Vad tycker ni om Mark Rashid?

C

Cim

Har läst två av hans böcker; "Mannen som tar hänsyn till hästar" och "En bra häst har aldrig fel färg". Jag tycker dom är underbara! :love:

Jag tycker att berättarformen fungerar bra för att det inte blir en instruktionsbok med "Så här gör du steg för steg", utan i och med att man får ett tillvägagångssätt invävt i en historia förstår jag bättre varför just metoden som beskrivs i boken fungerar för just den specifika hästen.

Den har också fått mig att vilja fundera mer på "hur" och "varför" än att presentera en färdig "universalmetod".

Är det dessutom någon som läst hans övriga böcker, mig veterligen finns de inte utgivna på svenska. Hur är i så fall den språkliga nivån? Är de lättlästa och är det "romanform" även i dessa böcker?

MVH Cim
 
Har läst båda och tycker de är bra, tänkvärda och intressanta, speciellt när han berättar hur han lärde sig umgås med hästar av den gamle mannen.

Tycker bara det är synd att de givits ut i en enkel och billig upplaga, på sina ställen dåligt översatt och taskigt tryckt... Första boken var felaktig i första upplagan, sidor saknades och var på fel plats i boken! (Är ju inte Rashids fel :smirk:)
 
Ja, det är ju lite knepigheter gällande ord och grammatik här och där, men det kan jag ta, men visst är det synd! Tycker inte heller att det verkar som om böckerna är så spridda, vilket också är synd eftersom de är så bra och säkert skulle sälja mer om de var lätta att få tag i.

Tänk om man själv hade haft en sådan läromästare... :smirk:

Kanske ska tillägga att jag själv inte har så stor erfarenhet av "NH", men jag blir mer och mer intresserad, i alla fall om man med NH menar ett sätt att umgås med sin häst som bygger på förståelse, glädje och respekt från båda parter. Där tycker jag att Rashids böcker har hjälpt mig!

MVH Cim
 
Lite kul också att han inte sätter nåt särskilt namn på det han lärt sig... :)
 
Jag har bara läst den första av de böcker du nämnde. Det är två år sedan och jag kommer fortfarande ihåg vissa meningar nästan ordagrant, så den måstre gjort intryck på mig.

Jag tänker också mycket på varför och hur. För mig var det mest fantastiska i boken att man också fick läsa om hans misstag. Det har jag aldrig sett någon annanstans!
 
Tycker det är kul att man inte nästan inte någonstans läser om att man "måste" ha just den här speciella prylen för att lyckas. Visst nämner han t ex sin "pinne med påse" i samband med lastträning t ex, men faktiskt så berättar han ju om clinicen han bevittnat med en man och hans "magiska rep" och om hur alla som varit på clinicen köat för att köpa detta rep. Han skriver vidare att han skulle vilja se alla hästar som blir tränade med detta rep och inte förstår ett skvatt... :smirk:

Det belyser ju så tydligt att det inte är redskapen det handlar om, utan hur man själv beter sig.

Dock vill jag säga att jag läst flera förklaringar till VARFÖR t ex en repgrimma kan vara bättre än en vanlig grimma, och dessa förklaringar godtar jag, likaså långa rep mm, men det är ju HUR man använder dessa grejor som har betydelse, inte grejorna i sig själva.

MVH Cim
 
har läst alla 4 böckerna på eng. & sett videon. även om han blir lite precisare f varje bok, så håller han fast vid berättarformen. videon bekräftar det tillvägagångssätt som han beskriver i sina böcker - han är tålamod & lugn personifierad!

har precis varit i kontakt m hans fru wendy & tyvärr har han ingen europa-tour inplanerad 2004. om man kan hosta upp lite pengar, så finns möjligheten att tillbringa 1 v på hans ranch i colorado nästa sommar.

ni hittar mer info på: http://www.markrashid.com/
hans böcker går att beställa på amazon (eng. vers)

& ja...gillar hnm verkligen!
 
Video? Det har jag missat! (Fast jag har varit på hemsidan... :o)(Undrar om den finns på DVD också... :smirk:)

Synd att han inte kommer till Sverige, eller nånstans i närheten, för en clinic med Mark skulle jag gärna vilja se. Av de NH-böcker och metoder jag har läst (iofs inte så där jättemånga...) är det hans böcker som har gjort störst intryck på mig.

En vecka på hans ranch hade ju inte heller varit fel, men där tar nog ekonomin stopp... :(

Det är i alla fall kul att se att det är någon annan än jag som uppskattar hans böcker (och metoder). Jag har inte sett speciellt mycket diskussioner om honom.

MVH Cim
 
Tilläggsfråga...

Går hans video att få tag på någon annanstans eller bara genom hans hemsida?

MVH Cim
 
Har läst samma böcker som du. Han verkar underbar.
Den där 1v clinicen det stod om kunde han inte ha en sån i Sverige så att man fick chansen att vara med (hmm Shaggy skulle nog inte ha råd).
 
videon heter "finding the try" & är i 3 band. har inte den själv, så vet inte om ngt annat ställe än marks egen sida.

lite dyrare att köpa böckerna hos hnm än via amazon..men tydligen får man dem signerade. skoj ju. kan berätta att frakten f 4 böcker är §25.
 
Hej!

Ja, videopaketet kostar ju $99, du som sett filmerna, tyckte du att de skulle vara värda det priset? Är de informativa och tydliga och vad innehåller de egentligen? :confused: Rekommenderar du ett inköp? :confused:

En bild säger ju mer än 1000 ord, och själv tycker jag att det skulle underlätta om man såg hans metoder utföras än att bara läsa om dem.

Det svenska priset blir ju i dagsläget 740 kronor, och så tillkommer frakten på det med 150 kronor. 900:- ... :crazy:

MVH Cim
 
han visar bla.a. hur han ber hästen om stopp, fram- & bakdelsvändningar & att gå i form. han visar oxå hur han arbetar m föl & vänjer dem vid grimma & ledövningar.

själv valde jag att inte köpa videon, då den främst visar hur tålmodigt han går t väga. om du tar din egen uppfattning om vad tålamod, lugn & att vara konsekvent innebär, & multiplicerar det några ggr, så är du lite närmare marks sätt att arbeta *s*. köp istället alla böcker på eng. om du har chansen, så delta på ellen ofstads clinics, då jag har förstått det som att mark är hennes främsta ledstjärna, även om hon säkert blandar friskt.
 
Ok...

Då verkar det som om du har sparat 900:- åt mig. :p Jag lägger pengarna på resten av hans böcker och resa till en clinic i stället!

MVH Cim
 
Jag har dels läst hans böcker (på engelska, så får man ju precis vad han menar) och även varit på en clinic med Mark som gick i England år 2000. Mark använder varken särskilda rep eller repgrimmor utan jobbar med en vanlig longerlina och nylongrimma som han har med sig i en sån där väska som man har lumparkläderna i typ? Glamouröst va? :D

Jag kan bara hålla med den som skrev ovan att om man tar allt sitt tålamod man någonsin haft och sen gångrar den en massa gånger (särskilt om man bara har mitt tålamod att börja med) så får man Mark. På clinicen kom det in en rätt grov häst (nån sorts engelsk draghästras) som var hur hispig som helst med en nästan lika hispig matte på släp. Mark stod och höll på och visade oss i publiken (vi var bergis 10 pers!) något och han vände sig inte ens om och tittade på hästen. Han bara bad henne släppa hästen hellre än att släpas runt med den. Hon gjorde det och hästen brallade iväg. Mark fortsatte bara visa oss någon sorts säkerhetsknut eller nåt? (minns knappt, tittade för mycket på hästen) Hästen började cirkla närmare och närmare Mark som fortfarande inte hade uppmärksammat honom och till slut kom han fram och ställde sig bredvid Mark. När hästen stod där HELT LUGN, DÅ tog Mark tag i grimskaftet och började träna hästen. Han pratar mycket om att "ge hästen en lugn punkt att vara vid" genom att man själv ÄR den lugna punkten och jag kan ju bara säga att för Mark fungerar det verkligen. Hästar dras till honom som om han hade en hästmagnet i fickan och efter ingen tid alls ser den hispigaste häst ut som ett "gammalt ök" som aldrig har hetsat upp sig över någonting någonsin. Fort går det också. Hade jag sett det på video hade jag troligen undrat hur många timmars träning man hade klippt bort! :smirk:
Kan inte annat än att varmt rekommendera Mark som förutom att vara den coolaste hästkarl jag någonsin har träffat dessutom är en kul prick att sitta vid brasan och sjunga fåniga sånger med! :cool:
 
Tack för beskrivningen. Kul att höra från någon som sett honom i verkligheten. När jag läser blir jag ännu mer övertygad om att hans lugna sätt fungerar! (I alla fall för honom...)

MEN! Nu ska man ju "BARA" transformera sig själv till att bli denna synnerligen tålmodiga människa med ett superöga för hästens små signaler... Ja, jag inser ju att jag förmodligen aldrig kommer att nå dessa höjder... :cry:

Du såg förresten inte om han sålde några hästmagneter efter clinicen? ;)

Jag undrar också om du läst någon bok på svenska? I så fall är det någon skillnad? Tänker mest på att böckerna inte översatts av ett proffs direkt... En fråga till, är de engelska böckerna skrivna med ett enkelt språk?

Och hur har du själv märkt resultat i din hästhantering och på hästarnas reaktioner efter att du provat Marks metod?

MVH Cim
 
Jag har inte läst dem på svenska, mest för att min engelska är minst lika flytande som min svenska, så jag behöver ju inte gå via någon annan (översättaren) då... Men nu har jag faktiskt blivit så nyfiken på hur dåligt (?) översatta de är att jag tänker låna hem dem på svenska och jämföra. Återkommer i den frågan.

Det jag tog med mig från hans clinic var verkligen det att tålamod är nyckeln till allting. Att verkligen VARA DÄR OCH DÅ och inte fundera på nästa drag hela tiden. Sen när man är som jag, med bara en anings längre tålamod än stubin :angel: så är det ju inte det lättaste.
Sen också det att han sällan eller aldrig valde att ta strid med hästen utan alltid på något vis försökte hitta en annan väg som fungerade för dem båda. Det jag HOPPAS att jag gör bättre efter att ha träffat Mark är att jag gör mer av tänkandet HEMMA och FÖRE mina träningspass så att jag kan vara mer NÄRVARANDE i de ögonblick jag har tillsammans med mina hästar.
Funkar väl sisådär 20% av tiden, :D men det är ju en fördubbling om man jämför med hur det var tidigare iaf! :smirk:
 
Jag hade inte kopplat ihop henne med MR men Ok, hon är bra. Var på clinic hos henne för ett par år sen och hon fick poletten att ramla ner. Tänker ofta på henne när jag har ett problem. Min kompis och jag säger ofta "vad skulle Ellen säga".
 
Insåg när jag tänkte ett steg längre på det här med översättningen att jag troligen har träffat översättaren, så nu tänker jag verkligen inte ha några synpunkter på om den är bra eller inte... :smirk:
Däremot rekommenderar jag för ALLA som har läst böckerna på svenska att läsa dem IGEN på engelska av den enkla anledningen att det BORDE vara lätt att förstå om man redan har läst översättningen. Fastnar ni nånstans så kan ni ju alltid plocka fram den svenska versionen och kolla just det avsnittet.
Jag är alltid väldigt tacksam för dem som översätter böcker jag läst på engelska till svenska eftersom det ger mig en chans att rekommendera dem till vänner vars engelska kanske inte är så flytande. Däremot förstår jag inte den som är bra på engelska (eller vilket språk det än gäller) som hellre får orden VIA någon annan människa än direkt i den form som författarn tänkt sig när h*n skrev boken?
Prova du och se hur det går. Jag tycker den har väldigt lätt engelska, men jag är nog inte rätt person att fråga... :cool:
 
eftersom ellen flyttade t skåne, så har jag haft möjligheten att få guidning & undervisning av henne & hästarna på gården. var oxå hon som introducerade mig f marks böcker & video.

verkligen synd att hans veckokurs är så dyr, om man inberäknar resa, mat & boende..annars hade jag anmält mig omedelbart! (mao tips t de som har stort sparkapital som bara ligger & skräpar *s*) (el. så kan ni ju föra över sisådär 20.000 t mitt konto! delad glädje..ni vet..*s*)
 

Liknande trådar

H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 121
Senast: anyberg
·
T
Träning Åh, blir så trött på mig själv. I höstas köpte jag världens underbaraste ponny! Jag föll direkt för honom och allt funkar så bra. När...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
10 510
Träning Natural Horsemanship FAQ Det här forumet har funnits ett antal år, och vissa frågor är ständigt återkommande, varpå nån kläckte iden...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 424
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 313
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp