Bukefalos 28 år!

Vad vet folk inte om ditt jobb?

Jobbar extra med att köra ut blommor till butiker och hinner ibland bara komma in med en varuvagn så är en kund framme och plockar direkt innan jag hunnit gå till datan för att lägga in priserna 🙃.
 
Detta med om tvångsomhändertagande av barn är nästan värt ett helt eget kapitel, missuppfattningarna är gigantiska, kunskapsnivån är låg. För ett antal år sedan träffade vi föräldrar och ett barn i mellanstadieåldern som hade snattat något värt mindre än 50 kronor, de blev uppriktigt förvånade över att de fick ta med sitt barn hem, de trodde att vi skulle tvångsomhänderta barnet.
Då hade väl typ vartannat barn i landet varit omhändertaget?
Men jag minns en människa som frågade någonstans på nätet om hon kunde anmäla så att ett barn hon kände skulle bli omhändertaget, därför att killen ibland hade för långa naglar. :crazy:
 
Jag jobbar på akutmottagning och får nästan varje pass förklara för folk varför det dröjer innan doktorn kommer och varför allting tar så lång tid. Att sjukast går först och att det plötsligt och oväntat kan dyka upp ÄNNU sjukare patienter utan att det riktigt märks verkar många helt ha missat.
Samma inom djursjukvården. Vi har samma situation där men eftersom folk måste betala för sig tror de automatiskt att de har mer att säga till om och är helt oförstående till att sjukast går först.
 
Jag har i min nuvarande roll titeln controller. Väldigt få som inte jobbat nära en ekonomiavdelning vet vad det är (finns dock många controllers som inte berör ekonomi).

Säger jag att jag är ekonom vill förvånande många att jag ska svara på frågor om deras deklaration/beskattning alt göra bouppteckningen till någon död släkting. Jag kan noll och ingenting om privatekonomi/dödsbon. Noll 😅
 
Ungefär så!
Vanföreställningarna om på vilka grunder barn omhändertas är skrämmande låga.
Påminner om när jag var nära på att hamna i ett ordentligt gräl med svärmor när hon på en middag började jiddra mycket övertygande om att soc i hennes kommun minsann LVUar barn mer eller mindre utan anledning, efter eget tycke och smak :banghead:

/jobbar inte längre som socionom, men backar inte för att försöka slå hål på vanföreställningar och fördomar kring yrket
 
Påminner om när jag var nära på att hamna i ett ordentligt gräl med svärmor när hon på en middag började jiddra mycket övertygande om att soc i hennes kommun minsann LVUar barn mer eller mindre utan anledning, efter eget tycke och smak :banghead:

/jobbar inte längre som socionom, men backar inte för att försöka slå hål på vanföreställningar och fördomar kring yrket
Det är verkligen bedrövligt att folk har så dålig koll, och att det finns så många myter.

En f d kollega hänge på ett internetforum där folk på allvar hävdade att socialtjänsten får betalt för att omhänderta barn. När hon började debattera mot det blev hon avstängd från forumet.
 
Vi undrar om lokförare har näsan i mobilen mycket. Det är många som har svårt att säga exakt vad och var de såg :angel:

/signalteknikern
Tro mig, det är svårt 😅 full fart, tätt mellan tavlor och signaler, vissa skymda, man har två glödlampor i fram till hjälp och det är becksvart... och i såna lägen kan man ge sig tusan på att det är motriktade eller omärkta baliser som kukar ur 🤪
 
Jag är börsmäklare och jag kan förstå att många grejer är komplicerat men varje dag får jag så otroligt dumma frågor att jag börjar fundera på vart mänskligheten är på väg......
Min favorit är varför New York börsen inte har samma öppettider som svenska börsen....... att det är natt i New York när vi har morgon det är det liksom inget som slagit dem in. Tidszoner måste väl ändå räknas till allmänbildning?
Men sluta! Frågar folk verkligen det?? Normalbegåvade människor..? :rofl::rofl::rofl:
 
Jag är stadsplanerare.
Många förstår inte hur oerhört mycket utredningar, perspektiv och intressen som ligger till grund för ett planförslag, att svårigheten ligger i att avväga vad som är mest lämpligt på respektive plats. De flesta har, helt rimligt kanske, bara förmågan att se ett perspektiv, tex bilförarens, den naturintresserades eller villaägarens. Och varför måste kommunen prompt växa med fler invånare?! Människor förstår inte att staden i sig har en dragningskraft, människor flyttar av egen fri vilja vilket inte direkt går att förbjuda och tillväxten är inte alltid ett mål utan en förutsättning som staden och samhället behöver anpassas efter för att fortsätta fungera.

På ett mindre komplext plan är det ibland frustrerande att människor generellt inte vet att det inte är kommunen som bygger hus och att vi inte i särskilt stor utsträckning kan påverka om det byggs hyresrätter eller bostadsrätter, eller vem som flyttar in...

1694812198752.png



:D :D
 
Folk vet inte att det inte finns ett magiskt lager där man bara kan gå in och hämta valfri vara som kunden önskar.

När man svarat ”nej tyvärr den varan är slut” och kunden säger ”men kan du inte kolla på lagret om den finns?” Det är då man går ut på lagret och står där en stund för man vet redan att varan inte finns och den kommer inte magiskt uppstå bara för att man är där och sen går man ut och säger ”näää tyvärr den är fortfarande slut”

Ibland byter kunden personal att fråga också som om att den kanske magiskt kan trolla fram varan. Det fungerar inte heller.
Det har varit brist på ägg pga av salmonella och det har talats om det på nyheterna i radio och tv stått i alla lokaltidningar skyltar uppsatta i ägghyllan
Ändå
Har ni inga ägg?
Har du kollat på lagret?
Är du säker?
OM vi hade haft några ägg varför skulle de stå kvar på lagret :banghead:
 
Jag är jurist. Jag kan inte hela lagboken utantill. Lagboken är för övrigt ett pyttelitet urval av alla lagar vi har sammansatt för att passa studenter, ge en hyfsad överblick av de vanligaste lagarna och typ se bra ut i bokhyllan. ALLA lagar i pappersform skulle fylla upp ett rum stort som ett ordinärt vardagsrum.

Nej men exakt så. Och även om jag nu mot förmodan hade kunnat hela lagboken utantill, så hade jag ändå ovanpå det behövt kunna en ziljon rättsfall, förarbeten, förordningar, myndighetsföreskrifter OCH lagkommentarer ovanpå det för att verkligen behärska rättsområden, där lagarna bara utgör en stomme.

Detta tror jag att de flesta inte förstår/känner till. Vilket också gör det något övermänskligt att läsa in ett okänt rättsområde om vägföreningar eller avancerade bolags- eller skatterättsfrågor på fem minuter som en del tycks förvänta sig, som att juristexamen skulle medföra någon övernaturlig förmåga att bara absorbera hela rättsområden genom huden utan att ha jobbat med dem.
 
Nej men exakt så. Och även om jag nu mot förmodan hade kunnat hela lagboken utantill, så hade jag ändå ovanpå det behövt kunna en ziljon rättsfall, förarbeten, förordningar, myndighetsföreskrifter OCH lagkommentarer ovanpå det för att verkligen behärska rättsområden, där lagarna bara utgör en stomme.

Detta tror jag att de flesta inte förstår/känner till. Vilket också gör det något övermänskligt att läsa in ett okänt rättsområde om vägföreningar eller avancerade bolags- eller skatterättsfrågor på fem minuter som en del tycks förvänta sig, som att juristexamen skulle medföra någon övernaturlig förmåga att bara absorbera hela rättsområden genom huden utan att ha jobbat med dem.
Jag vet inte hur många gånger som jag har fått förklara sånt, även för de med akademisk utbildning. Man hänvisar till att något inte står i lagtexten, jag förklarar allt det du skriver om ovan, men ändå vill man inte ta in att annat än de rent faktiska orden i lagparagrafen som gäller.
(Senast SoL 14 kap gällande orosanmälan där anställd på annan myndighet vägrade ta in att det fanns annat att ta hänsyn till än rena lagtexten).
 
Jag har inget kul exempel på sånt som folk inte vet/borde känna till om mitt jobb, men däremot något jag själv hade blivit väldigt förvånad över att höra när jag pluggade. Dvs hur stor grad jag har nytta av att vara ifrågasättande/misstänksam och noggrann samt snarare än teknisk kunnig på jobbet. Och hur stor del av tiden som går till kommunikation istället för kodande.

Jag är civilingenjör och jobbar med en hyfsat avancerad teknisk produkt. Men en oproportionerligt stor del av min arbetstid går åt att strukturerat dubbelkolla vad vuxna yrkeserfarna människor borde klara, som t ex följa instruktioner eller upprepa tester på exakt samma sätt:
"Ok, så systemet sätter en felkod igen. Har ni verifierat att alla insignaler har giltiga värden?" (som visade sig vara orsaken till att felkoden sattes förra gången ni klagade!). "Nähä. Den här viktiga insignalen var alltså satt till felvärde. Ok. Det står i vår testspec att giltiga värden behövs. Skulle ni kunna vara vänliga och göra om testet igen, och först av allt verifiera att alla insignaler är satta till giltiga värden? Fint! Återkom till mig sen om något är oklart" (Gaaah!!! Smile and wave, just smile and wave)

Eller som att hantera den väldigt upprörda ingenjören som gått i taket över att samma signal såg olika ut i två olika verktyg för att inspektera den. "Hur ska man då kunna lita på era verktyg??!!!". Efter ett långt försiktigt fiskande efter information visade det sig att 1) det var två olika mätningar hen kollade på med de olika verktygen 2) vid en av mätningarna var hela systemet satt i feltillstånd så signalvärdet gick inte att lita på öht och 3) ingenjören hade dessutom konfigurerat sitt ena verktyg så man tittade inte ens på samma signal alltid.
"Okej. Men skulle du kunna vara snäll att upprepa dina tester genom att mäta med båda verktygen vid samma tillfälle? Och hålla koll på hur du satt upp omvandlingen i verktyg B? Fint! Återkom till mig sen om något är oklart." (Gaaah!!! Smile and wave, just smile and wave)

Eller bara att försöka tolka besynnerligt språk i felrapporter eller kundönskemål.

Eller det fantastiska kundmailet en kollega fick. "I followed your instructions to 90%. I CANNOT BELIEVE it didn't work!". Ja, han var på fullt allvar upprörd över att saker inte funkade när han hoppade över delar av instruktionerna :banghead:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 154
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 623
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag velar och behöver Bukes kloka råd och syn på saken och ber om ursäkt för ett lång och förmodat rörigt inlägg. Ett jobberbjudande...
Svar
9
· Visningar
1 923
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Jobbar sen ett år tillbaka i en butik (ja alltså har jobbat i butik i över sex år, men inte i denna butik, haha). Det rör sig om en...
Svar
6
· Visningar
1 954
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp