Vad vet folk inte om ditt jobb?

Det har varit brist på ägg pga av salmonella och det har talats om det på nyheterna i radio och tv stått i alla lokaltidningar skyltar uppsatta i ägghyllan
Ändå
Har ni inga ägg?
Har du kollat på lagret?
Är du säker?
OM vi hade haft några ägg varför skulle de stå kvar på lagret :banghead:
För att ni ju gömmer dem tills det kommer en kund ni tycker ska få köpa de här äggen, vem som helst får inte det. Alternativt köper/snor ni dem själva. Givetvis :meh:
 
Jag har inget kul exempel på sånt som folk inte vet/borde känna till om mitt jobb, men däremot något jag själv hade blivit väldigt förvånad över att höra när jag pluggade. Dvs hur stor grad jag har nytta av att vara ifrågasättande/misstänksam och noggrann samt snarare än teknisk kunnig på jobbet. Och hur stor del av tiden som går till kommunikation istället för kodande.

Jag är civilingenjör och jobbar med en hyfsat avancerad teknisk produkt. Men en oproportionerligt stor del av min arbetstid går åt att strukturerat dubbelkolla vad vuxna yrkeserfarna människor borde klara, som t ex följa instruktioner eller upprepa tester på exakt samma sätt:
"Ok, så systemet sätter en felkod igen. Har ni verifierat att alla insignaler har giltiga värden?" (som visade sig vara orsaken till att felkoden sattes förra gången ni klagade!). "Nähä. Den här viktiga insignalen var alltså satt till felvärde. Ok. Det står i vår testspec att giltiga värden behövs. Skulle ni kunna vara vänliga och göra om testet igen, och först av allt verifiera att alla insignaler är satta till giltiga värden? Fint! Återkom till mig sen om något är oklart" (Gaaah!!! Smile and wave, just smile and wave)

Eller som att hantera den väldigt upprörda ingenjören som gått i taket över att samma signal såg olika ut i två olika verktyg för att inspektera den. "Hur ska man då kunna lita på era verktyg??!!!". Efter ett långt försiktigt fiskande efter information visade det sig att 1) det var två olika mätningar hen kollade på med de olika verktygen 2) vid en av mätningarna var hela systemet satt i feltillstånd så signalvärdet gick inte att lita på öht och 3) ingenjören hade dessutom konfigurerat sitt ena verktyg så man tittade inte ens på samma signal alltid.
"Okej. Men skulle du kunna vara snäll att upprepa dina tester genom att mäta med båda verktygen vid samma tillfälle? Och hålla koll på hur du satt upp omvandlingen i verktyg B? Fint! Återkom till mig sen om något är oklart." (Gaaah!!! Smile and wave, just smile and wave)

Eller bara att försöka tolka besynnerligt språk i felrapporter eller kundönskemål.

Eller det fantastiska kundmailet en kollega fick. "I followed your instructions to 90%. I CANNOT BELIEVE it didn't work!". Ja, han var på fullt allvar upprörd över att saker inte funkade när han hoppade över delar av instruktionerna :banghead:
En vän till mig är också civilingenjör och chef, och berättar liknande historier. Folk som matatat in diverse värden, gissat lite, och får ut uträkningar som inte stämmer, och blir sura då han påpekar att det inte går att gissa. Nyligen fick han höra av en anställd att det kan väl inte vara så noga, du får väl ta och göra det här själv om det ska vara så jäkla noga att man räknar precis exakt rätt...
 
För att ni ju gömmer dem tills det kommer en kund ni tycker ska få köpa de här äggen, vem som helst får inte det. Alternativt köper/snor ni dem själva. Givetvis :meh:
Just den gången höll jag på att tappa humöret fullständigt faktiskt

Och att vädret samt katastrofer stora som små påverkar skördar och transporter och därigenom tillgången på mat verkar också förvåna många
 
Nu jobbar ju inte jag (pga sjukskriven) men min man jobbar med att tillverka verktyg. När vi träffades tänkte jag att det var typ hammare och sågar de tillverkade men icke, det är industriverktyg. Verktyg som kan väga ett halvt ton och tex bockar plåt och annat. De reparerar även stridsmotorer. Innan jag träffade honom visste jag inte ens att det fanns den typen av verktyg.
 
Ett kvällsöppet apotek är ingen vårdcentral. Det finns inte receptfria läkemedel som botar alla åkommor.
Personalen på apotekethkan inte lämna ut receptbelagda läkemedel som du inte har något recept för. Det hjälper inte att skälla ut personalen när det antingen är du själv som inte hade koll på att recepet var slut eller läkaren som inte (hunnit) förnya receptet. Att din medicin ör slut är inte apotekspersonalens ansvar...

(I övrigt bör man alltid frpga personalen på spotek om man inte hittar det man söker, för det finns mycket fler saker än de du ser på hyllorna...)
 
Jag har i min nuvarande roll titeln controller. Väldigt få som inte jobbat nära en ekonomiavdelning vet vad det är (finns dock många controllers som inte berör ekonomi).

Säger jag att jag är ekonom vill förvånande många att jag ska svara på frågor om deras deklaration/beskattning alt göra bouppteckningen till någon död släkting. Jag kan noll och ingenting om privatekonomi/dödsbon. Noll 😅
Igenkänning! "Du som jobbar med data, kan du hjälpa mig fixa inställningarna på min MacBook?"
Eh. Jag har ingen aning, jag kan noll om sådana 😅
 
Ett kvällsöppet apotek är ingen vårdcentral. Det finns inte receptfria läkemedel som botar alla åkommor.
Personalen på apotekethkan inte lämna ut receptbelagda läkemedel som du inte har något recept för. Det hjälper inte att skälla ut personalen när det antingen är du själv som inte hade koll på att recepet var slut eller läkaren som inte (hunnit) förnya receptet. Att din medicin ör slut är inte apotekspersonalens ansvar...

(I övrigt bör man alltid frpga personalen på spotek om man inte hittar det man söker, för det finns mycket fler saker än de du ser på hyllorna...)
Jag har ibland tänkt att det hade kunnat vara intressant att jobba på apotek, men sedan har jag tänkt på just dehär situationerna, och kommit till att mina nerver nog inte håller för det.
 
Nu jobbar jag inte där längre men efter att ha arbetat som teknisk support för en extern organisation som rekryteras av ett större telekommunikationsbolag så har jag insett vilken enormt dålig koll folk kan ha inte bara på teknik – det må vara dem förlåtet – men även på hur deras egna beteende kan sabotera för dem.

Jag tror inte att alla är medvetna om att det finns ett procentuellt rätt generöst tilltaget maxtak på hur mycket ersättning som betalas ut 'för sveda och värk' ovanpå standardtaxan för uteblivna/bristfälliga tjänster. Om folk visste det hade det kanske varit ett incitament för att inte bete sig så fruktansvärt illa – jag och mina kollegor betalade ofta ut maxtaket till kunder som var sakliga och trevliga. Det är okej att vara besviken och att framföra detta, men att skrika och bråka? Lita på att du får minimumbeloppet.

Jag tror inte heller att kunderna förstod att vi ser via våra system att de ljuger oss rakt upp i ansiktet. Det tar ungefär tre sekunder att logga in i routern/TV-boxen som de enligt ens instruktioner stängde av bara för att se att den inte startats om på två år. Oftast är det ett led i att försöka ljuga sig till en ny router/TV-box genom att slippa felsöka, vilket systemet vi felsökte med inte köpte.

Appropå att inte vara medgörlig vid felsökan. Det fungerar inte att försöka slingra sig ur felsökningen med argumentet att det inte går att rakkoppla en MAC till bredbandsuttag/fiberkonverter. Har du ingen ethernetport och magiskt 'inte känner någon med en' vilket ingen konstigt nog gör, investera i en adapter till USB/Thunderboltuttaget.

Jag tror inte heller folk förstår hur en organisation kan vara uppbyggd – jag satt i FLS ('First Line Support') och var således den som kunderna kom fram till först. Saker som inte kan lösas där – vilket är mycket! – delegeras till SLS, 'Second Line Support' eller till externa aktörer, till exempel för att åka ut till fiberbrott och återanslutning av de galningar som befinner sig på kopparnätet. (Sagt med kärlek! :love:) Andelen folk som trodde att jag i egenskap av FSL bara åkte ut och fixade fiberbrott hipp som happ och som skällde ut mig för att jag inte gjorde detta var förvånande stor, fast jag förklarade att jag bara kunde vara behjälplig med att upptäcka dem (IP3-mätning).

Andelen personer som ville ha direktnummer till SLS och inte förstod att de aldrig skulle få något avklarat om de inte fick arbeta ifred? Lika fascinerande som de som trodde att jag kunde koppla dem direkt till chefen.

Det var bara lite av det jag kom på. Vilket clusterfuck. :cautious:
 
Och att vädret samt katastrofer stora som små påverkar skördar och transporter och därigenom tillgången på mat verkar också förvåna många
Detta! Att köttproduktion är beroende av att det föddes köttdjur X antal månader före slakt. Att mjölkproduktionen hos en ko inte är nått man skruvar av/på/upp/ner lite som man vill.

Jag jobbade som djurskötare på mjölkgård med 90 kor + rekrytering, och fick kommentaren "Åh vad skönt det måste vara att jobba så, inte ha något ansvar!"... 🤪
 
Detta! Att köttproduktion är beroende av att det föddes köttdjur X antal månader före slakt. Att mjölkproduktionen hos en ko inte är nått man skruvar av/på/upp/ner lite som man vill.

Jag jobbade som djurskötare på mjölkgård med 90 kor + rekrytering, och fick kommentaren "Åh vad skönt det måste vara att jobba så, inte ha något ansvar!"... 🤪
Lite of topic.
Jag finner det extremt underhållande att det funderas över att beslutas om att bönder inte längre ska få använda dricksvattnet till sina djur utan kan komma att behöva bygga egna depåer av vatten för att kunna göra detta. Hur f*n i helvetet har folk tänkt att folk ska fortsätta vilja vara bönder och producera mat om detta går igenom?
 
Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur olika arbetsplatser fungerar. Vilket i och för sig är förståeligt, i varje fall här kan man inte bara traska in utan guidning och ta sig en titt på vad vi pysslar med och hur.

Men också då jag jobbade i butik var folk helt okunniga i hur det fungerar, med varulager och importörer som vi beställer från, att det är huvudkontoret som bestämmer vilka varor finns i sortimentet, inte de som radar i hyllorna, att personen i kassan inte kan bestämma vad saker ska kosta, osv.

Jag fick förklara ett oändligt antal gånger saker som att nej vi kan tyvärr inte beställa de här ljusen direkt från fabriken i Kina och få dem i övermorgon, då de nu tog slut 3 dagar före jul och du inte hann köpa några. Detta pga att beställningen har gjorts av huvudkontoret någon gång kanske under våren, och de importeras containervis och det hela tar några månader.

Givetvis är personalen på golvet de kunderna har kontakt med, och vi kan ju förmedla till chefen att det nu frågas jättemycket efter toapapper av ett märke vi inte har, men det är fortfarande inte personalen på golvet som bestämmer om det ska tas med i sorrtimentet.

Då jag jobbade på plantskola var folk också totalt ute och cyklade med en väldig massa saker, och vi hade tyvärr inte några sådana blommor som inte behövde vattnas alls, då folk ville ha en fin blomma att lämna kvar i en fin kruka vid graven, där den skulle klara hela sommaren och blomma i minst 3 månader utan någon skötsel.

Den gångna veckan har det kommit en hel del privatkunder till mitt jobb och frågat om de kan hämta en sådan eller sådan grej, och ta den med hem nu. Nej, eftersom det tar tid att göra den, och vi har en ganska lång orderlista, men vi kan försöka klämma in det så att du får grejen vecka 40? Och då är kunden förvånad över att vi inte har en massa måttbeställda (eller ens standardmått) grejer färdiga på lager, och en del har varit förvånade över att vi faktiskt gör något från scratch, inte bara är ett lager för import någonstansifrån, som vi bara skruvar ihop och kanske lackerar lite.

Eller kanske folk vet och förstår hur det fungerar, men det känns bara enklare att skälla på tjejen i kassan om att "hon höjt priset"?

Vad blir folk förvånade över när det gäller era arbetsplatser? Är det något ni tycker borde vara allmän kunskap som inte är det? Finns det något ni förklarar gång på gång för förvånade kunder?
Hur mycket.jobb det faktiskt är bakom varje fotografering och med varje bild. Det innebär så mycket med än att bara ha en kamera och trycka på en knapp
 
Lite of topic.
Jag finner det extremt underhållande att det funderas över att beslutas om att bönder inte längre ska få använda dricksvattnet till sina djur utan kan komma att behöva bygga egna depåer av vatten för att kunna göra detta. Hur f*n i helvetet har folk tänkt att folk ska fortsätta vilja vara bönder och producera mat om detta går igenom?
Funderas det på de där i Sverige?
 
Funderas det på de där i Sverige?
@MidnightSoul vart kommer din fakta ifrån?
Depåer av vatten låter... som en konstig term. Menar du för bevattning av åkrar? För det ska väl självklart inte göras med dricksvatten.

De flesta djurbönder jag känner har egen brunn. Det finns kommuner som inte erbjuder dricksvatten till lantbruk heller (min man jobbade med just vatten på en kommun och där var det så). Så vitt jag vet är det inget kontroversiellt alls. En kommun ska se till sina invånare inte 3.000 grisar, 400 mjölkkor osv.
Enligt djurskyddslagen ska djur ha tjänligt vatten precis som människor.
 
Lite of topic.
Jag finner det extremt underhållande att det funderas över att beslutas om att bönder inte längre ska få använda dricksvattnet till sina djur utan kan komma att behöva bygga egna depåer av vatten för att kunna göra detta. Hur f*n i helvetet har folk tänkt att folk ska fortsätta vilja vara bönder och producera mat om detta går igenom?
Vad för vatten är det tänkt att djuren skall dricka? badvatten?
Har ju 3 brunnar hemma men 2 har otjänligt vatten för att dricka och inte tusan vattnar jag djuren med detta vatten.
 
Att många tycker att KOMMUNEN ska ordna allt. Eller staten för den delen. Senast var det en hästsida på Facebook som la ut hur skulle hästägare göra om det blir problem med vatten. Många skrev ”hämta på kommunens vattenställe”.
Alltså nej? Vid nödvatten-händelse beräknas 3-5 liter per person, du måste tillse att hästarna får vatten från annat håll.
Eller det klassiska, varför ska jag ha krislåda, EU kommer med flyg med grejer till oss.
 
Nej men exakt så. Och även om jag nu mot förmodan hade kunnat hela lagboken utantill, så hade jag ändå ovanpå det behövt kunna en ziljon rättsfall, förarbeten, förordningar, myndighetsföreskrifter OCH lagkommentarer ovanpå det för att verkligen behärska rättsområden, där lagarna bara utgör en stomme.

Detta tror jag att de flesta inte förstår/känner till. Vilket också gör det något övermänskligt att läsa in ett okänt rättsområde om vägföreningar eller avancerade bolags- eller skatterättsfrågor på fem minuter som en del tycks förvänta sig, som att juristexamen skulle medföra någon övernaturlig förmåga att bara absorbera hela rättsområden genom huden utan att ha jobbat med dem.
Visst! Jag brukar försöka förklara med att man som jurist lär sig en metod för att ta sig an och processa allt det här materialet, och att man oftast lär sig väldigt mycket av en specifik nisch man råkat börja jobba i utantill, men att jag är nästintill lika vilse i ett nytt område som gemene man, förutom att jag vet var och hur jag ska börja leta när jag ska ta mig an det. 😬
 
Jag jobbade som djurskötare i många år (grisar) och folk såg ofta ut som fågelholkar när jag sa att jag hade det yrket. Men vad gör du ? matar dem ? eller kliar dem bakom öronen? det var väl så långt fantasin sträckte sig :rofl:


Man gör ju väldigt mycket foderinställningar (fodret regleras dagligen) och utfodringen sker ju med automatik/datorer. Så visst matar man dem.


Man går väldigt mycket, grisstallar är lååånga. Sen är det att köra med utgödslingar, strö med halm, räkna/väga grisar, flytta grisar/lasta grisar, behandla ev sjuka djur, beställa foder, kastrera. Avliva sjuka djur ingår också i arbetsuppgifterna.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 280
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 553
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag velar och behöver Bukes kloka råd och syn på saken och ber om ursäkt för ett lång och förmodat rörigt inlägg. Ett jobberbjudande...
Svar
9
· Visningar
1 906
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Jobbar sen ett år tillbaka i en butik (ja alltså har jobbat i butik i över sex år, men inte i denna butik, haha). Det rör sig om en...
Svar
6
· Visningar
1 935
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp