Bukefalos 28 år!

Vad väljer ni med långhåriga hundar?

rahl

Trådstartare
Sele eller halsband? Visa gärna bilder!

Jag har börjat fundera på sele till min omplaceringshund. Jag har valt sele till taxen innan och det fungerar bra. Men jag vet inte vilken typ av sele hade passat till en långhårig hund?
 
Sv: Vad väljer ni med långhåriga hundar?

Jag hade en sele med handtag uppe, du vet en "vanlig" sele. Det var super för dåntrasslade inte pälsen in sig där kopplet sitter fast.
 
Sv: Vad väljer ni med långhåriga hundar?

Jag brukar ha halsband på min aussie, men även om hon är långhårig så blir aldrig hennes päls trasslig.
 
Sv: Vad väljer ni med långhåriga hundar?

Jag har både sele och halsband (självklart inte samtidigt)
Sen så ser jag vad jag tycker passar just då tex ska jag ut på en långpromenad i skogen tar jag sele men om jag bara ska rasta så tar jag hals bandet och pälsen trasslar inte in sig i det. :)
 
Sv: Vad väljer ni med långhåriga hundar?

Jag specialbeställde selen till min borzoi på nätet, de måttsyr till hundar och det var faktiskt inte alls dyrt.

zalo4.jpg
 
Sv: Vad väljer ni med långhåriga hundar?

Beror på vad det är för typ av päls. Är den lång och silkig som på *golvmoppar* eller är den lång som på en collie?

Är den av *golvmoppstyp* så se till att det är av ett halkigt material mot pälsen, fleece tovar pälsen på nolltid *vet av erfarenhet*

Collietypen av päls har jag ingen erfarenhet av.
 
Sv: Vad väljer ni med långhåriga hundar?

Jag har en vanlig hurtta-sele med bröstband till min vuxna. Tycker att det är smidigt på alla sätt och även med tanke på pälsen. Unghunden har ett brett halvstryp än så länge. Jag vill inte lägga pengar på fler selar (har sele när jag spårar) innan jag är säker på att hon har växt klart.
 
Sv: Vad väljer ni med långhåriga hundar?

Vilken sele som helst? Ta den du och hunden föredrar. Pälsen har då.aldrig varit ivägen för någon sele och då har jag och har "alltid" haft bearded collie.

Jag har y-sele eller halvstryp vid promenader och bröstsele vid spår till min. Sele vid promenader mest för att han blir lite busig ibland och då känns det bättre med sele än att det blir ett ryck i halsbandet.
 
Sv: Vad väljer ni med långhåriga hundar?

Jag har både sele och halsband till mina hundar. Har 3st långhåriga (Bernen Sennen, Samojed och Schäferkorsning) och 2st korthåriga (Weimaran och Dobbermann), jag har alltid mina hundar lösa, utom Schäferkorsningen. De har däremot alltid på sig halsband eller sele, men mest för utseendet skull. Sele för det mesta då det borde vara skönare för dem och halsband när de ska vara lite finare eller om jag får för mig att jag vill ha halsband.
 
Sv: Vad väljer ni med långhåriga hundar?

Sele: Webmasters harness.
Halsband: ett helstryp typ retreieverkoppel,lätt att ta av o på.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 867
Senast: hastflicka
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
582
Senast: cili
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 346
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 663
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ta studenten
  • Vad är det här?
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp