det kanske är för att jag inte är just rassist.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Jag ser inget fel i att säga att vi är olika raser

Jag hittar inte ordet ras i länken, kanske om man länkar vidare, men det iddes jag inte. Wikipedia är en "fri encyclopedi" vilket innebär att vem som helst kan skriva där. Det betyder i sin tur att man inte kan räkna med samma precision som i tex en vetenskaplig artikel eller tex Nationalencyclopedin. Vill du ha en mer grundligt skriven text bör du alltså söka andra källor.

Att fästa vikt vid hudfärg (vilket ju är vad man gör när man benämner personer som neger, som betyder svart) och att benämna personer av olika hudfärg med olika termer har sin grund i att göra skillnad mellan människor, att tex kunna förslava den där "andra sortens" människor genom att tänka sig dem just som en annan, sämre sort. Att du vill upprätthålla ett språkbruk som har sådana rötter och som helt saknar användbarhet i en mer upplyst tid, är lite märkligt. Du får nog räkna med att en hel del personer reagerar på det.

Omedelbart kommer jag på följande skäl till att det är fel att prata om mänskliga raser:

Det där med ras väldigt negativt belastat, dels historiskt, men också nu finns det människor som som faktiskt lägger vikt vid "ras" och anser att olika "raser" är olika bra/värdefulla. Varför ska vi ge dem rätt på någon punkt alls, när det inte ens finns skäl för det?

Som flera av oss har förklarat så finns det helt enkelt inga mänskliga raser, de genetiska olikheterna följer inte hudfärger och geografiska områden på något sätt som skulle kunna göra pratet om ras rimligt (på det sätt som det är rimligt att prata om olika hundraser).

Snacket om ras tittar då typiskt på pigmentering (hud-, hår-och ögonfärg) och lite andra utseendedetaljer - hur många raser vill du då tänka dig att det finns? En "vit" person med lite rosaaktig hy och gröna ögon - är den personen samma "ras" som en "vit" person med lite olivaktig hy och blå ögon och så vidare?

Om du nu menar att det finns mänskliga raser, varför följer då indelningen just färg och sådant, varför inte kroppslängd, skostorlek och axelbredd, till exempel? Eller huvudstorlek? Eller örsnibbens form? Kanske skulle man kunna identifiera grupper av människor med mer tydiga gemensam genetik på det sättet?
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Jag hittar inte ordet ras i länken, kanske om man länkar vidare, men det iddes jag inte. Wikipedia är en "fri encyclopedi" vilket innebär att vem som helst kan skriva där. Det betyder i sin tur att man inte kan räkna med samma precision som i tex en vetenskaplig artikel eller tex Nationalencyclopedin. Vill du ha en mer grundligt skriven text bör du alltså söka andra källor.

Att fästa vikt vid hudfärg (vilket ju är vad man gör när man benämner personer som neger, som betyder svart) och att benämna personer av olika hudfärg med olika termer har sin grund i att göra skillnad mellan människor, att tex kunna förslava den där "andra sortens" människor genom att tänka sig dem just som en annan, sämre sort. Att du vill upprätthålla ett språkbruk som har sådana rötter och som helt saknar användbarhet i en mer upplyst tid, är lite märkligt. Du får nog räkna med att en hel del personer reagerar på det.

Omedelbart kommer jag på följande skäl till att det är fel att prata om mänskliga raser:

Det där med ras väldigt negativt belastat, dels historiskt, men också nu finns det människor som som faktiskt lägger vikt vid "ras" och anser att olika "raser" är olika bra/värdefulla. Varför ska vi ge dem rätt på någon punkt alls, när det inte ens finns skäl för det?

Som flera av oss har förklarat så finns det helt enkelt inga mänskliga raser, de genetiska olikheterna följer inte hudfärger och geografiska områden på något sätt som skulle kunna göra pratet om ras rimligt (på det sätt som det är rimligt att prata om olika hundraser).

Snacket om ras tittar då typiskt på pigmentering (hud-, hår-och ögonfärg) och lite andra utseendedetaljer - hur många raser vill du då tänka dig att det finns? En "vit" person med lite rosaaktig hy och gröna ögon - är den personen samma "ras" som en "vit" person med lite olivaktig hy och blå ögon och så vidare?

Om du nu menar att det finns mänskliga raser, varför följer då indelningen just färg och sådant, varför inte kroppslängd, skostorlek och axelbredd, till exempel? Eller huvudstorlek? Eller örsnibbens form? Kanske skulle man kunna identifiera grupper av människor med mer tydiga gemensam genetik på det sättet?

Här har du dom två rasorden i texten utan att behöva länka vidare: negroida rasen och europida rasen.

Folk får reagera men bör kanske då oxå inte vara så trångsynta och bara se det negativa med just ordet neger. Jag själv tycker väl att det är bra om man kan få bort det dåliga i ordet, kanske är svårt att glömma alla grymheter från förr, men i vilket fall så tänker inte jag på en slav utan på en svart man och det kallar jag bara sanningen och inte rasism.

Visst, det finns folk till allt man kan tänka sej. Jag tycker inte att bara för man säger att det finns raser inom människor så måste man syfta på att någon är bättre än den andra.
Du ser det från en vinkel och jag från en annan.

Om du tar tex hästraser som exempel så har vi shetlandsponnyer som härstammar från shetlandsöarna, dom finns i flera olika storlekar och färger med viss begränsning. Dom importeras från Shetlandsöarna men kallas fortfarande shettisar här i sverige.
Om vi tar en "människoras" som exempel för att jag ska förklara hur jag tänker så är en neger en männsika som härstammar från Afrika, har mörk hud krulligt hår och stora läppar, dom finns i alla olika nyanser och olika längder och dom kallas negrer oavsett om dom flyttat till sverige eller inte, precis som shettisarna.

Sen finns det vita männsikor, och vi finns till största delen uppe i norra delen av världen, en vit männsika har oxå många olika nyanser och finns i olika storlekar och kallas vit även som inflyttad till Afrika.

Samma gäller även för gulingar, dom har lite sneda ögon, alltid mörkbrunt/svart hår och är oftast lite kortare än tex oss vitingar och finns mest av i Asien.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Du tror att du ska kunna lära dina egna barn att i samhället är det lika för alla, vilket gör dej lite korkad(om man nu ska få gå rakt på sak och säga ordet korkad utan att du tar illa upp, och inte smyga runt det jag egentligen vill säga) korkad enligt mitt tycke, som dom som är emot vissa av dom barnböcker som finns idag.
Mig gör det ingenting om du kallar mig korkad. Tyckte du att jag var smart skulle jag bli riktigt orolig faktiskt. Var har jag skrivit någonstans att jag ska lära mina barn att det är "lika för alla"? Har du problem med läsförståelsen eller har jag varit otydlig? Jag tänker inte lära mina barn att det finns olika människoraser för 1) det tror jag inte på en sekund att det gör och 2) det finns inget gott som kommer ur det. Givetvis kommer jag att lära mina barn om den fruktansvärda rasism och okunskap som finns däremot, som den okunskap du så glatt stoltserar med i den här tråden.

För i samhället är det inte lika/rättvist någonstans, även fast vi hela tiden strävar efter det, vilket är bra. Men att lura någon att tro det är bara elakt, tänk vilken chock när man inser att alla inte får samma/är snälla/är friska osv.
Hur läser du egentligen?
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Mig gör det ingenting om du kallar mig korkad. Tyckte du att jag var smart skulle jag bli riktigt orolig faktiskt. Var har jag skrivit någonstans att jag ska lära mina barn att det är "lika för alla"? Har du problem med läsförståelsen eller har jag varit otydlig? Jag tänker inte lära mina barn att det finns olika människoraser för 1) det tror jag inte på en sekund att det gör och 2) det finns inget gott som kommer ur det. Givetvis kommer jag att lära mina barn om den fruktansvärda rasism och okunskap som finns däremot, som den okunskap du så glatt stoltserar med i den här tråden.


Hur läser du egentligen?

Jag läser det du skrivit och svarade sen på det. Jag hoppas du såg det.
Sen kanske du la märke till att jag börjat på ett nytt stycke som inte rörde just specifikt det jag svarat på utan jag fortsatte förklara/fråga mej själv hur du skulle lära upp dina barn hur samhället ser ut. Eftersom det är just vad tråden handlar om, inte bara rasism.
Och återigen så handlar det inte om okunskap från min sida utan om att du är trångsynt och bara kan se det från en vinkel.
Så tagga ner lite grann och se helheten i vad som diskuteras. Lite synd att just neger skulle sätta sej så hårt på folks hjärnor när det finns så mycket mer vissa tycker ska censureras i dagens samhälle. Öppna upp ögonen.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Jag läser det du skrivit och svarade sen på det. Jag hoppas du såg det.
Jag gör ett sista försök att diskutera med dig för det känns som att du inte riktigt förstår vad jag skriver.

Du tror att du ska kunna lära dina egna barn att i samhället är det lika för alla, vilket gör dej lite korkad(om man nu ska få gå rakt på sak och säga ordet korkad utan att du tar illa upp, och inte smyga runt det jag egentligen vill säga) korkad enligt mitt tycke, som dom som är emot vissa av dom barnböcker som finns idag.
Visa var jag har skrivit något som ens antyder det. Citat tack!

Och jo, det är okunskap från din sida. Själv har jag studerat rasism och kolonialism på universitetet. Har du det? Varifrån, förutom Wikipedia, får du din information?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Jag gör ett sista försök att diskutera med dig för det känns som att du inte riktigt förstår vad jag skriver.


Visa var jag har skrivit något som ens antyder det. Citat tack!

Och jo, det är okunskap från din sida. Själv har jag studerat rasism och kolonialism på universitetet. Har du det? Varifrån, förutom Wikipedia, får du din information?

Det är nog bäst vi slutar diskutera med varann för du läser uppenbarligen inte det jag skriver utan gör lite vad du vill av det.

Jag har inte sagt att du skrivit vad du ska lära dina barn utan jag skrev att jag frågade mej själv "högt" i det du citerat, förtår du nu? Varför jag ställde mej den undran är för att du ser allt från en vinkel som det verkar, kanske jag har fel?

Bara för att du har läst på universitet betyder inte det att du bär på all kunskap som finns, det går inte att läsa sej till all kunskap för om det gick skulle du förstå vad jag menar. Sen om du läser hela tråden så ser du oxå att jag kallar det för raser för att jag tycker det är enkelt, sen om det är vetenskapligt bevisat eller inte struntar jag i. Vi ser nog på ordet ras i detta sammanhang på olika sätt. Du på ett allvarligt sätt och jag på ett enkelt sätt att förklara en sak.
Du lindar in dej lite väl mycket i vad du har läst på univerisitetet. Som sagt vidga din syn på saken.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Jag har inte sagt att du skrivit vad du ska lära dina barn utan jag skrev att jag frågade mej själv "högt" i det du citerat, förtår du nu?
Nej, jag förstår inte vad du talar om faktiskt. Men det är intressant att du säger att jag är korkad utifrån något jag inte ens sagt. Och du erkänner det till och med.

Bara för att du har läst på universitet betyder inte det att du bär på all kunskap som finns, det går inte att läsa sej till all kunskap för om det gick skulle du förstå vad jag menar
Haha jag vet att jag inte bär på all kunskap som finns. Däremot har jag ju, uppenbarligen, en väldigt god grundförståelse för vad rasindelning och rasism fört med sig. Och jag tror knappast att det är bristande kunskap som gör att jag inte håller med dig, snarare det motsatta.

Du på ett allvarligt sätt och jag på ett enkelt sätt att förklara en sak
Och du ser på det helt utan att veta (eller förstå?) vad rasindelningen inneburit och fört med sig.

Du lindar in dej lite väl mycket i vad du har läst på univerisitetet
Förlåt, men va? Hur historien ser ut är ett faktum och något jag vill att mina framtida barn ska känna till. Jag vill inte att mina barn växer upp och går runt och säger att det finns olika raser, herregud, det är ju både okunnigt och felaktigt. Varför skulle jag vilja lära mina barn något som inte stämmer? Dessutom något som är så fruktansvärt och bidragit till så mycket förskräckliga saker.

Som sagt vidga din syn på saken.
Gud, du är ju inte sann. Mitt tips till dig: läs en bok! :idea: Racism - a short history är till exempel jättebra och intressant, likaså Exterminate All the Brutes av Sven Lindqvist.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Om rasisim har väl alla fått lära sej så tro inte att du är speciell. Hela ens skolgång har det pratats om rasism, visats filmer osv. Jag tyckte och tycker fortfarande dessa människor är hemska som nervärderar någon annan för att den har en annan hudfärg.
Men du är som sagt var för trångsynt för att förstå vad jag menar och du förtsår inte heller det jag redan förklarat för dej ang citaten du citerar från mej.
Så jag lämnar den här diskussionen med dej och hoppas på att det finns andra mer icke inlindade, trångsynta att diskutera med.

Ha en bra dag.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Här har du dom två rasorden i texten utan att behöva länka vidare: negroida rasen och europida rasen.

Ok, det tänkte jag inte ens på eftersom det handlade om personer som ansetts tillhöra dessa raser (vilka i sin tur ansetts ha funnits, tänkte jag, eftersom mänskliga raser inte finns).

Folk får reagera men bör kanske då oxå inte vara så trångsynta och bara se det negativa med just ordet neger. Jag själv tycker väl att det är bra om man kan få bort det dåliga i ordet, kanske är svårt att glömma alla grymheter från förr, men i vilket fall så tänker inte jag på en slav utan på en svart man och det kallar jag bara sanningen och inte rasism.

Men varför är det viktigt för dig att ha ett ord (med en alltigenom negativ historia bakom sig) för att prata om personer av viss(a) hudfärg(er)??? Och dessutom hävda att det skulle vara fråga om en ras???

Du fattade inte det där om att det inte finns mänskliga "rasspecifika" gener, antar jag? Läste du tex artikeln som jag länkade till där detta förklaras utifrån aktuell dna-forskning?

Människor ser olika ut på en massa sätt som vi inte har namn för på det sätt som du vill använda ordet "neger". De personer som du vill kalla "neger" ser också väldigt olika ut på en massa sätt, som individer. Precis som alla andra på jorden.

Befinner du dig i Afrika kan du inte beskriva en specifik persons utseende genom att säga att han/hon är mörk och har mörkt lockigt hår, befinner du dig i Korea kan du inte beskriva en person genom att säga att han/hon är brun och har svart, rakt hår. Utan då måste du hitta andra karakteristika.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Om rasisim har väl alla fått lära sej så tro inte att du är speciell. Hela ens skolgång har det pratats om rasism, visats filmer osv.
Jag tror inte att jag är speciell, däremot har jag mer kunskaper i ämnet än någon som inte studerat det på en högre nivå. Framförallt har jag mer kunskaper i ämnet än någon som ska lära sina barn att man delar in människor i raser för att det är enkelt och inte bryr sig om att det är vetenskapligt inkorrekt.

Så jag lämnar den här diskussionen med dej och hoppas på att det finns andra mer icke inlindade, trångsynta att diskutera med.
Hur är man om man är "icke inlindade"? Blir lite nyfiken bara! Och jag förstår om du vill lägga ner diskussionen och det är helt okej för mig, jag diskuterar faktiskt också hellre med människor som inte är så trångsynta.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Nej det tyder inte på okunnighet. Neger är inte ett fult ord bara, utan grundar sej på färgen svart oxå http://sv.wikipedia.org/wiki/Neger (lägg märke till hur ordet ras används i länken). Sen att idioter har använt ordet neger i hemska sammanhang är en annan sak. Jag väljer att tänka på svart när jag säger neger och inte slav. Någon som är kunnig borde förstå det.
Så jag kallar en neger för neger vad ni än säger utan att jag tycker det är fel, för det är just vad han eller hon är om denne är svart.

Jag vet inte hur man ska se det om man inte kan se det som en ras, vi är inte lika allihopa. Kankse det finns ett mer passande namn för att folk inte ska bli upprörda?
Jag ser inget fel i att säga att vi är olika raser, men det kanske är för att jag inte är just rassist.

Jo du är okunnig när du envisas med att tala om olika raser när vi diskuterar människosläktet, något annat kan jag faktiskt inte tycka ang dina åsikter. Wikipedia som källa är en rätt osäker sådan. Bättre då att du läser på rörande raser istället för att slå dövörat till.
Nej vi människor är inte lika, jag är också olik min egen mamma exempelvis. Vi har olika stora fötter, olika hårfärg, näsor osv. Men du har liksom låst fast tanken vid att olika = olika hudfärg = olika raser och det känns okunnigt i nutid.

Att du sedan kommer att fortsätter använda ordet neger oavsett är för mig stor brist på respekt. Vad du anser om ordet är egentligen strunt samma i stora sammanhanget eftersom folk tar illa upp. Att du vill fortsätta att bruka ett sådant språk till trots den hemska historien är för mig otroligt konstigt, varför ?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Jo du är okunnig när du envisas med att tala om olika raser när vi diskuterar människosläktet, något annat kan jag faktiskt inte tycka ang dina åsikter. Wikipedia som källa är en rätt osäker sådan. Bättre då att du läser på rörande raser istället för att slå dövörat till.
Nej vi människor är inte lika, jag är också olik min egen mamma exempelvis. Vi har olika stora fötter, olika hårfärg, näsor osv. Men du har liksom låst fast tanken vid att olika = olika hudfärg = olika raser och det känns okunnigt i nutid.

Att du sedan kommer att fortsätter använda ordet neger oavsett är för mig stor brist på respekt. Vad du anser om ordet är egentligen strunt samma i stora sammanhanget eftersom folk tar illa upp. Att du vill fortsätta att bruka ett sådant språk till trots den hemska historien är för mig otroligt konstigt, varför ?

Du får tycka vad du vill, att jag är okunnig och respektlös. Men jag själv tycker inte det. Kalla det olika människo typer då om du tycker det låter bättre. Neger är iaf ett ord jag inte kommer mörka för mitt barn.
Sen slår jag inget dövöra till, jag förstår precis vad ni säger, men ni själva låser upp er på att jag säger ras.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Ok, det tänkte jag inte ens på eftersom det handlade om personer som ansetts tillhöra dessa raser (vilka i sin tur ansetts ha funnits, tänkte jag, eftersom mänskliga raser inte finns).



Men varför är det viktigt för dig att ha ett ord (med en alltigenom negativ historia bakom sig) för att prata om personer av viss(a) hudfärg(er)??? Och dessutom hävda att det skulle vara fråga om en ras???

Du fattade inte det där om att det inte finns mänskliga "rasspecifika" gener, antar jag? Läste du tex artikeln som jag länkade till där detta förklaras utifrån aktuell dna-forskning?

Människor ser olika ut på en massa sätt som vi inte har namn för på det sätt som du vill använda ordet "neger". De personer som du vill kalla "neger" ser också väldigt olika ut på en massa sätt, som individer. Precis som alla andra på jorden.

Befinner du dig i Afrika kan du inte beskriva en specifik persons utseende genom att säga att han/hon är mörk och har mörkt lockigt hår, befinner du dig i Korea kan du inte beskriva en person genom att säga att han/hon är brun och har svart, rakt hår. Utan då måste du hitta andra karakteristika.

Jag läste aldrig artikeln men anar att det står att vi har samma typ av gener oavsett "ras", därför kan man inte säga att det finns raser inom människosläktet. Men, jag kommer fortfarande att använda mej av det begreppet hur mycket det än stör er.
Men det finns ju en gemensam nämnare för dom jag kallar negrer, det skrev jag förut. För mej är det inte ett negativt laddat ord, och jag vet negrer som själva kallar sej neger.
Ett kännsligt ämne det här, jag tror jag tar lite lättare på det hela än några andra här och som jag sa förut, jag står fast vid vad jag har sagt. Och jag har inget emot negrer, mulater osv. Alla är lika värda oavsett vilket ord jag använder.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Varför måste man ens uttrycka och förklara att människan är olika, vi är alla människor räcker inte det?
Vi är ju olika på många olika sätt i sådant fall, men det enda du definierar som olika typer ( raser ) är att hudfärgen skiljer sig.

Ingen här inne har väl påstått att man ska mörka ordet neger ? Men varför måste du använda det i dagligt språkbruk? Det begriper inte jag. Det är väl en otroligt stor skillnad på att mörka ord och vara respektlös genom att använda det i dagliga sammanhang?

Jag hakar upp mig på hela din förhållning till det som diskuteras. Du skriver upprepade gånger att du tar lättare på detta. Något jag heller inte begriper, hur kan man ta lätt på detta som diskuterats nu på slutet av tråden?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Varför måste man ens uttrycka och förklara att människan är olika, vi är alla människor räcker inte det?
Vi är ju olika på många olika sätt i sådant fall, men det enda du definierar som olika typer ( raser ) är att hudfärgen skiljer sig.

Ingen här inne har väl påstått att man ska mörka ordet neger ? Men varför måste du använda det i dagligt språkbruk? Det begriper inte jag. Det är väl en otroligt stor skillnad på att mörka ord och vara respektlös genom att använda det i dagliga sammanhang?

Jag hakar upp mig på hela din förhållning till det som diskuteras. Du skriver upprepade gånger att du tar lättare på detta. Något jag heller inte begriper, hur kan man ta lätt på detta som diskuterats nu på slutet av tråden?

Alla människor är ju olika, på alla sätt och vis, sen kan man hårddra det hela eller gå in mer på detaljer.
Vissa här inne tycker inte att man ska använda ordet neger i tex barnböcker för då är det rasistiskt, det tycker inte jag, fortfarande. Det är väl att mörka ordet?
Sen använder inte jag ordet neger jämnt och ständigt och går heller inte fram till någon och säger "du negern, kom hit jag vill prata med dej". Men vill jag förklara för tex min sambo hemma att idag så träffade jag han bla bla bla negern du vet på jobbet (nej vi kan inte alla namn på dom vi jobbar med), och han förstår kanske vem jag menar. Varför jag säger negern (om det nu handlar om en sådan) är för att vi har ganska många (nu säger jag det igen) "raser" på jobbet och det blir då lättare att sålla ut vem jag menar.

Jag tycker det blir överdrivet att säga att man är rasistisk för att man använder ordet neger (gud vad det ordet upprespas hela tiden, har nog aldrig skrivit det så många ggr på hela mitt 24 åriga liv, om jag ens skrivit det någon gång tidigare). Så ja, jag tar lätt på det hela då jag inte syftar på att trycka ner någon, folk i min omgivning använder ordet utan att skämmas, neger som viting, ingen tar illa upp. Jag förkinppar det fortfarande inte med rasism.

Ni kommer inte kunna "omvända" mej när det gäller det här. Jag vet vad ni tycker och tänker och respekterar att ni inte kommer säga neger, men jag tycker ni överdriver det hela.
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Nej jag har förstått att du tänker forts använda ordet och såldes kommer ditt barn använda det osv osv..

Jag tycker det är ledsamt att du ser så lätt på historien som du uppenbarligen måste göra när du uttrycker dig som du gör. Bara genom att du likställer viting med neger påvisar ju ditt kunnande.

Nej jag anser inte att man per automatik är rasist bara för att man använder ordet neger, men okunnig/respektlös absolut alla ggr!

/C
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Nej jag anser inte att man per automatik är rasist bara för att man använder ordet neger, men okunnig/respektlös absolut alla ggr!

/C

VAd ska man säga istället då? Istället för just neger exempelvis?

JAg menar , de som bor i asien exempelvis. Hur benämner du en person som kommer därifrån? Eller afrika. För i denna tråd,och ofta på buke, så blir allting i princip (i detta ämne) rasistiskt och respektlöst gentemot de som kommer från andra länder, hur man än uttrycker sig
 
Sv: Vad tycker ni är ok för barn att få läsa om, bara det som är bra lr även det dåli

Om jag talar om en person från Asien och vill få fram vilket ursprung personen har men inte vet vilket land den kommer ifrån så säger jag asiat.
Om jag talar om en person från Afrika och vill få fram vilket ursprung personen har men inte vet vilket land den kommer ifrån så säger jag afrikan.
Inte särskilt komplicerat.

Jag har klarat mig hela mitt liv utan att säga neger. Fascinerande att det är så svårt för andra.

(vill jag beskriva någons utseende och nämna hudfärg så använder jag benämningen 'mörkhyad' om någon är just det)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 197
Senast: Badger
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 982
Senast: Fraegd
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 681
Senast: ako
·
Småbarn Hur gör ni med era barn när det gäller mat och annat ätbart som godis, glass, chips osv? Hur gammalt ditt barn är är väl oxå nått som...
2
Svar
30
· Visningar
6 492
Senast: Sandra78
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp