Vad vet folk inte om ditt jobb?

Jag konstaterar att det är rätt skönt att ha ett yrke och ett jobb som ”folk” förstår direkt att de har noll kunskap om och inte ens kan formulera vilda idiotiska idéer eller föreställa sig vad det handlar om eller hur man skulle göra istället för att nå bättre resultat.
 
Jag är universitetslektor. Många studenter förstår inte att det är skillnad på skolan och universitetet, rent juridiskt, då universitet formellt är statliga myndigheter. Det innebär att betygsbeslut är myndighetsbeslut och kursplaner är juridiskt bindande och måste följas.

Dvs, jag får inte som lärare höja ditt betyg för att vara schysst, eller ge dig en kompletteringsuppgift för att få godkänt, om det står i kursplanen att icke godkända betyg inte kan kompletteras. Många studenter tänker sig att på universitet måste väl läraren lite flexibelt kunna hitta lösningar så att alla får godkänt om de vill, men så funkar det ju inte på en myndighet. Vi måste följa lagar och regler.

På samma sätt får jag inte dela ut kurslitteraturen gratis, eftersom det vore ett brott mot upphovsrättslagen.
 
Tro mig, det är svårt 😅 full fart, tätt mellan tavlor och signaler, vissa skymda, man har två glödlampor i fram till hjälp och det är becksvart... och i såna lägen kan man ge sig tusan på att det är motriktade eller omärkta baliser som kukar ur 🤪
Ibland får vi in rätt roliga observationer, signaler som saknas eller ett vildsvin som blev en älg 🤭

Ett fel jag kommer ihåg för många år sedan var att signalteknikerna fick ett signalfel på både upp och nerspår. När de står där så ser de ett ljus i skogen och sen dyker en bantekniker upp och frågar om de sett ett påkört rådjur. De svarar att de är där på signalfel och att de troligen redan hittat hans djur men att det är en älg istället. Tyvärr hade älgen blivit påkörd i 160km/h och sedan kraschat in i vår lilla kur med signalgrejer 🙈

Jag förstår att det inte är lätt och att allting går så fruktansvärt fort. Men oftast så lyckas vi hitta vad som felas 😃
 
Jag jobbade som djurskötare i många år (grisar) och folk såg ofta ut som fågelholkar när jag sa att jag hade det yrket. Men vad gör du ? matar dem ? eller kliar dem bakom öronen? det var väl så långt fantasin sträckte sig :rofl:


Man gör ju väldigt mycket foderinställningar (fodret regleras dagligen) och utfodringen sker ju med automatik/datorer. Så visst matar man dem.


Man går väldigt mycket, grisstallar är lååånga. Sen är det att köra med utgödslingar, strö med halm, räkna/väga grisar, flytta grisar/lasta grisar, behandla ev sjuka djur, beställa foder, kastrera. Avliva sjuka djur ingår också i arbetsuppgifterna.
Jag fick ihop 90 000 steg/arbetsdag på mjölkgården 😅
 
Detta! Att köttproduktion är beroende av att det föddes köttdjur X antal månader före slakt. Att mjölkproduktionen hos en ko inte är nått man skruvar av/på/upp/ner lite som man vill.

Jag jobbade som djurskötare på mjölkgård med 90 kor + rekrytering, och fick kommentaren "Åh vad skönt det måste vara att jobba så, inte ha något ansvar!"... 🤪
Ja jag blir förvånad jag bor ändå på landet i en lantbruks bygd men det är ändå väldigt många som inte verkar ha en aning om var maten kommer i från eller att färskpotatis och jordgubbar till midsommar faktiskt är lite väder beroende och att julskinkor kommer i alla slags former och storlekar och nej det finns inte två exakt lika stora
 
Jag jobbar som utbildningsstrateg på en liten kommun och gör allt möjligt som skolchefen och rektorerna behöver hjälp med, tex ekonomi, statistik, fakturering men även kvalitetsutveckling och planerar för framtiden.

Vi har inget eget gymnasium i kommunen utan betalar till andra kommuner och skolor där våra elever väljer att gå

Nåt jag själv inte hade en aning om innan jag började är hur olika mycket gymnasieutbildningar kostar beroende på vad man läser.
Samhälls kostar kanske 7000 kr per månad medan naturbruks eller fordons kan kosta 20 000 kr per månad, otroligt stor skillnad!
 
Jag är geolog med inriktning berggrundsgeologi och jobbar med prospektering. Nä, inte många vet vad jag gör. Klassikern när jag säger "geolog" är "Aha, du gräver upp gamla saker" :cautious: Varpå jag svarar att jag är inte Indiana Jones.

Säger jag "letar malm" har de flesta i Bergslagen ett hum om vad jag gör. Många tycker mitt jobb verkar spännande men en del ser mig mer eller mindre som djävulen själv vilket är rätt trist. Fanns inte min bransch kan vi helt och hållet glömma vårt sätt att leva, hela vår tillvaro vilar på den. Vare sig en vill det eller ej.

Allt börjar med järn. Det kan användas till att bygga hus, bilar osv samt verktyg för att bearbeta andra material med. Sedan kommer alla andra metaller som behövs i vår vardag. Testa att försöka leva helt metallfritt, det kommer inte att gå. Men ytterst få utanför min bransch inser det här, det är bara: "gruvor är hemska och borde inte få finnas".

Edit: Ironiskt (haha) nog är järn en av få metaller jag INTE letat efter! :laugh:
 
Senast ändrad:
Jag är geolog med inriktning berggrundsgeologi och jobbar med prospektering. Nä, inte många vet vad jag gör. Klassikern när jag säger "geolog" är "Aha, du gräver upp gamla saker" :cautious: Varpå jag svarar att jag är inte Indiana Jones.

Säger jag "letar malm" har de flesta i Bergslagen ett hum om vad jag gör. Många tycker mitt jobb verkar spännande men en del ser mig mer eller mindre som djävulen själv vilket är rätt trist. Fanns inte min bransch kan vi helt och hållet glömma vårt sätt att leva, hela vår tillvaro vilar på den. Vare sig en vill det eller ej.

Allt börjar med järn. Det kan användas till att bygga hus, bilar osv samt verktyg för att bearbeta andra material med. Sedan kommer alla andra metaller som behövs i vår vardag. Testa att försöka leva helt metallfritt, det kommer inte att gå. Men ytterst få utanför min bransch inser det här, det är bara: "gruvor är hemska och borde inte få finnas".
Helt OT i min egen tråd, men oj vad utställningen om gruvdrift på tekniska museet är intressant 😀 Gruvor är något jag visste nästan noll och ingenting om tidigare, nu är jag åtmimstone pyttelite mera insatt 😊
 
Jag är geolog med inriktning berggrundsgeologi och jobbar med prospektering. Nä, inte många vet vad jag gör. Klassikern när jag säger "geolog" är "Aha, du gräver upp gamla saker" :cautious: Varpå jag svarar att jag är inte Indiana Jones.

Säger jag "letar malm" har de flesta i Bergslagen ett hum om vad jag gör. Många tycker mitt jobb verkar spännande men en del ser mig mer eller mindre som djävulen själv vilket är rätt trist. Fanns inte min bransch kan vi helt och hållet glömma vårt sätt att leva, hela vår tillvaro vilar på den. Vare sig en vill det eller ej.

Allt börjar med järn. Det kan användas till att bygga hus, bilar osv samt verktyg för att bearbeta andra material med. Sedan kommer alla andra metaller som behövs i vår vardag. Testa att försöka leva helt metallfritt, det kommer inte att gå. Men ytterst få utanför min bransch inser det här, det är bara: "gruvor är hemska och borde inte få finnas".

Edit: Ironiskt (haha) nog är järn en av få metaller jag INTE letat efter! :laugh:
Jag drömmer om bli geolog!
Eller kanske mest drömmer jsg jag om att plugga det. 😅
 
Jag jobbar inom anläggningsproduktion och folk har generellt ingen aning om vad jag gör, men det är okej för det vet jag knappt själv ibland, ännu mindre vilken kopiös mängd dokumentation som måste administreras.
 
Detta! Att köttproduktion är beroende av att det föddes köttdjur X antal månader före slakt. Att mjölkproduktionen hos en ko inte är nått man skruvar av/på/upp/ner lite som man vill.

Jag jobbade som djurskötare på mjölkgård med 90 kor + rekrytering, och fick kommentaren "Åh vad skönt det måste vara att jobba så, inte ha något ansvar!"... 🤪
Oj, jag hade tvekat med att jobba med något sådant pga det enorma ansvaret :crazy:
 
Jag är geolog med inriktning berggrundsgeologi och jobbar med prospektering. Nä, inte många vet vad jag gör. Klassikern när jag säger "geolog" är "Aha, du gräver upp gamla saker" :cautious: Varpå jag svarar att jag är inte Indiana Jones.

Säger jag "letar malm" har de flesta i Bergslagen ett hum om vad jag gör. Många tycker mitt jobb verkar spännande men en del ser mig mer eller mindre som djävulen själv vilket är rätt trist. Fanns inte min bransch kan vi helt och hållet glömma vårt sätt att leva, hela vår tillvaro vilar på den. Vare sig en vill det eller ej.

Allt börjar med järn. Det kan användas till att bygga hus, bilar osv samt verktyg för att bearbeta andra material med. Sedan kommer alla andra metaller som behövs i vår vardag. Testa att försöka leva helt metallfritt, det kommer inte att gå. Men ytterst få utanför min bransch inser det här, det är bara: "gruvor är hemska och borde inte få finnas".

Edit: Ironiskt (haha) nog är järn en av få metaller jag INTE letat efter! :laugh:
Tre av mina universitetskompisar från England är geologer, en av dem beskrev arbetet som att hon tittade på material och frågade sig ”can I mine it?” 😆
 
Jag är management konsult.
Jag vet knappt själv vad mitt job är.
Jag tror jag tänker på det som att "Att förstå vad problemet som behöver lösas är; hur det ska k
lösas och vad du ska göra för att lösa problemet"

Själv jobbar jag främst med företagsdesign mot försäkringsbolag. De senaste åren har det mest handlat om att hjälpa företagsledare att få det bolag/avdelning/team som de vill ha för att uppnå de mål de har.

T.ex. ett stort bolag insåg att de var väldigt ineffektiva och varje kontor gjorde grejer på olika vis - så de ville införa en ny avdelning/funktion som bland annat såg till att företaget arbetade mer effektivt

Överlag vet jag inte.om folk missförstår mitt jobb- det är ett sådant där typiskt skrivbordsjobb som de flesta är ointresserade av :p
 
Jobbar som socialsekreterare inom barn och unga och har samma bild som flera redan nämnt. Det som är fascinerande är väl just ytterliggheterna från nej, vi omhändertar inte barn för minsta lilla så du behöver inte vara rädd för att komma hit till just - nej, vi kan inte placera din tonåring för att du tycker att hen behöver få 'konsekvenser', däremot kan vi hjälpa dig att ta ditt föräldraansvar vad gäller gränssättning..

Det här med provision på placerade barn har vi också tagit många gånger. Helt bortsett från att det är sista utvägen och vad det gör med barn och familjer när det är nödvändigt så är det helt ofantliga pengar det handlar om när barn inte kan bo hemma. Varför skulle detta ligga i kommunens intresse att lägga pengar på i 'onödan'? All respekt i världen för att det är skrämmande att komma till socialtjänsten och att det är många som inte vet hur det funkar, men just provisionsbiten borde ju falla på sin egen orimlighet direkt.

Jag har också jobbat på Försäkringskassan o folk tror att jag kan svara på specifika frågor om andra förmåner än den jag jobbat med - det finns ju bara knappt 50 olika med olika regler 🙈
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 288
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 553
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag velar och behöver Bukes kloka råd och syn på saken och ber om ursäkt för ett lång och förmodat rörigt inlägg. Ett jobberbjudande...
Svar
9
· Visningar
1 906
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Jobbar sen ett år tillbaka i en butik (ja alltså har jobbat i butik i över sex år, men inte i denna butik, haha). Det rör sig om en...
Svar
6
· Visningar
1 935
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp